Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det förvånar mig fortfarande, hur någon kan uppskatta ett sådant felaktigt påstående.

Staffans
Jösses.
Du menar att intensivvårdsavdelningarna i Sverige och internationellt fylls av människor som fått problem av vaccinerna?

Nej just det, efter 5 år kommer mänskliggeten att plötsligt dö ut. :rofl::crysmile:

Obegripligt att en vuxen människa kan tro på något sådant som går emot all vetenskap. Och då menar jag inte den på swebbtv och kavlaner…
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är väl närmast omöjligt och onödigt att verifiera.
Om det fälls ännu färre sjukvårdspersonal nu än då vet jag inte och det spelar egentligen ingen roll eftersom konsekvenserna är nästan inga. Samme person kan bli fälld gång på gång utan att någon lyfter ett finger.

Men gör som jag. Ring och fråga


Staffans
Hur kommer det sig att du så ofta kommer med källhänvisningar från antingen helt galna eller svårkontrollerade källor???
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Någon exakt vetenskap om framtiden, finns inte, för det dyker alltid upp parametrar man inte känner till eller ignorerat.

Staffans
Med tanke på allt du ignorerar så kan du lita på att du kommer att få många sådana parametrar som ”dyker upp” i framtiden…
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur menar du att rapporteringen är tänkt att fungera?
Läkemedelsverket skriver att ALLA biverkningar ska rapporteras, siffrorna och hörsägen tyder på att det inte görs. Och som jag skrivit tidigare så inser jag orimligheten i att rapportera varenda öm arm och att jag TROR att det finns en underrapportering av allvarliga biverkningar.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Försiktighetsprincip?
Hur kan det vara en försiktighet att utsätta sig för en jättestor risk istället för en väldigt liten risk?

Upp o nervända världen….
Jag trodde att jag gjort det tydligt att jag inte tycker att det är stor risk för mig att få Corona, och än mindre risk att bli allvarligt sjuk eller dö. Du kanske ska gå tillbaks i tråden och läsa igen.

Ett tips på vägen är att sluta vara så rädd och alarmistisk för viruset, noseboeffekten kan påverka dig och effekterna av att du smittas kan bli allvarligare än nödvändigt.

Och här är en definition av försiktighetsprincipen hämtad från https://eur-lex.europa.eu/summary/glossary/precautionary_principle.html?locale=sv

"Försiktighetsprincipen är ett redskap för att hantera risker. Den innebär att om en viss politik eller en viss åtgärd kan utgöra fara för allmänheten eller miljön och om forskarvärlden ännu inte är enig i frågan, bör politiken eller åtgärden inte genomföras. Politiken eller åtgärden kan dock ses över när mer vetenskaplig information blir tillgänglig. Principen beskrivs i artikel 191 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget)."
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
J
S Surly skrev:
Det kan vara sant om någon kan bekräfta att det är väldigt vanligt att både patient och vårdgivare skriver rapporter om samma händelse. Jag tror, med betoning på tror, att patienter inte bryr sig om att skriva en egen rapport om den vet att vårdgivaren rapporterar. Jag tror alltså att majoriteten av patientrapporteringar beror på att vårdgivaren underlåter att rapportera.
Det kan ju också vara så att vårdgivaren ej bedömer att det handlar om en allvarlig biverkan och därför ej rapporterar, men att patienten har en annan åsikt.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Såja Krux. Lite normal hyfs när man ber om något, vore väl på sin plats? Eller hur?

Nåväl. Som jag redan skrivit, så ringde jag och frågade HSAN eftersom en av mina dambekanta råkat riktigt illa ut och beslutat sig att anmäla karln. Därför hjälpte jag till genom att sköta en del praktiska ting, såsom att ringa för att fråga om oddsen.
Efter väldigt mycket skrivande fälldes en av "våra hjältar" för övergripande inkompetens på alla punkter.
Strax före avgörandet stod "hjälten" och bankade på hennes dörr, skrikandes att hon skulle få ifall han fälldes.
Numera driver han en privat praktik:sick:.

Staffans
Hyfs från mig är något man förtjänar , inte får . Och att undvika att svara på frågor hela tiden är inte ett sätt att förtjänar hyfs. Återigen en källa som är svår att kontrollera. Inget värt alltså
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Njae, ska du räkna på statistik får du nog studera det där med sannolikhetslära lite mer.

Slumpen har inget minne. Om du blir 100 år gammal men inte fått covid än, så är det inte 100% risk sista dagen i livet. Vore trist. Om du slår allt annat än en sexa med en tärning en massa gånger så blir det inte större chans på en sexa för att den plötsligt ska hinna ikapp med sexorna. Det är inte nån farbror som håller ordning på det där så att det blir jämt.
Men risken är stor att det är sista dagen i livet.
 
F
harry73 harry73 skrev:
Inlägg 5710
Jaha. Är nåt av det du listade klassat som pandemi av WHO?
 
Nissens
S Surly skrev:
Jag trodde att jag gjort det tydligt att jag inte tycker att det är stor risk för mig att få Corona, och än mindre risk att bli allvarligt sjuk eller dö. Du kanske ska gå tillbaks i tråden och läsa igen.

Ett tips på vägen är att sluta vara så rädd och alarmistisk för viruset, noseboeffekten kan påverka dig och effekterna av att du smittas kan bli allvarligare än nödvändigt.

Och här är en definition av försiktighetsprincipen hämtad från [länk]

"Försiktighetsprincipen är ett redskap för att hantera risker. Den innebär att om en viss politik eller en viss åtgärd kan utgöra fara för allmänheten eller miljön och om forskarvärlden ännu inte är enig i frågan, bör politiken eller åtgärden inte genomföras. Politiken eller åtgärden kan dock ses över när mer vetenskaplig information blir tillgänglig. Principen beskrivs i artikel 191 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget)."
Du ”tycker” det ja. Många andra har tyckt likadant som du, men hamnat på intensiven ändå.

Det är ett lotteri som varken du eller någon annan vet vem som drabbas av.

Jag själv är ett exempel på det, så jag gissar inte.

David Pakman i USA lägger ut många reportage om sådana som haft samma inställning som du och numera ligger på bårhuset. Du kanske skulle kolla lite på det.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
Japp, det är olika saker. Men innan jag ens överväger att ta den där sprutan så väntar jag på att de har utrett alla rapporter och kommit till en slutsats. En försiktighetsprincip så att säga.
De mest allvarliga rapporterna, dvs. de om dödsfall och kritiska fall, utreds genast. Det var ju därför som man mycket snabbt upptäckte att blodkoagulationsrubbning var en biverkan av Astra Zenecas vaccin. Likaså upptäcktes det snabbt att unga hade en ökad risk för hjärtsäcks- och hjärtmuskelinflammation särskilt vid dos 2.

Varför ska du vänta på att t.ex. 100 000 rapporter om muskelvärk eller lätt feber utreds?
Vad kan det resultatet ge dig?

Det är 9 månader sen t.ex. EMA kom fram till slutsatsen att riskerna med vaccinet är mycket mindre än riskerna för sjukdomen, så enligt försiktighetsprincipen rekommenderas därför att folk vaccinerar sig.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
När jag kollade senast har stöddosintevallet förlängts istället för tvärs om.

Staffans
Personer från 60 år och äldre
Generellt ska intervallet av påfyllnadsdoser inte överstiga tre år för personer äldre än 60 år.
https://www.fass.se/LIF/product?nplId=20040206000026&userType=0#dosage

Gäller även det andra TBE-vaccinet fast då från 50 år: https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19981009000025#dosage

Sen är det ovidkommande att börja en diskussion om dosintervallet när det viktiga var att vaccineringen ska upprepas så länge man vill ha ett skydd. Det var ju det du klagade på när det gäller covidvacciner (och där vet vi ju inte ens om det behöver bli så).
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
Jag trodde att jag gjort det tydligt att jag inte tycker att det är stor risk för mig att få Corona, och än mindre risk att bli allvarligt sjuk eller dö. Du kanske ska gå tillbaks i tråden och läsa igen.
Ja, men det är ju bara vad du tycker. I verkligheten så vet du ju inte utan du bara gissar.

Så du menar att försiktighetsprincipen skulle innebära att flera tusen fler människor skulle ha dött i Sverige i våras?
För det är ju vad som skulle ha hänt om inga hade varit vaccinerade under tredje vågen. Du har nog alldeles missförstått försiktighetsprincipen eftersom den är till för att minimera risken av att människor far illa t.ex. av kemikalier som kanske är farliga. Nu kan man ju inte förbjuda att coronaviruset finns utan då använder man försiktighetsprincipen för att just rekommendera att folk vaccinerar sig.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]

Gäller även det andra TBE-vaccinet fast då från 50 år: [länk]

Sen är det ovidkommande att börja en diskussion om dosintervallet när det viktiga var att vaccineringen ska upprepas så länge man vill ha ett skydd. Det var ju det du klagade på när det gäller covidvacciner (och där vet vi ju inte ens om det behöver bli så).
Upplysningsvis så är det likadant med TBE vaccinet som @Staffans2000 gladeligen tar emot…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja så kan man också se det :D.
Själv såg jag det som en fråga från TS. till de Coronaovaccinerade och inte ännu en tråd där de coronavaccinerade skulle bilda en klubb för inböredes beundran.

Staffans
Jag upplever det som att tråden är en klubb för ovaccinerade där de kan hålla på med inbördes beundran.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.