Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
S Surly skrev:
Risken jag räknat på för att hamna på sjukhus eller dö av covid är ju noll så länge jag inte är smittad... Eftersom jag nu tydligen är en sådan supermänniska som några av er säger att jag tror att jag är :) så är nog min beräknade risk att dö eller hamna på sjukhus tämligen överdriven.
Det är ju ingen beräkning du håller på med utan gissningar. Du vill ju inte ens ta till dig vad resultatet i ditt Excelark blir när du har justerat det för att ta bort de felaktigheter det innehåller.

Tyvärr är det ju många som har trott samma sak som du och sen hamnat på sjukhus pga. covid, t.ex. vältränade friska unga vuxna.

S Surly skrev:
Det finns ju exempel på familjer där alla utom en person blir sjuka tex.
Det finns gener som ökar risken att bli allvarligt sjuk och det finns gener som minskar risken. Det är sällsynt att man vet vad man har för gener så det kan man ju inte utgå ifrån.

S Surly skrev:
Sen fortsätter du återkomma till att 19% saknar riskfaktor, jag har tidigare skrivit vad jag tror om det och att det till stor del handlar om odiagnosticerade metabola sjukdomar. Tex uppger diabetesförbundet följande: "Det finns också ett mörkertal, då många får diagnosen först flera år efter att de insjuknat i typ 2-diabetes. I Sverige räknar man med att var tredje person med typ 2-diabetes är oupptäckt" Källa: [länk]
Hur många av dessa har hamnat på sjukhus? Och har deras diabetes upptäckts under sjukhusvistelsen så de blivit redovisade korrekt i statistiken?
Var det inte Kristina RT eller Jonobe som redan har berättat för dig att man just tar sådana test ofta inom sjukvården?
Precis som det är normalt att ta blodtrycket (också många som inte vet om att de har högt blodtryck).

Så de 19 % är relevanta.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De mest allvarliga rapporterna, dvs. de om dödsfall och kritiska fall, utreds genast. Det var ju därför som man mycket snabbt upptäckte att blodkoagulationsrubbning var en biverkan av Astra Zenecas vaccin. Likaså upptäcktes det snabbt att unga hade en ökad risk för hjärtsäcks- och hjärtmuskelinflammation särskilt vid dos 2.

Varför ska du vänta på att t.ex. 100 000 rapporter om muskelvärk eller lätt feber utreds?
Vad kan det resultatet ge dig?

Det är 9 månader sen t.ex. EMA kom fram till slutsatsen att riskerna med vaccinet är mycket mindre än riskerna för sjukdomen, så enligt försiktighetsprincipen rekommenderas därför att folk vaccinerar sig.
Riskerna med vaccin är 100% hur små de än är och risken för sjukdom är obefintlig om man inte utsätter sig för smitta.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
Det håller jag med om och visst känns väldigt onödigt att skicka in en rapport för varenda svullen arm. Men så här står det på läkemedelsverket hemsida:
[bild]

Jag gjorde nu en beräkning av ungefär hur många rapporter det borde kommit in om alla biverkningar som enligt bipacksedeln förekommer hos 1/100 och 1/1000. (Jag hävdar inte att detta är en exakt vetenskap eftersom det är ett stort spann.) Då har Astra fler rapporter i verkligheten än deras bipacksedel och rapporteringen man kan alltså tänka att rapportering har fungerat bra där. För Comirnaty så saknas det dock 76000 rapporter. Det kan bero på (minst) två saker, antingen har de överdrivit biverkningarna i sin bipacksedel eller så fungerar inte rapporteringen som det är tänkt. Och för Astra kan det förstås även bero på att de missat omfattningen av biverkningar i sina tester.

[bild]



Det kan vara sant om någon kan bekräfta att det är väldigt vanligt att både patient och vårdgivare skriver rapporter om samma händelse. Jag tror, med betoning på tror, att patienter inte bryr sig om att skriva en egen rapport om den vet att vårdgivaren rapporterar. Jag tror alltså att majoriteten av patientrapporteringar beror på att vårdgivaren underlåter att rapportera.



VAERS är inte för alla läkemedel: [länk]
[bild]

I övrigt håller jag med om att underrapporteringen för de flesta biverkningarna är väldigt stor. Därmed inte sagt att systemet fungerar som det är tänkt.
Du börjar med att kopiera från en sida som handlar om sjukdomen covid och inte vaccinerna.

Naturligtvis är det många som inte rapporterar in milda välkända biverkningar. Det trodde jag redan var en etablerad kunskap i tråden. Så jag förstår inte vad du vill säga med att dra upp det igen. Ingen, inkl. Läkemedelsverket, har någonsin trott att alla kommer att rapportera in alla biverkningar. Lika lite när det gäller covidvacciner som när det gäller huvudvärkstabletter. Du kanske ska kolla på hur få rapporter som kommer in för vanliga mediciner jämfört med hur vanliga biverkningar de har och hur ofta folk tar dem.

Majoriteten av patientrapporteringar beror på att vården inte vet om att de har inträffat. De flesta får ju milda biverkningar som inte kräver sjukhusvård eller att någon vårdgivare meddelas. Det handlar alltså inte om att vårdgivare låter bli att rapportera.

Okej, men VAERS är alltså inte bara för covidvacciner utan för alla andra vacciner också, vacciner som används mycket och har gjort det under lång tid. Lika lite som i Sverige är det i USA vanligt att rapportera in att barn får t.ex. lite ont efter en MPR-vaccinering. Så fortfarande inte något konstigt att en mycket liten andel av alla biverkningar rapporteras. Jag är snarast förvånad över att hela 1 % rapporteras.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
Själva frågan som jag tycker är viktig är huruvida det ens är slumpen som styr risken att bli sjuk eller om det är statusen på varje människas immunförsvar.
Man vet att det är större chans för en mycket lindrig sjukdom om man bara blir utsatt för få viruspartiklar, och om man blir utsatt för få eller många kan väl sägas vara slumpartat.

Så länge som man inte vet allt om vare sig vilka gener man har och inte heller exakt hur just de gener man har påverkar förloppet så kan det också betraktas som slumpartat. Även om det då i viss utsträckning är förutbestämt. Men blanda inte ihop just de gener som är relevanta för covid med något allmänt resonemang om en persons immunsystem för det är två olika saker.

Tillägg: Här är en sida som tar upp forskning om hur gener påverkar covidförloppet.
Resultaten, som bygger på analyser av närmare 50 000 patienter, avslöjar 13 genetiska riskfaktorer med stark koppling till allvarlig sjukdom.
Forskarna identifierade 13 genregioner som är starkt kopplade till sars-cov-2-infektion eller svår covid-19.
https://nyheter.ki.se/genetiska-riskfaktorer-for-svar-covid-19-kartlagda
Så utan att veta vilka varianter av gener du har i dessa 13 genregioner vet du inte vad risken är att just du blir allvarligt sjuk i covid.
 
Redigerat:
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du ”tycker” det ja. Många andra har tyckt likadant som du, men hamnat på intensiven ändå.

Det är ett lotteri som varken du eller någon annan vet vem som drabbas av.

Jag själv är ett exempel på det, så jag gissar inte.

David Pakman i USA lägger ut många reportage om sådana som haft samma inställning som du och numera ligger på bårhuset. Du kanske skulle kolla lite på det.
Så mycket rappakalja. Det är inte alls ett lotteri där alla har lika stor chans att dra en nitlott! (för det är ju det ordet lotteri betyder).
Utan den raka motsatsen.
Sedär. Då har vi fått källan till dina patetiska snyfthistorien och jag som trodde att du bara kikade in hos din favorit, kavlaner.

Hur som helst -tack för dagens första skratt:D.

Staffans
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Riskerna med vaccin är 100% hur små de än är och risken för sjukdom är obefintlig om man inte utsätter sig för smitta.
Och du kommer att kunna låta bli att utsätta dig för smitta under resten av ditt liv?
Lever du som en eremit i skogen utan någon som helst kontakt med andra?
Det innebär ju också att du får acceptera att om du t.ex. bryter benet i skogen så får du ligga kvar där tills du dör.

Ditt inlägg är därför ett tramsigt påstående. Det går inte i praktiken att leva så att man aldrig utsätter sig för smitta.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Riskerna med vaccin är 100% hur små de (biverkningarna) än är
(Min kursivering för förtydligande). Sant. Jag kanske borde ha rapporterat in "punkterad epidermis" som biverkning när jag fick både första och andra sprutan? :crysmile:
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Riskerna med vaccin är 100% hur små de än är och risken för sjukdom är obefintlig om man inte utsätter sig för smitta.
Det va det dummaste jag hört! 100% Risk för vaddå? Att minska risken för svår sjukdom om man får Covid? Om det är det du menar så kan jag eventuellt hålla med men jag tror inte att DET ens är 100%. Om det inte är vad du menar så upplys oss gärna vilka risker som är 100% med vaccin?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Det va det dummaste jag hört! 100% Risk för vaddå? Att minska risken för svår sjukdom om man får Covid? Om det är det du menar så kan jag eventuellt hålla med men jag tror inte att DET ens är 100%. Om det inte är vad du menar så upplys oss gärna vilka risker som är 100% med vaccin?
Risk för lättare biverkningar.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Risk för lättare biverkningar.
Visst, men med det resonemanget får du lättare biverkningar varje gång du äter en måltid också. Förändrad blodsockerhalt, beläggningar på tänderna, osv…
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
(Min kursivering för förtydligande). Sant. Jag kanske borde ha rapporterat in "punkterad epidermis" som biverkning när jag fick både första och andra sprutan? :crysmile:
Ditt förtydligande skulle ha varit "riskerna"
 
B b8q skrev:
Visst, men med det resonemanget får du lättare biverkningar varje gång du äter en måltid också. Förändrad blodsockerhalt, beläggningar på tänderna, osv…
Så är det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var det inte Kristina RT eller Jonobe som redan har berättat för dig att man just tar sådana test ofta inom sjukvården?
Tror det var Kristina ja. Att bara mäta glukos som väl är den vanligaste kontrollen är ingen bra metod för att tidigt upptäcka diabetes. Man kan ha normalt glukos men skyhöga insulinnivåer.
Hur lång tid tar det att få en diabetesdiagnos? Om patienten bara ligger inne ett par dagar så hinner kanske inte diagnosen komma med?

Kanske någon sjuksköterska eller läkare kan klargöra vilka prov som rutinmässigt tas på en patient som kommer in med covidsymptom?
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Riskerna med vaccin är 100% hur små de än är och risken för sjukdom är obefintlig om man inte utsätter sig för smitta.
Vad menar du med att risken med vaccin är 100%
Att det är 100% risk att man dör (ja, det stämmer nog, oavsett om man tar vaccin eller inte, bara tillräckligt lång tid går)
Att det är 100% risk att man blir svårt sjuk? Knappast
Att det är 100% risk att man får en lätt biverkning? Knappast, men får man en lätt biverkning så kan det ju vara klart bättre än att bli sjuk i Covid-19
100% risk att man får vaccin? Ja, det är korrekt, om man nu ser det i sig som en risk

Det är också korrekt att du inte kommer bli sjuk om du inte utsätter dig för smitta. Om du vill ha ett liv helt utan mänsklig kontakt i framtiden så kan jag hålla med om at det är onödigt att du vaccinerar dig, men jag tror inte du vill ha ett sådant liv.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad menar du med att risken med vaccin är 100%
Att det är 100% risk att man dör (ja, det stämmer nog, oavsett om man tar vaccin eller inte, bara tillräckligt lång tid går)
Att det är 100% risk att man blir svårt sjuk? Knappast
Att det är 100% risk att man får en lätt biverkning? Knappast, men får man en lätt biverkning så kan det ju vara klart bättre än att bli sjuk i Covid-19
100% risk att man får vaccin? Ja, det är korrekt, om man nu ser det i sig som en risk

Det är också korrekt att du inte kommer bli sjuk om du inte utsätter dig för smitta. Om du vill ha ett liv helt utan mänsklig kontakt i framtiden så kan jag hålla med om at det är onödigt att du vaccinerar dig, men jag tror inte du vill ha ett sådant liv.
Risken man utsätter sig med att ta vaccinet är garanterat (100%) någon % biverkning.
Personligen vill jag inte leva ett liv i karantän så min risk för smitta är inte obefintlig och ännu mindre att det leder till allvarlig sjukdom.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.