817 169 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Som någon påpekade är det än så länge ett förslag från regeringen, men här kan du läsa merP pmd skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOvbOL/kraftig-utokning-av-fra-lagen
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 642 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 642 inlägg
Man har som arbetsgivare inte rätten att fråga nån om dom är vaccinerade.P pmd skrev:Om jag vore arbetsgivare skulle jag givetvis inte ens försöka tvinga någon av mina anställda att vaccinera sig. Däremot skulle jag försöka hindra smittspridning så mycket som möjligt genom att inte blanda vaccinerade och ovaccinerade i samma utrymmen så mycket som det skulle gå utan att störa arbetsprocesserna. Helst borde ovaccinerade även placeras med stort avstånd från varandra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Nu rör jag mig inte i de områdena och det företaget säljer inget jag har något behov av nu, men skulle jag bott i området och anlitat företaget så skulle det ta tvärslut direkt. Jag hoppas folk i området vet vilket företag det är och att de agerar därefter.F fsn skrev:
Läste precis i sydsvenskan att man inom kort börjar med vaccinering av 12-15 åringar och att vaccineringen görs på skolorna. Hur blir det här då? Skolan borde rimligtvis veta eller i alla fall kunna ta reda på vem som vaccinerar sig och vem som inte gör det.
Hur kan man då garantera att de barn som inte vaccinerar sig behandlas lika när det blir ett covidutbrott på skolan.
Får inte en arbetsgivare fråga, blir det också väldigt konstigt att förlägga vaccinering av barn på deras skolor
Hur kan man då garantera att de barn som inte vaccinerar sig behandlas lika när det blir ett covidutbrott på skolan.
Får inte en arbetsgivare fråga, blir det också väldigt konstigt att förlägga vaccinering av barn på deras skolor
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Vaccinering av skolbarn inom barnvaccinationsprogrammet görs väl ofta av skolhälsovården så det är väl ingen skillnad. Mässlingsutbrott förekommer ju ibland.harry73 skrev:Läste precis i sydsvenskan att man inom kort börjar med vaccinering av 12-15 åringar och att vaccineringen görs på skolorna. Hur blir det här då? Skolan borde rimligtvis veta eller i alla fall kunna ta reda på vem som vaccinerar sig och vem som inte gör det.
Jag vaccinerades på en skola, som ställt gymnastiksalen till förfogande i somras. Jag tror du får se skolan som en lokal, inte arbetsplats eller något liknande. Läraren och klasskamrater är knappast närvarande när enskilda elever får sprutan.harry73 skrev:Läste precis i sydsvenskan att man inom kort börjar med vaccinering av 12-15 åringar och att vaccineringen görs på skolorna. Hur blir det här då? Skolan borde rimligtvis veta eller i alla fall kunna ta reda på vem som vaccinerar sig och vem som inte gör det.
Men visst skulle någon kunna spionera på vem som går in och ut till skolsköterskans rum eller var det nu sker.
Vårdpersonalen har tystnadsplikt.
Ska ovaccinerade behandlas på samma sätt då? Eller omvänt ska ovaccinerade behandla andra på samma sätt? Skulle inte de ha ner restriktioner enligt fohm?
Ja i de flesta fall är det nog inte så svårt att avgöra. De som inte vill vaccinera sig verkar inte direkt vara tysta om det. Risken är väl att det kommer en undervisning i farorna med 5G på köpetNyfniken skrev:
Det är ju dessutom inte förbjudet för de anställda att berätta om de vaccinerat sig eller inte, och på en rak fråga svarar nog de flesta. På vår avdelning på jobbet har samtliga berättat att de har det.
Så arbetsgivaren kan nog bara agera som om de (få) som inte svarar är ovaccinerade.
Ja då märks det ju, men de flesta av oss har bokat tid på någon massvaccinering. Iofs kan man stöta på någon kollega där men det är osannolikt.T tergo skrev:
Jag har själv frivilligt berättar för att underlätta godkännande av riskbedömning av tjänsteresor.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 642 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 642 inlägg
En skola är en lokal, en vaccinatör är kanske nåt annat? Jag vaccinerade mig i en Padelhall.harry73 skrev:Läste precis i sydsvenskan att man inom kort börjar med vaccinering av 12-15 åringar och att vaccineringen görs på skolorna. Hur blir det här då? Skolan borde rimligtvis veta eller i alla fall kunna ta reda på vem som vaccinerar sig och vem som inte gör det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Det jag har hört är att man inte ska involvera skolhälsovården i detta, men det kan jag ju inte garantera.BirgitS skrev:
Sen är det tystnadsplikt så jag hoppas verkligen att ingen talar om vem som är vaccinerad och inte.