828 497 läst · 17 905 svar
828k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 818 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 818 inlägg
Kanske ner på mindre gruppnivå men garanterat inget "upper management" har koll på från medelstora företag och uppåt. Hur fan skulle det se ut om HR och ledningsgrupp började förhöra "lägre befäl" om vilka som är vaccinerade och stoppa in detta i en databas? GDPR eller?Nyfniken skrev:
Sen kan man ju alltid välja att berätta det själv. Varken de vaccinerade eller de/den ovaccinerade på min arbetsplats verkar ha nåt större integritetsbehov så i det stora hela verkar det vara ett ickeproblem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 878 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 878 inlägg
Jag är inte insatt eftersom det är länge sen jag hade skolbarn. Men jag såg just detta gällande Skåne:Fairlane skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/snart-borjar-vaccination-av-12-15-aringar
I Stockholm verkar det vara möjligt att boka tid för 12-15 år på vaccinationsmottagning (förälder måste följa med) förutom att det ska ske i samarbete med och i skolorna men av externa vaccinatörer.
https://vardgivarguiden.se/nyheter/...tartar-vaccinationsbokning-for--1215-aringar/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 878 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 878 inlägg
Stockholm skriver så här:P Pin skrev:
https://vardgivarguiden.se/nyheter/...tartar-vaccinationsbokning-for--1215-aringar/
Gäller visserligen vaccinationsmottagning så det är ju möjligt att det blir annorlunda i skolorna.
Är inte det ett övergrepp på barnet? Allas lika värde, barnkonventionen etc…?T tergo skrev:
Det ser ut som att båda föräldrarna måste samtycka, men inte gör det får barnet alltså inte vaccin.
Det omvända fallet, om barnet vill, men inte båda föräldrarna samtycker?
Här ”vinner” ju antivaxarna kampen om alla inblandade måste vara överens och positiva. Typ vetorätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 349 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 349 inlägg
En kombination skulle jag tro?
I Stockholm så är man åtminstone tydliga med att vårdnadshavare måste godkänna (och följa med).
Om barnet säger nej, lär det väl inte bli någon vaccination antar jag.
Grundläggande krav för vaccination av barn 12–15 år vid vaccinationsmottagning
I Stockholm så är man åtminstone tydliga med att vårdnadshavare måste godkänna (och följa med).
Om barnet säger nej, lär det väl inte bli någon vaccination antar jag.
Grundläggande krav för vaccination av barn 12–15 år vid vaccinationsmottagning
- Båda vårdnadshavare måste underteckna samtyckesblankett vid gemensam vårdnad. Oavsett om det görs hemma (nedladdad blankett 1177) eller på blankett på plats på vaccinationsmottagningen.
- Minst en vårdnadshavare måste följa med barnet vid vaccinationstillfället, båda vårdnadshavarna om det inte finns en undertecknad samtyckesblankett. Barnet måste kunna identifieras av vårdnadshavare på plats. Inga mognadsbedömningar görs på denna åldersgrupp.
- Bokning via telefonbokningen eller appen Alltid öppet (ombud eller bank-id) är möjlig med start 20/9, tillgängliga tider kommer finnas med start 4/10. Ingen drop-in för denna åldersgrupp med anledning av att det krävs särskild kompetens för att vaccinera barn.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 878 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 878 inlägg