Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Det vore intressant att läsa en diskussion mellan dig och Ulltand i [länk] eftersom han verkar tro att postcovid och ME/CFS i stort sett är samma sak.
Jag tror inte det blir en lång diskussion mellan mig och @Ulltand för det ena verkar inte utesluta det andra
https://me-pedia.org/wiki/Mast_cell_activation_syndrome
Hud med nässelfeber på grund av mastcellsaktiveringssyndrom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alla har även rätt att vaccinera sig mot covid-10 oberoende av ens sjukjournal och privata information (vad nu det där sista har med saken att göra).

Med viss reservation. En del personer får inte ta körkort pga av sin sjukjournal eller liknande. T.ex. blinda. Det är alltså färre restriktioner mot att vaccinera sig mot covid-19 än det är att ta körkort.

Däremot har ingen rätt att köra bil utan körkort (på allmän väg) eller att smitta ner andra med covid-19. Jo, det sista har man i viss mån rätt till. Fördel ovaccinerade igen, alltså.
Därvidlag har ovaccinerade samma "fördel" som vaccinerade.
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Fel. Det är de som inte handlar, som diskrimineras. Stor skillnad.
Att välja är att handla. Även att välja bort.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men likväl började det på samma sätt. Man tar lite i taget och när man väl börjat, vet man inte var det slutar. Så tillvägagångssättet är likartat.
Så det här med att ovaccinerade rekommenderas att hålla avstånd, tvätta händerna och hålla sig hemma vid misstänkta symtom på covid-19 var planerat sen tjugo år tillbaka?
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men likväl började det på samma sätt. Man tar lite i taget och när man väl börjat, vet man inte var det slutar. Så tillvägagångssättet är likartat.
När bilen kom behövde man inte ta körkort. Sen kom det lokala krav på tillstånd, och så småningom lagkrav. Med tiden skärptes kraven för att få inneha körkort och idag är det svårare än någonsin. De som har gott om pengar har lättare att ta körkort än de som är fattiga.

Var ska det sluta?
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
När bilen kom behövde man inte ta körkort. Sen kom det lokala krav på tillstånd, och så småningom lagkrav. Med tiden skärptes kraven för att få inneha körkort och idag är det svårare än någonsin. De som har gott om pengar har lättare att ta körkort än de som är fattiga.

Var ska det sluta?
Det finns en stor skillnad mellan ett utbildningsradion och ett vaccinerar.
Jag tycker dina åsikter angående vaccinpass är skrämmande
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Om det har med vaccineringarna att göra, vet jag naturligtvis inte.
Det skulle förstås kunna bero en allvarlig biverkning av vaccinering, så det får vi väl hoppas utreds så noga som möjligt.

Men även om det berodde helt eller delvis på vaccineringen så är risken så liten att andra kan bortse från den.
Fyra personer av 3.43 miljarder vaccinerade är ett så litet tal att det nästan inte går att se.
0.000000011661808
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jobbarkompisarna dog av "hjärtat och blödningar". Exakt vad det innebär, vet hon inte. Vad släktingarna anbelangar, så vet hon inte det. Men det var inga olyckshändelser.
Om de arbetade tillsammans så ligger det nära till hands att leta efter något i deras arbetsmiljö. Antingen något de dött av direkt eller som kan ha gjort vaccineringen farlig.

Vilket vaccin fick de? Första eller andra dosen (om det var ett sådant vaccin)?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag har svårt att tolka siffrorna. Kan du bedöma graden av effektivitet?
Okej, det står efter två doser av Pfizers vaccin (BNT...) och 14 dagar är skyddet ungefär 80 % mot sjukdom.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag tror inte det blir en lång diskussion mellan mig och @Ulltand för det ena verkar inte utesluta det andra
[länk]
[bild]
Okej, fast det är väl två olika sjukdomar fast symtomen liknar varandra?
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, fast det är väl två olika sjukdomar fast symtomen liknar varandra?
Inte helt sant, eller rättare sagt: kanske inte sant.
Det diskuteras om mcas kan vara orsaken till me/cfs
(Från samma länk som mitt förra inlägg)
Skärmdump av en diskussionstråd om möjliga orsaker till ME/CFS och mastcellsaktivering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Det skulle förstås kunna bero en allvarlig biverkning av vaccinering, så det får vi väl hoppas utreds så noga som möjligt.

Men även om det berodde helt eller delvis på vaccineringen så är risken så liten att andra kan bortse från den.
Fyra personer av 3.43 miljarder vaccinerade är ett så litet tal att det nästan inte går att se.
0.000000011661808
Du verkar vara helt immun för andras argument. Jag vet inte om du jobbar i vården, jag hoppas faktiskt inte, för det kan inte vara roligt att berätta för de att man får en biverkning av ett medicin
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det står efter två doser av Pfizers vaccin (BNT...) och 14 dagar är skyddet ungefär 80 % mot sjukdom.
Betyder det att 2 av 10 är helt oskyddade medan resten är helt skyddade mot sjukdom (i obestämd form)?
 
tusenett skrev:
Rimligtvis gissar jag att de studier som visat att skyddet är bättre efter infektion än efter vaccination tagit hänsyn till variationen och då borde skyddet efter infektion vara miniminivån snarare än nivån efter vaccination.

Skyddet efter infektion varierar mot olika varianter.

Tex så gav infektion mot urpsungsvaritanten ett riktigt dåligt skydd mot den brasilianska mutationen.

Här tror jag att vaccinet istället gav ett bättre skydd.

Så även om infektion med delta ger ett bättre skydd än vaccin för just delta kan det vara kasst mot tex omega.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Håller med, men det är kanske ännu viktigare att värna om medborgerliga rättigheter och säga till när någon föreslår att begränsa de mer en vad som är rimligt.
Jag har kanske läst slarvigt, men just i Byggahusforumet har jag inte sett någon föreslå begränsningar som är orimliga.
- att naturliga antikroppar fungerar minst lika bra som vaccin
Jag tror att det kommer att ta ett tag till innan vi får ett någotsånär säkert svar om det.
Men även om det skulle vara så att naturliga antikroppar t.o.m. ger ett bättre skydd än vaccin så är risken med att skaffa sig naturliga antikroppar betydligt större än att vaccinera sig.

De övriga punkterna som du räknade upp håller jag med om.
- och sedan försöker jag värna om mänskliga rättigheter och den personliga integriteten
Det gör vi väl alla? (Utom nazisterna, förstås :().
Så jag tycker inte jag debatterar endimensionellt
Det tycker inte jag heller. Missförstånden kan dock ibland hagla i heta debatter.
Keep your cool! :cool:
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.