Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Thos Thos skrev:
100tals miljoner människor har vaccinerats nu och biverkningarna är nu väl förstådda så att argumentet att inte vaccinera sig är dött. Faktum är att 95% av de som dör av COVID-19 är ovaccinerade. Så dessa egoistiska människor tar upp värdefulla intensivvårdsplatser och minskar kapaciteten för andra behandlingar. Men ännu viktigare, genom att inte hjälpa till att bli av med detta virus ger den det fler chanser att mutera och möjligen skapa farligare versioner av sig själv som kommer att skada alla. Allvarligt talat .. det finns ingen anledning att inte vaccinera sig längre och att inte göra det är asocialt, dödligt för vissa och helt enkelt egoistiskt på en nivå som är svår att förstå. Jag är mycket glad att se att ovaccinerade människor inte kommer att få flyga eller arbeta på många företag. Jag tror allvarligt att de borde tvingas bära ansiktsmasker offentligt och eventuellt bära en flagga som varnar alla för att dessa människor kan vara farliga för din hälsa. De bör också nekas behandling på kliniker och sjukhus där de kan infektera oskyldiga människor.
Hur gör vi med alla som inte tagit andra vacciner, influensa vaccin tex?
 
Thos Thos skrev:
Faktum är att 95% av de som dör av COVID-19 är ovaccinerade.
Har du en referens på det påståendet?
 
BirgitS
– Om inget oväntat sker, som en mutation, om vi vaccinerar barn och når grupper som inte velat vaccinera sig, då kan vi efter den här vintern nå en nivå där allvarlig sjukdom, sjukhusinläggningar och död inte överstiger vad man har vid en vanlig influensa. Då är man kanske också ute ur pandemin, säger Joacim Rocklöv, professor i epidemiologi och folkhälsovetenskap vid Umeå universitet.
Gäller alltså Sverige.
– Sverige rör sig mot en endemisk fas, men jag tycker inte att vi är där än eftersom vi fortfarande har en högre belastning på sjukvården än vid influensa, säger han.
Endemi:En sjukdom som förekommer hos en begränsad grupp av människor eller i ett definierat geografiskt område.
TT t.ex. via https://www.svd.se/da-kan-pandemin-vara-over
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gäller alltså Sverige.

TT t.ex. via [länk]
En vanlig influensa dödar normalt sett 500-1000 svenskar per år, hårdare år kan det vara runt 2000.
Så om vi landar på 2-3 avlidna per dag av Covid-19 är vi väl där. Just nu ligger det väl på ca 8 om dagen i genomsnitt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
En vanlig influensa dödar normalt sett 500-1000 svenskar per år, hårdare år kan det vara runt 2000.
Så om vi landar på 2-3 avlidna per dag av Covid-19 är vi väl där. Just nu ligger det väl på ca 8 om dagen i genomsnitt.
Ja så bör det ju vara, men sen gäller ju sjukvårdsbelastningen också. Jag vet inte hur många samtidiga influensafall som är normalt på sjukhusen om vintrarna.
 
Nissens
Thos Thos skrev:
Jag hade alltid munskydd på mig endast till 3 veckan efter 2: sprutan.

Någon idiot sadde till mig att jag inte behövde/skulle ha munskydd på tåget för ett år sedan. Ofattbart hur dumma vissa människor är.

Jag holler fortfarande 2m avstånd och har munskydd i fickan skulle jag träffa eldre.
Om du verkligen håller avstånd så lär du inte behöva något annat. Avstånd är det säkraste som finns, det skyddar mot allt som smittar människor emellan.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du verkligen håller avstånd så lär du inte behöva något annat. Avstånd är det säkraste som finns, det skyddar mot allt som smittar människor emellan.
Kanske därför munskyddet ligger i fickan? :thinking:
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du verkligen håller avstånd så lär du inte behöva något annat. Avstånd är det säkraste som finns, det skyddar mot allt som smittar människor emellan.
Okay, men studie efter studie påstår att man borde också ha munskydd.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Det finns väl inga belägg för detta.
Ny studie: Covid-19 kan få hjärnan att åldras i förtid

https://f7td5.app.goo.gl/8amhVu

Skickat via @updaySE
 
A Andy78 skrev:
Hur gör vi med alla som inte tagit andra vacciner, influensa vaccin tex?
Detsamma... Ansvarslösa människor borde stanna kvar hemma.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Det finns ju två aspekter var den ena är patientsäkerheten och den andra anställningssäkerheten.
Patientsäkerheten trumfar anställningssäkerheten (menar du anställningstryggheten?) enligt min mening.
 
Nissens
Thos Thos skrev:
Okay, men studie efter studie påstår att man borde också ha munskydd.
Det finns studier som säger helt andra saker också. Forskarna är väldigt splittrade när det gäller munskydd.
Avstånd däremot är 100% säkert.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Thos Thos skrev:
Detsamma... Ansvarslösa människor borde stanna kvar hemma.
Isåfall är väl alla som går utanför dörren ansvarslösa oavsett om man är vaccinerad eller ej.
 
  • Gilla
  • Haha
växelventil och 1 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Patientsäkerheten trumfar anställningssäkerheten (menar du anställningstryggheten?) enligt min mening.
Även om det är så, ska man fortfarande ta hänsyn till båda aspekter.
För patientsäkerheten skulle det t ex vara en lösning att skjuta alla ovaccinerad vårdpersonal, men det är nog ingen som tycker det är en bra idé
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.