Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
harry73
B b8q skrev:
Det är ju klart att man vaccinerar barnen delvis för de ovaccinerades skull, för att minska risken att de stackarna åker på smittan.
För mig är det också solklart att man vill vaccinera barn för att skydda andra (snarare de äldre än de ovaccinerade dock), men det är ju inte vad Johan Carlson sa
Under torsdagen, däremot, vände Folkhälsomyndigheten 360 grader. Nu bör även barn i åldrarna 12 till 15 år vaccineras. För deras egen skull, betonade myndighetens generaldirektör Johan Carlson.
Men man tror kanske att det inte är så bra att berätta sanningen (att man vill vaccinera barn för att "rädda" andra, för att det är emot viktiga etiska principer
Inom sjukvården finns en viktig etisk princip som säger att all sjukvård ska vara till för din egen skull, inte någon annans. Detta gäller inte minst när det handlar om icke beslutskapabla barn, för att de inte ska bli till ett verktyg för de vuxna.
För mig blir detta igen ett bevis på att man behöver tänka själv och inte lita blind på vad vården, FHM eller regeringen säger

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Det är bättre för barnen att själva gå igenom corona-flunsan för den känns bara som en vanlig förkylniung för dem. Sen har de eget skydd mot corona och alla framtida varianter av corona. Tar de sprutan kan de dö eller få men för livet och som eventuellt bara visar sej längre fram.

B b8q skrev:
Det är ju klart att man vaccinerar barnen delvis för de ovaccinerades skull, för att minska risken att de stackarna åker på smittan.
B b8q skrev:
B b8q skrev:

• Gilla
  • Ledsen
Jonas.hamidi och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Det är bättre för barnen att själva gå igenom corona-flunsan för den känns bara som en vanlig förkylniung för dem. Sen har de eget skydd mot corona och alla framtida varianter av corona. Tar de sprutan kan de dö eller få men för livet och som eventuellt bara visar sej längre fram.
Det kan vara som en lätt förkylning, eller inte kännas alls, eller som något värre.
Att man har skydd mot alla framtida varianter är inget vi vet något om. Iallafall inte vi som håller oss till fakta. De som litar mer på mångkonstnären Lars Bern och hans kompisar har kanske andra "kunskaper".
Att barnen skulle dö av sprutan, nej den risken är faktiskt mindre än att de skulle dö av Covid-19.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
harry73
Jag vet inte om jag skulle uttrycka mig så starkt, men det finns i alla fall inget entydigt bevis för hälsofördelar som försvarar en stor vaccinationskampanj för barn.
Jag kan tycka att det är bra att ge barn över 12 möjlighet att ta vaccinet, för just nu var det i princip omöjligt. Men att tvinga eller ens försöka övertala barn eller deras vårdnadshavare att ta vaccinet är inte bra i nuläget.

• Gilla
Jonas.hamidi
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tips.
Gör som jag. Vänta med att trycka på "Skicka" tills du är något sånär nykter.:beer:
Eller citerar du fel inlägg?

Staffans
Nej, jag citerade helt rätt inlägg. Är fö spiknykter

Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Att barnen skulle dö av sprutan, nej den risken är faktiskt mindre än att de skulle dö av Covid-19.
Snälla du. Det har varken du eller jag, en aning om. Eller har du fått titta i Nissens kristallkula :D?

Staffans

• Gilla
Jonas.hamidi
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
Nej, jag citerade helt rätt inlägg. Är fö spiknykter
Då blir ditt inlägg än mer obegripligt.

Staffans

Fairlane Fairlane skrev:
Det kan vara som en lätt förkylning, eller inte kännas alls, eller som något värre.
Att man har skydd mot alla framtida varianter är inget vi vet något om. Iallafall inte vi som håller oss till fakta. De som litar mer på mångkonstnären Lars Bern och hans kompisar har kanske andra "kunskaper".
Det har redan dött en del barn över hela världen pga sprutan.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Har du en trovärdig källa på det??

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jeppson skrev:
Har du en trovärdig källa på det??
Dvs. Alla källor som visar att så är fallet, är per definition icke trovärdiga konspirationsteorier. Motsatsen är per automatik trovärdiga.

Staffans

• Gilla
Jonas.hamidi och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Dvs. Alla källor som visar att så är fallet, är per definition icke trovärdiga konspirationsteorier. Motsatsen är per automatik trovärdiga.

Staffans
Nu är du faktiskt bara löjlig

• Gilla
linneac och 11 till
  • Laddar…
Staffans2000
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu är du faktiskt bara löjlig
Hade det varit så väl.

Staffans

• Gilla
Roger G Olsson
  • Laddar…
Att vaccinera barn mot något som inte är farligt för dom med ett framstressat vaccin, ja alla gör som dom vill...

Själv känner jag hittills 3st fullvaccinerade som har smittats och smittat andra. Men jag känner inget som blivit sjuk 2ggr.

• Gilla
  • Arg
remrag och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
För mig är det också solklart att man vill vaccinera barn för att skydda andra (snarare de äldre än de ovaccinerade dock), men det är ju inte vad Johan Carlson sa
Det har ju varit principen i Israel, Danmark och Finland, som därför tog beslutet för länge sen, men inte i Norge och Sverige. I Sverige har ju smittspridning blivit stor bland barnen nu så nu har ju risken för MIS-C, postcovid etc. pga. covid blivit betydande jämfört med risken för allvarliga vaccinbiverkningar.

Tillägg:
Varför tror du att barnläkarföreningen skulle ta hänsyn till om vaccinering av barn påverkar smittspridningen i samhället?

Redigerat:
BirgitS
Har du hört talas om barn som får MIS-C eller postcovid?
Det är över 250 barn i Sverige som fått MIS-C. Känner du till vad det är?
Det innebär en risk att dö av covid.

Barn har dött av covid i Sverige.

Känner du till postcovid?
Det kan innebära men för livet efter att ha haft covid.

Du verkar sakna en hel del kunskap om barn och covid.

Nej, man har verkligen inte skydd mot alla framtida varianter för att man har haft covid. Man har inte ens skydd mot alla befintliga varianter. Beta- och gammavarianterna växte sig stora därför att de kunde få tidigare insjuknade sjuka och smittsamma igen. Samma sak med myvarianten.

Få jämfört med antalet barn som har dött av covid. Det är flera barn som dött av covid i Sverige.

• Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.