817 480 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Det där tankesättet är lite som att man inte vill fastna i ett säkerhetsbälte om bilen börjar brinna. Den risken finns ju om man sätter på sig bältet, även om den är väldigt liten. Således så struntar man i bilbälte och bortser från de risker det valet ger och så tänker man att man är lite extra försiktig istället.M mickef skrev:
Att man skulle vara extra försiktig för att man är ovaccinerad är jag ytterst tveksam till. Ja, det finns de ovaccinerade som är försiktiga på samma sätt dom det finns vaccinerade som är försiktiga. Sen finns det många båda grupperna som tänker "Äh, det händer inte mig och blir jag smittat så blir det ändå mest troligt lindrigt". och så sist men inte minst så har vi gruppen som säger att Covid-19 är en bluff. den sista gruppen är vare sig vaccinerad eller försiktig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Jag kan inte uttala mig om personerna i tråden men i Sverige så är det ju mindre än 17 % av alla över 16 år som har valt att inte vaccinera sig (än). Bland dessa 17 % finns det folk som jobbar på äldreboenden, inom hemtjänsten och inom annat som innebär mycket kontakt med andra människor. De undviker därmed inte alls att undvika att bli smittade i möjligaste mån.M mickef skrev:
Bland de 17 % finns det ju också sådana som anser att corona inte finns eller anser att det inte är något att bry sig om. Den typen av personer anser ju inte att det ens finns en anledning att undvika att bli smittade.
Jag dömer ingen, inte ens vaccinförnekare eller Covidskeptiker.Fairlane skrev:Det där tankesättet är lite som att man inte vill fastna i ett säkerhetsbälte om bilen börjar brinna. Den risken finns ju om man sätter på sig bältet, även om den är väldigt liten. Således så struntar man i bilbälte och bortser från de risker det valet ger och så tänker man att man är lite extra försiktig istället.
Att man skulle vara extra försiktig för att man är ovaccinerad är jag ytterst tveksam till. Ja, det finns de ovaccinerade som är försiktiga på samma sätt dom det finns vaccinerade som är försiktiga. Sen finns det många båda grupperna som tänker "Äh, det händer inte mig och blir jag smittat så blir det ändå mest troligt lindrigt". och så sist men inte minst så har vi gruppen som säger att Covid-19 är en bluff. den sista gruppen är vare sig vaccinerad eller försiktig.
Vi kan säga alla medier, mainstream som alternativa. Jag menar att om inte medierna blåst upp detta så hade folk fått sin snuva eller influensa som vanligt. Stannat hemma från jobb och skola några dagar. Sen hade det varit över.T Tommynorskens skrev:
Det har alltid funnits dom som blivit jättesjuka i influensa m m. Dom som känner att dom tillhör en riskgrupp hade tagit sin årliga influensaspruta.
En del saknar både folkvett och hut.BirgitS skrev:Jag kan inte uttala mig om personerna i tråden men i Sverige så är det ju mindre än 17 % av alla över 16 år som har valt att inte vaccinera sig (än). Bland dessa 17 % finns det folk som jobbar på äldreboenden, inom hemtjänsten och inom annat som innebär mycket kontakt med andra människor. De undviker därmed inte alls att undvika att bli smittade i möjligaste mån.
Bland de 17 % finns det ju också sådana som anser att corona inte finns eller anser att det inte är något att bry sig om. Den typen av personer anser ju inte att det ens finns en anledning att undvika att bli smittade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Nej, det hade inte varit över eftersom så vansinnigt mycket folk hade varit döda, i covid, i hjärtinfarkter, i stroke, i trafikolyckor osv. eftersom alla covidsjuka på sjukhusen hade gjort att andra inte fått den vård som hade behövts för att rädda deras liv. När mängder med folk dör så blir inte livet som vanligt för de efterlevande utan man får folk som inte bryr sig om vad som sker i framtiden utan bara lever i nuet vilket innebär att man inte jobbar, går på droger, blir kriminella. Så var det mycket på 1920-talet, det s.k. "glada 20-talet".villvinnapålotto skrev:Vi kan säga alla medier, mainstream som alternativa. Jag menar att om inte medierna blåst upp detta så hade folk fått sin snuva eller influensa som vanligt. Stannat hemma från jobb och skola några dagar. Sen hade det varit över.
Det har alltid funnits dom som blivit jättesjuka i influensa m m. Dom som känner att dom tillhör en riskgrupp hade tagit sin årliga influensaspruta.
BirgitS skrev:Nej, det hade inte varit över eftersom så vansinnigt mycket folk hade varit döda, i covid, i hjärtinfarkter, i stroke, i trafikolyckor osv. eftersom alla covidsjuka på sjukhusen hade gjort att andra inte fått den vård som hade behövts för att rädda deras liv. När mängder med folk dör så blir inte livet som vanligt för de efterlevande utan man får folk som inte bryr sig om vad som sker i framtiden utan bara lever i nuet vilket innebär att man inte jobbar, går på droger, blir kriminella. Så var det mycket på 1920-talet, det s.k. "glada 20-talet".
Vad i hela världen har hjärtinfarkter, stroke och trafikolyckor med detta att göra?BirgitS skrev:Nej, det hade inte varit över eftersom så vansinnigt mycket folk hade varit döda, i covid, i hjärtinfarkter, i stroke, i trafikolyckor osv. eftersom alla covidsjuka på sjukhusen hade gjort att andra inte fått den vård som hade behövts för att rädda deras liv. När mängder med folk dör så blir inte livet som vanligt för de efterlevande utan man får folk som inte bryr sig om vad som sker i framtiden utan bara lever i nuet vilket innebär att man inte jobbar, går på droger, blir kriminella. Så var det mycket på 1920-talet, det s.k. "glada 20-talet".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Det är rätt uppenbart. Om IVA är fullproppat med folk sjuka i Covid-19 så blir möjligheten att ta in andra grupper, exempelvis de ovan, på IVA begränsat. Ser det lika dant ut på andra avdelningar så bättrar det inte på.villvinnapålotto skrev:
Det har legat massor med personer på IVA under 2020, betydligt fler än det ligger personer med en vanlig influensa ett normalår. Frågan är då, om de personerna legat där för att det skrivs om Covid-19 i olika media, eller om de faktiskt varit allvarligt sjuka. Jag sätter mina pengar på det sista.
Man kanske kan jämföra med Turkmenistan, landet som inte haft ett enda fall, där det är förbjudet att prata och skriva om Covid-19. Där är det tyvärr många som avlidit av "den här sjukdomen" eller "det här viruset", så det fungerar tydligen inte så bra ändå, trots att media inte skriver om det...
Redigerat:
Det är väl inte särskilt svårt att begripa att ifall sjukhusen översvämmas av folk som håller på att dö i Covid-19, så blir det mindre möjlighet att ta hand om alla de som kommer till sjukhuset med hjärtinfarkt, stroke, osv? Sjukvården har liksom inget ymnighetshorn att ösa personal och vårdplatser ur.villvinnapålotto skrev:
Eller hur tänker du???
Nu tror ju inte jag att det är så att sjukhusen översvämmas av folk som håller på att dö i Covid-19. Jag har ganska bra insyn i vården och vet att det inte är mer kaos än vanligt. Det som dock stjäl resurser är alla sprutor som ska ges till folk.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Har du verkligen insyn? Personligen eller via en bekant?villvinnapålotto skrev:
Tror du inte på uppgifterna som kommit ut om personal som fått slita extra många. långa skift, på IVA och andra ställen under 2020? Är det bara skitsnack? Är det bara skitsnack att man fått ställa in fler operationer än normalt under 2020?
Först tror du, och i nästa mening vet du. Klarade du inte att hålla ihop din lögn i två meningar ens?villvinnapålotto skrev:
Du påstår alltså att personal som jobbar på IVA ljuger när de gått ut och berättat om läget? De sitter egentligen och fikar bort dagarna? Nej, med det inlägget visade du med tydlighet att du inte har någon insyn.
Jag har det däremot och kan bekräfta att det varit hög belastning under pandemin. Massmedia är inte med i någon enorm konspiration när de rapporterar om läget.
Du försöker ju inte ens. En fråga,villvinnapålotto skrev:
skulle inte tro att han har ett skit insyn mer än vad han läst/hört på swebbtv eller liknande. Alltså lika med noll.Fairlane skrev:
Måste ju trolla sönder sig, alternativt leva i en hydda i
Gissar att han också tror att alla klimatforskare och alla regeringar runtom i världen konspirerar om klimathotet också och förmodligen är Trump en hyvens ärlig kille enligt han också.R RoAd skrev:Först tror du, och i nästa mening vet du. Klarade du inte att hålla ihop din lögn i två meningar ens?
Du påstår alltså att personal som jobbar på IVA ljuger när de gått ut och berättat om läget? De sitter egentligen och fikar bort dagarna? Nej, med det inlägget visade du med tydlighet att du inte har någon insyn.
Jag har det däremot och kan bekräfta att det varit hög belastning under pandemin. Massmedia är inte med i någon enorm konspiration när de rapporterat om läget.