Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P Pin skrev:
Kan man inte klara sig utan både körkort och covidpass? Varför är covidpasset nödvändigt? Nog är det väl frivilligt att vaccinera sig eller inte, Det har vi väl alla varit överens om sedan början av tråden.
Visst det är frivilligt men med vaccin pass så börjar man gå ifrån frivilligheten.
Sen börjar andra röster prata om att ovaccinerade inte ska få sjukvård. Då försvinner friheten ännu mer.

Tycker du att något är frivilligt om jag säger att du får gärna putsa mina fönster.
Men om du inte gör det krossar jag dina fönster fönster? Känner du att det är frivilligt att putsa mina fönster?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det har ju funnits några antivaxxare i tråden. Jag är dålig på att komma ihåg vad tillfälliga postare kallar sig men en av dem hette väl Christina Åberg eller något liknande.
Catharina.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har ju funnits några antivaxxare i tråden. Jag är dålig på att komma ihåg vad tillfälliga postare kallar sig men en av dem hette väl Christina Åberg eller något liknande.
Där hade vi en idio...f'låt jag menar förstås
Antivaxxer.
Annars vet jag inte om vi haft någon anti vaxxer här. Även om en del slarvigt använder det uttrycket om vissa här. Men om man kan tänka sig att vaccinera sig annars så är man ingen anti vaxxers Kan vara bra att hålla reda på
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst det är frivilligt men med vaccin pass så börjar man gå ifrån frivilligheten.
Sen börjar andra röster prata om att ovaccinerade inte ska få sjukvård. Då försvinner friheten ännu mer.

Tycker du att något är frivilligt om jag säger att du får gärna putsa mina fönster.
Men om du inte gör det krossar jag dina fönster fönster? Känner du att det är frivilligt att putsa mina fönster?
Nja, snarare ”måste jag ha körkort för att få köra bil själv?” Svar: ja.
Detta för att minska risken för andra, men också för dig själv.

Och det är helt frivilligt att ta körkort. Det är alltså inget straff att man inte får köra bil själv utan körkort. Det är en konsekvens av att man inte tagit körkort…

Detta borde vara självklarheter kan man tycka…
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
R
V växelventil skrev:
Vart har jag skrivit om man kan kontrollera om immunförsvar mot covid 19?Jag skrev att kontrollera om man har ett starkt eller svagt immunförsvar går inte det menar du?
V växelventil skrev:
Man skulle narturligtvis kontrollerat imunförsvaret först och se att man inte ligger i riskzonen.Alla blir inte svårt sjuka
Märker att du inte greppar det här.
1,Du kan ta ett enkelt blodprov för att se hur starkt immunförsvar du har och 87.36% av svenska folket har det.
Hur ska vi tolka detta på något annat sätt än att du påstår att man kan kolla risken för att bli svårt sjuk i covid med ett blodprov?

Så du är nu överens om att man inte i förväg kan avgöra hur svårt sjuk man blir om man får corona?

Då faller ju din idé med att medvetet smitta folk (jag antar att det är din idé för du har fortfarande inte behagat svara på min direkta fråga) platt och är ju precis så dum som jag tyckte den lät från början.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det har ju funnits några antivaxxare i tråden. Jag är dålig på att komma ihåg vad tillfälliga postare kallar sig men en av dem hette väl Christina Åberg eller något liknande.
Det har jag nog missat isåfall. Jag har ju som sagt var, varit i köttet frånvarande i omgångar från BH.
 
B b8q skrev:
Nej, jag säger att argumentet ”jag vill inte att myndigheter bestämmer över mig utan vill själv bestämma vad jag gör”, är mer i linje med anarkins grundtanke än demokratins.
Demokrati betyder ju folkstyre, i praktiken att man ska rätta sig efter vad majoriteten av folket vill. Och i det här fallet vill nog majoriteten av folket att alla som kan ska vaccinera sig.

Men nu ska vi inte glida över till politik, för det får vi inte diskutera här. Jag avslutar därför detta sidospår här.

Själv vill jag INTE ha vaccinpass men jag vill att så många som möjligt går och vaccinerar sig.
Vill bara fråga hur du kan säga att demokratins grundtanke är en styr?
 
BirgitS
V växelventil skrev:
[länk]
Det där är reklam för att få så många som möjligt att köpa en produkt. Som vanligt är reklam inte samma sak som sanningen. Det är välkänt att viss cancerbehandling ger lågt antal vita blodkroppar och ett dåligt immunsystem gällande många sorters infektioner. Men det betyder verkligen inte att alla med ett normalt värde aldrig blir allvarligt sjuka i covid.

Antal vita blodkroppar är verkligen inte samma sak som hur ens kropp reagerar på en infektion och, som Jonobe skrev, många blir allvarligt sjuka i covid därför att deras immunsystem överreagerar.
 
R RoAd skrev:
Hur ska vi tolka detta på något annat sätt än att du påstår att man kan kolla risken för att bli svårt sjuk i covid med ett blodprov?

Så du är nu överens om att man inte i förväg kan avgöra hur svårt sjuk man blir om man får corona?

Då faller ju din idé med att medvetet smitta folk (jag antar att det är din idé för du har fortfarande inte behagat svara på min direkta fråga) platt och är ju precis så dum som jag tyckte den lät från början.
Men kan man inte kontrollera om man har ett starkt eller svagt immunförsvar går inte?Går inte det?Hur svårt är det du smittar ingen med svagt immunförsvar. Var det svårt?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vill bara fråga hur du kan säga att demokratins grundtanke är en styr?
Ursäkta, men jag förstår inte frågan?
 
Väldigt märkligt att man inte kan kontrollera om man har ett starkt eller svagt immunförsvar.
 
J
V växelventil skrev:
Vart har jag skrivit om man kan kontrollera om immunförsvar mot covid 19?Jag skrev att kontrollera om man har ett starkt eller svagt immunförsvar går inte det menar du?
Jaha, då missförstod jag.
Och svaret är nej på din fråga. Du kan upptäcka väldigt grava immundefekter genom en "diff av lpk", tänk typ leukemi. Du kan inte uttala dig om hur starkt någons immunförsvar är i övrigt. Det ingår som del i en immunbristutredning, men den överväldigande majoriteten av de som drabbas av svår covid har inte immunnedsättningar (som vi kan mäta i alla fall). Så visst kan man ta blodprover för att titta på vissa utvalda delar av immunförsvaret, men inte på det sättet som du tänker och det skulle vara ganska meningslöst i denna kontext.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Där hade vi en idio...f'låt jag menar förstås
Antivaxxer.
Annars vet jag inte om vi haft någon anti vaxxer här. Även om en del slarvigt använder det uttrycket om vissa här. Men om man kan tänka sig att vaccinera sig annars så är man ingen anti vaxxers Kan vara bra att hålla reda på
Det har dykt upp en och annan under året, men de brukar inte bli så långvariga när de avkrävs källor och fakta. Det finns ju flera trådar om covid/corona så det kan ha nog varit i andra trådar också.
 
V växelventil skrev:
Väldigt märkligt att man inte kan kontrollera om man har ett starkt eller svagt immunförsvar.
Du kan mäta halten av vita blodkroppar genom det test du syftar på. En halt kan vara hög (för att du har en pågående infektion), normal, eller låg (ofta pga någon sjukdom, eller t.ex. pågående cancerbehandling).

Men inte ens om du har normala nivåer så säger det något alls om VILKA sjukdomar ditt immunförsvar är berett att hantera, eller hur din kropp kommer att reagera. Tyvärr.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.