Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
F fsn skrev:
Bara en ordningsfråga. Exakt vad är ”förra pandemin”?
Spanska sjukan. Det är mycket troligt att Rkarlsson inte märkte något av den.
 
  • Haha
  • Gilla
fsn och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Flera har redan kommenterat ditt inlägg så jag ska inte upprepa vad de har skrivit (hoppas jag).

Men som jag ser det är det fel att jämföra totalt antal inskrivna på sjukhus med hela befolkningen eftersom det bara är ungefär 1/3 som har smittats. Dessutom har det kommit nya varianter som ökat risken för sjukhusinläggning, i och med att alfavarianten kom ökade risken för ett bekräftat fall att behöva sjukhusvård från 2 % till drygt 3 % enligt Socialstyrelsens rapport. Det finns rapporter från andra länder (Storbritannien, Israel, USA?) som visar att ett ändå större andel av de sjuka behöver sjukhusvård.

Har du utgått från Socialstyrelsens Excelark för antal på sjukhus?
Där kan du se hur antalet är vecka för vecka och behöver inte bara "dela med 2" för att få per säsong. Under halvåret november - april (den tidsperiod då t.ex. influensan är värst) så vårdades mer än hälften av alla som behövt sjukhusvård, kanske typ 2/3 eller 3/4.
[länk]

Sen vet vi att 19 % av de inom intensivvården inte har någon bakomliggande riskfaktor. I brist på bättre data kan man anta att det gäller även annan sjukhusvård.

En möjlig riskbedömning för dig att behöva sjukhusvård om du blir smittad blir då kanske 1/5 (ingen riskfaktor) av 4 % (risk för sjukhusvård av delta), alltså nära 1 %. Det är verkligen mycket långt från 1 % av alla vaccinerade som har behövt sjukhusvård.
Ja, så kanske man skulle jämfört. Och jag har ju faktiskt inte ens blivit smittad än. Trots att jag egentligen inte vidtagit några åtgärder alls för att skydda mig. Jag har visserligen tvättat händerna lite extra noga de gånger jag besökt min farmor och 3-4 gånger har jag använt handsprit i jobbet (på olika byggarbetsplatser) när det inte funnits vatten och tvål på "bajamajorna". (Jag är för övrigt mättekniker på ett hyggligt stort byggbolag och ambulerar runt på ganska många arbetsplatser i ett stort geografiskt område och träffar mycket folk varje dag)
Risken jag räknat på för att hamna på sjukhus eller dö av covid är ju noll så länge jag inte är smittad... Eftersom jag nu tydligen är en sådan supermänniska som några av er säger att jag tror att jag är :) så är nog min beräknade risk att dö eller hamna på sjukhus tämligen överdriven.

Hur ska man se på risken att bli sjuk i corona, ökar eller minskar den ju längre tid som går utan att man blir smittad? Om det är så att alla någon gång i livet "ska" bli smittade så ökar väl risken ju längre tid som går. Men om det är så att alla inte kan bli smittade tack vare att de har ett "übermensch-immunförsvar" så minskar kanske risken att bli smittad ju längre tid som går eftersom sannolikheten för att man råkar vara en av dessa "übermenschen" borde öka ju längre tid som går utan att man blir sjuk. (Ja, det var löjligt uttryckt men frågan är ändå viktig)
Det finns ju exempel på familjer där alla utom en person blir sjuka tex.

Sen fortsätter du återkomma till att 19% saknar riskfaktor, jag har tidigare skrivit vad jag tror om det och att det till stor del handlar om odiagnosticerade metabola sjukdomar. Tex uppger diabetesförbundet följande: "Det finns också ett mörkertal, då många får diagnosen först flera år efter att de insjuknat i typ 2-diabetes. I Sverige räknar man med att var tredje person med typ 2-diabetes är oupptäckt" Källa: https://www.diabetes.se/diabetes/lar-om-diabetes/diabetes-i-siffror/
Hur många av dessa har hamnat på sjukhus? Och har deras diabetes upptäckts under sjukhusvistelsen så de blivit redovisade korrekt i statistiken?
 
harry73
Svininfluensan, aids (på 80talet), asiaten
 
Nissens
S Surly skrev:
Ja, så kanske man skulle jämfört. Och jag har ju faktiskt inte ens blivit smittad än. Trots att jag egentligen inte vidtagit några åtgärder alls för att skydda mig. Jag har visserligen tvättat händerna lite extra noga de gånger jag besökt min farmor och 3-4 gånger har jag använt handsprit i jobbet (på olika byggarbetsplatser) när det inte funnits vatten och tvål på "bajamajorna". (Jag är för övrigt mättekniker på ett hyggligt stort byggbolag och ambulerar runt på ganska många arbetsplatser i ett stort geografiskt område och träffar mycket folk varje dag)
Risken jag räknat på för att hamna på sjukhus eller dö av covid är ju noll så länge jag inte är smittad... Eftersom jag nu tydligen är en sådan supermänniska som några av er säger att jag tror att jag är :) så är nog min beräknade risk att dö eller hamna på sjukhus tämligen överdriven.

Hur ska man se på risken att bli sjuk i corona, ökar eller minskar den ju längre tid som går utan att man blir smittad? Om det är så att alla någon gång i livet "ska" bli smittade så ökar väl risken ju längre tid som går. Men om det är så att alla inte kan bli smittade tack vare att de har ett "übermensch-immunförsvar" så minskar kanske risken att bli smittad ju längre tid som går eftersom sannolikheten för att man råkar vara en av dessa "übermenschen" borde öka ju längre tid som går utan att man blir sjuk. (Ja, det var löjligt uttryckt men frågan är ändå viktig)
Det finns ju exempel på familjer där alla utom en person blir sjuka tex.

Sen fortsätter du återkomma till att 19% saknar riskfaktor, jag har tidigare skrivit vad jag tror om det och att det till stor del handlar om odiagnosticerade metabola sjukdomar. Tex uppger diabetesförbundet följande: "Det finns också ett mörkertal, då många får diagnosen först flera år efter att de insjuknat i typ 2-diabetes. I Sverige räknar man med att var tredje person med typ 2-diabetes är oupptäckt" Källa: [länk]
Hur många av dessa har hamnat på sjukhus? Och har deras diabetes upptäckts under sjukhusvistelsen så de blivit redovisade korrekt i statistiken?
Och hur vet du att du inte blivit smittad??
Jag hade själv infektionen och var nästa inte sjuk alls, däremot åkte jag på lunginflammation på slutet. Hade jag inte gjort det så hade jag aldrig förstått att Covid var med i bilden.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Hade ni vaccinerat er om det funnits ett klassiskt vaccin med avdödat eller försvagat virus, tex det
kinesiska Sinovac, som man kunnat välja i stället för de nya mRNA-vaccinen?
Jag hade ändå valt ett mRNA-vaccin (om jag finge välja). mRNA-vaccin är renare och därmed blir risken för allvarliga biverkningar lägre.
(Jag vet att frågan inte är ställd till mig och likasinnade, men svarar ändå).
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Ötergörlandaslän gjorde en granskning hur många som man trodde hade dött i covid 19 visade sig att 15%hade dött av andra orsaker och inte i covid 19.
Om det går att generalisera till hela Sverige så gör det att betyget för Sveriges hantering av pandemin blir bättre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kommentarer till dina punkter.
1. Viljan och intresset att rapportera in allvarliga biverkningar är förstås högre än för vanliga välkända milda biverkningar.
Det håller jag med om och visst känns väldigt onödigt att skicka in en rapport för varenda svullen arm. Men så här står det på läkemedelsverket hemsida:
Skärmdump från Läkemedelsverket med uppmaning att rapportera biverkningar kopplade till covid-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde nu en beräkning av ungefär hur många rapporter det borde kommit in om alla biverkningar som enligt bipacksedeln förekommer hos 1/100 och 1/1000. (Jag hävdar inte att detta är en exakt vetenskap eftersom det är ett stort spann.) Då har Astra fler rapporter i verkligheten än deras bipacksedel och rapporteringen man kan alltså tänka att rapportering har fungerat bra där. För Comirnaty så saknas det dock 76000 rapporter. Det kan bero på (minst) två saker, antingen har de överdrivit biverkningarna i sin bipacksedel eller så fungerar inte rapporteringen som det är tänkt. Och för Astra kan det förstås även bero på att de missat omfattningen av biverkningar i sina tester.

Tabell som jämför antal doser, inkomna rapporter och beräknade biverkningar för olika vaccin.

BirgitS BirgitS skrev:
2. Det du skriver där får jag inte ihop med att du tidigare skriver att det är fler rapporter från sjukvården än från privatpersoner eftersom just det betyder att sjukvården är bra på att rapportera in allvarliga biverkningar. Patienten, eller anhörig, kan ju vilja skriva en egen rapport för att vara säker på att allt som patienten tycker är viktigt kommer med.
Det kan vara sant om någon kan bekräfta att det är väldigt vanligt att både patient och vårdgivare skriver rapporter om samma händelse. Jag tror, med betoning på tror, att patienter inte bryr sig om att skriva en egen rapport om den vet att vårdgivaren rapporterar. Jag tror alltså att majoriteten av patientrapporteringar beror på att vårdgivaren underlåter att rapportera.

BirgitS BirgitS skrev:
VAERS är för alla läkemedel och inte bara vacciner. Hur många tror du rapporterar in de milda biverkningar som finns listade i bipacksedeln för vanliga läkemedel t.ex. Alvedon och antibiotika i Sverige? De tillhör nog undantagen och det är därför inget konstigt att bara 1 % av alla biverkningar rapporteras.
VAERS är inte för alla läkemedel: https://vaers.hhs.gov/about.html
Textsida som beskriver Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS) och dess samarbetspartners CDC och FDA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt håller jag med om att underrapporteringen för de flesta biverkningarna är väldigt stor. Därmed inte sagt att systemet fungerar som det är tänkt.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jodå. Anmäla kan man. Men sjukvårdspersonalen och framförallt läkarna (likt polisen) är insmorda med ett nästan ogenomträngligt pansar gjort av "vetenskap och beprövad erfarenhet".
75% av alla anmälningar lämnas utan åtgärd direkt. Av de resterande 25% åker 75% av dem i papperskorgen. Så av hundra anmälningar resulterar lite drygt 6 stycken till någon form av åtgärd. Vanligtvis en erinran, vilket är den mildaste formen av ajabaja.
Var hittar jag den statistiken?
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
J
S Surly skrev:
Ja, så kanske man skulle jämfört. Och jag har ju faktiskt inte ens blivit smittad än. Trots att jag egentligen inte vidtagit några åtgärder alls för att skydda mig. Jag har visserligen tvättat händerna lite extra noga de gånger jag besökt min farmor och 3-4 gånger har jag använt handsprit i jobbet (på olika byggarbetsplatser) när det inte funnits vatten och tvål på "bajamajorna". (Jag är för övrigt mättekniker på ett hyggligt stort byggbolag och ambulerar runt på ganska många arbetsplatser i ett stort geografiskt område och träffar mycket folk varje dag)
Risken jag räknat på för att hamna på sjukhus eller dö av covid är ju noll så länge jag inte är smittad... Eftersom jag nu tydligen är en sådan supermänniska som några av er säger att jag tror att jag är :) så är nog min beräknade risk att dö eller hamna på sjukhus tämligen överdriven.

Hur ska man se på risken att bli sjuk i corona, ökar eller minskar den ju längre tid som går utan att man blir smittad? Om det är så att alla någon gång i livet "ska" bli smittade så ökar väl risken ju längre tid som går.
Njae, ska du räkna på statistik får du nog studera det där med sannolikhetslära lite mer.

Slumpen har inget minne. Om du blir 100 år gammal men inte fått covid än, så är det inte 100% risk sista dagen i livet. Vore trist. Om du slår allt annat än en sexa med en tärning en massa gånger så blir det inte större chans på en sexa för att den plötsligt ska hinna ikapp med sexorna. Det är inte nån farbror som håller ordning på det där så att det blir jämt.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej!
Du har din tro och jag har min. Någon sanning, finns inte.
Det finns sanningar, men likt Platons skuggvärld så kan vi inte se den riktiga sanningen utan bara en skugga av den. Vi kan dock komma närmare och närmare sanningen. Det kallas vetenskap.
Tro har ingenting med sanning att göra.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och hur vet du att du inte blivit smittad??
Jag hade själv infektionen och var nästa inte sjuk alls, däremot åkte jag på lunginflammation på slutet. Hade jag inte gjort det så hade jag aldrig förstått att Covid var med i bilden.
Det vet jag inte. Men om jag nu haft det utan att märka det så bevisar det åtminstone att jag uppenbarligen klarar mig utan vaccin.
Jag tog dock ett antikroppstest i april eftersom det var gratis och ingick när jag gjorde en Hälsokontroll XLplus på werlabs. Det påvisade inga antikroppar.
 
J Jocke Best skrev:
Njae, ska du räkna på statistik får du nog studera det där med sannolikhetslära lite mer.

Slumpen har inget minne. Om du blir 100 år gammal men inte fått covid än, så är det inte 100% risk sista dagen i livet. Vore trist. Om du slår allt annat än en sexa med en tärning en massa gånger så blir det inte större chans på en sexa för att den plötsligt ska hinna ikapp med sexorna. Det är inte nån farbror som håller ordning på det där så att det blir jämt.
Jag har faktiskt läst en statistikkurs för massa år sen på högskola, även om jag har glömt det mesta nu. Jag raljerade mest med min übermensch-utläggningen. Själva frågan som jag tycker är viktig är huruvida det ens är slumpen som styr risken att bli sjuk eller om det är statusen på varje människas immunförsvar.
 
  • Gilla
Roger G Olsson
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Nej, riskerna för biverkningar är inte som du redovisat. Frekvensen rapporterade biverkningar efter vaccination - utan analys av samband - är vad du rapporterat, dessutom till stor del patientrapporterat. Om jag förstår det rätt så räcker det att man uppsökte akutmottagning för att klassas som allvarlig dessutom. Du jämförde väl med inneliggande vård pga covid? Det blir lite olika saker.
Japp, det är olika saker. Men innan jag ens överväger att ta den där sprutan så väntar jag på att de har utrett alla rapporter och kommit till en slutsats. En försiktighetsprincip så att säga.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
P
S Surly skrev:
DDet kan bero på (minst) två saker, antingen har de överdrivit biverkningarna i sin bipacksedel eller så fungerar inte rapporteringen som det är tänkt.
Hur menar du att rapporteringen är tänkt att fungera?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
S Surly skrev:
Japp, det är olika saker. Men innan jag ens överväger att ta den där sprutan så väntar jag på att de har utrett alla rapporter och kommit till en slutsats. En försiktighetsprincip så att säga.
Försiktighetsprincip?
Hur kan det vara en försiktighet att utsätta sig för en jättestor risk istället för en väldigt liten risk?

Upp o nervända världen….
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.