817 038 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Nu gör du bort dig totalt. Så för din egen skull släpp körkortet.Nissens skrev:Nja, snarare ”måste jag ha körkort för att få köra bil själv?” Svar: ja.
Detta för att minska risken för andra, men också för dig själv.
Och det är helt frivilligt att ta körkort. Det är alltså inget straff att man inte får köra bil själv utan körkort. Det är en konsekvens av att man inte tagit körkort…
Detta borde vara självklarheter kan man tycka…
Du vet, vaccinpasset som är helt frivilligt gör att man inte är välkommen till vissa platser längre, helt frivilligt. Om jag inte har körkort är jag är ändå välkommen överallt. Oavsett om jag har körkort eller inte.
Tror inte jag att det skulle varit meningslöst.J Jonobe skrev:Jaha, då missförstod jag.
Och svaret är nej på din fråga. Du kan upptäcka väldigt grava immundefekter genom en "diff av lpk", tänk typ leukemi. Du kan inte uttala dig om hur starkt någons immunförsvar är i övrigt. Det ingår som del i en immunbristutredning, men den överväldigande majoriteten av de som drabbas av svår covid har inte immunnedsättningar (som vi kan mäta i alla fall). Så visst kan man ta blodprover för att titta på vissa utvalda delar av immunförsvaret, men inte på det sättet som du tänker och det skulle vara ganska meningslöst i denna kontext.
Redigerat:
Jag är inte läkare så exakt hur väl man kan kolla immunförsvaret varken vill eller kan jag debattera med dig. Jag inser mina begränsningar till skillnad från andra.V växelventil skrev:
Däremot vill jag gärna se belägg för att man på något sätt kan testa sig för risken att bli svårt sjuk (eller dö) av corona. Ett fungerande immunförsvar är inte en garanti för att inte kunna bli svårt sjuk i corona, så mycket har jag i.a.f. lärt mig under dessa månader av pandemi.
Om du inte kan visa att man i förväg kan veta att man bara blir mycket lindrigt sjuk så är ju din idé att medvetet smitta ner befolkningen med covid ganska korkad eller hur? Det är den förvisso ändå med tanke på karantänstiden och den ökade smittrisken.
Det är inte meningslöst - sjukvården gör ofta såna tester för att se om du har en infektion så att de kan ringa in vad du lider av, så att de lättare kan hitta rätt behandling.V växelventil skrev:
Det är bara inte ett meningsfullt test för att ta reda på hur din kropp skulle reagera på en Covid-infektion, för det kan det inte svara på.
Det skulle väl möjligen vara det gentest som visar om du har vissa neandertal-gener. Eller vad säger du, @Ulltand ?R RoAd skrev:Jag är inte läkare så exakt hur väl man kan kolla immunförsvaret varken vill eller kan jag debattera med dig. Jag inser mina begränsningar till skillnad från andra.
Däremot vill jag gärna se belägg för att man på något sätt kan testa sig för risken att bli svårt sjuk (eller dö) av corona. Ett fungerande immunförsvar är inte en garanti för att inte kunna bli svårt sjuk i corona, så mycket har jag i.a.f. lärt mig under dessa månader av pandemi.
Om du inte kan visa att man i förväg kan veta att man bara blir mycket lindrigt sjuk så är ju din idé att medvetet smitta ner befolkningen med covid ganska korkad eller hur? Det är den förvisso ändå med tanke på karantänstiden och den ökade smittrisken.
Nu är det inte tydligt definierat vad en antivaxxer är. Definitiionen beror nog väldigt mycket på vem man frågar.BirgitS skrev:
Det finns ju de som tror på konspirationsteorier, t ex att vaccin används för att styra människor. Chemtrails hör till samma kluster av teorier. Sedan finns det de som av religiösa anledningar inte vill vaccinera sig. Det är en hel annan grupp av människor, som inte alls har någon överlapp med föregående grupp.
Sedan finns det en grupp som tror på naturmedicin och kroppens egen kraft att läka, det finns de som tror att vaccin kan ha negativa effekter på vår hälsa. Här nämns ofta teorin att vaccin kan orsaka autism.
Det finns de som ser fördelarna med vaccin, men som tycker att man inte ska vaccinera barn i för ung ålder, eller att vissa vaccin är onödiga, medan andra kan vara bra att ha.
Sedan finns det också de som inte litar på stora internationella bolag, som t ex läkemedelsbolag, och som inte litar på att läkare är oberoende av läkemedelsindustrin.
Jag skulle absolut inte kalla alla antivaxxers, och jag tycker inte heller att jag själv är en antivaxxare. Men jag är medveten om att de finns de som skulle klassificera mig som antivaxxare
Så du menar att alla som har blivit sjuka i covid 19 blev svårt sjuka trots starkt immunförsvar?Hur förklarar du det som står i Expressen att dom som redan haft covid 19 kan ha bättre skydd en exempel 2 sprutor från Pfizer?R RoAd skrev:Jag är inte läkare så exakt hur väl man kan kolla immunförsvaret varken vill eller kan jag debattera med dig. Jag inser mina begränsningar till skillnad från andra.
Det finns inget direkt likhetstecken mellan ”Starkt immunförsvar” och ”Många vita blodkroppar”. Det är minst lika viktigt VAD immunförsvaret har ”lärt sig” och hur länge det ”minns”.V växelventil skrev:
Ett sätt att lära upp det, är genom vaccin. Ett annat är genom att genomlida sjukdomen.
Tillägg: gör en parallell med militärt försvar. Ett försvar bestående av flera miljoner soldater är ändå inget vidare försvar om de inte har några vapen att försvara sig med…
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Halten vita blodkroppar avgör inte om man har ett svagt eller starkt immunsystem.V växelventil skrev:
Att vara skyddad (mer eller mindre) därför att man har antikroppar mot ett visst virus har inte att göra med om man har ett svagt eller starkt immunsystem i största allmänhet.
Ingen har heller skrivit att alla som har blivit sjuka har ett starkt immunsystem, men de flesta eftersom de flesta har ett starkt immunsystem.
Jag stör mig på bilden som visas bredvid tråden på forumet. Därför kommer jag att lägga upp en lämpligare bild. De som i framtiden undrar vilken dålig bild jag syftar på, behöver bra skrolla upp till förra bilden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genom vaccin ja det ser man ju vad effektivt det är nere i Israel och kommer till Sverige snart med.B b8q skrev: