Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
En studie från bla Karolinska Institutet. 10 % av de som drabbas av mild Covid 19 har symtom 8 månader senare!!! Det är inte värt risken, En betydande del av dessa kommer sannolika aldrig att bli helt återställda. Att förlora luktsinnet kanske inte låter så hemsk farligt men man vet från andra studier att det kortar medellivslängden med 6 år.

"Eight months after mild COVID-19, one in ten people still has at least one moderate to severe symptom that is perceived as having a negative impact on their work, social or home life. The most common long-term symptoms are a loss of smell and taste and fatigue. This is according to a study published in the journal JAMA, conducted by researchers at Danderyd Hospital and Karolinska Institutet in Sweden..

[länk]
Hur kan ett försämrat smak/luktsinne förkorta livet med 6 år undrar man ju då…
 
Nissens Nissens skrev:
Hur kan ett försämrat smak/luktsinne förkorta livet med 6 år undrar man ju då…
Ja det undrar forskarna också. Beror det på att man äter sämre? Eller är det skadan i hjärnans luktscentrum som har någon form av direkt påverka? Eller kanske att det förlorade luktsinnet är en indikator på större generell celldöd? Ingen vet men man vet iaf att de med förlorat luktsinne lever 6 år kortare tid. Försiktighetsprincipen är inte så dum trots allt.
 
harry73
P pmd skrev:
Ja, det stämmer. För att veta hur många som behöver vaccineras behöver vi alltså dessutom veta hur effektivt ett vaccin är mot att smitta vidare.
Ja, och hur många är immun av andra anledningar
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att vaccinet fungerar är väl väldigt bevisat???

Vad har du själv för alternativ förklaring?
Känns det jobbigt att jag inte motsätter att vaccinet har fungerat?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Försiktighetsprincipen är inte så dum trots allt.
Utom när det gäller vaccinering av barn. ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är rätt då?
Flockimmunitet är uppgivet.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det undrar forskarna också. Beror det på att man äter sämre? Eller är det skadan i hjärnans luktscentrum som har någon form av direkt påverka? Eller kanske att det förlorade luktsinnet är en indikator på större generell celldöd? Ingen vet men man vet iaf att de med förlorat luktsinne lever 6 år kortare tid. Försiktighetsprincipen är inte så dum trots allt.
Nu kan man i alla fall inte veta att förlorad luktsinne pga covid förkortar livet med 6 år.
Min pappa har parkinson och förlorad luktsinne pga det. Parkinson kan säkert förkorta livet. Finns säkert också andra orsaker av förlorad luktsinne som kan förkorta livet.
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Ja, och hur många är immun av andra anledningar
Precis. Om/att vi har flockimmunitet* går nog bara att se empiriskt.

*Jag höll på att skriva folkimmunitet. Det tror jag att jag saknar. Ibland tål jag inte folk.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Känns det jobbigt att jag inte motsätter att vaccinet har fungerat?
Knappast, men vad är det du motsätter dig? Känns rätt oklart.
 
P pmd skrev:
Utom när det gäller vaccinering av barn. ;)
Mig veterligen finns det inget vaccin under +100 år som visat sig vara var mer farligt än nyttigt för barn eller vuxna heller för den delen.

När försiktighetsprincipen tillämpas så som FHM gör är betydelsen bara att FHM inte skall kunna råka illa ut. Det blev ju lite blåsigt förra gången då man vaccinerade mot svininfluensa men det räddade också många liv. Nu ser man till sin eget väl och ve i första hand. Andra får argumentera för vaccin och när trycket blir tillräckligt stort släpper FHM fram någon liten grupp.
 
harry73 harry73 skrev:
Nu kan man i alla fall inte veta att förlorad luktsinne pga covid förkortar livet med 6 år.
Min pappa har parkinson och förlorad luktsinne pga det. Parkinson kan säkert förkorta livet. Finns säkert också andra orsaker av förlorad luktsinne som kan förkorta livet.
Hel riktigt det vet man inte. Men det är är inte omöjligt.

Vi vet också att njurskador är vanligt efter covid-19 (även måttlig covid) och det har också en påverkan på gruppnivå på livslängden.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Långtidscovid. Fobollsspelare har tappat i ork 6 månader efter infektion. Covid19 är inte över i kroppen bara för att den akuta sjukdomen passerat och det gäller många. Den här artikeln handla om hur det kommer att drabba samhället ekonomiskt.

""New research gives a worrying answer on that front, albeit from a very particular industry: football. Examining the impact of Covid infection on football players in Germany and Italy, it finds their performance (measured by passes) dips by 6% when they return after the illness and is still 5% down six months on. This is very different to an almost instantaneous recovery from flu. Most of us don’t do jobs as physically demanding as football, but the paper is a reminder that current high case rates may not be cost-free – for those infected or our economy as a whole.""

[länk]
Men hur vanligt är det? Det är väl knappast frågan om att det är en generell regel med denna påverkan?
 
timmelstad timmelstad skrev:
Men hur vanligt är det? Det är väl knappast frågan om att det är en generell regel med denna påverkan?
Olika studier landar i 10-40 % om postcovid. Just vad gäller fobollsspelarna vet jag inte hur man mätt men det låter lite som att det är totalt i gruppen. Dvs sammantaget så tappade alla i gruppen som haft covid-19 5 % i fysisk kapacitet 6 månader efterår. I genomsnitt då och kan man tänka med stor variation på individnivå.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Mig veterligen finns det inget vaccin under +100 år som visat sig vara var mer farligt än nyttigt för barn eller vuxna heller för den delen.
Jag vet inte hur många barn som räddades från lidande eller död med hjälp av Pandemrix, men det kan tänkas att det uppvägde narkolepsifallen. Vet du?

När det gäller vaccinering av barn mot covid-19 så är det i mycket en förtroendefråga. Jag vet att det är lockande att vara rabiat, peka på utprovningen av vaccinet och skälla ut föräldrar som tvekar, men sånt är inte så övertygande och det viktigaste när det gäller vaccinering (förutom att se till att vaccinet är säkert) är att övertyga.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Olika studier landar i 10-40 % om postcovid. Just vad gäller fobollsspelarna vet jag inte hur man mätt men det låter lite som att det är totalt i gruppen. Dvs sammantaget så tappade alla i gruppen som haft covid-19 5 % i fysisk kapacitet 6 månader efterår. I genomsnitt då och kan man tänka med stor variation på individnivå.
Jag blir mest nyfiken som stor fotbollssupporter och har ju bland annat noterat vilka spelare i mitt favoritlag som varit smittade och efter återkomst haft en dipp men nu under ny säsong är flera av dem bättre än de någonsin varit.

Högst anekdotiskt naturligtvis men det gör att jag blir fundersam över om det skulle vara någon generell påverkan på fysisk status och tänker att det måste finnas stora variationer. 5% är en ENORM förlust av den fysiska prestationsförmågan på absolut elitnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.