817 169 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Ett litet sidospår angående termen långtidscovid.Ulltand skrev:
https://www.1177.se/riktlinjer-och-...och-uttryck-a-o/l2/langtidscovid--skriv-inte/
Inte utan att jag håller med.
F.ö. är väl andelen covid-19-sjuka som har fått postcovid en ensiffrig procentsiffra?
Jag hittade det här som säger att 11000 personer i Sverige hade fått diagnosern postcovid fram till i juni i år.
https://doktor.se/artiklar/postcovid-fler-kvinnor-blir-langtidssjuka-av-corona/
Med 1159560 bekräftade fall av covid-19 i Sverige (idag) blir det knappt en procent som har drabbats av postcovid.
Det är förstås i underkant eftersom fallen var färre i juni än nu, men jag tvivlar på att man kan komma upp i 30 % ändå. Den här artikeln säger 16046 fall av postcovid i april. Det blir 1.4 procent med samma höftning som ovan.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/05/16-000-har-fatt-diagnos-postcovid/
Inom kort är det knappast, fast det beror förstås på vilken tidsuppfattning man har.M mickef skrev:
De där 15-20 procenten handlar väl om uppmätta nivåer av antikroppar? Hur bra skydd man har av vaccineringen är dock inte direkt proportionellt mot antikroppsnivån.
Den exakta siffran spelar kanske inte så jättestor roll. Man kan titta på hur smittläget har sett ut sen pandemin började och konstatera att kurvorna är bra mycket lägre nu när rätt många fler är vaccinerade än de var tidigare.M mickef skrev:
Som sagt: jämför smittspridningen nu med hur det såg ut för ett år sen. För ett år sen var ingen vaccinerad.M mickef skrev:Trams!
Smittade vaccinerade sprider smitta och ska liksom alla andra smittade "isolera" sig. Alla borde hålla avstånd tills epidemin har avklingat tillräckligt mycket, om vi vill bli kvitt den. Nu verkar det som om myndigheten har givit upp tanken och släpper på trängselaktiviteterna, det sker lämpligen samtidigt som man verkar ha hittat ett "botemedel" mot åkomman.
Jag håller med om att restriktionerna kan ha lättats lite för tidigt. Hur det är med det visar sig de närmaste månaderna.
Lyckligtvis har inte regeringen ännu gått till steg fem i femstegsplanen för öppnandet av Sverige. I steg fem får vi gå till jobbet med symtom och behöver inte tvätta händerna.
Redigerat:
Jag tror att den är lägre. Har det visats att någon alls har dött av vaccin mot covid-19? Det finns många rapporter om att folk dött efter att ha vaccinerat sig, men det krävs en ordentlig undersökning för att fastställa att dödsorsaken var vaccinet.harry73 skrev:
En del av dödsfallen kommer förmodligen aldrig att klarläggas men om några av dem har orsakats av vaccin så borde det gå att fastställa det i åtminstone några fall.
Några av de ovaccinerade kommer högst troligen att dö av att bli sjuka i covid-19. Ska vi bara låta dem dö?R Ring skrev:
Har steg fem funnits sen slutet av 1800-talet?P pmd skrev:Som sagt: jämför smittspridningen nu med hur det såg ut för ett år sen. För ett år sen var ingen vaccinerad.
Jag håller med om att restriktionerna kan ha lättats lite för tidigt. Hur det är med det visar sig de närmaste månaderna.
Lyckligtvis har inte regeringen ännu gått till steg fem i femstegsplanen för öppnandet av Sverige. I steg fem får vi gå till jobbet med symtom och behöver inte tvätta händerna.
Fler har ju antikroppar nu antagligen en stor del, kanske alla, överlevande som smittades innan vaccinet så vi får nog vänta på en utvärdering tills det värsta har lagt sig.P pmd skrev: