816 794 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Har du svårt att komma ihåg att man började vaccinera flera månader innan kampanjen om att alla skulle vaccinera sig även för andra började?R Rolle691 skrev:
De länderna där man började vaccinera först hade ju redan vaccinerat i över en månad innan man började vaccinera någon i Sverige och de hade ju redan då sett hur smittspridningen avtog i de vaccinerade grupperna.
Har du svårt att förstå vad timmelstad skrev?R Rolle691 skrev:
Det var ju så bra svar att jag tyckte det var helt onödigt att själv besvara din fråga.
Det du skriver är ett personangrepp som lika bra går att vända mot dig själv. Men naturligtvis får jag inte någon ersättning och förhoppningsvis får du inte heller det.
Personangrepp brukar folk ta till när de saknar sakargument utan i stället vill smutskasta folk. Är det så att du saknar sakargument och därför tar till personangrepp och härskartekniker för att smutskasta budbärare som kommer med oönskad information?
Finns ett bra talesätt för det: Skjut inte budbäraren!
du måste vara mer tydlig när du skriver ”är felaktigt”.timmelstad skrev:
Vad är felaktigt? Att man döljer något när man stryker över stora delar av kontraktet?
Eller att man inte sett avtalen?
Självklart har några sett avtalen men får alla eu kommissionärer se det och begrunda dem?
Jag hittar bara att de officiella kontrakten är kraftigt överstrukna innan man kan se dem, hittar inte vem som officiellt kan se alla kontrakt utan överstrykningar.
Så detta är inget du tycker är konstigt att man inte får se avtalen, inte ens de som vårt land har satt att representera oss?
Varför tror du att det finns inskrivet i lagen i Sverige i offentliga upphandlingar att man får se anbuden efter en part har vunnit en offert?
Ibland går det till domstol ibland inte.
Det finns en anledning till att lagen kom till.
Det gör att man minskar korruption och grövre felaktigheter.
Jag tycker du ska läsa på OSL (Offentlighets- och sekretesslagen) innan du uttalar dig så slipper det bli pinsamt.R Rolle691 skrev:du måste vara mer tydlig när du skriver ”är felaktigt”.
Vad är felaktigt? Att man döljer något när man stryker över stora delar av kontraktet?
Eller att man inte sett avtalen?
Självklart har några sett avtalen men får alla eu kommissionärer se det och begrunda dem?
Jag hittar bara att de officiella kontrakten är kraftigt överstrukna innan man kan se dem, hittar inte vem som officiellt kan se alla kontrakt utan överstrykningar.
Så detta är inget du tycker är konstigt att man inte får se avtalen, inte ens de som vårt land har satt att representera oss?
Varför tror du att det finns inskrivet i lagen i Sverige i offentliga upphandlingar att man får se anbuden efter en part har vunnit en offert?
Ibland går det till domstol ibland inte.
Det finns en anledning till att lagen kom till.
Det gör att man minskar korruption och grövre felaktigheter.
Det är väldigt vanligt att vissa uppgifter i avtal omfattas av sekretess av olika anledningar. Som jag sa, om man bedömer att stora delar av ett offentligt avtal om utveckling och drift av Stockholms stads skolplattform sekretessbelagda, är det inte särskilt förvånande att vissa delar av den här typen av affärsavtal också bedöms innehålla affärshemligheter av olika slag som täcks av sekretess.
Sekretessen omfattar då också vilka som har tillgång till de sekretessbelagda handlingar, vilket är anledningen till att man inte får information om vilka som sett de ej maskade avtalen.
Sen kan jag ju påminna dig om att du motsäger dig själv när du först:
- Konstaterar att du inte vet vilka som läst avtalen
- Lite senare fastslår att våra politiska representanter inte har sett avtalen.
Du konstaterade nyss att du inte visste om så var fallet, så hur kan du då veta att de inte sett dem? Hur ska du ha det?
Ny rapport kommit ut som visar på att ovaccinerade friska jmf med ovaccinerade covid sjuka påvisar INGA skillnader i hjärtproblem. Till skillnad där det nu rapporteras fler o fler hjärtproblem hos vaccinerade.
Känns som att iaf jag tog rätt beslut o inte ta nått vaccin, only future will tell.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35456309/
Känns som att iaf jag tog rätt beslut o inte ta nått vaccin, only future will tell.
var snäll och prata inte om härskarteknik när du är väldigt duktig i detta själv:BirgitS skrev:Har du svårt att komma ihåg att man började vaccinera flera månader innan kampanjen om att alla skulle vaccinera sig även för andra började?
De länderna där man började vaccinera först hade ju redan vaccinerat i över en månad innan man började vaccinera någon i Sverige och de hade ju redan då sett hur smittspridningen avtog i de vaccinerade grupperna.
hittade att man börja samla data Jan 2020 och i 6 mån för att se om det hjälpte mot smittspridning.
Du har rätt att kampanjen började i slutet på juni.
Så det är i slutet på den 6 mån perioden av insamlande av data.
Sedan var det andra rubriker som t.o.m fact checkers tar som exempel som ”överdrivna”.
[länk]
Har du svårt att förstå vad timmelstad skrev?
Det var ju så bra svar att jag tyckte det var helt onödigt att själv besvara din fråga.
Det du skriver är ett personangrepp som lika bra går att vända mot dig själv. Men naturligtvis får jag inte någon ersättning och förhoppningsvis får du inte heller det.
Personangrepp brukar folk ta till när de saknar sakargument utan i stället vill smutskasta folk. Är det så att du saknar sakargument och därför tar till personangrepp och härskartekniker för att smutskasta budbärare som kommer med oönskad information?
Finns ett bra talesätt för det: Skjut inte budbäraren!
”Har du svårt att förstå vad timmelstad skrev?”
Är en klassiker genom att dumförklara den andre.
Du börjar dra in att jag skulle göra personangrepp mot dig vilket är ytterligare en härskarteknik för att tysta folk.
För det första så finns det personer som får ersättning för att agera på nätet och bilda opinion, inget nytt under solen där.
Du har ofantligt många inlägg vilket gör att jag antar att du lägger många timmar på detta.
Detta ledde fram till en artig fråga om ersättning.
Och nej, jag får inga ersättningar alls kring detta.
Vad för slags härskarteknik anser du det är att:R Rolle691 skrev:var snäll och prata inte om härskarteknik när du är väldigt duktig i detta själv:
”Har du svårt att förstå vad timmelstad skrev?”
Är en klassiker genom att dumförklara den andre.
Du börjar dra in att jag skulle göra personangrepp mot dig vilket är ytterligare en härskarteknik för att tysta folk.
För det första så finns det personer som får ersättning för att agera på nätet och bilda opinion, inget nytt under solen där.
Du har ofantligt många inlägg vilket gör att jag antar att du lägger många timmar på detta.
Detta ledde fram till en artig fråga om ersättning.
Och nej, jag får inga ersättningar alls kring detta.
- utan belägg antyda att någon får betalt för att delge sin åsikt
- Hävda att det är personangrepp att bli ifrågasatt för att man angriper andra personers heder
- ignorera eller (medvetet) missförstå vad någon annan skriver och använder detta "missförstånd" som ett sätt att angripa en persons trovärdighet
- Dra slutsatser och egna antaganden om hur mycket tid någon spenderar på något och sen utan belägg använda detta ogrundade antagande som fakta
?
För övrigt var det inte en "artig fråga". Om du anser det behöver du lära dig hyfs och gå en vett och etikett-kurs.
Intressant. Undrar om detta är den första studien som hunnit komma ut i detta ämnet och med lite bredare underlag än så länge?P pegr skrev:Ny rapport kommit ut som visar på att ovaccinerade friska jmf med ovaccinerade covid sjuka påvisar INGA skillnader i hjärtproblem. Till skillnad där det nu rapporteras fler o fler hjärtproblem hos vaccinerade.
[länk]
Studien säger ju bokstavligen också att det man granskat är efter den akuta sjukdomsfasen. Risken för hjärtproblem i samband med infektionen är fortsatt hög och relativt farlig med tanke på den respiratoriska påverkan i övrigt.P pegr skrev:Ny rapport kommit ut som visar på att ovaccinerade friska jmf med ovaccinerade covid sjuka påvisar INGA skillnader i hjärtproblem. Till skillnad där det nu rapporteras fler o fler hjärtproblem hos vaccinerade.
[länk]
Redigerat:
Gillar absolut att siffrorna presenteras som du skriver ovan. Önskar att fler gjorde det.Fairlane skrev:Som redan nämnts så har du då läst dåligt.
Som exempel så har det i tråden till exempel flera gånger tagits upp risken att få myokardit av vaccinet. Det är en biverkning som är väldigt ovanlig, men känd. Enligt en undersökning så drabbas 2,7 personer av 100000. Det är väl en sådan siffra som du tycker är intressant?
Är siffran 11 av 100000 lika intressant? Det är andelen personer som drabbades av myokardit efter att ha drabbats av Covid-19.
Se där, där fick du en jämförelse.
Liten annan undersökning med lite siffror som visar lite högre siffror samt att post covid verkar inte ha med ökningen att göra.
Det verkar som att man ska köra relativ statistik.
Lite svårt att tolka siffrorna men står det att man har 95% större sannolikhet att få det om man vaccinerat sig? Fortfarande ingen jätterisk i absoluta tal men inte negligerbar. Denna skall såklart jämföras med risken för allvarlig covid, inklusive allvarlig post covid, i olika åldersgrupper.
Skickar med länken till publikationen om jag har läst fel någonstans.
du får jättegärna skicka med länken var du hittade dina siffror.
Nu har jag inte läst rapporten (bara abstract), men funderar över om det inte kan tänkas bero på att det finns fler vaccinerade inom olika riskgrupper (överviktiga, folk med hjärt- och lungproblem, mm), och att det därför blir fullt naturligt att man finner fler som fått hjärtproblem i denna grupp?P pegr skrev:Ny rapport kommit ut som visar på att ovaccinerade friska jmf med ovaccinerade covid sjuka påvisar INGA skillnader i hjärtproblem. Till skillnad där det nu rapporteras fler o fler hjärtproblem hos vaccinerade.
[länk]
95%-siffran hänvisar till konfidensintervallet...R Rolle691 skrev:Gillar absolut att siffrorna presenteras som du skriver ovan. Önskar att fler gjorde det.
Liten annan undersökning med lite siffror som visar lite högre siffror samt att post covid verkar inte ha med ökningen att göra.
Det verkar som att man ska köra relativ statistik.
Lite svårt att tolka siffrorna men står det att man har 95% större sannolikhet att få det om man vaccinerat sig? Fortfarande ingen jätterisk i absoluta tal men inte negligerbar. Denna skall såklart jämföras med risken för allvarlig covid, inklusive allvarlig post covid, i olika åldersgrupper.
Skickar med länken till publikationen om jag har läst fel någonstans.
[länk]
du får jättegärna skicka med länken var du hittade dina siffror.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Det finns många andra typer av hjärtproblem än hjärtmuskel- och hjärtsäcksinflammation. T.ex. kan man få mycket långvariga skador på hjärtat av covid, det är tydligen rätt vanligt att man ser skador på hjärtat när man undersöker folk som har postcovid, dvs. de hade covid för mer än 3 månader sen.P pegr skrev:
Du har alltså missförstått rapporten om du tror att den handlar om alla sorters hjärtproblem.
Källa på det.P pegr skrev:
Tror du på allvar att det bara är hjärtmuskel- och hjärtsäcksinflammation som man kan drabbas av i samband med covid?P pegr skrev:
Det är sällan pga av det som folk behöver sjukhusvård när de får covid utan det är för att de inte kan andas ordentligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Under pandemin fick jag en massa mer fritid pga. inga arbetsresor och mycket mindre umgänge med vänner, då la jag tid över som jag använde för att lära mig om covid men numera är det ju inget som jag lägger tid på. Det jag skriver numera om covid tar ju väldigt lite tid, betydligt mindre än inlägg i alla andra sorters trådar. Det är t.ex. sällan som någon vaccinmotståndare känner att de måste älta vidare och därför väcker upp tråden med gammal info.R Rolle691 skrev: