Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl självklart att hur du väljer att göra kommer att påverka ditt barn. Tror du inte att barn påverkas av om en förälder ligger på sjukhus och den andra föräldern är orolig och sover dåligt, en förälder är långtidsskriven för extrem trötthet och inte kan vara med barnet eller om en förälder avlider?
Ja idag plockade vi svamp och åt glass. Imorgon skall jag ut i skogen på hjul och sen ska jag leka lite.
Sambon är vettig och säger att vi är vuxna och känner ingen oro då 0,002% chans att dö om man får det i min ålder.
Risken att jag får det ser jag som ganska liten. Träffar ju för fan nästan ingen och jag fick veta att jag inte får komma in hos vissa så det är rätt chill.
Det blir en bra julafton.
 
BirgitS
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte nämnt någonting om tvång, så jag vet inte varför du ens tar upp det med mig.

Däremot om man ser verkligheten som den är så vet man vad som är rätt. Och det handlar inte om ”propaganda”. Det handlar om att minimera kostnaderna i liv och ekonomi för samhället, inget annat.

Om du tror att det handlar om att ha populära åsikter så har du en lååång resa framför dig…
Jag har aldrig tilltalat dig. Jag citerade Rkarlsson om du läser igen.

R Rkarlsson skrev:
Det är lika illa från båda hållen. Men att börja håna och exkludera för sitt val är inte bra. Och det kvittar vilket val du gör.
Har även hört folk som idiotförklarar de som vill ta sin dos.
Så fungerar det jepp, ena sidan idiotförklarar den andre vad det än må handla om. Gör folk onödiga val som i slutändan kan påverka andra negativt kommer jag kalla de för idioter.
 
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Det var många. För min egen del så är siffran 0. Då har jag ändå en ganska stor släkt skulle jag säga. Jobbat även på ett relativt stort företag.
För vissa kanske det är 0.
1 dog på mitt nuvarande jobb och 1 på mitt gamla jobb. Åtminstone 3 har legat på sjukhus, 1 på IVA. En kompis morfar dog. Fd. sambons kollega dog också kom jag på nu. Relativt ung.
 
King Average King Average skrev:
Jag har aldrig tilltalat dig. Jag citerade Rkarlsson om du läser igen.



Så fungerar det jepp, ena sidan idiotförklarar den andre vad det än må handla om. Gör folk onödiga val som i slutändan kan påverka andra negativt kommer jag kalla de för idioter.
Vilken tur att jag då håller mig från människor =) Handlar mat i princip och jobbar. Sen är det skogen och lekplatser som gäller. Rejält låg risk för att påverka någon negativt.
Men se du ska veta att det är ju ibland supersvårt om man inhandlar födan och gamla gunnar och greta vill flåsa en i nacken och tror de är superman efter de tagit sina sprutor. Nackdelen är väl egentligen att en 80 åring inte fattar att de kan knockas ut ur livet hur många sprutor de än tar.
Jag står i mitten och hejjar på alla i livet. Om ni inte vill ha mig i affären så får jag väl handla på nätet och stödja en massa lager istället =)
 
MaxHugo
Jaha.. Så vad har vi kommit fram till?

Vaccin funkar - Check
Vaccinerade ska fortfarande stanna hemma vid covid symtom - Check
Genom att inte vaccinera sig (förutom medicinska m.m) så visar man inte vårdpersonalen den respekten dom för tjänar. - Check
Det är fel att införa tvångsvaccinering men OK att förbjuda personen tillgång till samhället - Check
Kommer jag ånga att jag hoppa på tåget igen - Check.

Jämför detta ämnet med svenska feminister, som lägger mer energin på att gnälla på små saker som "manspreading" än att lösa riktiga (svåra) problem. (Kommer nog även ångra detta uttalandet) men man kan alltid välja att ignorera :rolleyes:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
R Rkarlsson skrev:
Nu vrider du på siffrorna. 0,02 procent är inte i närheten av 0.2 % Eftersom det är så extremt viktigt för folk här så vrid inte på det.
Det var ju dina siffror.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
hur vore det om du bevisade att injektionerna inte är farliga
Ingenting är helt ofarligt. Det är alltid en fråga om risknivå när man ska göra något överhuvudtaget. I fallet covidvacciner har det gjorts grundliga tester innan de godkändes för massvaccinering.
Läs den här artikeln om resultatet av testningen av Pfizer/BioNTechs vaccin.
Den är publicerad i The New England Journal of Medicine som är en av de mest ansedda medicinska vetenskapliga tidskrifterna.
 
  • Gilla
remrag och 5 till
  • Laddar…
P
T TowaTei skrev:
Vem är du att avgöra det? Har du mycket erfarenhet av medicinsk forskning?
Vem som helst får förstås ifrågasätta resultaten av vilken forskning som helst. Jag tycker inte att man ska avfärda kritik och ifrågasättande på personliga grunder.

Däremot ska man kräva av den som ifrågasätter och kritiserar att den kan motivera sitt ifrågasättande och sin kritik antingen genom att påvisa felaktiga resonemang i det resultat man ifrågasätter eller med egna resultat som motsäger de resultat man kritiserar.
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag brukar anses ha en rätt hög IQ, och i det brukar ligga att inse sina begränsningar. En person som Stephen Hawkin till exempel ansågs ha en mycket hög IQ. Det innebar inte att han visste allt om allt. En person med högt IQ besvarar en fråga i ett område som den inte känner till med orden "Det här kan jag inget om". En person med lägre IQ besvarar nog frågan med att upprepa massor med gånger "Du får bevisa din åsikt" istället för att bevisa sin egen, eller ens kunna beskriva sin egen åsikt.
Jag vill invända mot kopplingen mellan IQ och förmåga att inse sina begränsningar. Enligt min mening handlar det snarare om bildning än om IQ. Ju mer bildad man är desto mer inser man hur lite kunskap man egentligen har. Den som är mycket kunnig inom ett område inser lättare att den inte kan så mycket inom andra områden än den som är obildad.

Att inse sina begränsningar är alltså inte till största delen ett personlighetsdrag (dvs IQ) utan mera något man har lärt sig. De som är obildade är det inte pga att de är dumma utan för att de inte har fått chansen att bilda sig.
För övrigt, om jag lever om 2-3 år så lovar jag att erkänna att du hade rätt om det finns tydliga bevis för det då. Kan du lova motsvarande, att du erkänner att du har fel om inte mängder med folk dött av vaccinet?
Om jag inte lever om 2-3 år så lovar jag att erkänna att det kanske var gift i vaccinsprutan ändå.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Nedan är en länk som motsäger allt trams om D-vitamin, ivermektin och klorokinfosfat, allt trams om ändrat DNA, allt trams om hemligt innehåll i vaccinerna och allt trams om nödgodkännande.
Det finns mycket trams i det du refererar till ovan, men just D-vitamin är inte riktigt lika tramsigt som det övriga. Det stämmer att det inte finns några studier som visar att D-vitamin skyddar specifikt mot just covid-19, men det finns studier som visar att D-vitamin ger ett visst skydd mot luftvägsinfektioner.

Jag har dragit slutsatsen att jag fortfarande bör vistas en del utomhus för att låta kroppen bilda D-vitamin. I bästa fall gör det lite nytta och i värsta fall spelar det ingen roll. Ingen vits med att sitta inne i mörker hela tiden, alltså.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Den enkla ekvationen säger att hittills så är chansen större att du riskerar att dö när du öppnar ytterdörren och går ut. (utan några brevis)
Jag hävdar då att riskgrupper och äldre som har större risk att dö skall skydda sig. Sen ska de sluta jaga andra.
Så länge man inte rör sig bland folk och riskerar att sprida smitta så är det ett rimligt resonemang. Man bör alltså hålla sig hemma och inte öppna ytterdörren för att gå ut. Av flera skäl.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
S swirve skrev:
Det är märkligt att det är samma personer som drar upp covid som en konspiration av nån högre makt som också tror att 5g är livsfarligt och nåt som staten ska styra medborgarna med... Tex den länkade Facebook gruppen mfl.. Och tonsättande i gruppen är en skrothandlare från Överum... Märkligt att folk (inkl Catherine) lyssnar på denna clown och skapar sig en bubbla, det är solklart att de i gruppen saknar all form av sans/vett/kritiskt tänkande.
Nu drar du till med en slags negativ auktoritetsvördnad. Att en tongivande person är skrothandlare är sekundärt. Det primära är den evidens och de argument som skrothandlaren presenterar. Visst är det mindre sannolikt att en skrothandlare kan presentera bra evidens som stöd för medicinska påståenden än vad en läkare kan, men argument i sakfrågan är trots det bättre än argumentum ad hominem.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Det kvittar ungefär hur jag säger, tänker eller tycker för er som är provaccare eller vad de nu kallas. Det är fel. Jag kan inte med en enda argumentation få de som är fanatiska och vill införa tvång att förstå.
Det är tragiskt att det inte accepteras. Jag har aldrig försökt säga till någon att de inte ska ta det om de vill ha det och tvärtom så säger jag inte att folk ska ta det om de inte vill.
Det torde vara extremt få personer som vill införa vaccineringstvång för vaccinering mot covid-19. De lär dessutom vara ganska inflytelsefattiga.
Givetvis accepterar vi ditt beslut att inte vaccinera dig, men det betyder inte att vi måste applådera det beslutet. Vi kommer förstås att försöka övertyga dig om att det är bättre att vaccinera sig än att låta bli. Det är tråkigt om du uppfattar argumentationen som att någon vill införa tvång. Det är endast med sakliga argument man kan övertyga någon om att det är bra att denne vaccinerar sig. Påhopp om att den är dum och liknande fungerar inte alls.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
King Average King Average skrev:
Däremot får du lov att förvänta dig lite hån och skitsnack tyvärr. Det är väl generellt sett ganska vanligt att opopulära åsikter och ståndpunkter får ta lite skit?
Det är nog hyfsat vanligt, men det blir det väl inte bättre av?
Mobbing är aldrig acceptabelt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.