Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P pmd skrev:
Ingen kommer att tvingas att vaccinera sig. Däremot kommer en del personer som inte har vaccinerat sig inte att få utföra vissa arbetsuppgifter i äldrevården och sjukvården. Det tycker jag är mycket bra.
Och det tycker jag med.
Ingen är tvingad att ta körkort. Men om man inte ha körkort får man inte jobba som bussförare, lastbilsförare mm. Samma princip.

• Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Här finns en artikel som analyserar studien om detta och ifall detta verkligen stämmer:
[länk]
Av de som har diagnosticerats med postcovid i Sverige så har deras läkare fört in att 27 % har hjärndimma, 3 % har neurologiska problem och 3 % problem med lukt- och/eller smaksinne.
https://covid19dataportal.se/data_types/health_data/post_covid/

Detta gäller för övrigt inte bara efter covid utan kan inträffa även efter andra infektioner som influensa.

För fortsatt diskussion om postcovid rekommenderas tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-och-langtidssjuka.398276

• Ledsen
Nissens
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Det finns ju inga krav för t.ex. hiv, som kan vara betydligt tråkigare att bli smittad av än covid.
Ganska stor skillnad på hur HIV överförs jämfört med Covid-19:
”Hiv överförs genom blod, sperma, slidsekret och bröstmjölk.”
”Hiv är ett känsligt virus och dör snabbt utanför kroppen. Du kan till exempel inte föra det vidare genom att ta i, krama eller kyssa någon. Hiv sprids inte heller genom att du till exempel använder samma handduk eller kaffemugg som någon annan. Hiv sprids inte genom luften, mat, vatten, insekter eller andra djur. ”

https://www.1177.se/Kalmar-lan/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/hiv-och-aids/

P
S SnickareHobb skrev:
Allt detta med vaccinpass, etc är ju ett smygsätt att tvinga folk till vaccinering. Varför kräva vaccinpass för att komma in på krogen? Det finns ju inga krav för t.ex. hiv, som kan vara betydligt tråkigare att bli smittad av än covid.
Det är väl upp till krogägaren att bestämma om endast vaccinerade får komma in? Än så länge används dock E-hälsomyndighetens covidbevis bara för att få resa i EU, såvitt jag vet.
Det är fortfarande inte ett tvång att vaccinera sig.
Tycker inte heller man ska ha ska ha krav på vaccination för arbetsplatser. Att vara vaccinerad är ingen garanti för att inte smitta andra. Man kan ju även smitta med vanliga influensa som även den kan vara dödlig för t.ex. patienter i äldrevården.
Det stämmer nog i stort sett, men det finns knappast någon bra anledning att öka risken för svår sjukdom och död för personer som behöver hjälp i sin vardag eller som behöver vård på sjukhus.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Allt detta med vaccinpass, etc är ju ett smygsätt att tvinga folk till vaccinering. Varför kräva vaccinpass för att komma in på krogen? Det finns ju inga krav för t.ex. hiv, som kan vara betydligt tråkigare att bli smittad av än covid.
.
En person som har hiv måste följa de förhållningsregler som den behandlande läkaren meddelar med stöd av smittskyddslagen. Detta för att undvika att andra smittas.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/hivinfektion/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/hivinfektion/
Du får komma in på restaurangen med hiv men där slutar det roliga.

Du måste informera din sexpartner om att du är infekterad med hiv före sexuell kontakt som
innebär risk för att hiv kan överföras. Sådan smittrisk finns vid alla typer av munsex, slid- och analsamlag. Eftersom kondomer kan gå sönder måste du informera om hiv även om ni planerar att använda kondom. Du ska använda kondom vid samlag där penis är inne i slidan, ändtarmen eller munnen.
https://slf.se/smittskyddslakarforeningen/app/uploads/2019/07/hiv-pat-190703-korrekt-titel.pdf

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
men det finns knappast någon bra anledning att öka risken för svår sjukdom och död för personer som behöver hjälp i sin vardag eller som behöver vård på sjukhus.
Det finns ju två aspekter var den ena är patientsäkerheten och den andra anställningssäkerheten.
Tänk att man haft en dos och fick så allvarliga biverkningar att man inte ska ta den andra, ska man då inte få jobba längre med det man är utbildat för? Och om svaret att man inte får, gäller det för alltid,eller tills smittspridningen hamnar under ett gränsvärde, eller tills man har naturliga antikroppar?
Vad gäller för andra vacciner? Ska man vara fullvaccinerat, eller finns det vissa vacciner som är viktigare än andra?

P
harry73 harry73 skrev:
Om vi sen bara fokuserar på steget Sverige tar nu, kan jag sympatisera med viljan att skydda vårdtagare, men sättet hur man gör det är inte optimal.
Vi vet att det finns människor som inte får antikroppar efter vaccinet och det finns människor med antikroppar utan vaccinet.
I lika stor omfattning?
Ändå handlar det bara om personalen är vaccinerat eller ej.
Det är bra att inte komplicera saken.
Har personalen haft covidinfektion (och det har ca 30% av befolkningen) då är man minst lika bra skyddat som när man är vaccinerat. Och visst avtar antal antikroppar efter genomgången infektionen, men det gör det också efter vaccinet. Vårdpersonalen hör till de första grupper som vaccinerade sig.
Det komplicerar saken att att behöva testa folk. En vaccinering efter genomgången sjukdom höjer skyddet och är därför att rekommendera.
Jag tycker det är bättre att man förbättrar skyddet för de äldre genom att se till att de möter samma personal hela tiden och andra hygienrutiner (t ex fasta anställningar och arbetsgivaren som betalar karensdagen eller kan ge andra arbetsuppgifter vid lindrig sjukdom)
Det bör man göra också. Tillfälliga anställningar och dåliga hygienrutiner var troligen en stor bidragande orsak till att smittan fanns i hög utsträckning på ålderdomshem våren 2020.

harry73
P pmd skrev:
I lika stor omfattning?
Nej, det är nog många fler utan vaccin som har antikroppar än folk med vaccin som inte har antikroppar, men jag ser inte hur det är relevant

P pmd skrev:
Det är bra att inte komplicera saken.
Handlar det om folk får behålla sitt jobb, ska man nog gå ett steg längre och då får systemet gärna bli lite komplexare

P pmd skrev:
Det komplicerar saken att att behöva testa folk. En vaccinering efter genomgången sjukdom höjer skyddet och är därför att rekommendera.
Är det så mycket svårare eller dyrare att fastställa att folk har antikroppar än att vaccinera folk? Det är ju inte något man behöver göra varje vecka. Har man en gång påvisat antikroppar, kan man ju lita på att skyddet finns kvar på samma sätt som man litar på att skyddet finns kvar efter vaccineringen.

P pmd skrev:
Det bör man göra också. Tillfälliga anställningar och dåliga hygienrutiner var troligen en stor bidragande orsak till att smittan fanns i hög utsträckning på ålderdomshem våren 2020.
Man ska inte komma med fler åtgärder än nödvändigt för att uppnå den effekten man vill, och det är bättre att att anpassa verksamheten istället för lägga orimligt mycket ansvar på de anställda

100tals miljoner människor har vaccinerats nu och biverkningarna är nu väl förstådda så att argumentet att inte vaccinera sig är dött. Faktum är att 95% av de som dör av COVID-19 är ovaccinerade. Så dessa egoistiska människor tar upp värdefulla intensivvårdsplatser och minskar kapaciteten för andra behandlingar. Men ännu viktigare, genom att inte hjälpa till att bli av med detta virus ger den det fler chanser att mutera och möjligen skapa farligare versioner av sig själv som kommer att skada alla. Allvarligt talat .. det finns ingen anledning att inte vaccinera sig längre och att inte göra det är asocialt, dödligt för vissa och helt enkelt egoistiskt på en nivå som är svår att förstå. Jag är mycket glad att se att ovaccinerade människor inte kommer att få flyga eller arbeta på många företag. Jag tror allvarligt att de borde tvingas bära ansiktsmasker offentligt och eventuellt bära en flagga som varnar alla för att dessa människor kan vara farliga för din hälsa. De bör också nekas behandling på kliniker och sjukhus där de kan infektera oskyldiga människor.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Thos Thos skrev:
100tals miljoner människor har vaccinerats nu och biverkningarna är nu väl förstådda så att argumentet att inte vaccinera sig är dött. Faktum är att 95% av de som dör av COVID-19 är ovaccinerade. Så dessa egoistiska människor tar upp värdefulla intensivvårdsplatser och minskar kapaciteten för andra behandlingar. Men ännu viktigare, genom att inte hjälpa till att bli av med detta virus ger den det fler chanser att mutera och möjligen skapa farligare versioner av sig själv som kommer att skada alla. Allvarligt talat .. det finns ingen anledning att inte vaccinera sig längre och att inte göra det är asocialt, dödligt för vissa och helt enkelt egoistiskt på en nivå som är svår att förstå. Jag är mycket glad att se att ovaccinerade människor inte kommer att få flyga eller arbeta på många företag. Jag tror allvarligt att de borde tvingas bära ansiktsmasker offentligt och eventuellt bära en flagga som varnar alla för att dessa människor kan vara farliga för din hälsa. De bör också nekas behandling på kliniker och sjukhus där de kan infektera oskyldiga människor.
Jag tror nog ändå att jag avstår.

• Gilla
  • Arg
BTR och 5 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag tror nog ändå att jag avstår.
Tack att du har så lite hänsyn..!

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Thos Thos skrev:
Tack att du har så lite hänsyn..!
Jag har munskydd i offentliga miljöer, har du eller avstod du från det när du tog din vaccinering?

• Gilla
  • Haha
tank77 och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag har munskydd i offentliga miljöer, har du eller avstod du från det när du tog din vaccinering?
Jag hade alltid munskydd på mig endast till 3 veckan efter 2: sprutan.

Någon idiot sadde till mig att jag inte behövde/skulle ha munskydd på tåget för ett år sedan. Ofattbart hur dumma vissa människor är.

Jag holler fortfarande 2m avstånd och har munskydd i fickan skulle jag träffa eldre.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Thos Thos skrev:
Jag hade alltid munskydd på mig endast till 3 veckan efter 2: sprutan.

Någon idiot sadde till mig att jag inte behövde/skulle ha munskydd på tåget för ett år sedan. Ofattbart hur dumma vissa människor är.

Jag holler fortfarande 2m avstånd och har munskydd i fickan skulle jag träffa eldre.
Samma här.

• Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
harry73
Thos Thos skrev:
Ofattbart hur dumma vissa människor är.
Ja ofattbart hur dumma vissa människor är

• Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.