Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
M mickef skrev:
Jag menar att de som är i behov av vård ska få den inom rimlig tid. Hur, är jag för lite insatt för att kunna bedöma men det finns säkert nån i den här tråden som är i branschen och kan svara på det.
Och då kan jag fråga vad som är rimlig tid, och nästa gång vad som är nödvändig vård.., ;):D
Men jag håller med dig. Jag är positiv till förebyggande och långsiktigt tänkande. Jag kan personligen tänka mig att omfördela medel från kortsiktiga lösningar till mer långsiktiga. Alltså från akut till mer förebyggande vård. För Covid är vaccinet förebyggande vård och IVA akut vård. Nu har vi ju haft överkapacitet senaste tiden på vaccineringen, så där är bristen på andra sidan - att acceptera de förebygga åtgärderna.

Lite off topic, men jag resonerar likadant på andra områden. Jag skapar hellre långsiktig demokrati och rimlig fördelning i ett främmande land än skickar mat och kläder till de akut behövande. Jag lär hellre någon att fiska än att skänka fisk.

Det finns många som engagerar sig för det mer akuta i världen så det tas om hand om av dem, så tar jag hand om det långsiktiga istället. Att vi resonerar olika är få bra och i bästa fall kan vi täcka upp alla olika aspekter.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är jag fullständigt medveten om. Då vet du säkert att man inte blir lika sjuk om man är vaccinerad, därför är det anmärkningsvärt att 8st fullvaccinerade dör på samma boende. Om det är så att många på boendet är vaccinerade samtidigt så är jag väldigt nyfiken på hur du kan veta att det inte finns potential för att det skulle hunna vara en felhantering av vaccinet?
Hur kan det vara anmärkningsvärt att äldre som dör i covid som har ett sämre immunförsvar skulle dö berorpå felhantering av vaccinet?smittskyddsläkaren har ju redan bekräftar att det var en som hade varit på resa som var vaccinerad som smittade brukarna på boendet.Eller menar du att alla som dör i covid 19 som är vaccinerade berorpå felhantering av vaccinet?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och då kan jag fråga vad som är rimlig tid, och nästa gång vad som är nödvändig vård.., ;):D
Men jag håller med dig. Jag är positiv till förebyggande och långsiktigt tänkande. Jag kan personligen tänka mig att omfördela medel från kortsiktiga lösningar till mer långsiktiga. Alltså från akut till mer förebyggande vård. För Covid är vaccinet förebyggande vård och IVA akut vård. Nu har vi ju haft överkapacitet senaste tiden på vaccineringen, så där är bristen på andra sidan - att acceptera de förebygga åtgärderna.

Lite off topic, men jag resonerar likadant på andra områden. Jag skapar hellre långsiktig demokrati och rimlig fördelning i ett främmande land än skickar mat och kläder till de akut behövande. Jag lär hellre någon att fiska än att skänka fisk.

Det finns många som engagerar sig för det mer akuta i världen så det tas om hand om av dem, så tar jag hand om det långsiktiga istället. Att vi resonerar olika är få bra och i bästa fall kan vi täcka upp alla olika aspekter.
Vad som är rimligt och nödvändigt finns det säkert olika åsikter om. Vi får se vilka partier som definierar det på det sätt som attraherar väljarna bäst.
 
Fairlane
M mickef skrev:
Vad som är rimligt och nödvändigt finns det säkert olika åsikter om. Vi får se vilka partier som definierar det på det sätt som attraherar väljarna bäst.
Och håller i det 20-30 år också... det är ju vanligt att man vill agera när något precis hänt, men med tiden glöms det bort.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du menar att du verkligen tror att "forskningsvärlden" inte är utsatt för korruption?

Staffans
Det är väl självklart att det kan finnas korruption i forskningsvärlden precis som det kan finnas i alla andra brancher. Du vet att det är människor inblandade, men problemet blir när man hör om att nån är korrumperad 10-20 år tillbaka och sen drar alla över en kant och säger att alla är korrumperade. Om detta var ett så stort problem så hade garanterat fler personer kommit fram och talat ut. Jag håller med att FÖRETAG speciellt multinationella företag ofta är inte direkt korrumperade men att generera vinst går före ALLT annat och det är nåt som måste kontrolleras och synas. Men att tro att forskare som jobbar på universitet och lever för att göra framsteg inom sina områden skulle till varje pris säga nåt som inte var sant är hysteriskt. Självlart kan det finnas personer som bara tänker på sig själva men att säga att alla eller de flesta säger det är bara löjligt.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Måste man förkunna "det enda rätta" för att tillhöra de goda?
Nu pådyvlar du mig något som jag inte har sagt.

Tänk själv vad som räddar mest liv och förhindrar plåga så bra som möjligt. Om du nu vill att så få som möjligt ska dö i förtid och att folk inte ska utsättas för anhörigas död, långvarig sjukhusvistelse, postcovid osv. i onödan.

Hur ska samhället skydda dessa människor som inte bildar antikroppar efter vaccinering?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...dar-inga-antikroppar-efter-pfizer-vaccinering
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
På min dotters skola ville skolan veta hur många vaccin de behövde beställa, så alla elever fick fylla i en anonym lista där man frågade
- om de ville vaccinera sig
- om de inte ville vaccinera sig
- om redan hade vaccinerat sig
Jag förstår fortfarande inte varför skolan behövde veta om man valde bort vaccinet för att man redan var vaccinerat eller för att man inte ville vaccinera sig.
Ett möjligt exempel:
Många skolor har ju planerat om verksamheten för att hålla nere smittspridningen på skolan, raster och luncher utspritt, undervisning utomhus mm. och om det då visar sig att 80 % av alla elever har vaccinerat sig så blir sådana åtgärder inte längre viktiga medan om bara en minoritet vaccinerar sig så blir det viktigt att fortsätta.
 
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Läkemedelsindustin bör kontrolleras bättre och deras produkter behöver inte vara till för samhällsmedborgarnas bästa. En dålig mobil eller annan för dyr produkt kommer inte att sälja, medan vi hela tiden sitter i knät på Läkemedelsbolag som vi blint ska lita på. Inte bra. Läs vidare vad EU kommisionen och Riksrevisionen skrivit. [länk]
Nästan varannan chef som har lämnat Läkemedelsverket 2005–2009 har tagit anställning inom näringslivet. Av tjänstemännen var motsvarande andel drygt 40 procent.

I en studie av korruption inom hälso- och sjukvården som Europeiska kommissionen gett ut framgår att det finns en risk för korruption när de nationella läkemedelsmyndigheterna utreder läkemedelsföretagens ansökningar om marknadsgodkännande för nya läkemedel. Studien visar att närheten mellan myndighet och industri riskerar att leda till att myndigheten mer eller mindre medvetet främjar industrin i stället för att kontrollera och utöva tillsyn över den. Att staten främjar det intresse den är satt att reglera kan betraktas som en form av institutionell korruption. En sådan typ av korruption är särskilt allvarlig inom områden som läkemedelsområdet där det kan finns en konflikt mellan det kommersiella intresset att generera vinst och det läkemedelspolitiska intresset att främja folkhälsa.” Man borde kunna lita på att de läkemedel som säljs i Sverige är säkra och effektiva, men den illusionen spräckte Riksrevisionen. Det är tydligt att Sverige prioriterar läkemedelsindustrin framför sina medborgare och patienter. Varför hörs inte mer kritik mot detta?
Om du vill diskutera sånt får du nog starta en tråd om just det. Det verkar inte särskilt relevant i en tråd om bara covidvacciner.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Hur vet du att smittan kom in genom en ovaccinerad person? Även om man hade smittspårning, litar jag inte så mycket på tillförlitligheten av den. Jag vet hur smittspårning gick till när jag hade corona.
Genom att bara utgå från att det var ovaccinerade boendet som smittade boenden, stänger man ögonen för andra möjligheter, t ex att det var vaccinerad personal, eller en boende som var ute på promenad eller på begravning som smittades utanför boendet.
Kom ihåg att regionen i första hand meddelade att de smittade boende var ovaccinerade.
Vi får acceptera att de tidigast vaccinerade börjar förlora sitt skydd, och att de även kan sprida smittan igen.
Smittspårning på äldreboenden är annorlunda än när en vanlig privatperson blir sjuk. Det har dessutom förändrats under det år som har gått sen du var sjuk.

Bara för att du tycker att pmd stänger möjligheten för andra orsaker så betyder ju inte det att man gör det vid smittspårningen på äldreboenden. Så varför anklaga pmd?

Är det inte bra att göra allt man kan för att minimera att viruset kommer in?
Man vet att vaccinerade mer sällan blir sjuka och när de blir det så är de i snitt mindre smittsamma än ovaccinerade som inte har varit sjuka. Även efter 9 månader finns en skyddseffekt även om den inte är lika stor som efter 2 månader.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
I fallet kalix var det en som var vaccinerad som hade varit ute och rest som tog in smittan på boendet.
Och i andra fall vet man att det har varit ovaccinerad personal.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Dubbelvaccinerade dör i drivor trots "vaxx". Skulle de överlevt om de inte blivit sprutade? Svaret på det kommer nog fram till slut.
De skulle nog ha dött under tredje vågen i våras då vaccineringen gjorde att flera tusen människor fick fortsätta att leva. Så tack vare vaccineringen fick de en sommar till där de kunde träffa barn och barnbarn.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag tror att många väljare hade uppskattat en annan prioritering av sina surt förvärvade pengar som Magda disponerar.
Det gäller landstingsskatten, större delen av den går till sjukvården och en mindre del till kollektivtrafik. Det gäller också kommunalskatten som finansierar äldreomsorgen. Det finns kommuner med olika politiska partier i ledningen.
Var det några kommuner som var bättre förberedda inom äldreomsorgen på en pandemi än andra?
Om inte, så verkar det inte spela någon roll vilket parti som styr i en kommun.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu pådyvlar du mig något som jag inte har sagt.

Tänk själv vad som räddar mest liv och förhindrar plåga så bra som möjligt. Om du nu vill att så få som möjligt ska dö i förtid och att folk inte ska utsättas för anhörigas död, långvarig sjukhusvistelse, postcovid osv. i onödan.

Hur ska samhället skydda dessa människor som inte bildar antikroppar efter vaccinering?
[länk]
Kan man inte vara god utan att engagera sig i andras väl och ve?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Och håller i det 20-30 år också... det är ju vanligt att man vill agera när något precis hänt, men med tiden glöms det bort.
Exakt, vi har 50 förlorade år bakom oss.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag pratar om sjukvården i allmänhet och en viss beredskap för extra ordinära händelser.
Och en viss beredskap menar du är att det finns 2500 lediga sängplatser och personal som inte gör något annat än att bara vänta på att det någon gång ska finnas någon i de där sängarna?
Ska det finnas dubbelt så många IVA-platser än vad som normalt räcker till med marginal även när stora olyckor inträffar och dubbelt så mycket personal som normalt behövs?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.