Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
A
P pmd skrev:
Körkort borde alltså aldrig ha införts?
Det får du ju naturligtvis tycka om du vill.

F
P pmd skrev:
Om jag vore arbetsgivare skulle jag givetvis inte ens försöka tvinga någon av mina anställda att vaccinera sig. Däremot skulle jag försöka hindra smittspridning så mycket som möjligt genom att inte blanda vaccinerade och ovaccinerade i samma utrymmen så mycket som det skulle gå utan att störa arbetsprocesserna. Helst borde ovaccinerade även placeras med stort avstånd från varandra.
Man har som arbetsgivare inte rätten att fråga nån om dom är vaccinerade.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
F fsn skrev:
Världen är uppenbarligen full av idioter men när man läser detta så inser man att det troligtvis alltid finns nån som är dummare än så. Lycka till i arbetsrätten din dumme fan.Det är imponerande hur man som arbetsgivare är kapabel att göra allt fel på en gång.

[länk]
Nu rör jag mig inte i de områdena och det företaget säljer inget jag har något behov av nu, men skulle jag bott i området och anlitat företaget så skulle det ta tvärslut direkt. Jag hoppas folk i området vet vilket företag det är och att de agerar därefter.

harry73
Läste precis i sydsvenskan att man inom kort börjar med vaccinering av 12-15 åringar och att vaccineringen görs på skolorna. Hur blir det här då? Skolan borde rimligtvis veta eller i alla fall kunna ta reda på vem som vaccinerar sig och vem som inte gör det.
Hur kan man då garantera att de barn som inte vaccinerar sig behandlas lika när det blir ett covidutbrott på skolan.
Får inte en arbetsgivare fråga, blir det också väldigt konstigt att förlägga vaccinering av barn på deras skolor

F fsn skrev:
Man har som arbetsgivare inte rätten att fråga nån om dom är vaccinerade.
I praktiken vet nog de flesta arbetsgivare vilka som är och inte är vaccinerade.

Nyfniken Nyfniken skrev:
I praktiken vet nog de flesta arbetsgivare vilka som är och inte är vaccinerade.
Det tror jag inte, hur kan de veta det?

Arbetstagaren kan själv välja att berätta, men annars?

Staffans2000
P pmd skrev:
Det är svårt (dvs omöjligt) att med formell logik dra den slutsats du drar av de premisser du presenterar.
Och vilken slutsats är det jag drar?

Staffans

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Läste precis i sydsvenskan att man inom kort börjar med vaccinering av 12-15 åringar och att vaccineringen görs på skolorna. Hur blir det här då? Skolan borde rimligtvis veta eller i alla fall kunna ta reda på vem som vaccinerar sig och vem som inte gör det.
Hur kan man då garantera att de barn som inte vaccinerar sig behandlas lika när det blir ett covidutbrott på skolan.
Får inte en arbetsgivare fråga, blir det också väldigt konstigt att förlägga vaccinering av barn på deras skolor
Vaccinering av skolbarn inom barnvaccinationsprogrammet görs väl ofta av skolhälsovården så det är väl ingen skillnad. Mässlingsutbrott förekommer ju ibland.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag vaccinerades på en skola, som ställt gymnastiksalen till förfogande i somras. Jag tror du får se skolan som en lokal, inte arbetsplats eller något liknande. Läraren och klasskamrater är knappast närvarande när enskilda elever får sprutan.

Men visst skulle någon kunna spionera på vem som går in och ut till skolsköterskans rum eller var det nu sker.

Vårdpersonalen har tystnadsplikt.

Ska ovaccinerade behandlas på samma sätt då? Eller omvänt ska ovaccinerade behandla andra på samma sätt? Skulle inte de ha ner restriktioner enligt fohm?

R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja i de flesta fall är det nog inte så svårt att avgöra. De som inte vill vaccinera sig verkar inte direkt vara tysta om det. Risken är väl att det kommer en undervisning i farorna med 5G på köpet ;)

Det är ju dessutom inte förbjudet för de anställda att berätta om de vaccinerat sig eller inte, och på en rak fråga svarar nog de flesta. På vår avdelning på jobbet har samtliga berättat att de har det.

Så arbetsgivaren kan nog bara agera som om de (få) som inte svarar är ovaccinerade.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det tror jag inte, hur kan de veta det?
när min dotter blev vaccinerad på sitt jobb på äldreboendet så blev hennes chef oxså vaccinerad samtidigt

T tergo skrev:
när min dotter blev vaccinerad på sitt jobb på äldreboendet så blev hennes chef oxså vaccinerad samtidigt
Ja då märks det ju, men de flesta av oss har bokat tid på någon massvaccinering. Iofs kan man stöta på någon kollega där men det är osannolikt.

Jag har själv frivilligt berättar för att underlätta godkännande av riskbedömning av tjänsteresor.

F
harry73 harry73 skrev:
En skola är en lokal, en vaccinatör är kanske nåt annat? Jag vaccinerade mig i en Padelhall.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Vaccinering av skolbarn inom barnvaccinationsprogrammet görs väl ofta av skolhälsovården så det är väl ingen skillnad. Mässlingsutbrott förekommer ju ibland.
Det jag har hört är att man inte ska involvera skolhälsovården i detta, men det kan jag ju inte garantera.
Sen är det tystnadsplikt så jag hoppas verkligen att ingen talar om vem som är vaccinerad och inte.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.