Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Vi kan säga alla medier, mainstream som alternativa. Jag menar att om inte medierna blåst upp detta så hade folk fått sin snuva eller influensa som vanligt. Stannat hemma från jobb och skola några dagar. Sen hade det varit över.
Om inte media funnits och kunde berätta för oss alla hur vi borde bete oss för att minska smittspridningsrisken så hade smittan grasserat värre. Det hade i sin tur inneburit att du och jag förmodligen hade blivit varse att det fanns en ny smitta i samhället.
Det har alltid funnits dom som blivit jättesjuka i influensa m m. Dom som känner att dom tillhör en riskgrupp hade tagit sin årliga influensaspruta.
Men utan massmedia hade inte lika många som nu vaccinerat sig vilket hade gjort smittspridningen större.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Nu tror ju inte jag att det är så att sjukhusen översvämmas av folk som håller på att dö i Covid-19. Jag har ganska bra insyn i vården och vet att det inte är mer kaos än vanligt. Det som dock stjäl resurser är alla sprutor som ska ges till folk.
Att vissa sjukhus har behövt gå upp i stabsläge under pandemin beror knappast på överbelastning pga vaccinering.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
J
S Surly skrev:
Tror det var Kristina ja. Att bara mäta glukos som väl är den vanligaste kontrollen är ingen bra metod för att tidigt upptäcka diabetes. Man kan ha normalt glukos men skyhöga insulinnivåer.
Hur lång tid tar det att få en diabetesdiagnos? Om patienten bara ligger inne ett par dagar så hinner kanske inte diagnosen komma med?

Kanske någon sjuksköterska eller läkare kan klargöra vilka prov som rutinmässigt tas på en patient som kommer in med covidsymptom?
BirgitS BirgitS skrev:
Inte för att jag vet vad för yrke och jobb som @KristinaRT och @Jonobe har men de är väl de i tråden som kanske vet något om det. Vet inte de så får du nog söka info på något annat ställe.

På IVA varierar vårdtiden väldigt mycket från 1 dag till långt över 1 månad med en median på 23 dagar.

Enligt [länk] räcker det med blodprov för diagnos så det går ju fort.
Det skiljer sig säkert en del åt i landet, men rätt basala prover på en akutmottagning är blodgas (här får man bl.a. glukos, kreatinin, elektrolyter, laktat, hb), crp, trombocyter, vita blodkroppar. LD, ferritin, diff, procalcitonin, ibland IL-6 mm brukar tas på covidpatienter som läggs in eller där man vill ha stöd i en riskbedömning.

Man brukar vara försiktig med att ställa den typen av diagnoser som diabetes på svårt sjuka patienter då alla prover blir galna.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
P pmd skrev:
Om inte media funnits och kunde berätta för oss alla hur vi borde bete oss för att minska smittspridningsrisken så hade smittan grasserat värre. Det hade i sin tur inneburit att du och jag förmodligen hade blivit varse att det fanns en ny smitta i samhället.

Men utan massmedia hade inte lika många som nu vaccinerat sig vilket hade gjort smittspridningen större.
Jag får kanske tydliggöra mig lite. Jag anser att Covid inte är mycket allvarligare än en vanlig säsongsinfluensa. Och om inte media och politiker hetsat igång allt med restriktioner, skrämselpropaganda m.m. Så hade det inte behövts några vaccin. Tänk tillbaks på hur det var med svininfluensan för 11 år sedan. När man insåg att pandemrix vaccinet gav biverkningar iform av bland annat narkolepsi hos unga, då stoppade man vaccineringarna. Sen rann allt ut i sanden. Folk blev inte så sjuka utan vaccin. Och det hade funkat lika bra denna gång.
Som nämnts tidigare så handlar allt om pengar, inte folkhälsa.

• Gilla
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt är det väsentligt om icke allvarliga biverkningar rapporteras i hög grad?
Är inte ditt inlägg ett praktexempel på en halmgumma? Dvs. Du bygger upp en nidbild av min åsik att kunskapen om självinrapporteringen är begränsad. Så istället för att kommentera den kommentaren du något helt annat. Rätt tarvligt.

Staffans

Jag får kanske tydliggöra mig lite. Jag anser att Covid inte är mycket allvarligare än en vanlig säsongsinfluensa. Och om inte media och politiker hetsat igång allt med restriktioner, skrämselpropaganda m.m. Så hade det inte behövts några vaccin. Tänk tillbaks på hur det var med svininfluensan för 11 år sedan. När man insåg att pandemrix vaccinet gav biverkningar iform av bland annat narkolepsi hos unga, då stoppade man vaccineringarna. Sen rann allt ut i sanden. Folk blev inte så sjuka utan vaccin. Och det hade funkat lika bra denna gång.
Tro mig, det finns inga politiker som VILL dra igång med en massa restriktioner och liknande om det inte verkligen behövs för att rädda liv. Jag tror inte någon fattat riktigt än hur många miljarder svenska staten förlorat på den här pandemin - för att inte tala om hur det ser ut globalt.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att Staffan är rädd att låta privatpersoner registrera misstänkta biverkningar i form av dödsfall. Risken är att de inte rapporteras in av den avlidne... ;)
Ja. Den risken är inte mindre än hundra procent. Det är fakta:D.
Tyvärr är det betydligt värre att bara mellan en och tio procent av alla biverkningar rapporteras in av läkarna. Det innefattar alla typer av biverkningar och inte bara ömma axlar, eller om det nu var överarmar;). Stor skillnad tydligen.

Alltså. Var det någon här som kände till självbiverkningsinrapporteringsmöjligheten för ett år sedan?

Staffans

Staffans2000
P pmd skrev:
Och som andra redan har påpekat så är det ingen allvarlig brist.
Den som tycker annorlunda har möjlighet att rapportera om så önskas.
(Invändningen "alla vet inte om det" är inte så värst bra. Man måste ofta ta reda på saker själv för att få kunskap. Allt ska inte behöva serveras med silversked).
Vilket arrogant resonemang.
Det är lätt för dig att stödda dig, men den som inte ens funderar i de banorna, är det inte lika lätt för.

Jag jobbade som urmakarlärling i min ungdom. Bredvid mig sätt en gammal gubbe, som sade: -Kan man det inte, är det en konst. Kan man det, ja, då är det ingen konst.

Något att tänka på kanske?

Staffans

BirgitS
Så du tror att det brukar dö långt över 10 000 personer i Sverige av säsongsinfluensan?
I så fall tror du fel. Vuxna har överlag ett visst skydd mot influensa efter tidigare genomgångna influensor vilket håller nere dödsfallen. Sen är inte influensa inte alls så smittsamt som alfa- och deltavarianten är.

Sen verkar ditt minne när det gäller svininfluensan vara fel också. Även då gick myndigheter ut med råd om att stanna hemma vid symtom, tvätta eller desinficera händerna osv. Vilket förstås begränsade smittspridningen.

Det blev ingen pandemi och mängder med döda barn därför att så många vaccinerade sig att det blev flockimmunitet så att smittspridningen aldrig tog fart. Narkolepsi-biverkan var inte omtalad förrän under våren/sommaren efteråt så det påverkade inte vaccineringen säsongen 09-10. Ungefär 6 miljoner doser gavs i Sverige.

Svininfluensan var farligast för små barn. Därefter blev barn och unga vuxna mest sjuka eftersom de inte hade något skydd pga. sjukdom i någon liknande influensa. Således de som blev mest sjuka var de som löpte minst risk att dö av sjukdom. Alltså inte alls som med covid där det är de äldsta som blir sjukast och lätt dör.

I svininfluensan dog det mindre än 300 000 personer i hela världen. I covid är det mycket fler än så som har dött, bara i USA är det långt över 300 000.

Det går alltså inte alls att jämföra svininfluensan 2009 med covid-19.

Så att stoppa spridningen av covid handlar helt uppenbarligen om folkhälsa.

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Jag anser att Covid inte är mycket allvarligare än en vanlig säsongsinfluensa.
Där ser man. Det händer alltså varje år att sjukhusens intensivvårdsavdelningar fylls med influensapatienter, och att armén i tex Italien kör skytteltrafik med likkistor.

Tänk att media missat detta alla år, och att vårdpersonalen aldrig beklagat sig…

Eller kan det vara så att du är helt ute och cyklar kanske? :thinking:

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tyvärr är det betydligt värre att bara mellan en och tio procent av alla biverkningar rapporteras in av läkarna. Det innefattar alla typer av biverkningar och inte bara ömma axlar, eller om det nu var överarmar;). Stor skillnad tydligen.
Varifrån kommer den uppgiften?
Gäller det just covidvaccin eller generellt om alla läkemedel, gäller det allvarliga biverkningar, tidigare okända biverkningar och/eller kända milda biverkningar?
På vilket sätt är det viktigt att att mer än 1-10 % av alla biverkningar rapporteras in av läkare?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
KristinaRT
BirgitS BirgitS skrev:
Inte för att jag vet vad för yrke och jobb som @KristinaRT och @Jonobe har men de är väl de i tråden som kanske vet något om det. Vet inte de så får du nog söka info på något annat ställe..
Vi mäter blodsocker jämt på sjukhuset känns det som… Jag tror knappt man kan bli inlagd på sjukhus utan att blodsocker mäts minst en gång, oavsett vad man söker för. Möjligen är barn och unga vuxna utan diabetessymtom undantagna.

Hur man gör i primärvården vet jag inte riktigt, men eftersom det är så lätt att mäta - ett stick i fingret är allt som behövs är det sannolikt det vanligaste blodprovet.

Och om vi hittar ett högt värde skickar vi nästan utan undantag remiss till primärvården för uppföljning.

Men det är klart, om man aldrig söker vård/läkare/sjukhus kan man säkert flyga under radarn.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tror att det brukar dö långt över 10 000 personer i Sverige av säsongsinfluensan?
I så fall tror du fel. Vuxna har överlag ett visst skydd mot influensa efter tidigare genomgångna influensor vilket håller nere dödsfallen. Sen är inte influensa inte alls så smittsamt som alfa- och deltavarianten är.

Sen verkar ditt minne när det gäller svininfluensan vara fel också. Även då gick myndigheter ut med råd om att stanna hemma vid symtom, tvätta eller desinficera händerna osv. Vilket förstås begränsade smittspridningen.

Det blev ingen pandemi och mängder med döda barn därför att så många vaccinerade sig att det blev flockimmunitet så att smittspridningen aldrig tog fart. Narkolepsi-biverkan var inte omtalad förrän under våren/sommaren efteråt så det påverkade inte vaccineringen säsongen 09-10. Ungefär 6 miljoner doser gavs i Sverige.

Svininfluensan var farligast för små barn. Därefter blev barn och unga vuxna mest sjuka eftersom de inte hade något skydd pga. sjukdom i någon liknande influensa. Således de som blev mest sjuka var de som löpte minst risk att dö av sjukdom. Alltså inte alls som med covid där det är de äldsta som blir sjukast och lätt dör.

I svininfluensan dog det mindre än 300 000 personer i hela världen. I covid är det mycket fler än så som har dött, bara i USA är det långt över 300 000.

Det går alltså inte alls att jämföra svininfluensan 2009 med covid-19.

Så att stoppa spridningen av covid handlar helt uppenbarligen om folkhälsa.
Som tidigare nämnt. Det har inte dött över 10000 av Covid på ett år, utan MED. Det är stor skillnad.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Som tidigare nämnt. Det har inte dött över 10000 av Covid på ett år, utan MED. Det är stor skillnad.
Och nu har du också börjat med Staffans strategi att inte svara på frågor som punkterar dina teorier?
Hur kommer det sig att media inte rapporterat om den tunga belastningen på vården alla tidigare år? Och arméns skytteltrafik med liktransporter i tex Italien??

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Risken för lättare biverkningar är inte 100 % när man vaccinerar sig med Comirnaty. Jag fick ingen biverkning alls vid någon av de två vaccineringarna.
Du löpte garanterat en liten risk för biverkning. Den som hoppade sprutan löpte garanterat ingen risk för biverkning

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.