Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
M mickef skrev:
Undrar hur många vaccinerade smittbärare som går omkring och letar ovaccinerade i samhället. Med hjälp av landets ledning tycker man kanske att man gör en samhällstjänst och ser till att alla får antikroppar..
Det är som tur är nog nere på promillenivåer de där som försöker hitta och hänga ut. Jag känner förvisso en, men har ingen kontakt alls =) Ganska skönt förvisso då den kör med dubbelmoral.

Nissens
R Rkarlsson skrev:
Jag tror du missuppfattade.

Självklart skall även vaccinerade sjuka personer stanna hemma och isolera sig. Likväl som du får magsjuka eller vilken annan smittsam sjukdom som helst.

Jag får vibben av ditt svar att det är okej att springa runt om du som vaccinerad blir förkyld eller får covid. Vilket fallet så inte är.
Visst, är man krasslig så är man ju hemma. Problemet är ju att som smittad kan man vara i stort sett symtomfri.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Menar du vad du skriver eller är du förblindad av hat mot ovaccinerade.
Jag har inget hat mot någon över huvud taget.

Men det blir lite konstigt när några som valt att utsätta sig för en risk begär att resten av samhället skall försöka minska den risken åt dem…

Det funkar inte så…

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har inget hat mot någon över huvud taget.

Men det blir lite konstigt när några som valt att utsätta sig för en risk begär att resten av samhället skall försöka minska den risken åt dem…

Det funkar inte så…
Jag vet inte om ovaccinerade är mer eller mindre angelägna än vaccinerade att hålla smittspridningen nere men jag är övertygad om att vaccinerade inte uppskattar att smittade inte förhåller sig till rekommendationerna.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Delaviruset som vi har nu ger mer än dubbelt så hög dödlighet som originalviruset. Hade det börjat med Delta innan vaccinet kunde vi haft 35.000 dödsfall i Sverige. Sjukvården hade också kollapsat om inte inte skulle ha infört en hård lock down. Det är också vad vi har framför oss om vi avstår vaccin i större utsträckning.

""The present study found that all VOCs increased people’s risk of hospitalization, ICU admission, and death due to COVID-19.

However, the highest risks were from the Delta variant. In the Delta cases, there was a 108% increase in the risk of hospitalization, a 235% increased risk of ICU admission (IVA vård), and a 133% higher risk of death, compared with the original variant.""

https://www.medicalnewstoday.com/ar...her-risk-of-icu-admission-than-original-virus

Redigerat:
M mickef skrev:
Jag vet inte om ovaccinerade är mer eller mindre angelägna än vaccinerade att hålla smittspridningen nere .
Hade de varit lika angelägna att hålla ner smittspridningen så hade de ju vaccinerat sig? (med undantag för de som av medicinska skäl inte KAN vaccinera sig, men gärna hade velat, förstås).

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
15 dödsfall rapporterades av Folkhälsomyndigheten på tisdagen och totalt har nu 14.920 avlidit med covid-19 i Sverige. Antalet laboratoriebekräftade sjukdomsfall uppgår nu till 1.159.560 och av dessa har 7.871 fått intensivvård.

Hade befolkning i stort varit ovaccinerad nu skulle dagens dödstal istället för 15 varit runt flera hundra!.

Eller så hade vi tvingats leva i hård lock down. Så farlig är Deltavarianten av Corona och så bra är vaccinet.

B b8q skrev:
Hade de varit lika angelägna att hålla ner smittspridningen så hade de ju vaccinerat sig?
Hade ovaccinerade övertygats om att skillnaden i smittspridningen varit tillräckligt stor tror jag att risken med biverkningar hade kunnat övervunnits.

M mickef skrev:
Hade ovaccinerade övertygats om att skillnaden i smittspridningen varit tillräckligt stor tror jag att risken med biverkningar hade kunnat övervunnits.

Smittspridningen är inte det det mest centrala utan att risken att avlida eller hamna på IVA minskar med runt 90 %

I snitt avlider 1 av 100 som smittas av Corona (Delta) Jag vet inte exakt hur många som avlidit pga av vaccinet men i storleksordningen 1 på 1.000.000 är nog ett en rimlig skattning.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Visst, är man krasslig så är man ju hemma. Problemet är ju att som smittad kan man vara i stort sett symtomfri.
Nu förstår jag det inte längre.
Du menar att om man är vaccinerat, får smittan och är symptomfritt, är det ingen fara, men om man som ovaccinerad har en symptomfri smitta är man en samhällsfara?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Jag vet inte exakt hur många som avlider pga av vaccinet men i storleksordningen 1 på 1.000.000
Det skulle betyda att ca 8 personer i Sverige dog pga vaccinet?
Jag tror att siffran är mycket högre

• Gilla
HåkanM676 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag anser att Covid har blivit en sekt och om man ser till dödsfall per capita står inte 2020 ut överhuvudtaget om man kikar på statistik från SCB. När man pratar om vaccinet med vänner och kollegor så känner jag att det är religion det handlar om snarare än en pandemi.
B b8q skrev:
Hade de varit lika angelägna att hålla ner smittspridningen så hade de ju vaccinerat sig? (med undantag för de som av medicinska skäl inte KAN vaccinera sig, men gärna hade velat, förstås).
Nu när alla riskgrupper är vaccinerade och risken att bli svårt sjuk lite finns det väl ingen orsak att hålla ner smittspridningen alls. Om de ovaccinerade blir smittade blir de väl immuna och problemet blir löst.
Eller?
Och en dos vaccin till för de vaccinerade hjälper väl mot delta?

• Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Nu får du skärpa dig. Du kan inte hoppa in i en diskussion och antyda att jag har uttryckt åsikter som passar dina uppfattningar om icke likatänkande.
Jag tror inte att du behöver googla botemedel.
Förklara vad du menar då i stället för att bli arg när jag försöker förstå vad du menar. Så här skrev du som svar till b8q som undrade vad du ville få fram med dina kryptiska inlägg:
M mickef skrev:
Trams!
Smittade vaccinerade sprider smitta och ska liksom alla andra smittade "isolera" sig. Alla borde hålla avstånd tills epidemin har avklingat tillräckligt mycket, om vi vill bli kvitt den. Nu verkar det som om myndigheten har givit upp tanken och släpper på trängselaktiviteterna, det sker lämpligen samtidigt som man verkar ha hittat ett "botemedel" mot åkomman.
Så varför vill du få fram att smittade vaccinerade sprider smitta och ska isolera sig?
Är det någon som har påstått motsatsen?
Det verkar som en väldigt underlig diskussion.

Så vitt jag vet har man inte hittat något botemedel mot covid så det var därför jag undrade vad du menade. Är det så konstigt?

När det gäller avklingat och flockimmunitet som var uppe tidigare så verkar det ju vara åtminstone nära flockimmunitet i i stora delar av Stockholms stad eftersom smittspridningen minskar trots att så väldigt många nu lever som vanligt.
Diagram över COVID-19 fall per 100 000 invånare i olika stadsdelar i Stockholm över 5 veckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/antal-fall.pdf
Undantagen är områdena Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta där vaccinationsgraden är betydligt lägre. Även i kommunerna Södertälje och Botkyrka med färre vaccinerade så går inte smittspridningen ner på samma sätt som i kommuner med många vaccinerade.

M mickef skrev:
Du menar att fler då hade tänkt: "Eftersom vaccinet är så viktigt för att minska smittspridningen i samhället, så är jag villig att ta den lilla risken att få någon biverkning?"

Ja, det är möjligt. De flesta tar nog vaccinet främst av egoistiska skäl - de vill minska risken att bli sjuk eller dö eller få långa post-covid-symptom. Men förhoppningsvis gör man det även till viss del för allas bästas skull, och för att få öppna upp samhället igen, och inte bara för sin egen hälsas skull.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
harry73
R Ring skrev:
Nu när alla riskgrupper är vaccinerade och risken att bli svårt sjuk lite finns det väl ingen orsak att hålla ner smittspridningen alls. Om de ovaccinerade blir smittade blir de väl immuna och problemet blir löst.
Eller?
Dessutom är smittspridningen och antal dödsfall trots borttagning av restriktioner på ett lagom låg nivå.

Sedan är jag medveten om att andra vågen började andra hälften oktober, början av november, så det kan fortfarande bli värre. Men än så länge finns det inga tecken som tyder på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.