Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Bananskalare Bananskalare skrev:
Läs på själv. Om du inte vill tro mig.
Sen blanda inte någonting annat än vaccin.
Här går det inte att göra någon jämförelse.
Vaccinet är det ända jag vet som styrs av en grundlag.
Vad ska jag läsa på? Det låter som jag bett dig läsa på, men det har jag inte. Så argumenterar jag inte

Jag vet vad som gäller för både vaccin och körkort.

P
harry73 harry73 skrev:
Det var inte vad jag skrev och ville få fram med mitt inlägg, men ja även passkontrollen vid gränsen är ett steg mot ett övervakningssamhälle.
Det steget togs för över hundra år sen. Innan första världskrigets utbrott gick det för de allra mesta bra att resa i Europa utan att visa upp ett pass. När kriget bröt ut införde de flesta länder passtvång för inresa av säkerhetsskäl. Man ville hålla koll på spioner och annat löst folk.

Så om vi har ett övervakningssamhälle pga att pass infördes för hundra år sen så kan vi vara lugna. Det kommer att dröja hundra år innan ett covidpass får samma resultat. ;)

P
F frasen_36 skrev:
Jag känner inte likadant, känner inte att jag har något att dölja.
Man ska nog inte förringa riskerna med ett övervakningssamhälle. Det är inte för inte som personnummer av svensk modell är förbjudna i Tyskland.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
I det här fallet är det grundlagen.
Vilken/vilka delar av grundlagen?

P
harry73 harry73 skrev:
Samma gäller för ovaccinerade
Sant. De smittar inte lika mycket som vaccinerade. De smittar mera.

P
V växelventil skrev:
Av 514 patienter som behöver akut sjukvård är 59% fullvavaccinerade. [länk] i Israel.
Ja, som det står i artikeln:
"Ju fler som är vaccinerade i landet, desto större andel av de inlagda på sjukhusen kommer att vara vaccinerade".

P
harry73 harry73 skrev:
Arbetsgivaren har ingen rätt att veta om du är vaccinerat eller inte. Och jag tror att det är ok att ljuga om det.
Om det är på det viset borde det ändras. Jag vill inte ha ovaccinerad sjukvårdspersonal i min närhet om jag skulle bli inlagd på sjukhus.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Jo, som hans jobb är definierat av regeringen. Min naiva önskan vore att han gjorde strikt medicinska bedömningar och lämnade jämlikheten därhän. Medicinskt är det ju bättre om vissa kan jobba hemma även om inte allla kan. Istf alla ska gå till jobbet för att vissa måste.
Jämlik hälsa är ett högt prioriterat område för FOHM. Det är det övergripande målet som nämns i första avsnittet (Verksamhet) i regeringens regleringsbrev från 2019-12-19.
Förmodligen har regeringen skickat ytterligare ett regleringsbrev till FOHM sen dess, men det var brevet från december 2019 som gällde när pandemin bröt ut.

H
Vilken skrämmande läsning!

P
garvin garvin skrev:
Vem har betalat då?
Jag, bl.a.
Det var därför jag lade till meningen om att sända en tacksamhetens tanke till mig …

Jag menar alltså att det här är en samhällsservice som är väl värd att betala skatt för. Det finns mycket slöseri med skattemedel i den offentliga sektorn, men här ser vi väl använda skattepengar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
garvin garvin skrev:
Vem har betalat då?
Jag tänkte precis likadant. Vadå gratis:D. Är han kommunist?

Staffans

P pmd skrev:
Jämlik hälsa är ett högt prioriterat område för FOHM. Det är det övergripande målet som nämns i första avsnittet (Verksamhet) i regeringens regleringsbrev från 2019-12-19.
Förmodligen har regeringen skickat ytterligare ett regleringsbrev till FOHM sen dess, men det var brevet från december 2019 som gällde när pandemin bröt ut.
Jo jag känner till allt detta. Jag har ingenting emot jämlikhet eller jämlik hälsa. Men den tolkningen att det ska vara minsta gemenasts nämnaren, alltså bart skapa jämlikhet genom att alla ska ha lika dåligt som den sämsta är fel väg. Varför inte sikta på att lyfta fler från lägsta nivån uppåt?

I fallet med hemarbete blir det då att se till att fler kan arbeta hemifrån. Inte att ingen ska få om inte alla får, Det finns fortfarande arbetsgivare som motarbetar hemarbete trots att det skulle kunna fungera utmärkt. De har för stort kontrollbehov och litar inte på sina anställda. Chefer som blir onödiga eftersom personalen kan göra jobbet utan detaljstyrning. En tro att man måste vara på en speciell plats ett visst antal timmar per dag.

Självklart finns det också många jobb som inte fungerar alls på distans.

• Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
?
Det var inte en invändning mot vad du skrev utan ett förtydligande för vissa andra. :whistle:

P
Ska vi vara såna? Du är hjärtligt välkommen att sitta bakom ratten utan körkort i trafiken.
Du sa inte var...
"I trafiken" brukar avse allmän väg, och visst diskuterar vi förhållanden i Sverige?
Ett covidpass är inte något som inskränker grundläggande mänskliga rättigheter.
(Nej, jag vill inte att Sverige inför covidpass).

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Läs på själv. Om du inte vill tro mig.
Vad ska Pin läsa på? Jag är också nyfiken och vill gärna läsa på om samma sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.