Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
R Rkarlsson skrev:
Men jag gissar att han tror att alla döda tog vägen via iva. Om man tar åldersgruppen 80´+ så tror jag majoriteten inte tog den vägen utan dog i sina rum.
Det tror inte jag.
För om det hade varit så så hade @Jonobe skrivit ”Så 0,17% risk vid bekräftad smitta för iva-vård och död”

Jag kom å tänka på Astras vaccin. Och de här i tråden som skriker vaccinera dig. Där finns det ingen respekt för att man tvekar.
Men om vi då nämner Astra, det fanns ett kort tag innan man nyktrade till. Där var det några som dog, inte många men ändå det fanns på folks egna lista. Kan ni förstå att man inte väljer astras?

Pfizer och moderna har inte haft döden med och levererat bra många fler doser

Man hade aldrig nått 80% med ett vaccin där döden fanns. Många hade vaccinerat sig min inte så många.
Jag hade garanterat tvekat. För min del är mitt liv viktigare. Dödligheten i Corona är inte så hög om än hög. Detta resonemang gäller enbart om döden var med.

Bananskalare Bananskalare skrev:

Man hade aldrig nått 80% med ett vaccin där döden fanns. Många hade vaccinerat sig min inte så många.
Jag hade garanterat tvekat. För min del är mitt liv viktigare. Dödligheten i Corona är inte så hög om än hög. Detta resonemang gäller enbart om döden var med.
Jodå, tidigare i år rapporterades att en hel massa folk hade dött efter vaccinationen, flest av Pfizer:
Text beskriver rapporterade dödsfall efter vaccination med olika COVID-19-vaccin i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

…men det visade sig att nästan alla var 80+ och hade underliggande sjukdomar så det gick inte göra en direkt koppling just till vaccinationen. De dog MED vaccinet, det gick inte att säga säkert att de dog AV det.

• Gilla
Catharina Åberg och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jodå, tidigare i år rapporterades att en hel massa folk hade dött efter vaccinationen, flest av Pfizer:
[bild]

…men det visade sig att nästan alla var 80+ och hade underliggande sjukdomar så det gick inte göra en direkt koppling just till vaccinationen. De dog MED vaccinet, det gick inte att säga säkert att de dog AV det.
Frågan är då om det är en biverkning?
Astras var en biverkning.
Sen hängde jag inte med i siffrorna, är det fler som vaccinerats med astras än moderna?
De stämmer kanske men jag tänker att moderna har funnits så mycket längre än Astras.

BirgitS
Sen hängde jag inte med i siffrorna, är det fler som vaccinerats med astras än moderna?
De stämmer kanske men jag tänker att moderna har funnits så mycket längre än Astras.
Leveranserna av Modernas vaccin har hela tiden varit mindre än för de andra två vaccinerna.

Jag kom å tänka på Astras vaccin. Och de här i tråden som skriker vaccinera dig. Där finns det ingen respekt för att man tvekar.
Men om vi då nämner Astra, det fanns ett kort tag innan man nyktrade till. Där var det några som dog, inte många men ändå det fanns på folks egna lista. Kan ni förstå att man inte väljer astras?

AZ-vaccinet användes för fullt åtminstone hela juni.

Jag har full förståelse för att man tvekat att ta AZ, det hade jag gjort själv om det hade varit aktuellt för min åldersgrupp och om det hade funnits andra vaccin.

Det var ju en avvägning mellan risk för dödsfall pga. covid resp. av vaccinet som gjorde att man satte åldersgränsen till 65 år. Jag har för mig att risken för att dö av AZ-vaccinet är mindre än 1 på 100 000 medan risken att dö i covid för någon som är 65+ är typ 1 på 100. Alltså väldigt stor skillnad mellan riskerna. Sen får man ta med hur stor risken är att insjukna i covid men eftersom minst 15 % av 65+ har gjort det så är det ju rätt stor risk att bli smittad, i alla fall inte så liten som 1 på 1000.

Även för medelålders och yngre vuxna tror jag risken att dö av covid är högre än 1 på 100 000. Det finns en uppgift om 1 på 1000 för en yngre grupp, men jag kommer inte ihåg om det gällde alla under 65, 50 eller någon annan ålder.

Risken att avlida av covid räknades fram för första vågen och kan ha blivit lägre sen dess (förutom att den varierar och är högre under vågorna än mellan).

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Men den igår var en närmre anhörig som höll på och direkt gav mig inget val om jag ville träffa de =)
Att en del vaccinerade inte vill träffa ovaccinerade tycker jag att de ovaccinerade får acceptera. Jag är lite åt det hållet själv, men utomhus där det finns möjlighet att hålla rejäla avstånd kan jag acceptera att befinna mig där det finns ovaccinerade. Jag vill dock fortfarande inte delta där det finns många människor. Jag lever nu nästan likadant som innan jag vaccinerade mig.

Men att "hålla på" tycker jag är lite onödigt. De här uppmaningarna bör vi väl alla följa?

6e0n78v2t9161.jpg

Det funkar inte att mitt "jag vill vänta ett tag" ändras till "jag är redo nu" Utan det blir istället "jag ska fan inte ha det om de tvingar mig"
Det låter inge vidare. Det är ju bättre för alla att vi alla håller oss sakliga. Alla som funderar på om de ska vaccinera sig förtjänar saklig information och inte skrikiga påtryckningar.
Men folk i grupper följer ofta med grupptrycket vilken sida de än är på.
Det stämmer nog tyvärr. Det gäller att inte vara med i en grupp, alltså. :)
Det är nog dessutom värre i dagens samhälle än det var för kanske 15-20 år sen. Med sociala medier har vi blivit medlemmar i fler och större grupper än förr.

P
Det är ett lite märkligt resonemang. Risken att dö av covid-19 är betydligt större än att dö av AstraZenecas vaccin. Om man vill undvika båda riskerna så måste man leva ett eremitliv, men om man vill vara ute i samhället så bör man kanske välja den minsta risken?

Numera är det förstås en icke-fråga eftersom Sverige har fasat ut AstraZenecas vaccin. För de flesta har det varit en icke-fråga ganska länge eftersom det vaccinet bara användes för lite äldre personer ganska länge.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är ett lite märkligt resonemang. Risken att dö av covid-19 är betydligt större än att dö av AstraZenecas vaccin. Om man vill undvika båda riskerna så måste man leva ett eremitliv, men om man vill vara ute i samhället så bör man kanske välja den minsta risken?

Numera är det förstås en icke-fråga eftersom Sverige har fasat ut AstraZenecas vaccin. För de flesta har det varit en icke-fråga ganska länge eftersom det vaccinet bara användes för lite äldre personer ganska länge.
Då har du liten koll på mänskliga psyket....
Det kan varat svårt att övertyga folk om vaccinera sig med Astras.
Du kan dö av vaccinet, men du kan do av corona
Eftersom många tänker att det är väldigt liten chans att av Corona. Men jag vill inte riskerara dö av vaccinet därför väljer man att inte vaccinera sig.
Självklart är det en icke fråga. Men ändå inte så mycket som man kan tro.

BirgitS BirgitS skrev:
Leveranserna av Modernas vaccin har hela tiden varit mindre än för de andra två vaccinerna.

AZ-vaccinet användes för fullt åtminstone hela juni.

Jag har full förståelse för att man tvekat att ta AZ, det hade jag gjort själv om det hade varit aktuellt för min åldersgrupp och om det hade funnits andra vaccin.

Det var ju en avvägning mellan risk för dödsfall pga. covid resp. av vaccinet som gjorde att man satte åldersgränsen till 65 år. Jag har för mig att risken för att dö av AZ-vaccinet är mindre än 1 på 100 000 medan risken att dö i covid för någon som är 65+ är typ 1 på 100. Alltså väldigt stor skillnad mellan riskerna. Sen får man ta med hur stor risken är att insjukna i covid men eftersom minst 15 % av 65+ har gjort det så är det ju rätt stor risk att bli smittad, i alla fall inte så liten som 1 på 1000.

Även för medelålders och yngre vuxna tror jag risken att dö av covid är högre än 1 på 100 000. Det finns en uppgift om 1 på 1000 för en yngre grupp, men jag kommer inte ihåg om det gällde alla under 65, 50 eller någon annan ålder.

Risken att avlida av covid räknades fram för första vågen och kan ha blivit lägre sen dess (förutom att den varierar och är högre under vågorna än mellan).
Då fick jag svar på varför modernas siffror såg ut som de gjorde. Perfekt.

P
Eftersom många tänker att det är väldigt liten chans att av Corona. Men jag vill inte riskerara dö av vaccinet därför väljer man att inte vaccinera sig.
Vad är det för fel på vissa människors psyken när de inte förstår en enkel jämförelse av olika risker?

I det här fallet måste det ju bara vara något mer än de båda risknivåerna som påverkar beslutet. Men vad? Jag vet att det finns religiösa människor som anser att vaccinering är ogudaktigt, men det kan knappast vara fler än ett mycket litet antal personer som har den inställningen. Ett olöst mysterium, alltså.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Men går det öht att vaccineras med Astra idag? Är inte frågan helt felformulerad.

P
Frågan är intressant ändå. Vad är det som gör att en del människor gör en jättekonstig riskanalys?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P pmd skrev:
Frågan är intressant ändå. Vad är det som gör att en del människor gör en jättekonstig riskanalys?
För att riskanalysen är känslostyrd istället för att faktagrundad.

• Gilla
NWE och 8 till
  • Laddar…
P
Varför är den det? Och vad menas med "känslostyrd"? Att man inte gör någon analys alls, utan väljer det alternativ som man stötte på först, eller väljer bort det alternativ man stötte på först?
Hur fungerar det? Jag är förbryllad.

Min riskanalys när det gäller vaccinering är också känslostyrd till viss del. Jag känner mer för att vara frisk än att vara sjuk eller t.o.m. dö. Hur rationellt det är kan man nog diskutera. Delvis är det förstås rationellt, men helt och hållet?

Borde inte känslostyrd "riskanalys" f.ö. vara en negativ faktor i evolutionen?

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men går det öht att vaccineras med Astra idag? Är inte frågan helt felformulerad.
Hypotetisk fråga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.