Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
Handyman 1 skrev:
Är det inte väldigt likt slaveri det du målar upp eller?
Nej, en slav hade inte fått välja själv om hen skulle vaccineras eller inte. Lika lite som hen fick bestämma var hen ville bo, om hen skulle kunna äta något osv.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En svensk banan kan väl inte tänka själv så pass?
Jag har inte sett nån banan tänka oavsett var de kommer ifrån
 
  • Gilla
Disktrasan
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Man har inte tidigare hållit på med någon särskild långtidsövervakning av sällsynta biverkningar. Efter godkännandet så bygger det på att folk som får biverkningar rapporterar in dem till Läkemedelsverket (själva eller via vården). Men den som idag får t.ex. hjärtinfarkt kommer ytterst sällan att koppla ihop det med en vaccinering som gjordes för ett år sen och skulle personen ändå rapportera det till Läkemedelsverket så kommer de att avskriva det eftersom det inte finns någon säkerställd koppling och därmed blir det inte känt. Du kan se om det går att läsa mer om det på Läkemedelsverkets webbplats, kan ha varit där jag läste om det.

Däremot tror jag inte att det finns biverkningar som visar sig efter ett år eller längre tid oavsett om det gäller vaccin mot TBE eller covid. Jag har inte sett något om att någon någonsin har lämnat en möjlig biologisk förklaring till hur det skulle gå till.
Detta är inget annat än trams. Är du ordförande i kavlaner.se?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att tänka själv är att inte påverkas av andra
Det där är en illusion, att tänka själv och inte påverkas av andra.

Du kan ju testa dig själv under en vecka att inte ta ställning för eller emot något du ser, hör eller läser.

Återkom med rapport hur det gick ;)
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför idiotförklarar du svenska folket? Och säger att vi inte kan fatta beslut om vaccin själva?
För att det rent krasst är så att svenska folket inte kan det. Vi är inte ett land fullt av sakkunniga i frågan utan mestadels ligger kompetensen inom andra områden (snickare, lastbilschaufförer, butiksbiträden, etc). Därför känns det rimligt att man som medelsvensson (okunnig) lyssnar på expertisen.

Men eftersom vi lever i ett land med stora rättigheter så står det var och en fritt att inte vaccinera sig. Dock inte så fritt att det garanteras att det är konsekvensfritt. Restriktioner för frivilligt ovaccinerade känns väldigt rimligt den närmaste tiden.

En del häcklande likaså.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad var det en protest mot? Mot att få vård vid eventuella komplikationer?
I ditt fall tycker jag nästan(!) att vårdapparaten skulle strunta i att hjälpa dig om du hamnade på akuten efter vaccniering.

(y) för att du har vaccinerat dig!
Så det räcker inte med att vaccinera sig längre för att glädja dig.
Själv har en lite mer mänsklig syn. Kanske handlar om mognad? Men själv anser jag att alla har samma rätt till sjukvård. Så i min värld har även vaccinerade rätt till vård.
Jag gör ingen skillnad mellan vilka som ska få vård
Det hela börjar låta som när barnen hotar med att du inte får komma på mitt kalas.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, en slav hade inte fått välja själv om hen skulle vaccineras eller inte. Lika lite som hen fick bestämma var hen ville bo, om hen skulle kunna äta något osv.
Du har nog rätt, den beskrivningen kanske mer passar in på hur färgade i USA hade det förr, eller andra utstötta/utsatta grupper i andra samhällen som fick gå omkring med ett märke på bröstet. Kan du tänka dig hur det skulle bli om BARA ovaccinerade skulle tvingas sitta med munskydd i en buss tex?
snacka om märkt...
 
Redigerat:
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är en gammal klassiker. Slaveri, bygger på att majoriteten bestämmer över minoriteten. Det är alltid lätt att vara mobbare.

Staffans
Nej, nu är du ute och cyklar igen. I detta fallet vore det ett demokratiskt beslut.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
R RoAd skrev:
För att det rent krasst är så att svenska folket inte kan det. Vi är inte ett land fullt av sakkunniga i frågan utan mestadels ligger kompetensen inom andra områden (snickare, lastbilschaufförer, butiksbiträden, etc). Därför känns det rimligt att man som medelsvensson (okunnig) lyssnar på expertisen.

Men eftersom vi lever i ett land med stora rättigheter så står det var och en fritt att inte vaccinera sig. Dock inte så fritt att det garanteras att det är konsekvensfritt. Restriktioner för frivilligt ovaccinerade känns väldigt rimligt den närmaste tiden.

En del häcklande likaså.
Om du hade följt med i media så hade du vetat att det är grundlagsskyddat att inte behöva tvingas vaccinera sig. Att då införa olika tvång skulle inte vara lagligt.
Men allt det visste du förstås.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Skillnaden mellan tvångsvaccinering och hårda restriktioner är hårfin.
Jag tog för givet att du menade att de restriktioner vi har och har haft, var hårda restriktioner. Om det antagandet var felaktig, ber jag om ursäkt.

De restriktioner vi levt med är väldigt mjuka, och helt acceptabelt att ovaccinerade får fortsätta att leva med. Där är skillnaden milsvid mot tvångsvaccinering.

Hårda restriktioner som t. ex. utegångsförbud, är naturligtvis helt uteslutet. Då är skillnaden extremt hårfin.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
P pmd skrev:
Är du konsekvent emot att företag vill gå med vinst, eller gäller det bara läkemedelsbolag?
Eller gäller det bara när ett läkemedelsbolag vill gå med vinst med sin vaccinutveckling?
Köper du aktier i alla bolag som utnyttjar människor i nöd eller gäller det bara kärnvapen och marmelad sylt?
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Detta är inget annat än trams. Är du ordförande i kavlaner.se?
Nu har du nog missförstått något helt och hållet. Inlägget var en del i diskussion med Staffans2000 där jag pekade på det felaktiga i att vaccinera sig mot TBE men inte mot covid därför att han av någon outgrundlig anledning tror att TBE-vaccinet är bättre undersökt för biverkningar än covidvaccinerna.

Vid det här laget borde du väl veta att jag har vaccinerat mig mot covid och tycker att det vore bra för samhället och för alla enskilda om alla, som inte har särskilda medicinska skäl, vaccinerar sig.
 
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Handyman 1 skrev:
Du har nog rätt, den beskrivningen kanske mer passar in på hur färgade i USA hade det förr eller andra utstötta/utsatta grupper i andra samhällen som fick gå omkring med ett märke på bröstet. Kan du tänka dig hur det skulle bli om BARA ovaccinerade skulle tvingas sitta med munskydd i en buss tex?
snacka om märkt...
Så var det väl ett tag under sommaren i USA innan de återinförde munskydd för alla.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
.Va är det för människor här egentligen?
Som tycker att de som inte vill vaccinera sig ska inte få läkarvård? Eller ska få tuffa restriktioner?
Är det bara jag som ser en gnutta egoism?
Där man anser att man är lite bättre än någon annan.

Jo det är jätteviktigt att alla vaccinerar sig.
Så använd inte det argumentet. Än så länge har 80% vaccinerat sig.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det är för låga straff &krav i denna bananrepublik!
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.