Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Jag vet inte hur många barn som räddades från lidande eller död med hjälp av Pandemrix, men det kan tänkas att det uppvägde narkolepsifallen. Vet du?
Det finns studier om det också och sannolik ja. Svininfluensa var en sjukdom som slog hårt mot unga och unga var överrepresenterade i dödsfall. Många unga på IVA den gången.
 
Redigerat:
timmelstad timmelstad skrev:
Jag blir mest nyfiken som stor fotbollssupporter och har ju bland annat noterat vilka spelare i mitt favoritlag som varit smittade och efter återkomst haft en dipp men nu under ny säsong är flera av dem bättre än de någonsin varit.

Högst anekdotiskt naturligtvis men det gör att jag blir fundersam över om det skulle vara någon generell påverkan på fysisk status och tänker att det måste finnas stora variationer. 5% är en ENORM förlust av den fysiska prestationsförmågan på absolut elitnivå.
Ja 5 % är inte att leka med men många har ju haft smittan så konkurrensen kanske bibehålls :) 20 % i Sverige och så bland yngre lär det vara betydligt mer.

Man har sett att mitokondrierna som sköter cellerna energiförsörjning påverkas av covid-19. Kanske är det det man ser resultatet av i fotbollslagen...
 
Nissens Nissens skrev:
Knappast, men vad är det du motsätter dig? Känns rätt oklart.
Försöker du hitta något att spinna på? Varför inte bara acceptera att jag tror att vaccinet har gjort nytta?
 
Nissens
M mickef skrev:
Försöker du hitta något att spinna på? Varför inte bara acceptera att jag tror att vaccinet har gjort nytta?
Vad snackar du om??? Du protesterade ju mot Birgits påstående om vaccinering + antikroppar efter infektion.
Eftersom det tydligen inte var vaccinet du protesterade mot, så måste det ju vara något annat?

Eller protesterar du bara för protesterandets skull???
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om??? Du protesterade ju mot Birgits påstående om vaccinering + antikroppar efter infektion.
Eftersom det tydligen inte var vaccinet du protesterade mot, så måste det ju vara något annat?

Eller protesterar du bara för protesterandets skull???
Vilket inlägg då?.
 
Nissens
M mickef skrev:
Vilket inlägg då?.
Rätt märkligt att du inte har koll på vad du själv skriver. Och nu vill du att jag skall följa tråden åt dig också… i inlägg #7247 ifrågasatte du Birgits välgrundade påstående. Och du vet alltså själv inte vad du menade?? :rolleyes:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att smittspridningen är på en konstant nivå sen några veckor trots att nästan inga restriktioner finns kvar när mindre än 70 % av befolkningen är vaccinerad?
Det kan ju också bero på att "tvätta händerna" inte har någon betydelse och att munskydd aldrig varit ett krav. Så när man släppte på restriktionerna hände inget stort egentligen.

Men visst är det vaccinet som gör skillnad nu. Inte FHM:s ovetenskapliga rekommendationer.
 
Nissens Nissens skrev:
Rätt märkligt att du inte har koll på vad du själv skriver. Och nu vill du att jag skall följa tråden åt dig också… i inlägg #7247 ifrågasatte du Birgits välgrundade påstående. Och du vet alltså själv inte vad du menade?? :rolleyes:
mickef har faktiskt en poäng, en tanke som dock gick förlorad.
Problemet är väl snarare att Micke minns vad han skrev och vet vad han menade, men inte vi…
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Rätt märkligt att du inte har koll på vad du själv skriver. Och nu vill du att jag skall följa tråden åt dig också… i inlägg #7247 ifrågasatte du Birgits välgrundade påstående. Och du vet alltså själv inte vad du menade?? :rolleyes:
Jag vet nog vad jag menar, sämre är det med din läsförståelse. Jag håller ju med henne.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns studier om det också och sannolik ja. Svininfluensa var en sjukdom som slog hårt mot unga och unga var överrepresenterade i dödsfall. Många unga på IVA den gången.
Har du någon bra referens?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan ju också bero på att "tvätta händerna" inte har någon betydelse och att munskydd aldrig varit ett krav. Så när man släppte på restriktionerna hände inget stort egentligen.
Vadårå? Nu får man ju kramas.
Men visst är det vaccinet som gör skillnad nu. Inte FHM:s ovetenskapliga rekommendationer.
Då är det väl OK om ovaccinerade kramar dig också?
 
M mickef skrev:
Det blev ju lite blåsigt förra gången då man vaccinerade mot svininfluensa men det räddade också många liv.
Har du några belägg på det? Vad jag minns så konstaterades det att svininfluensan var mildare än en vanlig influensa. Det var hysterin i media som eldade på att alla måste vaccinera sig.
 
P pmd skrev:
Har du någon bra referens?
'

Nej tyvärr men Google är ens vän :)
 
P pmd skrev:
Vadårå? Nu får man ju kramas.
Många kramar blir det men det har ju folk gjort sedan i somras.

En orekommenderad kram är också en kram!
 
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.