817 236 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Jag har inte behövt fundera men tänkt lite längre. Jag vet inte vad du tycker men det verkar inte som om vårdpersonalen är speciellt nöjda med tingens ordning, inte många andra för den delen heller.F fsn skrev:Om du funderar lite längre och tänker innan du skriver så har epedemin hittils hanterats helt av sjukvården. Sjuka har inte vårdats nån annan stans än av sjukvården. Du kanske är är medveten om att operationsköer var ett reellt faktum redan innan epedemin och att det förekom ytterst tveksam vård av Covidsjuka med extremt bräcklig hälsa i början av pandemin.
Så hur tycker du att det går så här långt? Det borde vara rätt lätt att svara på med tanke på att det har pågått i 1,5 år nu.
Jag hade nog inte hamnat i den här tråden om jag hade varit vaccinerad.F fsn skrev:
Jag och vårdgivarna gör inte skillnad på folk och folk.
Med tanke på hur det ser ut i sjukhussängarna verkar det som om länder skickar patienter hit.P Pin skrev:Tja, kan inte nuvarande pandemi hanteras då, med vissa prioriteringar?
10x mer än dubbla normalläget alltså över 20x normalläget är inte rimligt att dimensionera för. Hade det varit lokalt och inte en pandemi skulle vi kunnat skicka patienter till andra länder om vi avtalat det som beredskap.
Men du verkar tycka att stor kapacitet på IVA är viktigare än att vaccinera för att slippa hamna där?
Nej jag ser ingen som är på gränsen till tvång, men flera som föredrar konsekvenser för ovaccinerade i stället för konsekvenser för samtliga. Det kanske gör mig till en av dessa borderline tvångsivrare?
En större beredskap i vården är iaf säkrare än att hoppas på att ett nytt vaccin kan trollas fram huxflux.
Lakemedelsindustrin tillverkar ju Covid Vaccin, det ska ju vara en form av läkemedel och det jag nämnde gällde just den industrin som EU och Riksrevisionen granskat och innefattar även Covid vaccin.BirgitS skrev:
Jag röstar alltid emot Irene Svenonius här i Stockholms landstingsval, med tanke på hur hon skött hela Nya Karolinska-röran…BirgitS skrev:Det gäller landstingsskatten, större delen av den går till sjukvården och en mindre del till kollektivtrafik. Det gäller också kommunalskatten som finansierar äldreomsorgen. Det finns kommuner med olika politiska partier i ledningen.
Var det några kommuner som var bättre förberedda inom äldreomsorgen på en pandemi än andra?
Om inte, så verkar det inte spela någon roll vilket parti som styr i en kommun.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Några invändningar som just gäller covidvaccinerna och ditt inlägg #5300:H HåkanM676 skrev:
- Det är inte någon nationell myndighet som har godkänt vaccinerna i första hand.
- Det är ingen som blint litar på på läkemedelsbolagen utan de granskas.
- Det finns gott om studier från andra än vaccintillverkarna som gäller nivån på skyddet, biverkningar osv.
- Man kan se hur många färre som dog under tredje vågen än under de andra vågorna. Det är liksom inte rocket science att se att vaccinerna har hjälpt. Därmed blir dina invändningar rätt meningslösa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Jag vet inte hur, men på något sätt verkar du ha missat att man genomfört fas-1, fas-2 och fas-3-tester och redovisat dessa. Det är inte frågan om att vi blint ska lita på läkemedelsbolaget, det finns faktiskt bevis för att det fungerar. Vi ser också en nedgång i dödlighet och svår sjukdom ju fler som vaccineras, både här i Sverige och utomlands, så det är rätt solklart att det fungerar.H HåkanM676 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Jag vet inte hur, men på något sätt verkar du ha missat att man genomfört fas-1, fas-2 och fas-3-tester och redovisat dessa. Det är inte frågan om att vi blint ska lita på läkemedelsbolaget, det finns faktiskt bevis för att det fungerar.H HåkanM676 skrev:
Lite effektivisering i sjukvärden och sen ska skattepengarna disponeras annorlunda, ok. Jag antar att du vill plocka pengar från kollektivtrafiken då, för det är ju kollektivtrafik och vård som är dit regionskatten går.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Om inte regionerna får mer pengar kommer de förstås inte att kunna ha nämnvärt mer personal och/eller sängplatser. Allt sånt kostar pengar, stora pengar.M mickef skrev: