Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Vi stockholmare kanske kan boka vaccinet för barnen på Skolplattformen :crysmile:
 
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
I praktiken vet nog de flesta arbetsgivare vilka som är och inte är vaccinerade.
Kanske ner på mindre gruppnivå men garanterat inget "upper management" har koll på från medelstora företag och uppåt. Hur fan skulle det se ut om HR och ledningsgrupp började förhöra "lägre befäl" om vilka som är vaccinerade och stoppa in detta i en databas? GDPR eller?

Sen kan man ju alltid välja att berätta det själv. Varken de vaccinerade eller de/den ovaccinerade på min arbetsplats verkar ha nåt större integritetsbehov så i det stora hela verkar det vara ett ickeproblem.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Det jag har hört är att man inte ska involvera skolhälsovården i detta, men det kan jag ju inte garantera.
Sen är det tystnadsplikt så jag hoppas verkligen att ingen talar om vem som är vaccinerad och inte.
Jag är inte insatt eftersom det är länge sen jag hade skolbarn. Men jag såg just detta gällande Skåne:
Vaccineringen ska skötas av vårdcentralerna och kommer att ske på runt 600 skolor runt om i Skåne.
– Vi håller på och parar ihop de 600 skolorna med 160 vårdcentraler just nu, säger Maria Landgren.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/snart-borjar-vaccination-av-12-15-aringar

I Stockholm verkar det vara möjligt att boka tid för 12-15 år på vaccinationsmottagning (förälder måste följa med) förutom att det ska ske i samarbete med och i skolorna men av externa vaccinatörer.
https://vardgivarguiden.se/nyheter/...tartar-vaccinationsbokning-for--1215-aringar/
 
Är det barnet eller målsman som bestämmer om det blir vaccin eller inte?
 
P Pin skrev:
Är det barnet eller målsman som bestämmer om det blir vaccin eller inte?
Målsman
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Är det barnet eller målsman som bestämmer om det blir vaccin eller inte?
Stockholm skriver så här:
Båda vårdnadshavare måste underteckna samtyckesblankett vid gemensam vårdnad.
Inga mognadsbedömningar görs på denna åldersgrupp.
https://vardgivarguiden.se/nyheter/...tartar-vaccinationsbokning-for--1215-aringar/
Gäller visserligen vaccinationsmottagning så det är ju möjligt att det blir annorlunda i skolorna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T tergo skrev:
Målsman
Är inte det ett övergrepp på barnet? Allas lika värde, barnkonventionen etc…?

Det ser ut som att båda föräldrarna måste samtycka, men inte gör det får barnet alltså inte vaccin.
Det omvända fallet, om barnet vill, men inte båda föräldrarna samtycker?

Här ”vinner” ju antivaxarna kampen om alla inblandade måste vara överens och positiva. Typ vetorätt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Stockholm skriver så här: [länk]
Gäller visserligen vaccinationsmottagning så det är ju möjligt att det blir annorlunda i skolorna.
Men om barnet vägrar?
 
Fairlane
En kombination skulle jag tro?
I Stockholm så är man åtminstone tydliga med att vårdnadshavare måste godkänna (och följa med).
Om barnet säger nej, lär det väl inte bli någon vaccination antar jag.

Grundläggande krav för vaccination av barn 12–15 år vid vaccinationsmottagning
  • Båda vårdnadshavare måste underteckna samtyckesblankett vid gemensam vårdnad. Oavsett om det görs hemma (nedladdad blankett 1177) eller på blankett på plats på vaccinationsmottagningen.
  • Minst en vårdnadshavare måste följa med barnet vid vaccinationstillfället, båda vårdnadshavarna om det inte finns en undertecknad samtyckesblankett. Barnet måste kunna identifieras av vårdnadshavare på plats. Inga mognadsbedömningar görs på denna åldersgrupp.
  • Bokning via telefonbokningen eller appen Alltid öppet (ombud eller bank-id) är möjlig med start 20/9, tillgängliga tider kommer finnas med start 4/10. Ingen drop-in för denna åldersgrupp med anledning av att det krävs särskild kompetens för att vaccinera barn.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men om barnet vägrar?
då säger målsman ingen vaccin= ingen mobiltelefon längre
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Men om barnet vägrar?
Det var någon som skrev något inlägg för ett tag sen om att sköterskan hade vägrat att vaccinera ett litet barn för att det inte ville låta sig vaccineras. Alltså en vanlig barnvaccination.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T tergo skrev:
då säger målsman ingen vaccin= ingen mobiltelefon längre
Det får alltså bli konsekvenser för dem som inte vaccinerat sig? De får inte delta i samhället som alla andra ;)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var någon som skrev något inlägg för ett tag sen om att sköterskan hade vägrat att vaccinera ett litet barn för att det inte ville låta sig vaccineras. Alltså en vanlig barnvaccination.
Det var jag som skrev det :D
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det får alltså bli konsekvenser för dem som inte vaccinerat sig? De får inte delta i samhället som alla andra ;)
det är föräldrarna som bestämmer vad barnen får deltaga i
 
KristinaRT
Tja, från 13 år får ju inte föräldrar agera ombud på 1177 (autonomiprincipen) så att kräva målsmans underskrift för 13-15 åringar blir lite märkligt….
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.