Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
J
M mickef skrev:
Jag behöver inte läsa på för att förstå det och det är inte det det handlar om. Läs på alt. sluta trolla.
Varför menar du då att man inte undviker smittspridning om man vaccinerar sig? Eller har vi missuppfattat dig? Ingen påstår att det totalt stoppar.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Jag behöver inte läsa på för att förstå det och det är inte det det handlar om. Läs på alt. sluta trolla.
Nähä, du behöver ingen information för att veta det. Du är alltså kunskapskällan?

Jag är övertygad om att du har fel. Och det är jag som är källan till det. Det är högst 1 på 15 miljoner. Jag behöver ingen info för att veta det. Jag bara vet det.

Så det så! :geek:

Nissens Nissens skrev:
Nähä, du behöver ingen information för att veta det. Du är alltså kunskapskällan?

Jag är övertygad om att du har fel. Och det är jag som är källan till det. Det är högst 1 på 15 miljoner. Jag behöver ingen info för att veta det. Jag bara vet det.

Så det så! :geek:
Fel, det är i den här tråden förmodligen BirgitS, som verkar ha bäst koll, som är källa. Jag skulle inte använda dig som informatör.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Varför menar du då att man inte undviker smittspridning om man vaccinerar sig? Eller har vi missuppfattat dig? Ingen påstår att det totalt stoppar.
Inte jag heller. Vad menar du?

J
M mickef skrev:
Inte jag heller. Vad menar du?
Jag undrar hur du inte i så fall menar det du skriver?

mickef skrev:

På påståendet att man ska vaccinera sig för att undvika smittan svarade jag:
"Att det ska vara så svårt att förstå att man inte unviker smittspridning genom att vaccinera sig

harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Det blir ju bara runt 1 på 5 miljoner
Var får du det ifrån? I slutet av april fanns de 2 milj vaccinerade, och det var fortfarande framförallt de äldre som var vaccinerade, och bara en del hade AZ vaccinet.
Att man sedan Inte kan fastställa ett samband mellan några dödsfall och vaccinet, är inte ett bevis att sambandet inte finns.

Nissens
M mickef skrev:
Fel, det är i den här tråden förmodligen BirgitS, som verkar ha bäst koll, som är källa. Jag skulle inte använda dig som informatör.
Nu frågade jag dig hur du kom fram till siffran och du sade att du ”bara vet det”, nu säger du att Birgit sagt det…

Hur skall du ha det?

Ulltand Ulltand skrev:
Det är ett extremt snabbt forskningsområde just nu. Det är också ganska enkelt att nå resultat. Man gör ett gentest på en grupp människor som drabbats av en sjukdom "vad som helst" och jämför resultaten mot en kontrollgrupp. Inte sällan ser man då att ett antal gener är inblandande som ger större eller mindre risk .

Det som gör det lite mer komplicerat att det ofta är väldigt måna gener inblandade vilket gör osäkerheten på individnivå större.

Det är tex teoretiskt möjligt för någon att ha samma genuppsättning som bröderna i artikeln men ytterligare en förändring någon annanstans som kanske tar bort risken eller iaf minskar risken.
Ja, naturligtvis. Som med all annan relevant forskning måste ju resultaten kunna reproduceras och återskapas för att det ska kunna bekräftas. Men det förhindrar ju inte att man kan tycka att det är hoppfullt att man kanske lyckats lära sig lite mer och fått större förståelse för det som tidigare framstått som mer eller mindre slumpmässigt kring vilka som drabbats svårt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
M mickef skrev:
Ja det tror jag, om man övertygades att en vaccinering hade stoppat epidemin.
Har det skett en förändring i hur Covid-19 klassificeras?

harry73 harry73 skrev:
Var får du det ifrån? I slutet av april fanns de 2 milj vaccinerade, och det var fortfarande framförallt de äldre som var vaccinerade, och bara en del hade AZ vaccinet.
Att man sedan Inte kan fastställa ett samband mellan några dödsfall och vaccinet, är inte ett bevis att sambandet inte finns.

Du har helt rätt i tidsaxeln. Men att några personer i åldern +80 avlider inom några veckor efter vaccin är redan givet statistisk. Så är det ingen överrepresentation i den gruppen i det tidintervallet är det säkert att säga att de inte dog av vaccinet.

Då hamnar vi väl där jag började runt 1 på miljonen.

timmelstad timmelstad skrev:
Ja, naturligtvis. Som med all annan relevant forskning måste ju resultaten kunna reproduceras och återskapas för att det ska kunna bekräftas. Men det förhindrar ju inte att man kan tycka att det är hoppfullt att man kanske lyckats lära sig lite mer och fått större förståelse för det som tidigare framstått som mer eller mindre slumpmässigt kring vilka som drabbats svårt.
Det här resultaten har ofta väldigt hög säkert. Det är väldigt bra forskning men ett problem är vi inte vet vårt DNA. Om tex sjukvården skulle erbjuda alla (som vill) en stor DNA-test skulle vinsten kunna bli så mycket större.

harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Då hamnar vi väl där jag började runt 1 på miljonen
Det beror lite på hur länge efter sista dosen man dör, plus att man ska ta hänsyn till att det är framförallt de äldre som var vaccinerade som bara är en subgrupp av befolkningen och troligtvis med lägre risk för biverkningar, och får de lite feber, då dör de av der och kallas det att de dog av hög ålder.

harry73 harry73 skrev:
Det beror lite på hur länge efter sista dosen man dör, plus att man ska ta hänsyn till att det är framförallt de äldre som var vaccinerade som bara är en subgrupp av befolkningen och troligtvis med lägre risk för biverkningar, och får de lite feber, då dör de av der och kallas det att de dog av hög ålder.
Nej det tycker jag inte. I snitt dör en 80-åring av 500 inom tre veckor från ett viss datum (exempel) Ser det annorlunda ute efter en vaccination har man en besvärande överrepresentation. Annars inte

harry73
Så 80 åringar hinner dö innan de dör av biverkningar. Fortfarande inte ett bra exempel på vaccinet dödlighet.

harry73 harry73 skrev:
Så 80 åringar hinner dö innan de dör av biverkningar. Fortfarande inte ett bra exempel på vaccinet dödlighet.
Nej, du missar kanske poängen. Ökar dödlighet efter vaccination på gruppnivå? Nej det har vi inte sett. Då talar vi om max enstaka fall pga vaccinering. Så tycks det förhålla sig.

Ökar dödligheten efter Corona? Ja extremt mycket.

I ena vågskålen 2 miljoner covidsjuka och 15.000 dödsfall. (vilket kunde ha varit + 35.000 om det gällt Delta)

I andra vågskålen 6 miljoner vaccinerade och en handfull dödsfall pga vaccinet. Samtidig skulle vaccinationen ha stoppat minst 13.000 av dödsfallen om den funnits från början.

• Gilla
  • Haha
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.