Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jaså? Vad har du fått den idén ifrån?

Staffans
Vad har du för intryck av antivaxxers då?
Du ser det ju också utifrån eftersom du inte är en av dem.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det har varit den allmänna meningen och stämmer det ser det ut som det kan bli en besvärlig höst för sjukvården eftersom vi kommer in i den med ett sämre läge inom sjukvården.
Jag tror inte att hösten blir värre än förra året, och jag tror direkt att det fanns delar av sjukvården i delar av landet som var väldigt överbelastade. Men när jag var på akuten eller i sjukhuset och undrade hur läget med Covid var, då tyckte nästan alla jag frågade, att det inte var så farligt och att man bara hade ett fåtal patienter och att de allra flesta som hamnade på akuten gick därifrån levande (90% har jag hört som uppskattning)
 
F
P pmd skrev:
Hur kan man tycka att en viss grupp människor inte ska få köra bil på allmän väg?
Detta enbart för att man valt att inte ta körkort?
Varför skulle någon körkortslös få köra bil på allmän väg? Det är olovlig körning och har alltid varit ett brott.
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Man skulle narturligtvis kontrollerat imunförsvaret först och se att man inte ligger i riskzonen.Alla blir inte svårt sjuka
Märker att du inte greppar det här.
1,Du kan ta ett enkelt blodprov för att se hur starkt immunförsvar du har och 87.36% av svenska folket har det.
2,Fördelen med smitta med alfa är på sjukhuset kunde man gett alfa smitta för att sedan kunna vara hemma i 14 dagar Mao inte ute i samhället och smitta som vanligt vid symtom.
3.Om nu folk hade varit hemma i 14 dagar så kan dom inte smitta andra och belasta sjukvården.
Det är riktigt att jag inte helt begriper detta, då det inte är mitt expertområde, därför lyssnar jag på de som kan istället. Några kommentarer.

1. Nej, så fungerar det ju inte. Man kan inte ta ett blodprov för att avgöra om man riskerar att bli svårt sjuk av Covid-19 eller inte.
2. Hur många ska man då smitta åt gången? 100' i veckan? Då är 200' sjuka samtidigt. Man får väl styra upp så att inte deras partners och eventuella barn heller rör sig ute då. Vi vill upp i närmare 80% så säg 8 miljoner personer. Då skulle det tagit drygt 1,5 år. Hmm, lite för länge kanske, vi borde minst dubbla det hela?

Sen finns det en rejäl hake med resonemanget, det baseras på kunskap som man sitter med i efterhand. Genomgången smitta med variant alfa skyddar (kanske) bättre mot variant delta, än vad vaccinerna gör. Det visste man inte då (om man ens är säker på det nu) och vi vet ju inte heller om det kommer en variant epsilon där det visar sig att vaccinet gör nytta, medan genomgången sjukdom med variant alfa kanske inte ger något nämnvärt skydd alls.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Kanske just för att ett vanligt argument för att inte vaccinera sig är att man inte litar på myndigheterna utan vill bestämma själv över vad man får i sig?
Så du menar att kravet på att själv bestämma över vad som sprutas in i den egna kroppen, är anarkism. Har du förstått, vad du just skrev?
Vakna upp och läs på lite, för det här var nog den äckligaste och okunnigaste kommentaren hittils!

Staffans
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag tror inte att hösten blir värre än förra året, och jag tror direkt att det fanns delar av sjukvården i delar av landet som var väldigt överbelastade. Men när jag var på akuten eller i sjukhuset och undrade hur läget med Covid var, då tyckte nästan alla jag frågade, att det inte var så farligt och att man bara hade ett fåtal patienter och att de allra flesta som hamnade på akuten gick därifrån levande (90% har jag hört som uppskattning)
Visst är det ett fåtal covidpatienter nu så jag är ju mer orolig för vad som händer framöver om smittspridningen ökar på arbetsplatser och i skolor som förra hösten, särskilt om vissa vacciner inte ger så långvarigt skydd. Det är väldigt många som har väntat på sin planerade operation mycket längre tid än vanligt, även om det förhoppningsvis är ovanligt med två års väntan som någon artikel skrev om.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För tillfället, ja. Men krävs det registrering hos staten för att köpa mat eller åka kollektivt, kan man omöjligt tala om frivillighet. Då blir vi istället tvångsregistrerade. Sug på det ordet. Tvångsregistrerade. Låter det inte lite surt?

Staffans

S
Trams
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för intryck av antivaxxers då?
Du ser det ju också utifrån eftersom du inte är en av dem.
Jag känner ingen, för jag har aldrig träffat någon som är emot vaccin i allmänhet. så jag vet faktiskt inte.

Här på forumet har jag inte läst någon kommentar från någon vaccinvägrare, ännu.
Däremot mycket oroande kommentarer från förespråkare.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så du menar att kravet på att själv bestämma över vad som sprutas in i den egna kroppen, är anarkism. Har du förstått, vad du just skrev?
Vakna upp och läs på lite, för det här var nog den äckligaste och okunnigaste kommentaren hittils!

Staffans
Nej, jag säger att argumentet ”jag vill inte att myndigheter bestämmer över mig utan vill själv bestämma vad jag gör”, är mer i linje med anarkins grundtanke än demokratins.
Demokrati betyder ju folkstyre, i praktiken att man ska rätta sig efter vad majoriteten av folket vill. Och i det här fallet vill nog majoriteten av folket att alla som kan ska vaccinera sig.

Men nu ska vi inte glida över till politik, för det får vi inte diskutera här. Jag avslutar därför detta sidospår här.

Själv vill jag INTE ha vaccinpass men jag vill att så många som möjligt går och vaccinerar sig.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är jag ingen förespråkare av vaccinpass, friskhetsintyg (som väl är ett mer korrekt namn i t.ex. Frankrike där nytt negativt PCR-test också är okej) eller liknande men man ska inte överdriva införandet av en QR-kod i mobilen eller på papper.Vilket väl alla önskar ska bli kortvarigt för att få ner smittspridningen till en lägre nivå.

Annars så känns det som du slår in öppna dörrar med ditt inlägg, åtminstone när det gäller mig.
”kortvarigt” kan bli ganska länge om det kommer nya varianter hela tiden och boosterdoser måste ges kontinuerligt, kanske för all framtid. Ett sådant scenario är väl inte helt uteslutet?

Innovationsförmågan från våra politiker att hitta på andra vaccin och hälso- och sjukvårdsdata som ska ingå i passet när väl infrastrukturen finns på plats ska man nog inte underskatta.
 
  • Gilla
Dheri och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Och vissa antivaccers börjar raljera med judestjärnor och andra störda kommentarer.
Ja å andra börjar prata om att de som inte vaccinerats sig ska inte få någon sjukvård. Jag Tror till och med att du är med i det gänget.

Dock så håller jag med om att judestjärnan inte ska vara med.
 
Staffans2000
F frasen_36 skrev:
Trams
Mycket mogen kommentar, för att vara från en förespråkare. Men skulle du vilja utveckla det ytterligare lite?

Staffans
 
J Jonobe skrev:
Du har helt missförstått det blodprovet. Du kan inte ta det på friska för att förutspå huruvida de kommer bli svårt sjuka i covid om de blir smittade. Något sådant blodprov finns inte.

Och som andra har sagt blir man inte nödvändigtvis svårt sjuk pga svagt immunförsvar (de finns givetvis med), utan snarare ett för starkt/dysreglerat immunsvar. Det är därför som vi ger immundämpande behandling.
J Jonobe skrev:
Du har helt missförstått det blodprovet. Du kan inte ta det på friska för att förutspå huruvida de kommer bli svårt sjuka i covid om de blir smittade. Något sådant blodprov finns inte.
Vart har jag skrivet det?Jag skrev att kontrollera om man har ett starkt eller svagt immunförsvar. [länk]

Och som andra har sagt blir man inte nödvändigtvis svårt sjuk pga svagt immunförsvar (de finns givetvis med), utan snarare ett för starkt/dysreglerat immunsvar. Det är därför som vi ger immundämpande behandling.
J Jonobe skrev:
Du har helt missförstått det blodprovet. Du kan inte ta det på friska för att förutspå huruvida de kommer bli svårt sjuka i covid om de blir smittade. Något sådant blodprov finns inte.
Vart har jag skrivet det ?Jag skre
Och som andra har sagt blir man inte nödvändigtvis svårt sjuk pga svagt immunförsvar (de finns givetvis med), utan snarare ett för starkt/dysreglerat immunsvar. Det är därför som vi ger immundämpande behandling.
Det har ja
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag känner ingen, för jag har aldrig träffat någon som är emot vaccin i allmänhet. så jag vet faktiskt inte.

Här på forumet har jag inte läst någon kommentar från någon vaccinvägrare, ännu.
Däremot mycket oroande kommentarer från förespråkare.

Staffans
Det har ju funnits några antivaxxare i tråden. Jag är dålig på att komma ihåg vad tillfälliga postare kallar sig men en av dem hette väl Christina Åberg eller något liknande.

Efter påpekande: Catharina Åberg ska det vara.
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Det är riktigt att jag inte helt begriper detta, då det inte är mitt expertområde, därför lyssnar jag på de som kan istället. Några kommentarer.

1. Nej, så fungerar det ju inte. Man kan inte ta ett blodprov för att avgöra om man riskerar att bli svårt sjuk av Covid-19 eller inte.
2. Hur många ska man då smitta åt gången? 100' i veckan? Då är 200' sjuka samtidigt. Man får väl styra upp så att inte deras partners och eventuella barn heller rör sig ute då. Vi vill upp i närmare 80% så säg 8 miljoner personer. Då skulle det tagit drygt 1,5 år. Hmm, lite för länge kanske, vi borde minst dubbla det hela?

Sen finns det en rejäl hake med resonemanget, det baseras på kunskap som man sitter med i efterhand. Genomgången smitta med variant alfa skyddar (kanske) bättre mot variant delta, än vad vaccinerna gör. Det visste man inte då (om man ens är säker på det nu) och vi vet ju inte heller om det kommer en variant epsilon där det visar sig att vaccinet gör nytta, medan genomgången sjukdom med variant alfa kanske inte ger något nämnvärt skydd alls.
J Jonobe skrev:
Du har helt missförstått det blodprovet. Du kan inte ta det på friska för att förutspå huruvida de kommer bli svårt sjuka i covid om de blir smittade. Något sådant blodprov finns inte.

Och som andra har sagt blir man inte nödvändigtvis svårt sjuk pga svagt immunförsvar (de finns givetvis med), utan snarare ett för starkt/dysreglerat immunsvar. Det är därför som vi ger immundämpande behandling.
Vart har jag skrivit om man kan kontrollera om immunförsvar mot covid 19?Jag skrev att kontrollera om man har ett starkt eller svagt immunförsvar går inte det menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.