Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Men man har ju inte tid att planera en nedstängning, den hade behövts göras direkt i mars förra året.

Ditt förslag kräver även ändring av grundlagen vilket (tack och lov) tar lång tid att utföra.

Du kan ju inte samla folk i grupp, för då kan du ju få smittspridningskedjor så att det verkligen inte räcker med 14 dagar. Även att isolera en familj på 4 personer där en i taget smittar en annan person gör att typ 4 veckors isolering behövs.

Har du tänkt på vad som händer om ett enda land utför en sån nedstängning och sen har en landsgräns som tillåter att personer tar sig över gränsen t.ex. för mattransporter?
Det gör den inte särskilt verksam om den inte kombineras med vaccinering av alla.
Ok, vi får förlita oss på vaccintricket så länge.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Men man har ju inte tid att planera en nedstängning, den hade behövts göras direkt i mars förra året.

Ditt förslag kräver även ändring av grundlagen vilket (tack och lov) tar lång tid att utföra.

Du kan ju inte samla folk i grupp, för då kan du ju få smittspridningskedjor så att det verkligen inte räcker med 14 dagar. Även att isolera en familj på 4 personer där en i taget smittar en annan person gör att typ 4 veckors isolering behövs.

Har du tänkt på vad som händer om ett enda land utför en sån nedstängning och sen har en landsgräns som tillåter att personer tar sig över gränsen t.ex. för mattransporter?
Det gör den inte särskilt verksam om den inte kombineras med vaccinering av alla.
Att isolera alla människor i hela världen i två veckor kan vara ett intressant tankeeperiment, men det har föga med verkligheten att göra.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Ni (du med flera) försöker hela tiden att låtsas att covid är värre än det är och att vaccinet är bättre än det är.
Det finns ingen anledning till att låtsas något. Det finns bra statistik när det gäller det mesta angående covid-19.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Men det där med nedstängningar (lockdowns) finns ingen vetenskap bakom. Ursprunget till lockdowns kom ju från Kinas propaganda, där dom visade bilder på hur dörrar svetsades igen, osv. Deras siffror på antal smittade var också kraftigt underdrivna. Ledare i många länder skrämdes av denna propaganda att ta till drastiska åtgärder. Klart det i teorin skulle fungera om varje människa isolerades för sig i två veckor utan kontakt med någon annan. Men i verkligheten fungerar det inte. Bättre då att isolera dom som är sjuka och låta resten leva som vanligt.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag anser det fortfarande viktigt att svara när folk skriver sånt som inte stämmer med samlad kunskap och forskningsläget. Om vi inte vore några stycken som gjorde det skulle konspirationsteorierna flöda fritt och bara bli större och större.
Ungefär så här jobbigt är det. :)

duty_calls.png

Tooltiptexten på sidan bilden kommer från lyder sålunda:
"What do you want me to do? LEAVE? Then they'll keep being wrong!"
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Det finns ingen anledning till att låtsas något. Det finns bra statistik när det gäller det mesta angående covid-19.
Exakt min poäng. Ändå händer det hela tiden att folk överdriver
 
P
harry73 harry73 skrev:
Exakt min poäng. Ändå händer det hela tiden att folk överdriver
Inte särskilt ofta, tycker jag. Det fins ofta hänvisningar till undersökningar och statistik i inlägg här som försöker visa på vaccinets fördelar jämfört med att bli sjuk.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Exakt min poäng. Ändå händer det hela tiden att folk överdriver
De största överdrifterna är oftast att man uppger att dödligheten i Covid skulle vara det stora problemet, och att vaccinerna är farliga. Inget av detta har någon verklighetsförankring.

Dödligheten i Sverige var möjligen något högre än förväntat 2020, men inom normalintervallet. Vaccinet har inte hittills kunnat kopplas till allvarliga problem även om det finns sådant som utreds.

Fakta är att problemet med Covid 19 var/är belastningen på vården, och vaccinet verkar vara väldigt säkert. Det går säkert att hitta några som fått problem, men så är det med alla mediciner och vaccin.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Och jämfört med ett år sedan har belastningen på vården gått ner oerhört mycket. Det är väl en tiondel coronasjuka på sjukhus/akut/iva nu jämfört med för ett år sedan, då det var som värst. Det är väl detta som gjort att dom kunnat släppa på restriktionerna om jag förstått det rätt.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S SnickareHobb skrev:
Och jämfört med ett år sedan har belastningen på vården gått ner oerhört mycket. Det är väl en tiondel coronasjuka på sjukhus/akut/iva nu jämfört med för ett år sedan, då det var som värst. Det är väl detta som gjort att dom kunnat släppa på restriktionerna om jag förstått det rätt.
absolut, och det kan vi tacka vaccinerna för. Det känns därför rätt fånigt att vissa tror att smittspridning är ett problem numera. Det är nog mindre konsekvenser av Covid än en vanlig influensa nu.

Enda molnet är väl långtidscoviden som verkar lite lurig.
 
harry73
Nissens Nissens skrev:
Dödligheten i Sverige var möjligen något högre än förväntat 2020, men inom normalintervallet.
Det finns några problem med ovanstående. För det första: varför tittar du på en ett-årsperiod och inte en månad eller 2 år?
För det andra: du tittar på ett medelvärde för hela befolkningen, medan vi vet att effekten är olika för åldersgrupperna. Hos de yngsta ser vi ingen ökad dödssiffra, men den börja stiga när vi kommer till de högre åldersgrupperna.

Tittar man på diagrammen med z-score på https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/ ser man hur den varierar över tiden och med åldersgrupperna och här finns absolut en överdödlighet inte bara utanför normalintervallet men också betydligt utanför.
Men minst lika viktigt är den stora skillnaden mellan åldersgrupperna.

Om vaccinet viktigaste anledning är att undvika överbelastning av vården, kan diskuteras. Jag tycker i alla fall att det är en farlig utveckling att med vaccin eller förebyggande medicin försöka kompensera för dåligt fungerande vårdsystem. Den viktigaste anledning för vaccinet måste finnas i nyttan för personen som tar vaccinet. Allt annat är moraliskt förkastligt.
Här behöver vi då också titta på vilka riskfaktorer en person har, där ålder är den största riskfaktorn.

Och nu kommer vi också till felet (eller överdriften) som görs ofta i tråden. För att försöka övertyga vaccinvägrare (som oftast är under 40) kommer ni med statistik för hela befolkningen som inkluderar grupper med mycket högre risker.

När man började vaccinera de äldre, märkte man snabbt att dödstalen gick ner men även belastningen på vården. Där finns den stora vinsten, inte hos 12-15-åringar
 
  • Gilla
SnickareHobb
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Det finns några problem med ovanstående. För det första: varför tittar du på en ett-årsperiod och inte en månad eller 2 år?
För det andra: du tittar på ett medelvärde för hela befolkningen, medan vi vet att effekten är olika för åldersgrupperna. Hos de yngsta ser vi ingen ökad dödssiffra, men den börja stiga när vi kommer till de högre åldersgrupperna.

Tittar man på diagrammen med z-score på [länk] ser man hur den varierar över tiden och med åldersgrupperna och här finns absolut en överdödlighet inte bara utanför normalintervallet men också betydligt utanför.
Men minst lika viktigt är den stora skillnaden mellan åldersgrupperna.

Om vaccinet viktigaste anledning är att undvika överbelastning av vården, kan diskuteras. Jag tycker i alla fall att det är en farlig utveckling att med vaccin eller förebyggande medicin försöka kompensera för dåligt fungerande vårdsystem. Den viktigaste anledning för vaccinet måste finnas i nyttan för personen som tar vaccinet. Allt annat är moraliskt förkastligt.
Här behöver vi då också titta på vilka riskfaktorer en person har, där ålder är den största riskfaktorn.

Och nu kommer vi också till felet (eller överdriften) som görs ofta i tråden. För att försöka övertyga vaccinvägrare (som oftast är under 40) kommer ni med statistik för hela befolkningen som inkluderar grupper med mycket högre risker.

När man började vaccinera de äldre, märkte man snabbt att dödstalen gick ner men även belastningen på vården. Där finns den stora vinsten, inte hos 12-15-åringar
Tja, just 2020 är det första pandemiåret som är sammanställt. Man kan ju ägna en livstid eller flera åt att bryta ner siffrorna till regioner, tider, åldrar och allt möjligt. Har du den tiden så kan du ju roa dig med det, men det förändrar ju inte de sammanställda siffrorna för 2020.

Fakta är ändå att det dog inte större andel av befolkningen under 2020 än vad de gjort 13 av de föregående 20 åren innan 2020. Alltså kan inte dödligheten varit ett stort problem i Sverige 2020.

Däremot har trycket på vården varit enormt.

Enda skälet till att vaccinera barn/ungdomar kan jag tycka att långtidscovid eventuellt kan vara. Att tex bli av med lukt o smaksinne hela livet kan ju vara bra att undvika…
Men jag vet inte hur stort det problemet är.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Och nu kommer vi också till felet (eller överdriften) som görs ofta i tråden. För att försöka övertyga vaccinvägrare (som oftast är under 40) kommer ni med statistik för hela befolkningen som inkluderar grupper med mycket högre risker.
Vad åldern är varierar, i tråden finns en som är 61 år och som hävdar att det för honom är bättre att låta bli att vaccinera sig för vaccinet är farligare än covid eftersom han inte är överviktig.

Även under 40 år är risken för död pga. covid större än risken för död pga. vaccinering.

Även under 40 år är risken för allvarlig covid (sjukhusvård) större än risken för vaccinbiverkan som kräver sjukhusvård.
Ungefär 600 under 40 år verkar ha fått intensivvård. Hur många har fått intensivvård pga. vaccinering i den åldersgruppen?
Ungefär 7000 (om jag lyckades summera rätt) under 40 år har varit inskrivna i slutenvården. Hur många har lagts in på sjukhus pga. vaccinering i den åldersgruppen?

Även under 40 år är risken för postcovid större än långtidseffekter av vaccinering.

När det gäller 12-15 år har Fohm presenterat hur de kom fram till att det för en enskild person i den gruppen är en vinst att vaccinera sig.. Har du läst den rapporten än?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Man kan ju ägna en livstid eller flera åt att bryta ner siffrorna till regioner, tider, åldrar och allt möjligt. Har du den tiden så kan du ju roa dig med det, men det förändrar ju inte de sammanställda siffrorna för 2020.
Mycket finns där, redo att hämta, här ser man t ex z-score som är en index för överdödlighet för hela (europeiska) befolkningen och den för gruppen 0-14 år
Graf som visar överdödlighetsindex (z-score) för den europeiska befolkningen med fokus på åldersgrupperna 0-14 och 15-44 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan tycker jag att man får anstränga sig att komma med (för dom) relevanta värden om man nu vill övertyga människor att ta vaccinet, annars får man låta bli att försöka.

Sedan vill jag påminna dig att jag inte är en vaccinmotståndare. Jag tycker att vaccinet är ett bra val för stora delar av befolkningen och man ser också en stor effekt av vaccineringen på epidemin och det är bra. Jag tycker dock inte om tvånget man nu försöker skapa för att de sista också ska vaccinera sig.
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
i tråden finns en som är 61 år och som hävdar att det för honom är bättre att låta bli att vaccinera sig för vaccinet är farligare än covid eftersom han inte är överviktig.
Jag tycker att han har all rätt i världen att tycka det, och efter alla undersökningar som ni kastat på honom, får man anta att det är ett välgenomtänkt beslut
BirgitS BirgitS skrev:
Även under 40 år är risken för allvarlig covid (sjukhusvård) större än risken för vaccinbiverkan som kräver sjukhusvård.
Men så funkar det inte. Man kan inte bara komma med för och nackdelar för ett vaccin eller medicin och anta att alla väljer medicinen när fördelen överväger nackdelarna med hur små marginaler det än är.
Jag har aldrig fått biverkningar av paracetamol, och risken på biverkningar är därmed försvinnande lite. Det betyder inte att jag därför ta en paracetamol varje gång jag har lite huvudvärk. Det finns ett egenvärde i att vara sjuk ock klara av det utan hjälpmedel. Så är det inte bara för mig, så är det för många.
 
  • Gilla
Harpgear och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.