817 038 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Men alla som riskerar att bli allvarligt sjuka är inte vaccinerade utan det skrivs ju in covid-patienter på sjukhus varje dag, varav en stor del är ovaccinerade. Alltså stämmer inte det du börjar med "Nu när alla riskgrupper är vaccinerade" och då blir ju resten av meningen felaktigt.R Ring skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Man kan alltid utgå från Läkemedelsverkets siffror.harry73 skrev:
Kring 300 personer har avlidit, men man kan inte säga säkert att det är vaccinet som varit det avgörande.
För Pfizers vaccin (som står för de allra flesta doserna, nära 11 av de ca 14 miljoner doserna som distribuerats i Sverige), ser siffrorna ut så här:
https://www.lakemedelsverket.se/4a8...ter-om-misstankta-biverkningar-2021-10-06.pdf
I åldrarna under 70 år (dvs folk man inte direkt förväntar sig dö närsomhelst) är det alltså ca 50 personer om man räknar in alla vaccinen.
Ja det tror jag, om man övertygades att en vaccinering hade stoppat epidemin.B b8q skrev:Du menar att fler då hade tänkt: "Eftersom vaccinet är så viktigt för att minska smittspridningen i samhället, så är jag villig att ta den lilla risken att få någon biverkning?"
Ja, det är möjligt. De flesta tar nog vaccinet främst av egoistiska skäl - de vill minska risken att bli sjuk eller dö eller få långa post-covid-symptom. Men förhoppningsvis gör man det även till viss del för allas bästas skull, och för att få öppna upp samhället igen, och inte bara för sin egen hälsas skull.
Ja utan tvekan. Men jag uppfatta dig som att är du sjuk så springer du runt som inget hänt som vaccinerad.Nissens skrev:
Givetvis stannar ju alla vettiga människor hemma om de är sjuka och får feber snörvlar eller vad man nu får. Och där finns ingen sida som vaccinerad vs ovaccinerad.
Så även om din snok börjar rinna som i förkylning skall du stanna hemma och testa dig så att du inte råkar smitta någon. Jag uppfattade dig som att det är lugnt för att du tagit sprutor.
Jag tror själv inte det, tyvärr. Om folk inte vill ta vaccinet för sin egen skull, varför skulle de då ta det för andras?M mickef skrev:
Det ligger i människans natur att i första hand tänka på sig själv och sin familj, därefter på släkt och vänner, och så vidare i allt mindre grad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Okej, så varför tror du att smittspridningen inte har ökat den senaste tiden trots att folk mycket mer lever som vanligt om det inte är för vaccineringen?M mickef skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-39-final.pdf
Så nu är vi redan på 50 (eller 300?) istället för 8. Då ska man också ta hänsyn till att det finns en underrapportering för biverkningar (även för dödsfall)B b8q skrev:
Och visst kan man ta bort alla över 70, men då ska de också tas bort ur covidstatistiken.
Sedan ska man inte räkna biverkningar per dos, men per person, för du har ju ingen aning vilken dos ledde till dödsfallet.
Om jag ger dig 1000 vaccindoser, kommer du troligtvis dö av det, men det betyder inte att 1 på 1000 doser leder till dödsfall.
Liten omformulering: Nu när alla riskgrupper har blivit erbjudna två doser vaccin....BirgitS skrev:
Mja, Dör du efter den första dosen så har du bara hunnit få en dos. Dör du efter den andra så har du fått två doser. Det är ju ingen som fått två doser men som dog redan efter den första!harry73 skrev:
Död är en lite speciell biverkning på det viset - du kan bara dö en gång. (Om du inte heter James Bond).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det finns en överrapportering av dödsfall. Det skrevs en del om det i våras, hur äldreboenden rapporterade in skröpliga sjuklingar som hade dött flera veckor efter vaccineringen i sånt som man kunde förvänta sig att de skulle dö av oavsett vaccinering eller inte. Det gäller inte heller bara äldreboenden utan anhöriga och sjukvård som har rapporterat in dödsfall som med stor sannolikhet inte har berott på vaccinet.harry73 skrev:Så nu är vi redan på 50 (eller 300?) istället för 8. Då ska man också ta hänsyn till att det finns en underrapportering för biverkningar (även för dödsfall)
Och visst kan man ta bort alla över 70, men då ska de också tas bort ur covidstatistiken.
Sedan ska man inte räkna biverkningar per dos, men per person, för du har ju ingen aning vilken dos ledde till dödsfallet.
Om jag ger dig 1000 vaccindoser, kommer du troligtvis dö av det, men det betyder inte att 1 på 1000 doser leder till dödsfall.
Men det är ju lätt att jämföra med antalet som har dött av covid och sen tänka på att minst dubbelt så många har vaccinerats som har haft covid.
Coviddödsfall:
60-69 år, 1062 st
50-59 år, 387 st
40-49 år, 124 st
Så om du vill få oss att tro på att vaccinet dödar fler än sjukdomen så får du visa siffror på att t.ex. minst 250 st i gruppen 40-49 år har dött av vaccinet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det är ingenting jag påstår eller tror, men jag anser att man ska föra diskussionen med så rätt siffror som möjligt.BirgitS skrev:
Om då någon påstår att 1 per miljon dör av vaccinet, då ifrågasätter jag den infon. Sedan vet jag inte om det är 1 per 100 000 eller 1 per 50 000, men det är klart fler än 1 per miljon.
På påståendet att man ska vaccinera sig för att undvika smittan svarade jag:BirgitS skrev:Förklara vad du menar då i stället för att bli arg när jag försöker förstå vad du menar. Så här skrev du som svar till b8q som undrade vad du ville få fram med dina kryptiska inlägg:
Så varför vill du få fram att smittade vaccinerade sprider smitta och ska isolera sig?
Är det någon som har påstått motsatsen?
Det verkar som en väldigt underlig diskussion.
Så vitt jag vet har man inte hittat något botemedel mot covid så det var därför jag undrade vad du menade. Är det så konstigt?
När det gäller avklingat och flockimmunitet som var uppe tidigare så verkar det ju vara åtminstone nära flockimmunitet i i stora delar av Stockholms stad eftersom smittspridningen minskar trots att så väldigt många nu lever som vanligt.
[bild]
[länk]
Undantagen är områdena Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta där vaccinationsgraden är betydligt lägre. Även i kommunerna Södertälje och Botkyrka med färre vaccinerade så går inte smittspridningen ner på samma sätt som i kommuner med många vaccinerade.
"Att det ska vara så svårt att förstå att man inte unviker smittspridning genom att vaccinera sig.
Om man vill minska risken för allvarlig sjukdom, hur liten den än är, eller en mikroskopisk risk för sin egen game over har vaccinet bevisligen effekt, om än på kort sikt."
Sen på en otrevlig fråga som du refererar till i #6611 svarar jag:
"Trams!
Smittade vaccinerade sprider smitta och ska liksom alla andra smittade "isolera" sig. Alla borde hålla avstånd tills epidemin har avklingat tillräckligt mycket, om vi vill bli kvitt den. Nu verkar det som om myndigheten har givit upp tanken och släpper på trängselaktiviteterna, det sker lämpligen samtidigt som man verkar ha hittat ett "botemedel" mot åkomman"
En kommentar som alla torde skriva under på.
Där kliver du in i pratet och undrar varför jag vill få det till att nån har påstått att vaccinerade har förnekat sin skuld i smittspridningen.