817 553 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Jag skulle säga att om man inte vaccinerar sig så är risken att bli smittad i stort sett 100%, det är en tidsfråga, händer det inte i år, så händer det väl inom 5-10 år.M mickef skrev:
Sedan är det ju ett rent lotteri hur sjuk du blir, allt ifrån nästan inte alls till långtidscovid eller bårhuset. Vilket det blir har du ingen aning om. Det blir inget annat än gissningar, och de påverkar inte lotteriet…
Vaccinerar man sig så minimerar man riskerna.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Inte för att jag vet vad för yrke och jobb som @KristinaRT och @Jonobe har men de är väl de i tråden som kanske vet något om det. Vet inte de så får du nog söka info på något annat ställe.S Surly skrev:Tror det var Kristina ja. Att bara mäta glukos som väl är den vanligaste kontrollen är ingen bra metod för att tidigt upptäcka diabetes. Man kan ha normalt glukos men skyhöga insulinnivåer.
Hur lång tid tar det att få en diabetesdiagnos? Om patienten bara ligger inne ett par dagar så hinner kanske inte diagnosen komma med?
Kanske någon sjuksköterska eller läkare kan klargöra vilka prov som rutinmässigt tas på en patient som kommer in med covidsymptom?
På IVA varierar vårdtiden väldigt mycket från 1 dag till långt över 1 månad med en median på 23 dagar.
Enligt https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/diabetes/diabetes-typ-2/ räcker det med blodprov för diagnos så det går ju fort.
Även om man vaccinerar sig är risken att på sikt bli smittad nära 100%Nissens skrev:
Förhoppningen är väl att smittan i det fallet blir mindre allvarlig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Nej, det är inte 100% någon biverkning. Vissa känner inget alls.M mickef skrev:
Själv var jag aningen stel i armen 2-3 timmar efter sprutan. Det är en biverkning som jag utan tvekan accepterar för att kraftigt minska risken att bli allvarligt sjuk eller dö.
Ska man jämföra riskerna mellan att ta sprutan (biverkningar) och riskerna med att få problem om man smittas av Covid-19 så måste man ju jämföra de olika utfallen mot varandra, inte ett utfall från det ena mot alla andra utfall från det andra alternativet.
Frågorna kan se ut så här:
Hur stor är risken att dö, om man blir smittad av Covid-19, respektive att man dör av sprutan?
Mitt svar: Väldigt liten risk i båda fallen, men klart större risk av sjukdomen
Hur stor är risken att bli allvarligt sjuk, om man blir smittad av Covid-19, respektive att man blir allvarligt sjuk av sprutan?
Mitt svar: Liten risk i båda fallen, men klart större risk av sjukdomen
Hur stor är risken att få en liten effekt, om man blir smittad av Covid-19, respektive att man får en liten
effekt av sprutan?
Mitt svar: Ganska stor risk i båda fallen, men det spelar ju ingen roll
Hur stor är risken att man inte märker av något, om man blir smittad av Covid-19, respektive att man inte märker av sprutan?
Risken för biverkning, stor eller liten, utsätts man för till 100% även om risken/sannolikheten är liten.Fairlane skrev:Nej, det är inte 100% någon biverkning. Vissa känner inget alls.
Själv var jag aningen stel i armen 2-3 timmar efter sprutan. Det är en biverkning som jag utan tvekan accepterar för att kraftigt minska risken att bli allvarligt sjuk eller dö.
Ska man jämföra riskerna mellan att ta sprutan (biverkningar) och riskerna med att få problem om man smittas av Covid-19 så måste man ju jämföra de olika utfallen mot varandra, inte ett utfall från det ena mot alla andra utfall från det andra alternativet.
Frågorna kan se ut så här:
Hur stor är risken att dö, om man blir smittad av Covid-19, respektive att man dör av sprutan?
Mitt svar: Väldigt liten risk i båda fallen, men klart större risk av sjukdomen
Hur stor är risken att bli allvarligt sjuk, om man blir smittad av Covid-19, respektive att man blir allvarligt sjuk av sprutan?
Mitt svar: Liten risk i båda fallen, men klart större risk av sjukdomen
Hur stor är risken att få en liten effekt, om man blir smittad av Covid-19, respektive att man får en liten
effekt av sprutan?
Hur stor är risken att man inte märker av något, om man blir smittad av Covid-19, respektive att man inte märker av sprutan?
Och smittan går inte att skydda sig ifrån. Förr eller senare når den alla. Så, vaccinerar man sig inte så väljer man en större risk framför en liten.M mickef skrev:
Det är enkel logik.
Det är uppenbarligen den vanligaste biverkningen. Nära nog 100procentig.J Jocke Best skrev:
Bäste bror! Tänk på att högmod, är en av de sju dödssynderna. Så gör som jag. Var ödmjuk.
Staffans
Redigerat:
Hur vet du att det är över 50% i den här tråden? Tyvärr finns ju inget alternativ för "Jag är vaccinerad" men tråden har sett 190k + gånger och låt säga högt räknat att det är 500 som röstat? Hur får du det till majoritet? Du kan inte ens veta det eftersom du inte vet hur många som inte ens röstat fast de inte vaccinerat sig. För att inte tala om alla som läser tråden utan att kommentera.M mickef skrev:
Det är den enda gallupen jag har tillgång till. Jag vet inte vad och varför vaccinerade skulle ha svarat.T Tommynorskens skrev:Hur vet du att det är över 50% i den här tråden? Tyvärr finns ju inget alternativ för "Jag är vaccinerad" men tråden har sett 190k + gånger och låt säga högt räknat att det är 500 som röstat? Hur får du det till majoritet? Du kan inte ens veta det eftersom du inte vet hur många som inte ens röstat fast de inte vaccinerat sig. För att inte tala om alla som läser tråden utan att kommentera.