Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Nu tar jag de ungefärliga siffror som kommer från en av de första studierna som gällde deltavarianten eftersom det är vad jag kommer ihåg utantill. Detta var det man kom fram till för fullvaccinerade sen två veckor kontra ovaccinerade:
80 % skydd mot att bli infekterad, dvs. få ett positivt PCR-test
90 % skydd mot symtom
95 % skydd mot allvarlig sjukdom
95 % skydd mot att dö

Dvs. 80 % av de vaccinerade är 100 % skyddade mot att smittas och kan därmed inte heller smitta någon annan.

Av de kvarvarande 20 % så är:
hälften så skyddade att de inte får några symtom alls medan
hälften får symtom
Dessa 20 % kan smitta någon annan, men åtminstone den hälft som inte får några symtom smittar mycket mindre jämfört med någon som har symtom.

Ovaccinerade som inte tidigare har varit covidsjuka får nästan jämnt symtom, även om det bara är en irritation i svalget eller liknande.

För ovaccinerade är det kring 3 av 100 bekräftade fall som behöver sjukhusvård, dvs. 300 av 10 000 fall.
Ett skydd på 95 % innebär att bara 5 % av dessa hade hamnar på sjukhus om de hade varit vaccinerade, dvs. 15 st av 10 000 fall.

Motsvarande för att avlida, förutom att risken för det är lägre och starkt åldersberoende.

Sen har andra studier kommit fram till lite andra siffror men i huvudsak har det fortsatt att vara på det sättet.

Reservation för felräkning och feltänk när det gäller sjukhusvård.

Blev det mer förståeligt nu?
Betyder det att om alla som inte har antikroppar vaccinerar sig stoppas smittspridningen och därmed epidemin?
 
BirgitS
M mickef skrev:
Betyder det att om alla som inte har antikroppar vaccinerar sig stoppas smittspridningen och därmed epidemin?
Ja, något åt det hållet och det är ju en av anledningarna till att man vill att så många som möjligt ska vaccinera sig.

Åtminstone blir det kraftigt begränsad smittspridning men det är ju fortfarande många ovaccinerade barn och folk reser till och från länder med hög smittspridning och kan bli smittade där.

Man kan ju se när smittspridningen började öka i juli att det var en smittspridning i huvudsak bland yngre vuxna på ett sätt som man inte har sett tidigare under pandemin. Den enda förklaring jag har sett (och kan komma på) är att det i huvudsak beror på ätt folk över 50 år i stor utsträckning var vaccinerade. På samma sätt som att det var betydligt färre som dog under tredje vågen därför att de äldsta och skröpligaste var vaccinerade i stor utsträckning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, något åt det hållet och det är ju en av anledningarna till att man vill att så många som möjligt ska vaccinera sig.

Åtminstone blir det kraftigt begränsad smittspridning men det är ju fortfarande många ovaccinerade barn och folk reser till och från länder med hög smittspridning och kan bli smittade där.

Man kan ju se när smittspridningen började öka i juli att det var en smittspridning i huvudsak bland yngre vuxna på ett sätt som man inte har sett tidigare under pandemin. Den enda förklaring jag har sett (och kan komma på) är att det i huvudsak beror på ätt folk över 50 år i stor utsträckning var vaccinerade. På samma sätt som att det var betydligt färre som dog under tredje vågen därför att de äldsta och skröpligaste var vaccinerade i stor utsträckning.
Men om 80% är immuna sprids väl inte smittan epidemiskt utan vi får en flockimmunitet eller åtminstone tillräckligt för att smittan inte sprids annat än i mindre grupper som vården kan hantera till dess alla har immunitet eller strykt med, i värsta fall.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Men om 80% är immuna sprids väl inte smittan epidemiskt utan vi får en flockimmunitet eller åtminstone tillräckligt för att smittan inte sprids annat än i mindre grupper som vården kan hantera till dess alla har immunitet eller strykt med, i värsta fall.
Ja, men för att uppnå minst 80 % immuna (pga. vaccinering eller sjukdom) så behöver ung. 90 % ha vaccinerats eller varit sjuka. Drygt 10 % av befolkningen är under 12 år så det innebär att i stort sett alla andra måste vaccineras eller ha varit sjuka. Om 90 % av Sveriges befolkning skulle insjukna i stället för att vaccineras så hade antalet döda blivit väldigt många, typ 3 gånger fler än hittills (ändå fler om det skulle ske i snabbare takt).
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Men om 80% är immuna sprids väl inte smittan epidemiskt utan vi får en flockimmunitet eller åtminstone tillräckligt för att smittan inte sprids annat än i mindre grupper som vården kan hantera till dess alla har immunitet eller strykt med, i värsta fall.
Behövs det inte långt över 80% för att uppnå detta, även över 90%?
Dessutom är det ju ”öar” av ovaccinerade i olika ”grupper” (geografiskt eller socialt), tex Botkyrka kommun 54%,
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Behövs det inte långt över 80% för att uppnå detta, även över 90%?
Dessutom är det ju ”öar” av ovaccinerade i olika ”grupper” (geografiskt eller socialt), tex Botkyrka kommun 54%,
inte enl. Tegnell o grabbarna. Vi får satsa mer på IVA tills problemet med ovaccinerade cluster har eliminerats.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men för att uppnå minst 80 % immuna (pga. vaccinering eller sjukdom) så behöver ung. 90 % ha vaccinerats eller varit sjuka. Drygt 10 % av befolkningen är under 12 år så det innebär att i stort sett alla andra måste vaccineras eller ha varit sjuka. Om 90 % av Sveriges befolkning skulle insjukna i stället för att vaccineras så hade antalet döda blivit väldigt många, typ 3 gånger fler än hittills (ändå fler om det skulle ske i snabbare takt).
Så är det nog.
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nu finns det nog några fler än dessa fyra, skulle jag tro. Eller hur?
Men eftersom endast en bråkdel av alla biverkningar "utreds så noga som möjligt" är "risken så liten, att andra kan bortse ifrån den".

Staffans
Jämfört med att få en Covidinfektion är det fantastiskt små risker.
Du verkar ha hakat upp dig på att vaccinering är totalt riskfritt. Frågan är varifrån du fått den idén?

Riskerna är fantastiskt små med att vaccinera sig jämfört med att inte göra det. Det är detta det handlar om…
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
inte enl. Tegnell o grabbarna. Vi får satsa mer på IVA tills problemet med ovaccinerade cluster har eliminerats.
Vad är det du syftar på med din första mening?

Inte så lätt att satsa på IVA. Vem är det som inte ska få vård för att personal flyttas till IVA?
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
inte enl. Tegnell o grabbarna. Vi får satsa mer på IVA tills problemet med ovaccinerade cluster har eliminerats.
Teoretiskt kan väl problemet lösas på en månad att ge samtliga spruta nr ett och spruta nr två. I praktiken tar det längre tid och alla kommer inte vaccinera sig ändå.

Hur menar du att IVA kan rampas upp snabbare än så?
 
Fairlane
M mickef skrev:
Kan du ge ett mått på covidvaccinens effektivitet?
Nej, inte med den lilla informationen i det fiktiva exemplet. Dock är det tydligt i det exemplet att vaccinen gör nytta. Om 90% är vaccinerade och 60% av de som blir allvarligt sjuka eller avlider är vaccinerade så är det tydligt att det är mindre än det förväntade 90% om vaccinet inte gjorde nytta.

Sen kan det finnas andra faktorer som spelar in, till exempel att de vaccinerade är mer försiktiga och därför undviker smittan bättre (dvs, tvärtemot din tes) etc, men jag angav att i det fiktiva exemplet så var statistiskt säkerställt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Jag skulle vilja påstå att just att det finns mängder med exempel där friheterna har begränsats är ett av problemen. Det riskerar att skapa en form av normalläge där det lite för lättvindigt gör det enklare att argumentera för än den ena frihetsbegränsande regeln och lagen efter den andra.
Körkort borde alltså aldrig ha införts?
Min åsikt är att man bör undvika alla frihetsinskränkande påhitt så långt det bara är möjligt och enbart införa sånt om det absolut inte är möjligt att lösa problemet på andra sätt.
Det håller jag med om. Det duger dock inte att skyffla över problemet på andra än de som är orsaken till problemet.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Helt rätt, och ett tydligt exempel är hur FRA nyligen fick större befogenheter att avlyssna för främmande makt
Hur nyligen? Vad fick de för större befogenheter?
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vad är det som är "svårt"?
Det är svårt (dvs omöjligt) att med formell logik dra den slutsats du drar av de premisser du presenterar.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Ja, det hade jag gjort och det hade jag även gjort om företaget ens hade registrerat om man är vaccinerad eller inte. Rätten att vaccinera sig är absolut, myndigheter kan inte tvinga nån till det. Då kan naturligtvis inte en arbetsgivare göra det heller.

Jag anser också att det borde till lagändringar för att kunna kräva vaccinpass i passande situationer. Gå till jobbet är som jag ser det, inte en sån situation men det kan finnas arbetsuppgifter som inte går att utföra och det blir problematiskt om arbetsgivaren inte har rätten att veta om den anställda är vaccinerad eller inte.
Om jag vore arbetsgivare skulle jag givetvis inte ens försöka tvinga någon av mina anställda att vaccinera sig. Däremot skulle jag försöka hindra smittspridning så mycket som möjligt genom att inte blanda vaccinerade och ovaccinerade i samma utrymmen så mycket som det skulle gå utan att störa arbetsprocesserna. Helst borde ovaccinerade även placeras med stort avstånd från varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.