Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000
M Maximarcus skrev:
Det är sant. Men den som på allvar tror att antalet som dött av vaccin är fler än de som dött av covid får nog räkna med att bli dumförklarad.
Observera att detta gäller ”har dött”, alltså inte de som teoretiskt skulle kunna dö av vaccinet i framtiden.
Håller helt med dig.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Håller helt med dig.
Så vad var då tanken bakom ditt inlägg #3066 ?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad är din uppfattning om det är flest som har dött av vaccinet eller av covid bland de som är i 60-årsåldern?
Överlag har jag väldigt bra uppfattning vilka som ligger på covid 19 avdelningar som både behandlas och gått bort eftersom min fru jobbar covid 19 avdelningar örebro och min syster jobbar med covid 19 i Falun och det är ju inte medelsvensson som ligger sjuka på dom avdelningarna.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Överlag har jag väldigt bra uppfattning vilka som ligger på covid 19 avdelningar som både behandlas och gått bort eftersom min fru jobbar covid 19 avdelningar örebro och min syster jobbar med covid 19 i Falun och det är ju inte medelsvensson som ligger sjuka på dom avdelningarna.
Personen som b8q:s inlägg är väl lite för ung och för frisk att vara en modell för medelsvensson så:
Vad var din tanke när du skrev inlägg #3065 ?
På vilket sätt tyckte du att det var relevant?

Du verkade vara negativ till vaccin tidigare i tråden. Är det rätt uppfattat?
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Bortsett från den lilla detaljen, att inga långtidsstudier, av naturliga skäl, kunnat utföras. Ja, förutom de som är pågående nu. Därför klassades de i USA för experimentiella. Vilket det var tänkt att de skulle göra fram till 2024. Minst!
Sedan är nog ordet "Fakta" mer missbrukat här, än i några andra trådar. När några, gång efter annan, upprepar att de står på den enda rätta sidan, för det är fakta. Eller svepande formuleringar som -"Vi/alla tycker så". Det förekommer bara i Covidtrådarna. Man kan undra varför?

Staffans
Jag ser mest svepande formuleringar från dig just nu, för att försöka argumentera mot ett sakligt påstående underbyggt med fakta.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nu handlar ju tråden om covid-19 och vaccination. Om man vaccinerar sig (eller blir frisk efter genomgången Covid-19 infektion) så bildar kroppen antikroppar mot viruset som orsakade Covid-19. Jag menade förstås antikroppar mot detta virus, inte något annat.
Antikropparna gör att immunförsvaret känner igen viruset och snabbare kan komma igång och bekämpa viruset nästa gång man blir smittad av viruset.
Jag upprepar mig lite då.
Du förstår väl att immunförsvaret inbegriper fler aspekter än bara antikroppar? Därav att effekten av vaccinet blir olika bra hos olika individer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Personen som b8q:s inlägg är väl lite för ung och för frisk att vara en modell för medelsvensson så:
Vad var din tanke när du skrev inlägg #3065 ?
På vilket sätt tyckte du att det var relevant?

Du verkade vara negativ till vaccin tidigare i tråden. Är det rätt uppfattat?
Har förklarat detta tidigare och samma svar igen.Är inte negativ till själva vaccinet utan folket som inte följer rekommendationerna utan har slutat följa dom i exempel affärer och du måste hålla med om att hålla avstånd idag är inte samma för typ 6 månader sedan därför kommer jag avvakta att ta vaccinet när det kommer ett kraftigare som fungerar bättre. Är 100% säker på att exempel munskydd skyddar ganska effektivt mot droppsmitta som både min fru och jag blev smittade. Kommer en utfall från Israel varför inte vaccinet var så skyddande som man först trodde och är säker på att det kommer visa att vaccinet ineffektivt var mycket sämre än vad först trodde och i samband med att man släppte på rekommendationerna blev resultatet mycket negativt. Som sagt så finns det yngre med som gått bort på covid 19 men är inte direkt medelsvensson.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, de klassades som nödgodkända, "Emergency Use Authorization". Vilket inte är samma sak som experimentellt som mer motsvarar statusen innan EUA.

EUA gavs även för att tillåta att mediciner godkända för andra ändamål fick ges till covidpatienter, t.ex. remdesivir, hydroxiklorokin och bamlanivimab.
Comirnaty har väl fått sitt fullständiga godkännande nu?
 
F fsn skrev:
ja, verkligen. Jag kanske skall berätta om min vaccinering, det måste vara intressant för alla att läsa.
Ja varsågod att berätta.
Tycker du att mitt inlägg var dåligt?
Så dåligt att du är den enda som blev upprörd nog att kommentera?
Tycker du att man inte ska skriva på ett forum?

Nu bör du nog fundera lite på vad du egentligen säger/skriver.
Internet-tuff imponerar inte på mig.
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det vet ingen!

Staffans
Vilket tror du är farligast då?
 
R
M mickef skrev:
Känner du nån som har vaccinerat sig för att enbart stoppa pandemin eller rädda den svenska sjukvården?
Nej, som jag skrev i inlägget du citerade så är det ju svårt eftersom det finns fördelar för även den som utför handlingen. Det går m.a.o. inte att vara helt osjälvisk.

Men det var ju inte heller det du hävdade. Du hävdade:

"Om du tror att folk vaccinerar sig av hänsyn till något annat än sitt eget skydd, med något undantag, så är du naiv."

Jag har inte enbart vaccinerat mig av hänsyn till mitt egna skydd jag har även vägt in nyttan för de personer jag träffar och samhället i stort. Så vet jag att de flesta jag känner resonerat. Så ditt ursprungliga uttalande ovan är därmed inte bara cyniskt, det är (som tur är) inte heller sant.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du är så naiv och lättledd, att jag häpnar.

Forskarna är på inget sätt överens. Problemet är att de som inte tycker "rätt", blir censurerade för folkets väl:sick:, som i vilken diktatur som helst.

Staffans
Då kom vi till slut in helt och fullt i konspirationsvärlden. Vilka forskare blir censurerade och av vem/vilka? Är det de där rymd-ödle-judarna som är i farten nu igen :)
 
J
Emma242 skrev:
Som statligt sponsrad forskare själv blir jag alltid fascinerad över påståenden om censurerade forskare. Visst, i Kina, Nordkorea eller Ungern kanske. Men generellt? Var kommer detta ifrån?

Vi forskare kanske är lite dåliga på att nå ut och prata om vårt arbete för den stora publiken som betalar vår lön, men det är inga hemligheter som det pysslas med. Många arbetar på instutioner som i Sverige omfattas av offentlighetsprincipen, och i många andra länder omfattas forskningen av liknande lagar och regler. Det är så enkelt att granska och kolla upp om någon skulle censureras. Hittills har ingen lyckas visa belägg för att det skulle vara något vanligt problem.

Visst, det förekommer att forskare framförallt inom den anslagsfinansierade forskningen samt industrin har svårt att hålla isär forskningsetik och karriären. Men det handlar ofta om en osund och hetsig kultur där det handlar om att producera resultat eller kastas ut ("publish or perish"). Det är väldigt sällan det handlar om externa påtryckningar att vinkla resultaten. Snarare tvärt om, att man publicerar lite för mycket lite för snabbt, och sedan får lite svårt att stå för ens skakiga slutsatser.

Själv är jag i en bransch som rört sig mycket både inom klimat- och Covid-19-forskningen, är bekant med flera av de "stora namnen" i fältet vad gäller både metod och analys, och uppfattar det som snarare än censureras att fältet har väldigt högt i tak. Aldrig förut har forskare haft så stort svängrum och frihet att styra över sin egen forskning som idag.
Jag kan bara hålla med. Medel kan vara och är oftast avsedda för särskilda projekt men i praktiken har man som forskare väldigt stor frihet att styra över sina pengar och tid. Känner man sig censurerad är det ju fritt fram att arbeta på sin fritid istället, det gör de flesta icke-censurerade forskare ändå. Idag finns det alltid någonstans man kan publicera sina resultat.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Har förklarat detta tidigare och samma svar igen.Är inte negativ till själva vaccinet utan folket som inte följer rekommendationerna utan har slutat följa dom i exempel affärer och du måste hålla med om att hålla avstånd idag är inte samma för typ 6 månader sedan därför kommer jag avvakta att ta vaccinet när det kommer ett kraftigare som fungerar bättre. Är 100% säker på att exempel munskydd skyddar ganska effektivt mot droppsmitta som både min fru och jag blev smittade. Kommer en utfall från Israel varför inte vaccinet var så skyddande som man först trodde och är säker på att det kommer visa att vaccinet ineffektivt var mycket sämre än vad först trodde och i samband med att man släppte på rekommendationerna blev resultatet mycket negativt. Som sagt så finns det yngre med som gått bort på covid 19 men är inte direkt medelsvensson.
Ja, det är illa att folk inte följer restriktionerna men att de inte gör det är väl snarast ett argument för att vaccinera sig än att låta bli.

Att vaccinets skyddseffekt avtar med tiden är väl största anledningen till varför t.ex. Storbritannien först rapporterade mycket bra skydd, typ över 90 % mot allvarlig sjukdom efter infektion med delta men sen vid senare undersökningar ser att det har blivit sämre. De har väl tom. räknat fram hur många % som skyddseffekten avtar per månad. Jag förstår inte hur faktumet att skyddseffekten avtar med tiden gör att man låter bli att vaccinera sig.

Vaccintillverkarna håller på och testar uppdaterade vaccin och det som verkar komma först är ett som är utvecklat för betavarianten eftersom det i kombination med nuvarande vaccin bör ge ett bra skydd mot många varianter, t.ex. delta. Leveranser till EU kommer tidigast att starta i december.

Det är ju ingen som vet om de andra typer av vaccin som håller på och utvecklas kommer att ha en skyddseffekt som varar längre. Så vad väntar du på och vad gör du om det visar sig att alla vacciners skyddseffekt avtar med tiden i ungefär samma takt?

Det tas fram två varianter av influensavaccin per år, ett på våren och ett på hösten, vardera för 3-4 olika influensavarianter. Med tanke på hur coronaviruset muterar är det väl inte helt osannolikt att det blir något liknande för covid. Ska du då hela tiden hålla på och skjuta upp vaccineringen för att det några månader senare kommer en ny vaccinvariant?

När var det som du och din fru blev smittade?
 
BirgitS
timmelstad timmelstad skrev:
Comirnaty har väl fått sitt fullständiga godkännande nu?
Japp, men Staffans2000 gillar inte det för det har gått flera år för fort så han verkar anse att det är något lurt med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.