818 154 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Vad ska jag läsa på? Det låter som jag bett dig läsa på, men det har jag inte. Så argumenterar jag inteBananskalare skrev:
Jag vet vad som gäller för både vaccin och körkort.
Det steget togs för över hundra år sen. Innan första världskrigets utbrott gick det för de allra mesta bra att resa i Europa utan att visa upp ett pass. När kriget bröt ut införde de flesta länder passtvång för inresa av säkerhetsskäl. Man ville hålla koll på spioner och annat löst folk.harry73 skrev:
Så om vi har ett övervakningssamhälle pga att pass infördes för hundra år sen så kan vi vara lugna. Det kommer att dröja hundra år innan ett covidpass får samma resultat.
Jämlik hälsa är ett högt prioriterat område för FOHM. Det är det övergripande målet som nämns i första avsnittet (Verksamhet) i regeringens regleringsbrev från 2019-12-19.P Pin skrev:
Förmodligen har regeringen skickat ytterligare ett regleringsbrev till FOHM sen dess, men det var brevet från december 2019 som gällde när pandemin bröt ut.
Jag, bl.a.garvin skrev:
Det var därför jag lade till meningen om att sända en tacksamhetens tanke till mig …
Jag menar alltså att det här är en samhällsservice som är väl värd att betala skatt för. Det finns mycket slöseri med skattemedel i den offentliga sektorn, men här ser vi väl använda skattepengar.
Jo jag känner till allt detta. Jag har ingenting emot jämlikhet eller jämlik hälsa. Men den tolkningen att det ska vara minsta gemenasts nämnaren, alltså bart skapa jämlikhet genom att alla ska ha lika dåligt som den sämsta är fel väg. Varför inte sikta på att lyfta fler från lägsta nivån uppåt?P pmd skrev:Jämlik hälsa är ett högt prioriterat område för FOHM. Det är det övergripande målet som nämns i första avsnittet (Verksamhet) i regeringens regleringsbrev från 2019-12-19.
Förmodligen har regeringen skickat ytterligare ett regleringsbrev till FOHM sen dess, men det var brevet från december 2019 som gällde när pandemin bröt ut.
I fallet med hemarbete blir det då att se till att fler kan arbeta hemifrån. Inte att ingen ska få om inte alla får, Det finns fortfarande arbetsgivare som motarbetar hemarbete trots att det skulle kunna fungera utmärkt. De har för stort kontrollbehov och litar inte på sina anställda. Chefer som blir onödiga eftersom personalen kan göra jobbet utan detaljstyrning. En tro att man måste vara på en speciell plats ett visst antal timmar per dag.
Självklart finns det också många jobb som inte fungerar alls på distans.
"I trafiken" brukar avse allmän väg, och visst diskuterar vi förhållanden i Sverige?Bananskalare skrev:
Ett covidpass är inte något som inskränker grundläggande mänskliga rättigheter.
(Nej, jag vill inte att Sverige inför covidpass).