Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Då har du läst på väldigt dåligt. Eller, är det ....

För övrigt har jag vid ett flertal tillfällen uppskattat dina inlägg med såväl tummar som hjärtan:love:. Så nervärderandet, står du allt för helt på egen hand, genom att få gissningar att framstå som sanningar.

Staffans
Om du inte tror på de konspirationsteoretiker som du länkar till så borde du låta det framgå klart eller sluta att länka till dem för annars kommer folk tro att du tror på dem.

Jag vet att du har gillat en del av mina inlägg, jag vet också att du har hånskrattat åt en del.

Att du försökte nedvärdera mig i just det inlägget betyder ju inte att du gör det jämnt.

Nej, det är fortfarande ingen gissning att det kostar pengar att köpa vacciner och att hälsomyndigheter inte får några pengar för att folk vaccinerar sig.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kommer att fortsätta att jobba mycket hemifrån och det gjorde jag även innan pandemin men nu kanske det blir ändå mer. Vi får se.

Vård av friskt barn låter mycket trevligare än vård av sjukt barn i alla fall, men kanske ändå mer tröttsamt ;)
Det sociala är rätt trevligt om man kan hålla det på en lagom nivå.

Ja jag är nästan helt slut av allt tragg och spring. Men man får vara glad att man fick några timmar en vardag =) Men han hade nog hellre varit med kompisarna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Lite lustigt att se att du älskar harry73:s inlägg där han skriver att han inte tror på konspirationsteorier vilket ju verkar vara tvärtemot vad du tror på.
Det är sant, jag försvarar inte Staffans åsikter och många gånger håller jag inte med.
Men jag försvarar hans rätt att tycka annorlunda och tro på konspirationsteorier.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gissar att hon breddade sig och inte litade på:
  • "en Pfizeranställd" som inte varit anställd på 9 år
  • "en mångkonstnär som Lars Bern" som inte har vare sig utbildning, forskning eller arbete inom de områden han "kan"
  • "en vaccinskeptiker som Andrew Wakefield" som egentligen inte var skeptiker, utan hade utvecklat ett konkurrerande vaccin som han ville sälja
  • "En med förmåga att tänka själv" som inte har någon som helst erfarenhet eller kompetens inom området
Om jag inte minns fel är du en av de som tvekar på vaccinets effektivitet. Om det är korrekt, har du lust att svara på frågan i #4986?
Vilka av citaten i texten tror du att dina förslag står för?
Det blir nog d). Effektiviteten har flera parametrar så det går nog inte att svara direkt på den frågan.

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det är sant, jag försvarar inte Staffans åsikter och många gånger håller jag inte med.
Men jag försvarar hans rätt att tycka annorlunda och tro på konspirationsteorier.
Men det är väl inte åsiktsfriheten som diskussionen här gäller.

Naturligtvis får folk tro på vad de vill, men det innebär ju inte att det är bra att låta tokigheter stå oemotsagda utan att det kan vara bra att berätta om verkligheten. Annars så är det så lätt att felaktiga men lättförståeliga påhitt sprider sig och då hade det ju inte blivit så här:
harry73 harry73 skrev:
- att vaccin fungerar mycket bra för de flesta
utan att ingen hade velat vaccinera sig för då skulle de dö ett år senare.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Jag känner inte till huruvida attityden till smärtlindring har förändras men hoppas att spjälkning står överst i prioritering.
Jag hoppas att du menar spjälning.;)

Vid ett trauma prioriterar man rimligen akuta åtgärder som andning, blödning och chock. (ABC får väl alla lära sig i livräddningsutbildningar?). Därefter smärtlindring och sen åtgärder för att stabilisera för vidare transport till sjukhus (som spjälning vid ett benbrott, t.ex.).

P
Anonymiserad 407952 skrev:
Om vaccinet är effektivt och skyddar den vaccinerade - då behövs inga vaccinpass. Och om det inte fungerar, då behövs heller inga vaccinpass.
Det finns flera skäl till ett vaccinpass. Ett av dem är att förhindra att smittan sprider sig bland de ovaccinerade.
Samma effekt kan förstås uppnås genom ansvarsfullt beteende av de ovaccinerade och det är nog att föredra framför ett vaccinpass.

• Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Det finns flera skäl till ett vaccinpass. Ett av dem är att förhindra att smittan sprider sig bland de ovaccinerade.
Samma effekt kan förstås uppnås genom ansvarsfullt beteende av de ovaccinerade och det är nog att föredra framför ett vaccinpass.
Ansvarsfullt beteende vore nog klokt för hela befolkningen.

Staffans

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte om jag skulle säga att det är en stor grupp som har problem med immunförsvaret och ska vara väldigt försiktig med vaccin (och sjukdom).
Problemet är egentligen att vi inte vet hur stor gruppen är. T ex går MCAS och endometrios ofta ihop. Endometrios ökar östrogenproduktionen, som frisätter histamin. 10% av alla kvinnor har Endometrios och en stor del troligtvis MCAS.
Jag tror att många flickor med psykiska besvär egentligen har MCAS, men jag vet inte. Och det verkar att vården inte bryr sig och hellre ger SSRI och skickar dom vidare till BUP.
SSRI är för övrigt rävgift om man har MCAS och borde aldrig utskrivas så mycket som man gör idag. Man kunde tro att läkarna äger aktierna i läkemedelsbolag.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Vilka av citaten i texten tror du att dina förslag står för?
Det blir nog d). Effektiviteten har flera parametrar så det går nog inte att svara direkt på den frågan.
Tack för svar, men med tillräckligt stor indata så går det att vara på frågan och rätt svar är a.
Om man inte tror att vaccinets effektivitet kan bevisas under de förutsättningarna så antar jag att man inte tror att det går att bevisa att det är skadligt med tobaksrökning eller att säkerhetsbälte i bilen räddar liv. Även där kan man ju alltid skylla på andra parameterar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ansvarsfullt beteende vore nog klokt för hela befolkningen.

Staffans
Som att sätta sig mitt i Göteborg o käka glass en sommardag? Ovaccinerad. :rolleyes:

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag hoppas att du menar spjälning.;)

Vid ett trauma prioriterar man rimligen akuta åtgärder som andning, blödning och chock. (ABC får väl alla lära sig i livräddningsutbildningar?). Därefter smärtlindring och sen åtgärder för att stabilisera för vidare transport till sjukhus (som spjälning vid ett benbrott, t.ex.).
Det låter humanare.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att en del av de allvarliga biverkningar (men också postcovid) egentligen är mcas som triggade av vaccinet eller sjukdomen
Det vore intressant att läsa en diskussion mellan dig och Ulltand i https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-och-langtidssjuka.398276/ eftersom han verkar tro att postcovid och ME/CFS i stort sett är samma sak.

Fairlane Fairlane skrev:
Tack för svar, men med tillräckligt stor indata så går det att vara på frågan och rätt svar är a.
Om man inte tror att vaccinets effektivitet kan bevisas under de förutsättningarna så antar jag att man inte tror att det går att bevisa att det är skadligt med tobaksrökning eller att säkerhetsbälte i bilen räddar liv. Även där kan man ju alltid skylla på andra parameterar.
Kan du ge ett mått på covidvaccinens effektivitet?

Nissens
Förstår du ens vad du själv skriver? Eller hoppar du på tåget som vanligt och tycker som andra redan skrivit före dig.
För du har väl inte haft en enda egen uppfattning någon gång.
Du har låst möjligheten att se dina tidigare inlägg. Vilket säkert inte är en slump, annars kunde man lätt se att du bara jamsar med.

Så. Kan du förklara vari skillnaden ligger och varför jag är såväl "vidrig" som "patetisk"? Alltså -Förklara. Inte bara vräka ur dig några invektiv på måfå, som är ditt signum.

Staffans
Eller hur, jag jamsar knappast med, men jag förlitar mig på trovärdiga forskare och läkare etc. då blir det självklart så att fler har liknande åsikter. Till skillnad från de som kör på hittepå och tror på diverse swebbtv profiler helt okritiskt.

Det är vidrigt att dra paralleller till nazioffer från andra världskriget, begriper du inte det själv så är det värre än jag trodde.

Det verkar snarare vara du som inte har en aning om vad du skriver när du drar sådana paralleller.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.