Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Kan man inte vara god utan att engagera sig i andras väl och ve?
Att vara god är väl just att inte vara självgod utan att göra gott för andra. Vad är din definition?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och en viss beredskap menar du är att det finns 2500 lediga sängplatser och personal som inte gör något annat än att bara vänta på att det någon gång ska finnas någon i de där sängarna?
Ska det finnas dubbelt så många IVA-platser än vad som normalt räcker till med marginal även när stora olyckor inträffar och dubbelt så mycket personal som normalt behövs?
Vad kostar det?
 
BirgitS
M mickef skrev:
Vad kostar det?
Jag jobbar inte med budgetfrågor i någon region om du trodde det. Men IVA-platser är väldigt dyra.

Räcker det ens att dimensionera vården för det värsta läget under den här pandemin?
Behöver man i stället dimensionera för något som är 10 gånger värre när det kommer till sjukhusvård?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Exakt, vi har 50 förlorade år bakom oss.
Det är möjligt, men jag är tveksam till om man hade klarat det så mycket bättre på 70-talet.
Sedan dess har vården och apparater utvecklats enormt, vilket innebär att många överlever idag, där de dött för 50 år sen. Det innebär också att det finns fler riktigt skröpliga idag än för 50 år sen. Bara en sådan sak som att medellivslängden är 10 år högre nu än för 50 år sen.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Om du vill diskutera sånt får du nog starta en tråd om just det. Det verkar inte särskilt relevant i en tråd om bara covidvacciner.
Det är väl i allra högsta grad särskilt relevant att våra myndigheter och framförallt läkemedelsverket misstänks för att vara korrupta, enligt riksrevitionen. Det är ju inte vem som helst, precis.

När jag har framfört liknande åsikter har jag anfallits från alla håll och kallats för lättlurad foliehatt, för det förstår ju vem som helst att läkemedelsverket inte har något att vinna på att smeka läkemedelsindustrin medhårs. Men när riksrevitionen skriver samma sak. Ja, då är det knäpp tyst.
Likadant var det när en liten nasse stack ut huvudet och påstod sig inte vara ledsen att ovaccinerade dog, för de valde ju själva att inte vaccinera sig.

Staffans
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Och i andra fall vet man att det har varit ovaccinerad personal.
Samt, sannolikt en drös fall till som det inte skrivits om och där har vi av naturlga själ inte en aning om hur de smittats.

Staffans
 
F fsn skrev:
vad tror du själv att jag menar? Fan är du helt inkompetent?
Så du menar på allvar att dom som dör i covid 19 som är fullvavaccinerade ska det vara något fel på vaccinet :surprised:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Samt, sannolikt en drös fall till som det inte skrivits om och där har vi av naturlga själ inte en aning om hur de smittats.

Staffans
Har du ens läst vad jag skrev i det första inlägget om saken?
Om du håller med mig så räcker det bra att trycka på gilla i stället för att hålla på och tjafsa.
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Har du ens läst vad jag skrev i det första inlägget om saken?
Om du håller med mig så räcker det bra att trycka på gilla i stället för att hålla på och tjafsa.
Jodå. Jag gick tillbaka till ursprungsordväxlingen för att kolla om jag missat något, vilket är lätt hänt med så många anlägg i så många trådar om samma sak. Men inte.
Så min uppfattning att smittspridningsmörkertalet är stort, kvarstår. Min egen tanke, är att de vaccinerade nu helt släppt allt vad försiktighet heter och därför sprider smitta mer än någonsin.

Staffans
 
  • Gilla
jim_b och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är möjligt, men jag är tveksam till om man hade klarat det så mycket bättre på 70-talet.
Sedan dess har vården och apparater utvecklats enormt, vilket innebär att många överlever idag, där de dött för 50 år sen. Det innebär också att det finns fler riktigt skröpliga idag än för 50 år sen. Bara en sådan sak som att medellivslängden är 10 år högre nu än för 50 år sen.
Vi pratar tydligen förbi varandra. Den tekniska utvecklingen har gått framåt medan samhällsservicen har backat.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jodå. Jag gick tillbaka till ursprungsordväxlingen för att kolla om jag missat något, vilket är lätt hänt med så många anlägg i så många trådar om samma sak. Men inte.
Så min uppfattning att smittspridningsmörkertalet är stort, kvarstår. Min egen tanke, är att de vaccinerade nu helt släppt allt vad försiktighet heter och därför sprider smitta mer än någonsin.

Staffans
Jag skrev ju just att med hög smittspridning i samhället så kommer viruset att leta sig in på äldreboendena. Samt att man i en del fall vet hur, vilket ju självklart betyder att det finns andra sätt och att man inte vet i många fall. Så hur menar du att inlägget
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Samt, sannolikt en drös fall till som det inte skrivits om och där har vi av naturlga själ inte en aning om hur de smittats.

Staffans
bidrar med något nytt?
Det är ju just vad jag skrev.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Bara för att du tycker att pmd stänger möjligheten för andra orsaker så betyder ju inte det att man gör det vid smittspårningen på äldreboenden. Så varför anklaga pmd?
Nu är det inte bara pmd som resonerade så. Ryggradsreflexen från regionen var också att de döda äldre inte var fullvaccinerade. Det var först när släkten av de avlidna började bestrida den uppgiften att man ändra de det något till att man inte visste om de var vaccinerade men att släkten påstod att de var vaccinerade. Sedan även smittspårningsresultaten vara en ryggradsreflex att det måste vara en ovaccinerat, och då letar man efter en sån.
De äldre och medarbetare på äldreboenden var det första som vaccinerades i Sverige, så om vaccinet minskar i effektivitet, får man hålla stenkoll på just dom som fick vaccinet först.
Även om FHM och regionerna tycker att de behövs fler som vaccinerar sig, är det ju fortfarande en positiv trend där vaccineringsgraden ökar för varje dag.
Vaccinets verkningsgrad hos de äldre har däremot en negativ trend. Den blir sämre och sämre hela tiden. Så om det nu plötsligt dör en del äldre på äldreboenden, borde den rimliga hypotesen vara att det beror på en minskad skyddseffekt av vaccinet istället för att det beror på en ökad vaccinationsgrad under befolkningen.
 
  • Gilla
HåkanM676 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag jobbar inte med budgetfrågor i någon region om du trodde det. Men IVA-platser är väldigt dyra.

Räcker det ens att dimensionera vården för det värsta läget under den här pandemin?
Behöver man i stället dimensionera för något som är 10 gånger värre när det kommer till sjukhusvård?
Har man en vård som klarar normalkraven kan man hantera smärre infektionsutbrott med något tillskott av beredskapsplanering. För något som är 10 ggr värre kan ev. tvångsvaccinering vara ett inslag, jag tvivlar iofs att man behöver tillgripa våld i den situationen.
 
harry73
M mickef skrev:
För något som är 10 ggr värre kan ev. tvångsvaccinering vara ett inslag
usch, säg inte såna saker. Nu är du värst av hela truppen :mad:
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
usch, säg inte såna saker. Nu är du värst av hela truppen :mad:
Det tror jag nog inte. Statistiskt sätt skulle 10 st av mina närmast anhöriga stryka med innan vaccinet framställts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.