Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Ytterst sällan jag tittar in på de olika till Corona relaterade trådarna kanske en gång på tjugo de dyker upp i listan senaste. Men denna måste väl tangera ett rekord i något lite lättsinnigt uttryckt "idioti" eller i vår sekulära tid "religiositet" detta på båda fronterna i detta fåniga skyttegravskrig utan slut.

Varför så många trådar på temat i denna typ forum? Och alla som sitter i sina ofantligt höga elfenbenstorn och i många stycken förmätet rackar ner på avvikarna. Gärna i föklädnad av föregiven vetenskaplighet med lite krav på "källor" och "argument" som jag ibland uppfattar det ett spel i lånta fjädrar med någon from förhoppning av att tillhöra rätt sida.

En underlig och från min horisont tråkig utveckling. Får glädja mig åt att det är helt frivilligt att läsa i trådarna men de svämmar ju över. Kanske kunde finnas ett filter att slippa få med ett urval i senastelistan efter egna preferenser.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 3 till
  • Laddar…
Som någon sa tidigt 2020.. det är inte viruset man ska vara rädd för, det är vad människorna hittar på. Medicinsk apartheid och totalitära övergrepp mot en minoritet förespråkas.

Vad är det för jävla fel på er?
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 2 till
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
Är ett totalitärt samhälle att föredra för att undvika oliktänkande individer som går lösa?
Det handlar knappast om oliktänkande i gängse politisk betydelse. Det handlar om faktaresistenta vetenskapsförnekare i bästa fall eller ryska troll i värsta fall.

Men att införa ett totalitärt samhälle för att skydda oss mot dem vore dumt.
 
  • Gilla
remrag och 5 till
  • Laddar…
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du hade följt med i media så hade du vetat att det är grundlagsskyddat att inte behöva tvingas vaccinera sig. Att då införa olika tvång skulle inte vara lagligt.
Men allt det visste du förstås.
Vem har talat om något tvång? Vi (i a.f. jag) talar om begränsningar i vad de som sagt nej till vaccin får göra. Fullt rimligt och implementeras inom många andra områden i samhället.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det handlar knappast om oliktänkande i gängse politisk betydelse. Det handlar om faktaresistenta vetenskapsförnekare i bästa fall eller ryska troll i värsta fall.

Men att införa ett totalitärt samhälle för att skydda oss mot dem vore dumt.
Ytterligheternas förespråkare
Stanna hemma. Lås in dig. Mikrober, virus och bakterier vill dig ont! Jag skickar en mask till dig. Facui tyckte väl dubbla masker funkade, ett tag..
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
För att det rent krasst är så att svenska folket inte kan det. Vi är inte ett land fullt av sakkunniga i frågan utan mestadels ligger kompetensen inom andra områden (snickare, lastbilschaufförer, butiksbiträden, etc). Därför känns det rimligt att man som medelsvensson (okunnig) lyssnar på expertisen.

Men eftersom vi lever i ett land med stora rättigheter så står det var och en fritt att inte vaccinera sig. Dock inte så fritt att det garanteras att det är konsekvensfritt. Restriktioner för frivilligt ovaccinerade känns väldigt rimligt den närmaste tiden.

En del häcklande likaså.
Hur länge menar du då att den skall pågå?
Jag tror inte ett dugg på det nämligen. Då hade de redan när de gått ut med "rekommendationer" satt tvång i kollektiv och haft folk som hindrat trängseln. Krogarna i sthlm, båstad och lite överallt hade varit stängda just nu. Vet att någon krogägare försökte få tillbaka sjuk personal.

Båten HH har obligatoriskt enl hemsidan. Men det finns ingen som går runt och tvingar folk att ha det på sig.

Det talar inte för att utanförskap skall komma i den punkten.
 
Handyman 1 skrev:
Du har nog rätt, den beskrivningen kanske mer passar in på hur färgade i USA hade det förr, eller andra utstötta/utsatta grupper i andra samhällen som fick gå omkring med ett märke på bröstet. Kan du tänka dig hur det skulle bli om BARA ovaccinerade skulle tvingas sitta med munskydd i en buss tex?
snacka om märkt...
De kan ju på beprövat vis helt enkelt sitta längst bak i bussen…
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Vem har talat om något tvång? Vi (i a.f. jag) talar om begränsningar i vad de som sagt nej till vaccin får göra. Fullt rimligt och implementeras inom många andra områden i samhället.
Blir ju bara löjligt med ordlekar, självklart är det ett tvång om det kräver vaccinering för att inte omfattas av begränsningarna, och hur länge tänker du mobba ut dom ovaccinerade, det är väl över 80% vaccinerade nu hur många krävs det, och HUR MÅNGA sprutor ska du kräva att vi alla trycker i oss för att få vara med i ditt samhälle?
 
  • Gilla
Rkarlsson och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
De kan ju på beprövat vis helt enkelt sitta längst bak i bussen…
Precis som de som valt att ha hund och resa med den på bussen?
 
A
P Pin skrev:
De kan ju på beprövat vis helt enkelt sitta längst bak i bussen…
Ja, med en dumstrut på skallen kanske...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Handyman 1 skrev:
Blir ju bara löjligt med ordlekar, självklart är det ett tvång om det kräver vaccinering för att inte omfattas av begränsningarna, och hur länge tänker du mobba ut dom ovaccinerade, det är väl över 80% vaccinerade nu hur många krävs det, och HUR MÅNGA sprutor ska du kräva att vi alla trycker i oss för att få vara med i ditt samhälle?
Jag har inte tagit ställning till hur man ska agera men det är faktiskt bara 59 % som har fått två doser. För mig är det viktiga för tillfället att sjukvården inte belastas utan att vårdskulden kan minska ordentligt. Det innebär att smittspridningen måste ner för det ligger alldeles för många covidpatienter på sjukhusen. Vaccinering är ett utmärkt sätt att få ned smittspridningen och bra mycket bättre än att åter igen införa fler restriktioner.
 
A
Ok, en spruta räcker iaf inte då?
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Det är tveksamt om 80% vaccinerade räcker för flockimmunitet. Utan flockimmunitet har vi då 20% av befolkningen som kan smittas och bli sjuka. Av dessa kommer en del att belasta sjukvården. Helt i onödan.

Om vi har flockimmunitet så har vi råd med att det finns en grupp ovaccinerade. Exakt hur stor del av befolkningen som behöver vara vaccinerade för att vi ska få flockimmunitet är fortfarande oklart så det är bra om så många som möjligt vaccinerar sig.
Flockimmunitet är inte aktuellt, våra barn är inte vaccinerade och Delta kommer att spridas som en farsot nästa vecka när skolor och dagis öppnar. Dessutom smittas man ju även om man är vaccinerad men sannolikheten är lite lägre. Syftet med vaccineringen är således inte att få bort viruset, det kommer inte att hända. Syftet är att skydda sjukvården från medelålders och äldre som fyller våra intensivvårdsplatser. Barnen kan lika gärna få sin immunisering via naturlig smitta är den svenska bedömningen just nu.
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
P
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.