Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
MathiasS MathiasS skrev:
de som ligger på intensiven, ovaccinerade, är nästan samtliga i riskgrupp pga övervikt eller annan försvårande omständighet.
Så har det väl varit under hela pandemin? Med tillägget hög ålder till riskfaktorerna.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P Pin skrev:
Chefer som blir onödiga eftersom personalen kan göra jobbet utan detaljstyrning. En tro att man måste vara på en speciell plats ett visst antal timmar per dag.
Vi har bevisligen väldigt olika erfarenheter för den här positionen, som jag sett tidigare på nätet, känner jag inte alls igen mig i. I min värld blir mellancheferna betydligt mer viktiga i en distribuerad värld där man inte på samma naturliga sätt kan ha en känsla för hur teamen mår och presterar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
de som ligger på intensiven, ovaccinerade, är nästan samtliga i riskgrupp pga övervikt eller annan försvårande omständighet. Ett fåtal av dessa kanske inte kan ta vaccin av medicinska skäl men resten, ja de är nog nötter.
på Systembolaget har jag också sett en och annan nöt.

och ja, det är upp till var och en att välja.
Ja då är det ju inte vaccineringen som är problemet utan nötter som lever osunt;)
Så många mer liv skulle räddas om man bara fick folk att äta nyttigare och motionera.
 
KristinaRT
V växelventil skrev:
Men kan man inte kontrollera om man har ett starkt eller svagt immunförsvar går inte?Går inte det?Hur svårt är det du smittar ingen med svagt immunförsvar. Var det svårt?
Jag rekommenderar starkt en googling på immunförsvar…. Eller en gymnasiebok i biologi.

Kort och kärnfullt; Nej du kan inte ta ett prov och avgöra vem som har ett ”starkt” immunförsvar”. Finns inget prov för detta.
Däremot kan man ta flera prover för att se om en individ har någon form av immunbrist. Det är en utredning som görs regelbundet, kräver flera rör blod och tar upp mot en vecka. Innefattar multipla analyser av alla typer av immunceller samt antikroppsproduktion.
 
  • Gilla
skogaliten och 7 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Vi har bevisligen väldigt olika erfarenheter för den här positionen, som jag sett tidigare på nätet, känner jag inte alls igen mig i. I min värld blir mellancheferna betydligt mer viktiga i en distribuerad värld där man inte på samma naturliga sätt kan ha en känsla för hur teamen mår och presterar.
Ja så tycker jag det borde vara. Vad jag menade är att många inte förmår att leda på distans och istf att lära sig det vill de att personalen är på plats istället.
 
V växelventil skrev:
Det ända som var orimligt i mitt inlägg var sanningen som du inte vill ta till dig.
Och vad för sanning är det du vill förmedla?
 
Staffans2000
T twoody skrev:
Men du kan ju inte kalla folk nötter på grund av att dom inte vill vaccinera sig, det måste ju vara upp till var och en att göra det.
Kallar du tex folk som går på systemetbolaget för nötter?
Det är ett ganska vanligt beteende bland de som tror sig sitta på sanningen. Alla som inte tycker som de själva, är mer eller mindre efterblivna missledda egoister.

@b8q konstaterade frankt, med länk till Wikipedia och allt, att de som själva vill bestämma över vad som injiceras i deras egna kroppar, är anarkister!
Kanske inte så konstigt att någon genuin galning luftar sina fanatiska tankar även här. Det får man ta.
Det oroande är att den stora massan som vanligtvis är så pigga på att rätta till minsta misstag, nu valde att vända sig om och lossas att det inget såg när någon ur de egna leden flippade ut totalt.

För de vet säkert varför det blev förbjudet att tvångsvårda människor. Om inte, kan jag komma med en liten bildgåta. Denne fryntlige läkare som arbetade för innevånarna bästa i sin kamp för bättre sjukvård.

Svartvit porträttbild av en man i kostym från mitten av 1900-talet.

Staffans
 
Redigerat:
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag trodde inte behövde vara så tydlig.
Men vaccin passar in den lagen. Om du har någon annan tolkning så får du starta en egen tråd.
Att en fingerfärdig arbetsgivare försöker hitta en väg ut är inte samma som att det är rätt väg. Men ännu har ingen dragit det hela till arbetsdomstolen.
Det enkla svaret är nej du kan inte sparka någon för att denne inte vill vaccinera sig .
Man kan omplaceras. Sen vad som händer med omplacering om det inte finns är en ännu oprövad väg. Fiffel och båg hör inte till frågeställningen.

Om du inte vill tro mig så är det bara surfa runt och kolla.
Båda parter är överens. Frågetecknet är omplacering
Det finns inget som är ”enkelt” när vi pratar om tolkning av juridik. Att du hävdar det är en stor indikation på att du inte vet vad du pratar om.
Och jo, man behöver vara tydlig om man påstår något om vad en lag säger. (Något jag hjälpte dig med, så varför skulle jag vilja göra en egen tolkning?).

På samma sätt förklarade jag också att arbetsrätt är ett knepigt område, något du återigen försöker reducera till något enkelt. Det är inte enkelt. Inte självklart. Det finns inget solklart att läsa genom att ”surfa runt”.
 
  • Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
timmelstad timmelstad skrev:
Det finns inget som är ”enkelt” när vi pratar om tolkning av juridik. Att du hävdar det är en stor indikation på att du inte vet vad du pratar om.
Och jo, man behöver vara tydlig om man påstår något om vad en lag säger. (Något jag hjälpte dig med, så varför skulle jag vilja göra en egen tolkning?).

På samma sätt förklarade jag också att arbetsrätt är ett knepigt område, något du återigen försöker reducera till något enkelt. Det är inte enkelt. Inte självklart. Det finns inget solklart att läsa genom att ”surfa runt”.
Vill arbetsgivaren bli av med dig, så lyckas de alltid.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
MAczea och 5 till
  • Laddar…
I
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vill arbetsgivaren bli av med dig, så lyckas de alltid.

Staffans
Nja, det där är inte helt sant, vet merän ett par st som lyckats stanna kvar på arbetsplatser trotts att arbetsgivaren velat bli av med dem. Gemensamma nämnaren är ofta att de varit anställd ganska länge och facket varit inkopplat.

Numera är det något enklare att säga upp folk men har man varit anställd länge är det fortfarande inte helt enkelt. Ofta väljer man att flytta runt på dem eller alternativt sparka dem snett upp i leden.

Måste förövrigt säga att jag är imponerad att du har pallat hålla dig aktiv i 150 sidor lång tråd, du måste verkligen brinna för detta ämne! =D
 
harry73
I Ironside skrev:
Måste förövrigt säga att jag är imponerad att du har pallat hålla dig aktiv i 150 sidor lång tråd, du måste verkligen brinna för detta ämne! =D
Ja det verkar vara taktiken i tråden. Försök trötta ut motståndarna med många inlägg, oftast utan riktiga motargument men med lite förlöjligandet och gärna lite härskarteknik ovanpå.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är ett ganska vanligt beteende bland de som tror sig sitta på sanningen. Alla som inte tycker som de själva, är mer eller mindre efterblivna missledda egoister.

@b8q konstaterade frankt, med länk till Wikipedia och allt, att de som själva vill bestämma över vad som injiceras i deras egna kroppar, är anarkister!
Kanske inte så konstigt att någon genuin galning luftar sina fanatiska tankar även här. Det får man ta.
Det oroande är att den stora massan som vanligtvis är så pigga på att rätta till minsta misstag, nu valde att vända sig om och lossas att det inget såg när någon ur de egna leden flippade ut totalt.

För de vet säkert varför det blev förbjudet att tvångsvårda människor. Om inte, kan jag komma med en liten bildgåta. Denne fryntlige läkare som arbetade för innevånarna bästa i sin kamp för bättre sjukvård.

[bild]

Staffans
Gåta? Det var väl bara en tidsfråga innan du skulle posta en bild på mengele. Din argumentation har ju i stort sett enbart bestått i nazistreferenser den senaste veckan.

Nazistreferenserna är förövrigt en ganska osmaklig halmgubbe som jag börjar bli rätt trött på. Det är så vitt jag kan se ingen i denna tråden som med våld vill injicera vaccin i någon.

Goodwins lag brukar infrias av den som har slut på riktiga argument ;)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dublin skrev:
Egentligen räcker det väl med 14 dagar. Dvs om alla på jorden skulle hålla avstånd till alla andra under samma 14 dagar så skulle ingen spridning ske och smittan dö ut.
Visserligen, problemet är ju bara det skulle leda till många dödsfall.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Om man vill utrota corona så måste du vara helt isoleradd. Sen blir mer än 14dgr
Du måste vara helt säker så några månader
Blir det nog. Men jag tror att du kan utrota corona. Men det bygger på att alla sitter i karantän
Om alla verkligen var isolerade en och en utan kontakt med någon annan så räcker nog 14 dagar. Om man blev smittad precis innan isoleringen började så blir man sjuk ung. 5 dagar senare och efter 7 dagar till är man inte smittsam, under förutsättning att man inte har stora sjukdomssymtom fortfarande. Det är ju inte utan anledning 14 dagar är max karantäntid vid inresa i något land (i alla fall har jag inte sett något land som kräver längre tid).
 
Staffans2000
I Ironside skrev:
Nja, det där är inte helt sant, vet merän ett par st som lyckats stanna kvar på arbetsplatser trotts att arbetsgivaren velat bli av med dem. Gemensamma nämnaren är ofta att de varit anställd ganska länge och facket varit inkopplat.

Numera är det något enklare att säga upp folk men har man varit anställd länge är det fortfarande inte helt enkelt. Ofta väljer man att flytta runt på dem eller alternativt sparka dem snett upp i leden.

Måste förövrigt säga att jag är imponerad, att du har pallat hålla dig aktiv i 150 sidor lång tråd, du måste verkligen brinna för detta ämne! =D
Det är bara en fråga om hur stor viljan är hos arbetsgivaren.

Brinna och brinna?
Man kan väl säga att lågan falnar när det mesta vaccinskeptikerna påstår eller hänvisar till, förlöjligas av de vaccinpositiva, med svepande raljeringar, som icke trovärdiga, med hänvisningar till Wikipedia! Det blir inte mycket till diskution under sådana omständigheter.

Staffans
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.