817 606 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Läste du mitt svar övehuvudtaget?Skrev ju att nu är det för sent.Varken på min frus covidavdelning eller min systersavdelning har 2st patienter totalt.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
RoAd:s svar är ju lika korrekt oavsett vilken variant det gäller. Kommer du inte ihåg att första vågen gjorde mindre än 10 % av befolkningen immuna och ledde till att flera tusen dog?V växelventil skrev:
Om man då skulle ha låtit i stort sett alla bli sjuka så hade det ju lett till i storleksordningen 50 000 döda och 100 000 med postcovid. Tycker du att det hade varit bra?
Ja jag läste ditt inlägg och jag tycker fortfarande det står att du tycker det kan vara en god idé för alfa. Och om det är för sent eller inte ändrar ju inte det faktum att du tycker medveten smitta är bättre än att vaccinera.V växelventil skrev:
Så kan du redogöra för varför du tycker det trots att det (återigen) skulle innebära överbelastning av vården plus många svårt sjuka och även en hel del döda?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Oklart vad den sista meningen betyder, men om jag förstår dig rätt så hade ett vettigt alternativ varit att tidigare, när alfa-varianten spreds, så skulle man på sjukhusen, under kontrollerade former låtit folk få sjukdomen?V växelventil skrev:
Vilka hade varit måltavla för detta? De som idag har valt att vaccinera sig eller den andra gruppen?
Var det så lugnt på sjukhusen då, så att personalen satt och rullade tummarna och lugnt kunde hanterat detta? Gärna med säg 2-3 miljoner personer för att det skulle kunna bli tillräckligt många med förbättrat immunförsvar för att det skulle kunna göra skillnad.
Tror du missar själva poängen varför man skulle förebygga med att gett injektion med alfa.Amrikanska forskare är helt klara med att delta varianten inte skulle bli så framgång om fler skulle haft starkare imunförsvar och titta vad som hände i usa i juli när man lättate på rekommendationerna med munskydd så ökade smittspridiningen stort bland dom som var fullvaccinerade/ovaccinerade så dom fick ta tillbaka munskyddskrav som gäller både utomhus och inomhus.R RoAd skrev:Ja jag läste ditt inlägg och jag tycker fortfarande det står att du tycker det kan vara en god idé för alfa. Och om det är för sent eller inte ändrar ju inte det faktum att du tycker medveten smitta är bättre än att vaccinera.
Så kan du redogöra för varför du tycker det trots att det (återigen) skulle innebära överbelastning av vården plus många svårt sjuka och även en hel del döda?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Jo, det var bara sanning i det inlägget.Staffans2000 skrev:Det var väl inte mycket sanning i det inlägget, Birgit?
Hittills har jag bara sett utfall från vaccinivrarna.
Alltifrån att de forskare och läkare som är kritiska, förlöjligas och nedvärderas med kommentarer som; -han är nog sur, för att ...
Till att kritisera mediet som förmedlar budskapet.
Likaså förekommer närmast raserilika utbrott om att de ovaccinerade minsann inte skall få någon vård alls eller åtminstone betala för den själva. När jag och flera andra frågar hur de tänker bestraffa annat riskbeteende, fegar de ut.
Dessutom är judestjärna en bra jämförelse då staten i båda fallen vänder majoritetens ögon mot en minoritet och utpekar denna som ett hot mot hela samhället. Menar du att du verkligen inte kan se att tillvägagångssättet är likartat?
Staffans
Ja, du verkar vara något enögd, dvs. bara kunna se saken från ett håll. Jag har många gånger känt mig mobbad av dig och andra samt upplevt att andra också har blivit mobbade av dig och andra. Att t.ex. hånskratta åt folks inlägg är elakt och det ägnar du dig åt en hel del. Du m.fl. gör utfall mot de som tycker att vaccinering är ett bra sätt att få ner antalet som dör och behöver sjukhusvård. Du m.fl gör närmast raseriliknande utbrott. Det är också elakt att påstå att de som inte håller med en själv vill ha ett övervakningssamhälle och synliga märken på andra fast det inte finns ett uns av sanning i det.
Men visst förstår jag att du och andra känner er mobbade också.
Det har inte talats om något "straff" överhuvudtaget. Var har du fått det ifrån? Det handlar om att SKYDDA övriga genom att MINSKA smittspridningen.Bananskalare skrev:Du ser inte skillnaden? Det är inte frivilligt om man får straff för att man inte gjorde som man skulle.
Om jag avstår från att köra bil, får jag något straff då? Nix, du fortsätta gör som du vill.
Men varför är det så viktigt för er att alla vaccinerar sig? Så viktigt att man väljer olika sätt att straffa människan på?
Har ni ens tagit reda på hur viktigt det är att siffrorna kommer över 80%? Vad händer om det bara blir 82% som vaccinerar sig?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Men det är ju ingen i tråden som har föreslagit att alla ska registreras för att de handlar mat. Det blir ju bara löjligt när du då drar upp sådana argument.Staffans2000 skrev:
Ja jag kanske missar poängen. Det beror i.s.f. på att du inte lyckas förmedla den. Dina inlägg är inte direkt glasklara.V växelventil skrev:Tror du missar själva poängen varför man skulle förebygga med att gett injektion med alfa.Amrikanska forskare är helt klara med att delta varianten inte skulle bli så framgång om fler skulle haft starkare imunförsvar och titta vad som hände i usa i juli när man lättate på rekommendationerna med munskydd så ökade smittspridiningen stort bland dom som var fullvaccinerade/ovaccinerade så dom fick ta tillbaka munskyddskrav som gäller både utomhus och inomhus.
Finns det planer på att injicera viruset i patienter för att medvetet smitta dem med covid? Länka i.s.f. till detta för det låter som du gravt missförstått något.
Och återigen, anser du att det skulle vara bättre att smitta ner befolkningen med covid än att vaccinera dem? Ja eller nej.
Om ja, hur tänker du att vården ska hantera miljontals covidsjuka personer när de haft problem redan vid en bråkdel av det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Då borde du också komma ihåg att efter 4 månader var det 10 % som inte hade utvecklat några antikroppar och efter 12 månader var det bara 80 % som hade antikroppar, dvs. 10 % av de sjuka hade inte utvecklat antikroppar och 10 % hade förlorat dem när ett år hade gått.L Lrs skrev:Efter att jag genomgått covid 19 började jag följa en studie som görs vid Danderyds sjukhus där man
bl.a. följt hur de som drabbats av mild covid 19 utvecklat naturliga antikroppar.
Resultat har redovisats efter 6, 9 och 12 månader. Vid 12 månader ligger fortfarande de naturliga antikropparna på en mycket hög nivå.
Tänkte från början ta vaccin 6 månader efter genomgången covid 19 men det verkar som kroppens egna antikroppar så här långt är överlägset de vaccin som erbjuds idag som kanske räcker i 4 mån.
Erfarenheten från Israel är att vaccinet verkar skydda tillräckligt bra mot allvarlig sjukdom (sjukhusinläggning) i ungefär 8 månader.
Du bör läsa slutet av https://www.svd.se/smitta-gav-battre-skydd-an-vaccin
Studien visar inte heller att redan smittade kan strunta i vaccinet. Forskarna jämförde nämligen en grupp på 14 000 personer som haft bekräftad covid-19 och inte vaccinerat sig, med en lika stor grupp som smittats och som fått en dos Pfizer. Bland de ickevaccinerade var risken att smittas dubbelt så stor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Är det populärt hos dig med i storleksordningen 50 000 döda i Sverige och 100 000 med postcovid?Staffans2000 skrev:
För det är ju vad som hade hänt om ingen hade vaccinerat sig och man bara låtit livet fortgå. Det är ju bara att se på USA där sjukhusen i södern, där få är vaccinerade, än en gång är överlastade och stänger sjukhusen för alla patienter så att folk dör av sjukdomar som i vanliga fall de överlever bara de får vård.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
"Kan" är inte samma sak som att det är det vanligaste. I Sverige är det än så länge att det är i huvudsak icke-fullvaccinerade som ligger på sjukhusen.V växelventil skrev:
USA och Sverige kan inte heller jämföras eftersom det i amerikanska södern, där smittspridningen nu är högst, är en minoritet som har vaccinerat sig. Tack och lov så är det ju inte så i Sverige utan här har ju 1000-tals liv sparats bara under tredje vågen tack vare vaccinerna.
Att införa vaccinpass är varken ett straff eller tvång. Det är en valmöjlighet.Bananskalare skrev:Tja du vill verkligen inte förstå.
Det är nästan så jag tycker synd om dig
Vaccin tvång eller ni vill kalla det vaccinpass.
Handlar inte bara om att inte titta på fotboll eller gå på konsert. Det är så mycket mer man inte får göra.
Att försöka förminska det hela genom att jämföra med bilkörning. Det är bara barnsligt.
Stå för vad du tycker. Göm det inte