817 480 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
https://communitystudien.com/P pmd skrev:
Medveten smittspridning låter i mina öron att man medvetet smittar personer, t ex topsar i näsan med en smittad tops. Även smittspridningsparty som vissa föräldrar gör med barn som inte vaccineras mod mässlingen är lite samma sak.R RoAd skrev:
Att tvinga någon att smittas av en sjukdom som kan vara dödligt, är etiskt väldigt tveksamt. Så nej, en medveten smittspridning är inte ett försvarbart alternativ.
Men vad som händer nu, är att man medvetet minskar smittspridningen genom att begränsa befolkningens friheter, och där kan man såklart välja att lätta upp restriktionerna under vissa perioder och för vissa grupper, och acceptera att man får en mer naturligt smittspridning inom gruppen.
Men det som saknas i diskussionen idag är att man inte talar om effekten av genomgången sjukdom. Skulle vara intressant att veta vad andel av befolkning är som är fullvaccinerat eller har antikroppar pga sjukdom.
Smittspridningen just nu tyder på att vi inte har nått flockimmunitet under hela befolkningen, men hur nära är vi?
Den frågan får vi inte riktigt svar på om vi bara tittar på antal som är fullvaccinerat
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det håller jag med dig om och Fohm har ju gjort flera undersökningar om hur vanliga antikroppar är och den senaste är från månadsskiftet maj-juni.harry73 skrev:Men det som saknas i diskussionen idag är att man inte talar om effekten av genomgången sjukdom. Skulle vara intressant att veta vad andel av befolkning är som är fullvaccinerat eller har antikroppar pga sjukdom.
Smittspridningen just nu tyder på att vi inte har nått flockimmunitet under hela befolkningen, men hur nära är vi?
Den frågan får vi inte riktigt svar på om vi bara tittar på antal som är fullvaccinerat
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ar-och-datainsamlingar/genomgangen-infektion/Analys av prover insamlade från öppenvården 24 maj till 4 juni (vecka 21-22) 2021 visar att antikroppar mot SARS-CoV-2 påvisas hos 52,2 procent av den studerade populationen, med hög andel antikroppspositiva bland äldre vuxna 65–95 år (85,0 procent). Andelen antikroppspositiva bland vuxna 20–64 år var 52,0 procent, och bland barn 0-19 år 27,7 procent.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Du är bra rolig du!F frasen_36 skrev:
Antingen vaccinerar du dig eller så får du inte göra någonting. Det kan kallas för utpressning...
Förresten har jag sagt att jag vaccinerat mig?
Ändå sitter jag inte och skryter.
Jag står till och med ganska stadigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Att inte kunna gå på konsert, fotboll och liknande är verkligen inte samma sak som att inte kunna göra någonting.Bananskalare skrev:
Jättebra att du har vaccinerat dig
Men jag kan inte se att några skryter om att de har vaccinerat sig.
Jag vet inte vilka forskningsrapporter du pratar om, men jag vet att munskydd inte gör någon sådan minskning av smittspridningen. Det har många rapporter samt verkligheten visat tidigare. Därför är jag tveksam till hela ditt resonemang…V växelventil skrev:Tror du missar själva poängen varför man skulle förebygga med att gett injektion med alfa.Amrikanska forskare är helt klara med att delta varianten inte skulle bli så framgång om fler skulle haft starkare imunförsvar och titta vad som hände i usa i juli när man lättate på rekommendationerna med munskydd så ökade smittspridiningen stort bland dom som var fullvaccinerade/ovaccinerade så dom fick ta tillbaka munskyddskrav som gäller både utomhus och inomhus.
Tro det eller ej, men världen cirkulerar inte kring dig… det handlar inte om att straffa någon, det handlar om att hålla nere antal svårare sjukdomsfall eftersom vården riskerar att bli överbelastad.Bananskalare skrev:
Det medför begränsningar för individer, att vissa är lättkränkta och tar det personligt visar bara att man inte inser vad det handlar om…
Vem har pratat(skrivit) om "värde"??Bananskalare skrev:En fråga jag försökt ställa många gånger här...
Hur kan man tycka att en viss grupp människor inte ska ha rätt till sjukvård?
Hur kan man tycka att samma grupp inte ska ha rätt att vara på vissa platser?
Detta enbart för att man valt att inte vaccinera sig?
Självklart är det bäst om alla vaccinerar sig, men vill inte alla det. Det är bara att leva med.
Vem ger er rätt att tycka att dessa människor inte har samma värde?
Det handlar om att skydda andra - inget annat.
R RoAd skrev:Ja jag kanske missar poängen. Det beror i.s.f. på att du inte lyckas förmedla den. Dina inlägg är inte direkt glasklara.
Finns det planer på att injicera viruset i patienter för att medvetet smitta dem med covid? Länka i.s.f. till detta för det låter som du gravt missförstått något.
Och återigen, anser du att det skulle vara bättre att smitta ner befolkningen med covid än att vaccinera dem? Ja eller nej.
Om ja, hur tänker du att vården ska hantera miljontals covidsjuka personer när de haft problem redan vid en bråkdel av det?
Man skulle narturligtvis kontrollerat imunförsvaret först och se att man inte ligger i riskzonen.Alla blir inte svårt sjukaFairlane skrev:Oklart vad den sista meningen betyder, men om jag förstår dig rätt så hade ett vettigt alternativ varit att tidigare, när alfa-varianten spreds, så skulle man på sjukhusen, under kontrollerade former låtit folk få sjukdomen?
Vilka hade varit måltavla för detta? De som idag har valt att vaccinera sig eller den andra gruppen?
Var det så lugnt på sjukhusen då, så att personalen satt och rullade tummarna och lugnt kunde hanterat detta? Gärna med säg 2-3 miljoner personer för att det skulle kunna bli tillräckligt många med förbättrat immunförsvar för att det skulle kunna göra skillnad.
Märker att du inte greppar det här.
1,Du kan ta ett enkelt blodprov för att se hur starkt immunförsvar du har och 87.36% av svenska folket har det.
2,Fördelen med smitta med alfa är på sjukhuset kunde man gett alfa smitta för att sedan kunna vara hemma i 14 dagar Mao inte ute i samhället och smitta som vanligt vid symtom.
3.Om nu folk hade varit hemma i 14 dagar så kan dom inte smitta andra och belasta sjukvården.
Fungerar det verkligen på det viset? Källa önskas. Många av de allvarligaste fallen har ju trots allt varit när immunförsvaret reagerat FÖR starkt och gett sig på kroppens egna celler.V växelventil skrev:
Vad är det för blodprov som man skulle ta?V växelventil skrev:Man skulle narturligtvis kontrollerat imunförsvaret först och se att man inte ligger i riskzonen.Alla blir inte svårt sjuka
1,Du kan ta ett enkelt blodprov för att se hur starkt immunförsvar du har och 87.36% av svenska folket har det.
2,Fördelen med smitta med alfa är på sjukhuset kunde man gett alfa smitta för att sedan kunna vara hemma i 14 dagar Mao inte ute i samhället och smitta som vanligt vid symtom.
3.Om nu folk hade varit hemma i 14 dagar så kan dom inte smitta andra och belasta sjukvården.
B b8q skrev:
J Jonobe skrev:
LPKJ Jonobe skrev:
J Jonobe skrev:
J Jonobe skrev:
Är inte deltavarianten som angriper egna celler.Nej bara ett förslag från amerikanska forskare för 1 år sedan.B b8q skrev:
Är folk som
rBirgitS skrev:"Kan" är inte samma sak som att det är det vanligaste. I Sverige är det än så länge att det är i huvudsak icke-fullvaccinerade som ligger på sjukhusen.
Är väl mer deltavarianten
USA och Sverige kan inte heller jämföras eftersom det i amerikanska södern, där smittspridningen nu är högst, är en minoritet som har vaccinerat sig. Tack och lov så är det ju inte så i Sverige utan här har ju 1000-tals liv sparats bara under tredje vågen tack vare vaccinerna.
En sökning på 87.36% gav inga relevanta träffar och jag hittar ingenting om att man kan kolla i förväg hur sjuk man blir i corona.V växelventil skrev:Man skulle narturligtvis kontrollerat imunförsvaret först och se att man inte ligger i riskzonen.Alla blir inte svårt sjuka
Så källor på detta tack.
Oavsett så känns det ju vettigare att ta ett vaccin där du inte smittar alls jämfört med att sitta i karantän i 14 dagar.