Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
B b8q skrev:
Om du med ”den typen av människor” menar vältränade idrottsmän och -kvinnor, så finns det ju en del exempel på att såna också hamnat på IVA. Denna kvinna t.ex:
[länk]

Jag säger inte att risken är lika stor som för äldre och överviktiga, bara att den finns där och inte är noll.
B b8q skrev:
Om du med ”den typen av människor” menar vältränade idrottsmän och -kvinnor, så finns det ju en del exempel på att såna också hamnat på IVA. Denna kvinna t.ex:
[länk]

Jag säger inte att risken är lika stor som för äldre och överviktiga, bara att den finns där och inte är noll.
Risken ökar om du är överansträng och belastar kroppen och fler studier visar att många som efter en covid 19 sjukdom börjar träna för tidigt fast dom känner sig inte sjuka längre.Det är det jag skrivet tidigare att detta virus letar upp dina svaga sidor och därför viktigt att inte gå ut om man har symtom eller infektion.
 
A
R Rkarlsson skrev:
Det var inga krav. Det var rekommendation och frivilligt.
Vi får hålla oss till fakta när vi skriver.
Det blir ingen väsentlig skillnad i andemeningen i mitt inlägg om det var en rekommendation istället för ett krav, så vad är din poäng?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det presenteras ingen fakta som har vetenskapligt stöd. Om du ändå accepterar det som fakta så accepterar du också konspirationen att staten inte vill att du ska bli frisk och den typen av foliehatts-tjafs är inte värt att slösa tid på. Den som faktiskt tror på sådant är redan bortom all räddning. Ungefär som platta-jorden-gubben som skulle flyga sin hemmagjorda raket för att visa att han hade rätt, och dog på kuppen. Han gick inte heller att övertyga trots att det görs på 5 minuter på en whiteboard.

När det finns andra preparat som som visat sig fungera i kliniska studier så kommer FHM berätta det för oss.
Jo men ursäkta ordvalet då, om jag istället byter ut termen "fakta" mot "statistik" är du nöjd då?
Det videon presenterar är att det finns ett samband mellan länder där man flitigt använder ivermectin i andra syften än just för att bota covid jämfört med länder där man inte gör det som har med smittpridningen att göra. Och samma samband råkar av en ren händelse även överensstämma i länder där man har använt ivermectin i syfte att just bekämpa covid (Indien i detta fallet).

Jag tror inte heller på allt som skrivs angående konspirationer hit och dit men samtidigt så är det svårt att hitta någon förklaring som skulle stämma bättre många gånger. För att förstå C måste man först ha fattat B och för att förstå B så måste man först ha förstått A. Att sen komma och försöka övertyga någon oinsatt om att D är det som egentligen händer i världen är omöjligt och personen kommer att stå och titta på en som om man vore från en annan planet. Vad däremot de flesta förstår är "follow the money" så om man ska försöka övertala någon så är det det kortet man ska använda.

Och PS. Hur vet du att det inte presenteras någon fakta som har vetenskapligt stöd?
Klippet är 43:21 minuter långt, jag postade inlägget vid 20:05 och du kommenterade mitt inlägg för första gången vid 20:37 (alltså efter 32 minuter). Är du Chuck Norris eller?
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och ingen kan veta i förväg hur ens immunförsvar kommer att reagera på viruset. Det har redan diskuterats, så det kan vi släppa så inte diskussionen går i cirklar.
Fast där kan du påverka andras och framförallt din egen.Vet att det börjar komma in patienter som inte alls är i riskgruppen men hamnar på covid 19 avdelningar fast efter flera negativa covid 19 test så blir dom sjuka i svår lunginflammation och inte i corona. Men man börjar se att dom som åker på en svår lunginflammation har oftast en infektion i kroppen och man tror att kroppen klarar av att inte utvecklad covid 19 utan stannar i svår lunginflammation istället och det är oroande.
 
tusenett skrev:
Det blir ingen väsentlig skillnad i andemeningen i mitt inlägg om det var en rekommendation istället för ett krav, så vad är din poäng?
Det är enorm skillnad på krav och rekommendation. Det var min poäng och att man ska hålla sig till det som varit.
Lätt att förvränga historien annars.
 
timmelstad timmelstad skrev:
Det är ju sjukt mycket vanligare att äldre dör pga hög ålder än av vaccin. Jävligt konstig slutsats.
Vilken ålder är det frågan om i det här fallet?
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Det trodde min kollega också. Sex veckor på intensiven. Överlevde och har lååång konvalescens framför sig. 62 år gammal och helt frisk innan.

När man sett sånt så ser det rätt illa ut när du kommer med tvärsäkra uttalanden om något som du absolut inte kan veta något om. Du gissar bara.
Visst sker det undantag från regeln. Det finns enstaka flygplan som störtar, men det ökar i praktiken inte risken att flyga.
Livet är livsfarligt. Själv har jag varit på vippen att dö fem gånger (hittills:p) i olyckstillbud.
Men att ta din kollega som ett bevis på att det är en stor risk även för de utanför riskgrupperna, är bara dumt.
Än dummare är alla dina tårdrypande löpsedelaktiga inlägg om sjuka som ångrar sig på intensiven.

Och, nej Nissens. Det ser inte illa ut och jag kommer inte med "tvärsäkra uttalanden". Det är din lilla perversion.
Och nej. Jag gissar inte. Jag går efter statestiken på SVT:s hemsida bla.

Allt detta hade du förstått om du kunnat läsa.

Staffans
 
A
R Rkarlsson skrev:
Det är enorm skillnad på krav och rekommendation. Det var min poäng och att man ska hålla sig till det som varit.
Lätt att förvränga historien annars.
Det blir ingen enorm skillnad i andemeningen i mitt inlägg om det var ett krav eller en rekommendation anser jag. Jag tror du bara är ute efter att märka ord.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Med Lars Bern som källa. Allt trams den gubben producerat genom åren kan ju omöjligen ha passerat obemärkt. Det är ju en dokumenterad mytoman som ingen behöver slösa tid att lyssna på.

Varför tittar du på information från denna site när du uppenbarligen inte kan stava till ordet "källkritik".
"Källa på det"? Som det brukar heta
 
BirgitS
B b8q skrev:
Hur många som haft Covid-19 är nog omöjligt att veta, men det är nog minst en miljon. Så risken att hamna på IVA om man fått Covid-19 har varit kanske i genomsnitt 0,5 procent eller däromkring, men vi vet ju att för de äldre var det mycket mer, runt 4-5% eller så.
Man kan uppskatta det utifrån hur stor andel av ett statistiskt urval av befolkningen som har antikroppar och Fohm har gjort en del sådana undersökningar. Senaste gången var i våras och det varierar mellan åldersgrupper (de äldsta lägst andel) och mellan olika delar av landet. Jag kommer inte ihåg exakt men har för mig att det var typ 20 % och att våg 3 fortfarande pågick. Så dubbla din miljon åtminstone.

Vet inte riktigt vad du menar med äldre när det gäller IVA men under första vågen var åldersgruppen 60-69 år den största, följt av 50-59, under andra vågen 70-79, följt av 60-69, samt under tredje 60-69.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
 
janwide
Byggahus.se måste vara en ovärderlig kunskapskälla för Teglell .
D.v.s. om han planerar ombyggnationer hemma ;)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Nej allt beror på ditt immunförsvar. Det ligger flera personer som är fullvavaccinerade på iva och det är det forskare säger allt beror på ditt immunförsvar som avgör.Likadant när du blir sjuk i covid 19 har med ditt immunförsvar är och en del blir knappt sjuka alls medan andra blir svårt sjuka.
Det jag har läst är att de fullvaccinerade som ligger på IVA är äldre (70+), transplanterade, cancerbehandlade etc. vars immunsystem har mycket svårt att bilda antikroppar i tillräckligt hög grad av vaccinet (och/eller genomgången sjukdom) och sen förlorar antikropparna fortare än andra. Det är inget som de kan påverka på något sätt.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
"Källa på det"? Som det brukar heta
Lars Bern är känd som klimatförnekare, och har sedan han pensionerades som VD för Ångpanneföreningen (han är ingenjör, teknologie doktor) skrivit och uttalat sig om väldigt många saker där han propagerat för ren och skär pseudovetenskap, inklusive olika företeelser inom hälsa.
Han har också jobbat med att utforma SD:s klimatpolitik.

https://www.expressen.se/premium/nyheter/de-ar-svenskarna-som-ifragasatter-klimatkrisen/

Hans kompetens inom läkarvetenskapen är väl ungefär lika god som en slumpmässig person man stöter ihop med på gatan, men han tillgång till resurser för att kunna artikulera sina hittepå ståndpunkter, som de flesta andra saknar...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Visst sker det undantag från regeln. Det finns enstaka flygplan som störtar, men det ökar i praktiken inte risken att flyga.
Livet är livsfarligt. Själv har jag varit på vippen att dö fem gånger (hittills:p) i olyckstillbud.
Men att ta din kollega som ett bevis på att det är en stor risk även för de utanför riskgrupperna, är bara dumt.
Än dummare är alla dina tårdrypande löpsedelaktiga inlägg om sjuka som ångrar sig på intensiven.

Och, nej Nissens. Det ser inte illa ut och jag kommer inte med "tvärsäkra uttalanden". Det är din lilla perversion.
Och nej. Jag gissar inte. Jag går efter statestiken på SVT:s hemsida bla.

Allt detta hade du förstått om du kunnat läsa.

Staffans
Jodå, du uttalade dig tvärsäkert om att du inte kommer att hamna på iva i covid. Och min kollega bevisar inget annat än att fullt friska 62 åringar kan bli svårt sjuka i covid.

Sannolikheten för det har jag inte ens nämnt. Allt jag säger är att du har ingen aning om hur du klarar en sådan infektion.

Själv klarade jag covid infektionen utan att knappt ha några symtom, däremot kom en lunginflammation av den som höll på att gå riktigt illa. Och jag är fullt frisk och yngre än du. Det var min första sjukskrivning på 25 år…

Det där med dina olyckstillfällen har inget med detta att göra..

Det är tröttsamt med din lilla trollning, skulle inte förvåna mig om du tagit alla vaccinen. :)
 
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Visst sker det undantag från regeln. Det finns enstaka flygplan som störtar, men det ökar i praktiken inte risken att flyga.
Livet är livsfarligt. Själv har jag varit på vippen att dö fem gånger (hittills:p) i olyckstillbud.
Men att ta din kollega som ett bevis på att det är en stor risk även för de utanför riskgrupperna, är bara dumt.
Än dummare är alla dina tårdrypande löpsedelaktiga inlägg om sjuka som ångrar sig på intensiven.

Och, nej Nissens. Det ser inte illa ut och jag kommer inte med "tvärsäkra uttalanden". Det är din lilla perversion.
Och nej. Jag gissar inte. Jag går efter statestiken på SVT:s hemsida bla.

Allt detta hade du förstått om du kunnat läsa.

Staffans
Och vad är skillnaden mot dem exempel du tog innan med bekantar i Italien?
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.