Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
Handyman 1 skrev:
Ok, en spruta räcker iaf inte då?
Nej, det ger för dåligt skydd mot deltavarianten. Möjligtvis med undantag för om någon var covidsjuk inte allt för lång tid innan vaccineringen, men sånt finns det nog inga större undersökningar av.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
P
T Tonyzz skrev:
Kan dra enklare redogörelse men väljer att ta den mest "konspiratoriska" området kring mrna vaccin som ni fått lära er från aftonbladet/mys med malou/svt m.m.
Aftonbladet är kanske inte den bästa källan om man vill lära sig hur ett mRNA-vaccin fungerar.

Jag lärde mig hur Pfizers mRNA-vaccin fungerar genom att läsa nedan länkad artikel. Rekommenderas för alla som är det minsta intresserade av molekylärbiologi i allmänhet och hur mRNA-tekniken används för vaccin i synnerhet.
https://berthub.eu/articles/posts/reverse-engineering-source-code-of-the-biontech-pfizer-vaccine/

Avsnittet 'The “five-prime untranslated region”' beskriver nyckeln till att vaccinet fungerar. Läs det avsnittet (men för att förstå det måste man läsa hela texten innan).
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dessutom smittas man ju även om man är vaccinerad men sannolikheten är lite lägre.
Nåja, "lite lägre" är det väl inte med 80 % skydd mot att smittas. För de kvarvarande 20 % har det sagts att risken för att smitta vidare sjunker.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det ger för dåligt skydd mot deltavarianten. Möjligtvis med undantag för om någon var covidsjuk inte allt för lång tid innan vaccineringen, men sånt finns det nog inga större undersökningar av.
Jag menar om det räcker för att få ingå i samhället och inte omfattas av begränsningarna som det talas om?
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte tagit ställning till hur man ska agera men det är faktiskt bara 59 % som har fått två doser. För mig är det viktiga för tillfället att sjukvården inte belastas utan att vårdskulden kan minska ordentligt. Det innebär att smittspridningen måste ner för det ligger alldeles för många covidpatienter på sjukhusen. Vaccinering är ett utmärkt sätt att få ned smittspridningen och bra mycket bättre än att åter igen införa fler restriktioner.
Jag tänker mer att smittspridningen inte måste ned utan att vaccinationsgraden snarare måste upp. Att folk får en mild COVID-infektion är inget problem, det är snarare en fördel för det ger vanligen en mycket bra immunisering. Men att folk får allvarlig COVID är ett jätteproblem för vården (förutom individens eventuella lidande) och det kan vi åtgärda genom utbredd vaccination. Syftet med vaccinationen är således att mildra symptomen av smittan, inte att få bort den.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Ja, med en dumstrut på skallen kanske...
Nej struten bärs av tradition av dem som tvingar någon att sitta längst bak i bussen
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, "lite lägre" är det väl inte med 80 % skydd mot att smittas. För de kvarvarande 20 % har det sagts att risken för att smitta vidare sjunker.
Det är ju inte ens en storleksordning. Således lite lägre. Man får tänka logskala här.

(EDIT: Vilken studie kommer denna siffra ifrån? Jag hittar siffror som bygger på olika vacciners skydd mot symptomatisk sjukdom orsakad av t ex Delta från i våras. Men inte PCR-detekterad smitta.)
 
Redigerat:
B b8q skrev:
Precis som de som valt att ha hund och resa med den på bussen?
Blir det för trångt längst därbak i bussen? Hur många är det egentligen som inte vaccinerat sig eller skaffat pandemihund? Eller är det samma personer?
 
R RoAd skrev:
Vem har talat om något tvång? Vi (i a.f. jag) talar om begränsningar i vad de som sagt nej till vaccin får göra. Fullt rimligt och implementeras inom många andra områden i samhället.
Ok men varför är det rimligt? Bara för att de inte vill vaccinera sig? Så är de rimligt att de får göra lite mindre som andra klassens medborgare?
Tur att grundlagen finns.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu har vi ju kört hela denna pandemi på frivilligbasis så varför vi skulle börja med det kontinentala stöveltrampet i just vaccinfrågan är något obegripligt.

Det sagt, gå och vaccinera dig!
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
P
T Tonyzz skrev:
Var välsignade mina vänner. Sanningen skall sätta er fria!!!
Joh 8:32, "Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria."
Om man tror på Jesus och Gud så får man alltså insikt.

Påståenden om att covidvaccin innehåller 5G-nanochips och modifierar ens DNA låter mycket riktigt som religiös rappakalja.

Själv är jag inte religiös och inhämtar kunskap om världen via vetenskapliga rön av duktiga forskare. Gudar av olika slag tillför ingenting. Som Laplace lär ha sagt när han tillfrågades om Gud: jag har inget behov av den hypotesen.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
M mojjen skrev:
Gällande den framstående virologen Gert Van de Bossche, så kan ni läsa mer i länkad artikel varför inte hans påstående skall skapa panik. (Nämnde jag att han är Veterinär förresten:)
Påverkar det faktum att han är veterinär hans argumentation eller faktapåståenden?
 
Skrivet av en närstående när hon gick av nattpasset på akuten idag.

"Nu börjar dom komma, patienterna som av olika skäl inte tycker att dom behöver vaccinera sig mot (jävla)covid.

Ursäkterna är många, man är ung, man vet inte vad man få i sig för ”gift”, inte hunnit osv osv. Men nu när dom står där i inskrivningen (dom som inte kommer med ambulans) med panik i ögonen eftersom dom inte får i sig tillräckligt med syre, nu tar dom gladeligen emot en vårdplats inkl massor av olika substanser(som dom inte har en aaaaning om vilka biverkningar de kan ge), full service från slutkörd vårdpersonal och ersättning från försäkringskassan!!

Samma personer som vid andra svåra sjukdomar som kan drabba dom, utan att blinka tar emot både strålning och cellgifter t ex.

Arg, ledsen, besviken, uppgiven och förbannad, det är jag!!

Tack och god natt, snart dags för ett femnätterspass på akuten igen. Önskar så att vi slapp ta emot patienter som inte skulle behöva vara där (stavas vaccin), så kanske gamla Märta/Gunnar eller vad dom kan heta, kunde få en sängplats och inte behöva ligga på en brits på akuten ett dygn!!
Låt detta få ett slut nu när det finns möjligheter!"
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
ichigo och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Joh 8:32, "Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria."
Om man tror på Jesus och Gud så får man alltså insikt.

Påståenden om att covidvaccin innehåller 5G-nanochips och modifierar ens DNA låter mycket riktigt som religiös rappakalja.

Själv är jag inte religiös och inhämtar kunskap om världen via vetenskapliga rön av duktiga forskare. Gudar av olika slag tillför ingenting. Som Laplace lär ha sagt när han tillfrågades om Gud: jag har inget behov av den hypotesen.
Ja, idéerna om 5G-nanochipsen är svåra att inte skratta åt. Men DNA-modifieringen har vetenskapligt stöd.

Här finns en aktuell vetenskaplig sammanfattning av hur adenovirusbaserade vaccin integrerar i genomet och därmed modifierar ens DNA:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34087261/

Det är ingen religiös rappakalja men heller inget superskrämmande. Vårt DNA modifieras hela tiden av olika slumpmässiga händelser, det är en del av livet.
 
P pmd skrev:
Påverkar det faktum att han är veterinär hans argumentation eller faktapåståenden?
Finns det någon känd övre gräns för hur duktig vovve man kan vara i de här trådarna tror du? De du försöker förklena oavsett om det är med- eller omedvetet från din sida är troligtvis vaccinerade mot din stil och kanske triggas ytterligare så rulla på Sisyfos.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.