Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
V växelventil skrev:
Mao kommer vi leva med smittan i många år om vi överhuvudtaget blir av med detta virus så finns det ingen anledning att inte vaccinera sig.
En felaktig slutsats. Det finns all anledning att vaccinera sig ändå.
Tycker mest synd om äldre samt dom som inte har så starkt immunförsvar är sårbara mot detta virus.
Där har du en anledning.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jodå, du uttalade dig tvärsäkert om att du inte kommer att hamna på iva i covid.
Ni är rolig, du och dina hallucinationer:D.

Det har jag aldrig påstått, så antingen ljuger du eller så kan du inte läsa! Så sluta med att slösa bort bådas vår tid med ditt flum Eller..... Överbevisa mig!:D

Staffans

P
Nissens Nissens skrev:
Något jag snappade upp är om en spruta läggs fel så kan det få förödande följder. Om de råkar lägga vaccinet direkt i ett blodkärl istället för i muskelvävnaden.
Detta undviker man genom att först ”suga” med sprutan i armen och se att det inte kommer blod upp i sprutans behållare.

Säg att vaccineraren slarvar med detta, då får man ”koncentrerat” vaccin direkt ut i blodbanan.

Det var en anställd på Astra som berättade detta, det låter ju inte helt omöjligt att sådant kan hända…
Att på det sättet undvika att vaccinera rätt i in en blodåder kallas för att aspirera, och det finns en tes om att vaccin rätt in i ett blodkärl påverkar risken för trombos och trombocytopeni vid vaccinering med AstraZenecas covid-19-vaccin. Jag såg en mycket bra illustration av den mekanism som skulle kunna vara boven i dramat och det lär pågå undersökningar för att ta reda på mera. Om någon är intresserad kan jag kanske leta rätt på en länk (om jag har sparat nån).

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Ju mer jag tar del av vaccinvägrarnas inställning till covid-19-vaccin desto mer benägen blir jag att ge mitt stöd till obligatorisk vaccinationskontroll (vaccinbevis) i ganska stor omfattning. Riktigt så rabiat har jag dock inte blivit än.
Intressant. Kan du ge några exempel?

Staffans

P
MathiasS MathiasS skrev:
När det finns andra preparat som som visat sig fungera i kliniska studier så kommer FHM berätta det för oss.
Remdesivir och dexametason har godkänts av EMA för behandling av covid-19-patienter. De fungerar men man blir inte frisk som i ett trollslag.

Den som är ovaccinerad och blir sjuk i covid-19 bör hellre se till att bli behandlad med något av dessa två läkemedel istället för att hoppas på att ett avmaskningsmedel för hästar hjälper.

• Gilla
KristinaRT och 4 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Livet är livsfarligt. Själv har jag varit på vippen att dö fem gånger (hittills:p) i olyckstillbud.
Du tycker alltså inte att det är tillräckligt många gånger? ;)

• Haha
Pin
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det jag har läst är att de fullvaccinerade som ligger på IVA är äldre (70+), transplanterade, cancerbehandlade etc. vars immunsystem har mycket svårt att bilda antikroppar i tillräckligt hög grad av vaccinet (och/eller genomgången sjukdom) och sen förlorar antikropparna fortare än andra. Det är inget som de kan påverka på något sätt.
Folk som har att fått organ transplanterade brukar ta medel som hämmar immunförsvaret för att minska risken för avstötning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Intressant. Kan du ge några exempel?
Jag tror att det räcker med att konstatera att ganska många av dem saknar förmåga att göra en rationell riskanalys.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Jag tycker det är ytterst intressant att se hur en underliggande övertygelse gör att man ser "bevis" överallt i minsta lilla avvikelse, det behöver inte ens vara en noterbar statistisk bula eller ens nåt dokumenterat, det räcker med en vinklad alternativnyhet eller nåt man läst eller hört.
Det är ett välkänt fenomen och kallas för "confirmation bias" på utrikiska. På svenska tror jag inte att det finns en lika klatschig term, men en del kallar det för bekräftelsefördom.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Den som är ovaccinerad och blir sjuk i covid-19 bör hellre se till att bli behandlad med något av dessa två läkemedel istället för att hoppas på att ett avmaskningsmedel för hästar hjälper.
Nu är IvermeKtin framtaget för människor och används frekvent i Afrika. Framförallt i de centralare delarna där man har stora problem med inälvsparasiter. Att det dessutom visade sig kunna hjälpa även bl.a. hästar och mina kanariefåglar:D, gör det inte till en hostmedicin, för det. Iallafall inte mer än de otaliga mediciner som.är identiska för såväl människor som djur.
Så det blir minst sagt larvigt att raljera över IvermeKtin, som en hästmedicin.

Staffans

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Du tycker alltså inte att det är tillräckligt många gånger? ;)
Jodå. Värst var det när jag och en kompis kapsejsade med min Trissjolle en mycket blåsig dag. Vi satt och försökte hålla oss fast i ingenting och det gick sådär. Båten drev länge och längre ut till havs, men när vi nästan givit upp hoppet om att överleva, kom från ingenstans två fiskargubbar i en snipa.
Bla. därför är jag mycket mån om mitt liv och väl medveten om min förgänglighet.
Därför avvaktar jag lite med vaccinet.

Staffans

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Jag tror att det räcker med att konstatera att ganska många av dem saknar förmåga att göra en rationell riskanalys.
Det räcker nog inte alls. Faktiskt.

Staffans

S skogaliten skrev:
Lars Bern är känd som klimatförnekare, och har sedan han pensionerades som VD för Ångpanneföreningen (han är ingenjör, teknologie doktor) skrivit och uttalat sig om väldigt många saker där han propagerat för ren och skär pseudovetenskap, inklusive olika företeelser inom hälsa.
Han har också jobbat med att utforma SD:s klimatpolitik.

[länk]

Hans kompetens inom läkarvetenskapen är väl ungefär lika god som en slumpmässig person man stöter ihop med på gatan, men han tillgång till resurser för att kunna artikulera sina hittepå ståndpunkter, som de flesta andra saknar...
Ska jag tolka det som att Matilda är din källa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.