Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Nu har det varit mycket diskussioner lite vid sidan av själva huvudfrågan i trådstarten. Jag är själv skyldig till en del OT :oops:

Det vore intressant att läsa argument mot att vaccinera sig. Bara lista ett eller flera kortfattat.

Jag tycker frågan har drunknat i alla diskussioner. Så svara gärna på det här inlägget med era skäl ”bumper sticker style”. Argumentera inte emot, utan fyll på med fler argument emot i ytterligare svar nästan under det. Argumentation kan tas via nya inlägg.:geek:

Hoppas TS är ok med det och att det är i linje med avsikten med tråden. Inte min mening att leka polis i någon annans tråd. Jag är däremot intresserad att höra era skäl.(y)

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Jo jag känner till allt detta. Jag har ingenting emot jämlikhet eller jämlik hälsa. Men den tolkningen att det ska vara minsta gemenasts nämnaren, alltså bart skapa jämlikhet genom att alla ska ha lika dåligt som den sämsta är fel väg. Varför inte sikta på att lyfta fler från lägsta nivån uppåt?
Inget konstigt med det. Det har väl alltid varit den gängse tolkningen av jämlikhet i Sverige?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inget konstigt med det. Det har väl alltid varit den gängse tolkningen av jämlikhet i Sverige?
Mer marxism åt folket

av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov:cool:

• Haha
pmd
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Får du gärna förklara vad som är orimligt?
Ditt påstående. Läs professorns förklaring i artikeln. Det är inte farligt att ta till sig information i sin helhet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Läs på själv. Om du inte vill tro mig.
Sen blanda inte någonting annat än vaccin.
Här går det inte att göra någon jämförelse.
Vaccinet är det ända jag vet som styrs av en grundlag.
Vaccin specifikt styrs inte via någon grundlag.
Nu verkar det som du läst en förklaring någonstans och missat förklaringen.

Det handlar om 6 paragrafen 2 kapitlet i Regeringsformen om grundläggande friheter och rättigheter. Paragraf 6 säger bland annat att man är skyddad mot påtvingade kroppsliga ingrepp.

Ingen av våra grundlagar säger något specifikt om vaccinering men det omfattas av ovan nämnda paragraf.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Enkelt. Du kan inte tvinga någon att vaccinera sig. Då kan du inte sparka någon för att man inte vaccinerar sig.
Nej, det är inte ”enkelt”. Som arbetsgivare har du en långt sträckande arbetsledande funktion. Om man som arbetsgivare anser att en personal inte kan utföra sina arbetsuppgifter har man rätt eller rentav är skyldig att ge denne andra arbetsuppgifter. Om det inte finns andra arbetsuppgifter (något arbetsgivaren naturligtvis måste kunna påvisa) så kan det i slutändan leda till att arbetstagaren inte kan utföra de uppgifter man är anställd till och då måste sägas upp.

Det krävs en del finlir men kom inte och säg att det inte är möjligt för en… tja kalla det ”ambitiös” arbetsgivare.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Ditt påstående. Läs professorns förklaring i artikeln. Det är inte farligt att ta till sig information i sin helhet.
Det ända som var orimligt i mitt inlägg var sanningen som du inte vill ta till dig.

Fairlane
V växelventil skrev:
Det ända som var orimligt i mitt inlägg var sanningen som du inte vill ta till dig.
Det som är orimligt är att du verkar anse att vaccinet inte fungerar bara för att det finns vaccinerade på sjukhus. Ingen har någonsin påstått att vaccinationen är 100%-ig.

Fundera igenom följande scenario.
Land A och land B har lika stor befolkning och lika stor smittspridning. I land A är samtliga vaccinerade och i land B är ingen vaccinerad.
I land A har det senaste månaden dött 1 person och 50 ligger på sjukhus, allvarligt sjuka.
I land B har det senaste månaden dött 10 personer och 500 ligger på sjukhus.

Anser du att vaccinationen gör nytta i land A eller är det faktum att det dött en person och att det ligger 50 stycken på sjukhus (samtliga vaccinerade!) ett bevis för att vaccinationen inte fungerar?

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Ja och samma sak kommer ske här. Ju fler som vaccinerar sig desto högre andel inlagda på sjukhus kommer vara fullvaccinerade.

Hade det inte varit för Delta och liknande mutationer hade det kunnat vara riktigt lovande vid det här laget.
tycker det ser bra ut även med delta. Det är ju inte fullvaccinerade som blir så sjuka att de behöver hjälp annat än enstaka fall. Det största problemet är ju alla nötter som inte vaccinerar sig och därmed ger utrymme för fortsatt spridning och nya mutationer.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vaccin specifikt styrs inte via någon grundlag.
Nu verkar det som du läst en förklaring någonstans och missat förklaringen.

Det handlar om 6 paragrafen 2 kapitlet i Regeringsformen om grundläggande friheter och rättigheter. Paragraf 6 säger bland annat att man är skyddad mot påtvingade kroppsliga ingrepp.

Ingen av våra grundlagar säger något specifikt om vaccinering men det omfattas av ovan nämnda paragraf.
Jag trodde inte behövde vara så tydlig.
Men vaccin passar in den lagen. Om du har någon annan tolkning så får du starta en egen tråd.
Att en fingerfärdig arbetsgivare försöker hitta en väg ut är inte samma som att det är rätt väg. Men ännu har ingen dragit det hela till arbetsdomstolen.
Det enkla svaret är nej du kan inte sparka någon för att denne inte vill vaccinera sig .
Man kan omplaceras. Sen vad som händer med omplacering om det inte finns är en ännu oprövad väg. Fiffel och båg hör inte till frågeställningen.

Om du inte vill tro mig så är det bara surfa runt och kolla.
Båda parter är överens. Frågetecknet är omplacering

S swirve skrev:
Det är märkligt att det är samma personer som drar upp covid som en konspiration av nån högre makt som också tror att 5g är livsfarligt och nåt som staten ska styra medborgarna med... Tex den länkade Facebook gruppen mfl.. Och tonsättande i gruppen är en skrothandlare från Överum... Märkligt att folk (inkl Catherine) lyssnar på denna clown och skapar sig en bubbla, det är solklart att de i gruppen saknar all form av sans/vett/kritiskt tänkande.
Vill bara säga att i ”denna grupp” byggahusare så är det faktiskt inte mycket bättre än vissa fb sidor. Så man ska inte kasta sten i ett glashus;)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag tog hänsyn till räkningens start. Resten kan jag faktiskt säga att jag skiter fullkomligt i.
Jag respekterar om de äldre inte vill träffa mig. Jag räknar med att om de vill träffa mig har de antingen tagit sina doser eller accepterar läget. Har fått klart för mig att jag inte får komma hem till någon gamling nu =) Jag accepterar det och det blir deras förlust.
Men jag lever och tror på människans fria egna val. Dvs jag är försiktigt men väljer vad jag vill med min kropp.

Ser man sen på kraftiga biverkningar i långtid av viruset så vill jag se de exakta siffrorna i antal och procent MYCKET VIKTIGT med antal och inte bara procent. Av alla jag känner eller vet vilka de är så har 0% någon biverkning efter sjukförloppet.
Wow nu när jag läser dina svar i denna tråd så klarnar mycket. Tack för förtydligandet

MathiasS MathiasS skrev:
tycker det ser bra ut även med delta. Det är ju inte fullvaccinerade som blir så sjuka att de behöver hjälp annat än enstaka fall. Det största problemet är ju alla nötter som inte vaccinerar sig och därmed ger utrymme för fortsatt spridning och nya mutationer.
Men du kan ju inte kalla folk nötter på grund av att dom inte vill vaccinera sig, det måste ju vara upp till var och en att göra det.
Kallar du tex folk som går på systemetbolaget för nötter?

• Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
A
Jag trodde inte behövde vara så tydlig.
Men vaccin passar in den lagen.
Jag förstår inte riktigt den här meningen. Kan du förklara vilken del av lagen och på vilket sätt den reglerar vaccin på det sätt du är ute efter vore det tacksamt?

T twoody skrev:
Men du kan ju inte kalla folk nötter på grund av att dom inte vill vaccinera sig, det måste ju vara upp till var och en att göra det.
Kallar du tex folk som går på systemetbolaget för nötter?
de som ligger på intensiven, ovaccinerade, är nästan samtliga i riskgrupp pga övervikt eller annan försvårande omständighet. Ett fåtal av dessa kanske inte kan ta vaccin av medicinska skäl men resten, ja de är nog nötter.

på Systembolaget har jag också sett en och annan nöt.

och ja, det är upp till var och en att välja.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.