Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
M mickef skrev:
Jag vet nog vad jag menar, sämre är det med din läsförståelse. Jag håller ju med henne.
Ok, då missförstod jag det…det är lätt att tolka det på olika sätt.
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Har du några belägg på det? Vad jag minns så konstaterades det att svininfluensan var mildare än en vanlig influensa. Det var hysterin i media som eldade på att alla måste vaccinera sig.
Det är också min minnesbild av svinpesten, citatet minns jag dock inte
 
M mickef skrev:
Det är också min minnesbild av svinpesten, citatet minns jag dock inte
Saken var att den slog mot unga som hade sämre immunitet på grund av andra liknande influensor.

Det dör ett par tusen ett vanligt influensaår men då är det gamlingar som stryker med. Men med "grisen" var det främst unga som drabbades hårt.

Det var mao helt rätt av FHM att försöka vaccinera så mycket som möjligt. Men genom extrem otur gav vaccinet narkolepsi hos ett antal unga. Att man räddade ungas liv med vaccineringen har liksom glömts bort .
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Vad handlar den där videon om?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Nej tyvärr men Google är ens vän :)
OK, du vet alltså inte.
 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...nde-i-overkalix-nu-ska-de-overlevande-utredas

Den tredje september insjuknande den första personen på äldreboendet i Överkalix. Viruset spreds som en löpeld och några veckor senare hade åtta personer dött med covid-19.
– Det är dramatiskt många. Så många borde det inte ha varit, säger Anders Nystedt, smittskyddsläkare i Norrbotten. 7 var vaccinerade och bara en ovaccinerad.
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Saken var att den slog mot unga som hade sämre immunitet på grund av andra liknande influensor.

Det dör ett par tusen ett vanligt influensaår men då är det gamlingar som stryker med. Men med "grisen" var det främst unga som drabbades hårt.

Det var mao helt rätt av FHM att försöka vaccinera så mycket som möjligt. Men genom extrem otur gav vaccinet narkolepsi hos ett antal unga. Att man räddade ungas liv med vaccineringen har liksom glömts bort .
Enligt FoHM, från 2013:
Nya analyser visar att insatsen gjorde mer nytta än vad tidigare beräkningar visat. Kalkylerna pekar på att vi kunnat förhindra ca 100 dödsfall och förhindra ca 215 intensivvårdsfall med hjälp av vaccinationerna. Dessutom undvek samhället ca 1 750 slutenvårdsepisoder. Som negativ effekt av vaccinationen sågs ca 150–160 fall av narkolepsi som drabbade vissa barn och ungdomar
. Narkolepsi fallen visade sig väl ligga på runt 350.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ccinationskampanjen-mot-influensa-ah1n1-2009/
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Ok, då missförstod jag det…det är lätt att tolka det på olika sätt.
När du @mickef kallar något för ”en högst ovetenskaplig gissning” så är det nog inte många som tror att du menar att du håller med om gissningen.

Eftersom du nu säger att du med det menade att du håller med om en ”högt ovetenskaplig gissning” så går ju det i linje med det du ofta tror på. :)

Nu håller jag i och för sig inte med om att gissningen var speciellt ovetenskaplig, men det är en annan historia.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
När du @mickef kallar något för ”en högst ovetenskaplig gissning” så är det nog inte många som tror att du menar att du håller med om gissningen.

Eftersom du nu säger att du med det menade att du håller med om en ”högt ovetenskaplig gissning” så går ju det i linje med det du ofta tror på. :)

Nu håller jag i och för sig inte med om att gissningen var speciellt ovetenskaplig, men det är en annan historia.
Att BirgitS tror någonting behöver inte vara fel men i v f jag skriver inte under på att det är något annat än en kvalificerad gissning, om än ovetenskaplig.
Det gissas väldigt mycket i den här tråden, och bland expertisen också iofs, men om nåt år vet vi kanske.
 
Det här diagrammet från Israel är intressant eftersom det inte handlar om uppmätta nivåer av antikroppar över tid utan om fall av infektion. (Fast nackdelen är ju att andra faktorer också kan påverka smittspridningen).
Linjediagram som visar infektionsfall per 100k över tid, uppdelat på ovaccinerade, en dos och tre doser.

Kommer tillräckligt många att kunna ha en bra immunitet samtidigt för att effektivt trycka ner smittspridningen?
[Bilden kommer från ett twitterinlägg.]
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det här diagrammet från Israel är intressant eftersom det inte handlar om uppmätta nivåer av antikroppar över tid utan om fall av infektion. (Fast nackdelen är ju att andra faktorer också kan påverka smittspridningen).
[bild]

Kommer tillräckligt många att kunna ha en bra immunitet samtidigt för att effektivt trycka ner smittspridningen?
[Bilden kommer från ett twitterinlägg.]
Är det per 100 000 från varje subgrupp?
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Hur kan ett försämrat smak/luktsinne förkorta livet med 6 år undrar man ju då…
Kan ju komplettera med att på en person kring 70 år som är släkt med släkten och som jag träffade på en begravning för några år sen då var väldigt utmärglad (såg anorektisk ut) och jag fick höra att det berodde på att hen hade tappat allt smak- och luktsinne några år tidigare. Det är svårt att äta när maten inte smakar någonting och det lika gärna kan ha varit papper man har i munnen. Undernäring påverkar kroppen negativt och man får inte heller några fett- eller muskelreserver som kan användas som energikälla vid sjukdom. Så jag är inte alls förvånad över att det förkortar livet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan ju också bero på att "tvätta händerna" inte har någon betydelse och att munskydd aldrig varit ett krav. Så när man släppte på restriktionerna hände inget stort egentligen.

Men visst är det vaccinet som gör skillnad nu. Inte FHM:s ovetenskapliga rekommendationer.
Du är nog rätt ensam om att tro att stängda nattklubbar inte har någon effekt. Det är ju bara att se på vad som hände i Nederländerna när de öppnade nattklubbarna i somras (de stängdes några veckor senare).

Nog blev det skillnad på hur folk började leva ett par veckor innan restriktionerna togs upp jämfört med tidigare. Nu är det ju mängder med folk på jobbet och restaurangerna mm. är överhopade, båda delarna kända som vanliga smittspridningsställen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Har du några belägg på det? Vad jag minns så konstaterades det att svininfluensan var mildare än en vanlig influensa. Det var hysterin i media som eldade på att alla måste vaccinera sig.
Och du har inte tänkt på att det var vaccineringarna som gjorde att det inte blev värre?
Vaccineringarna höll ju nere smittspridningen.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
En studie från bla Karolinska Institutet. 10 % av de som drabbas av mild Covid 19 har symtom 8 månader senare!!! Det är inte värt risken, En betydande del av dessa kommer sannolika aldrig att bli helt återställda. Att förlora luktsinnet kanske inte låter så hemsk farligt men man vet från andra studier att det kortar medellivslängden med 6 år. Många här har länge försökt jämföra Covid med influensa men det är ett helt annat virus med en betydligt större magnitud.

"Eight months after mild COVID-19, one in ten people still has at least one moderate to severe symptom that is perceived as having a negative impact on their work, social or home life. The most common long-term symptoms are a loss of smell and taste and fatigue. This is according to a study published in the journal JAMA, conducted by researchers at Danderyd Hospital and Karolinska Institutet in Sweden..

[länk]
Den studien kritiserade du i inlägget https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-413#post-4164621

Till skillnad från vad du väl brukar skriva så såg man inte någon ökad förekomst av hjärntrötthet, långvarig feber eller hjärtrusningar bland vårdarbetarna som hade mild covid.
Charlotte Thålin menar att bristen på systematiska studier med bra kontrollgrupper är en möjlig förklaring till den, i hennes tycke, skeva mediebilden av långtidbesvären.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-langtidsbesvaren-efter-mild-covid-kartlagda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.