Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte hur, men på något sätt verkar du ha missat att man genomfört fas-1, fas-2 och fas-3-tester och redovisat dessa. Det är inte frågan om att vi blint ska lita på läkemedelsbolaget, det finns faktiskt bevis för att det fungerar.
Lite effektivisering i sjukvärden och sen ska skattepengarna disponeras annorlunda, ok. Jag antar att du vill plocka pengar från kollektivtrafiken då, för det är ju kollektivtrafik och vård som är dit regionskatten går.
Kollektivtrafik är en samhällsservice och bör vara avgiftsfri i rusningstid och trängselskatten ska tas bort. Pengar som saknas ska tas från idiotprojekt som belastar skattekistan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det förklarar ju en del. De böckerna var inte bra på att lära ut matematik.
Håller med.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag har själv ingen insyn, men om jag kommer ihåg rätt, var det en släkting till en av de döda i det äldreboende som postade om det för några dagar sedan. Kunde dock inte hitta inlägget när jag sökte efter det.
Skulle vara bra med lite mer insiderinfo därifrån
Men ändå var du snabb på att dra slutsatser om hur det hade gått till.
Visst var det så att man först gick ut med att det var en ovaccinerade som gått bort och sen var det anhöriga som fick media att skriva att det inte stämde. Men vi har ju inte bakgrunden till varför informationsflödet har sett ut som det har gjort.

SVT Norrbotten har sidor om det:
Under onsdagen berättade Nystedt att det handlade om en ovaccinerad person, enligt uppgifter till honom.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...-i-overkalix-en-person-har-avlidit-i-covid-19
Det har gått två veckor sedan smittan började sprida sig på boendet och ett 30-tal personer, både boende och personal, har insjuknat under tiden.
– Jag kan bekräfta att tre personer har avlidit, men det handlar tyvärr om ännu fler. Jag har ännu inte alla fakta.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...-tre-avlidna-efter-covidsmitta-pa-aldreboende
– Åtta av dem har tyvärr avlidit. Även elva personal i den berörda verksamheten har konstaterats med covid-19, skriver kommunen i ett pressmeddelande.
Sju var fullvaccinerade
Vilka i personalen som har varit vaccinerade verkar vara okänt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...19-pa-aldreboende-i-overkalix-sju-vaccinerade

harry73 harry73 skrev:
Om man tittar på trender, då finns det några trender i samhället just nu
1. Vaccinationsgraden ökar, så antalet ovaccinerade minskar
2. Effektiviteten av vaccinet minskar med tiden
3. Folk reser mer och samlas mer
4. Det blir höst/vinter
Den första punkten gör ju att ovaccinerade smittar färre nya, den andra punkten gör att vaccinerade smittar fler och de övriga 2 punkter borde gälla för alla och borde innebära en ökad smittspridning. Men det är enklare för fullvaccinerade att åka utomlands än för ovaccinerade, så vaccinerade borde vara överrepresenterat i utlandssemesterresor.
1. Visst, men det är fortfarande många som vare sig är vaccinerade eller har varit sjuka.
2. Javisst
3. Resandet var väl större under sommaren än nu. Ovaccinerade unga vuxna reste söderut och gick på nattklubb. Det var en vecka i juli när minst 20 % hade blivit smittade utomlands (minst 60 % i Sverige).
4. Ja, men det syns ingen effekt av det än vad jag kan se.
Det finns dokumenterade fall från i somras med ovaccinerade som reste utomlands på semester och när de kom hem direkt började jobba på äldreboenden där det sen visade sig att de var smittsamma.

harry73 harry73 skrev:
Nu ser man att antalet coviddödsfall på äldreboenden ökar igen, då är det en märklig slutsats att det beror på ovaccinerade som tar in smittan. eftersom det finns färre ovaccinerade nu än för några veckor sedan, borde det snarare resultera in att antal coviddödsfall på äldreboenden minskar.
Då är en rimlig hypotes att den minskade effektiviteten av vaccinet nu gör att folk på äldreboenden smittas mer. Om det då var en ovaccinerad eller en vaccinerad person är kanske inte det viktiga. Det viktiga är att vaccinskyddet minskar
Ibland får smittspårningen fram att det är en ovaccinerad anställd som var den första smittade på äldreboendet och det finns väl ingen anledning att förtiga det. Ibland kommer man fram till annat och ibland går det inte att avgöra.

I Stockholm är det i stor utsträckning folk från de grupper som vaccinerar sig minst som jobbar på äldreboendena.

Smittspridningen i samhället har varit betydligt högre under september än under juli och augusti, det gör ju att risken för att någon på t.ex. ett äldreboende blir smittad har ökat, oavsett om det är via personal, besökare eller egen vistelse i samhället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det förklarar ju en del. De böckerna var inte bra på att lära ut matematik.
Fast de byggde på den s.k mängdläran. Om det är nån metod som är relevant i denna tråd så är det väl mängder och delmängder.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Kollektivtrafik är en samhällsservice och bör vara avgiftsfri i rusningstid och trängselskatten ska tas bort. Pengar som saknas ska tas från idiotprojekt som belastar skattekistan.
Och vad finns det för stora idiotprojekt som betalas av regionskatten?
Dessutom måste det ju finnas sådana i alla regioner om det ska gå ihop sig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
L lob skrev:
Fast de byggde på den s.k mängdläran. Om det är nån metod som är relevant i denna tråd så är det väl mängder och delmängder.
Procenträkning, statistik och sannolikhet förekommer ju ibland och det verkar många ha svårt för.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Knappt, vad jag har förstått.
Men det går, till skillnad från hur det har varit periodvis under denna pandemi.
 
Staffans2000
L lob skrev:
Fast de byggde på den s.k mängdläran. Om det är nån metod som är relevant i denna tråd så är det väl mängder och delmängder.
Jo. Men knappast bananer och päron:D.

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jo. Men knappast bananer och päron:D.

Staffans
En till som fick sin mattekunskap från Hej matematik?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jo. Men knappast bananer och päron:D.

Staffans
Fast böckerna i åk 2 hette just Banan, Äpple mfl frukter. Kan ha varit i 3:an också.

Men i ettan var det djur som gällde Omslagsbild på en matematiklärobok med tecknade apor som hänger i lianer, titeln "HEJ! MATEMATIK" och författarnamnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Nu läste jag en artikel i läkartidningen om barnvaccineringen https://lakartidningen.se/opinion/d...-12-ar-mot-vetenskap-och-beprovad-erfarenhet/
Den är skriven av ett flertal läkare och man skriver att vaccinet befinner sig i fas 3.
Det finns längst ner också en länk till ett svar på debattartikeln, där man säger att vaccinet visst är godkänd och befinner sig i fas 4.
Kan någon insatt förklara för mig varför en stor grupp läkare säger att vaccinet befinner sig i fas 3, medan andra säger att det är fas 4?
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
En till som fick sin mattekunskap från Hej matematik?
Ja, tyvärr:D.
 
A
ni som vill veta varför man inte bör vaccinera sig emot Covid-19..
kan ju ringa till TT motor i Järvsö..
De har ju blivit riks kändisar nu när de skickade iväg en ms sjuk praktikant.. Som tagit vaccinet.. För det finns varken det ena eller det andra... :crysmile::crysmile:
Facket stämmer företag som förbjudit vaccin | SvD
https://www.svd.se/facket-stammer-foretag-som-forbjudit-vaccin

Den som vill läsa att företaget heter så, behöver bara googla TT motor och flashback... Så löser sig resten.. ;)
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad finns det för stora idiotprojekt som betalas av regionskatten?
Dessutom måste det ju finnas sådana i alla regioner om det ska gå ihop sig.
Mycket medel skulle kunna tillgodogöra svensk sjukvård och beredskap om viljan och väljarna fanns.
 
F fsn skrev:
Nej det menar jag inte, lös igen och gör ett försök att förstå vad jag skriver. Ett tips kan vara att fundera på om det eventuellt kan finnas nån koppling till att 8sr dör på samma boende och om det kan finnas nån gemensam nämnare i tex vaccinationen av dessa. Man måste tydligen skriva ut allt i total klartext, jag är van vid att vuxna människor har förmågan att dra realistiska slutsatser men det var tydligen ganska fel.
Vad är för koppling du menar?Är ju självklart att dom dog i covid 19 pga deras immunförsvar inte orkade med sjukdomen och varför överlevde dom andra brukarna som blev smittade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.