Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är klarlagt att några få dog av AZ-vaccinet. Däremot om skröpliga människor på äldreboenden får ytterligare en hjärtinfarkt, stroke eller njurarna lägger av inom 3 veckor efter en vaccination så är sannolikheten stor att de faktiskt skulle ha avlidit även om de inte hade vaccinerats. Eller hur?

Men det är ju inte allvarligt att vaccinera sig heller, faktiskt ändå mindre allvarligt än att få covid.

Man ser nu en allt mer ökad smittspridning i framför allt de åldrar där få än så länge är fullvaccinerade och det har redan haft påverkan på sjukvården och planerade operationer skjuts upp. Det innebär alltså att folk som har utslitna höfter, knän eller gråstarr får vänta ändå längre fast de redan har väntat i 1,5 år i en del fall, vilket kostar samhället pengar i form av sjukskrivningar och hemtjänst. Tror du att 38 belagda platser på IVA inte har någon betydelse och inte får påverkan på annan vård?

Allvarligheten ligger inte bara i att du kan bli kritiskt sjuk eller dö.

Du skiter i om du inte kan umgås med dina barn för att du inte orkar pga. postcovid och det i månader?

Trist inställning att det inte är en förlust för dig att låta bli att träffa vissa människor.

Du har ingen aning om vilka personer som riskerar att bli kritiskt sjuka eller avlida fast de är fullvaccinerade. Det kan vara din arbetskollega eller en jämnårig vän med små barn.

Naturligtvis har du ett fritt val men du bör ju göra det med öppna ögon och då inse att det gäller mer än bara din egen risk för IVA-vård eller dödsfall.

Det finns statistik hos Socialstyrelsen på hur många som har fått diagnosen postcovid, alltså symtom i minst 3 månader. Försäkringskassan har uppgifter om hur många som är sjukskrivna pga. covid. Så uppgifterna du verkar sakna finns om du bara letar lite.

Och av alla vaccinerade jag känner har ingen haft någon vaccinbiverkan som varit mer än de vanliga milda som går över på 1-2 dagar. så milda att de har kunnat jobba (vilket man inte kan säga om alla de som har varit sjuka i covid).
Men varför måste man skriva uppsatser.
Sannolikheten att jag blir utslagen i månader är nere på promillenivå. I princip alla jag känner har haft som värst feber med snorig näsa. De flesta har inte kännt att de har det.

Så som ni håller på så vill ni inte ge människan ett fritt val, ni bara skuldbelägger och jävlas. Samhället kommer bli riktigt jävla tråkigt framöver med vi mot de. Rena förföljsesen känns det snart som.

• Gilla
Hus tomte och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men varför måste man skriva uppsatser.
Sannolikheten att jag blir utslagen i månader är nere på promillenivå. I princip alla jag känner har haft som värst feber med snorig näsa. De flesta har inte kännt att de har det.

Så som ni håller på så vill ni inte ge människan ett fritt val, ni bara skuldbelägger och jävlas. Samhället kommer bli riktigt jävla tråkigt framöver med vi mot de. Rena förföljsesen känns det snart som.
"Alla jag känner"-argumentet är en bra indikation på att man inte ser the bigger picture av det här :)

Att läsa om folk som inte vill ta vaccin pga. skrämselintryck från rubriker i sociala medier och pseudovetenskap samtidigt som de inte ser längre än sin egna näsa är skrämmande och man blir direkt orolig över hur internet kommer fortsätta påverka dessa männkskor åt fel håll framöver.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
På jobbet är det ca 16% (170 personer) av antalet utförda test (1044 st) som har varit positiva (haft covid-19), en del har gjort testet mer än en gång, ja det förs statistik, den medarbetare som beställer ett test ska även meddela sin chef, utfallet av testet ska också meddelas chefen, chefen i sin tur meddelar pandemigruppen. Nej det förs inget register över vilka det är utan bara antalet.
Edit: En av anledningarna till att man ska meddela sin chef är att förhindra smittspridning, det har gått ganska bra, den mesta av smittspridningen har skett utanför arbetsplatsen. Det var två små kluster av smittspridning på arbetsplatsen, den största hade sex smittade.

Av de personer som jag jobbar ”nära” med så har iaf nio blivit sjuka å utav dessa har iaf fyra varit hemma i mer än tre veckor, varav den ene hamnade på sjukhuset.
Den som hamnade på sjukhuset brukar typ aldrig vara sjuk, den blir kontinuerligt utsatt för olika virus mm, den jobbar en del i vårt lilla avloppsreningsverk.

Redigerat:
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
King Average King Average skrev:
"Alla jag känner"-argumentet är en bra indikation på att man inte ser the bigger picture av det här :)

Att läsa om folk som inte vill ta vaccin pga. skrämselintryck från rubriker i sociala medier och pseudovetenskap samtidigt som de inte ser längre än sin egna näsa är skrämmande och man blir direkt orolig över hur internet kommer fortsätta påverka dessa männkskor åt fel håll framöver.
Du läser inte om mig som inte tar det pga rubrikerna. Jag sa redan innan skrämselpropagandan kom att jag inte skulle ta det.
Jag sa likadant 2009-10.

Det kvittar ungefär hur jag säger, tänker eller tycker för er som är provaccare eller vad de nu kallas. Det är fel. Jag kan inte med en enda argumentation få de som är fanatiska och vill införa tvång att förstå.
Det är tragiskt att det inte accepteras. Jag har aldrig försökt säga till någon att de inte ska ta det om de vill ha det och tvärtom så säger jag inte att folk ska ta det om de inte vill.

Vi har nog aldrig haft så extrem politisk propaganda i Sverige som nu heller, perfekt ett år innan valet att marknadsföra ändring av lagarna.

• Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du läser inte om mig som inte tar det pga rubrikerna. Jag sa redan innan skrämselpropagandan kom att jag inte skulle ta det.
Jag sa likadant 2009-10.

Det kvittar ungefär hur jag säger, tänker eller tycker för er som är provaccare eller vad de nu kallas. Det är fel. Jag kan inte med en enda argumentation få de som är fanatiska och vill införa tvång att förstå.
Det är tragiskt att det inte accepteras. Jag har aldrig försökt säga till någon att de inte ska ta det om de vill ha det och tvärtom så säger jag inte att folk ska ta det om de inte vill.

Vi har nog aldrig haft så extrem politisk propaganda i Sverige som nu heller, perfekt ett år innan valet att marknadsföra ändring av lagarna.
Av det jag läst i grupper och forum så är det långt ifrån lika många som vill införa tvång som det är antivaxxare.

Glad är jag dock för min och alla andras skull att de flesta ändå är så pass solidariska och resonabla att de går och tar vaccinet. De har en bra förståelse om varföret bakom. Har dock ännu inte läst om en frisk(ej sjuk) antivaxxare som givit ett bra argument som inte, rent objektivt, kan klassas som egoistiskt och naivt.

• Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
vet läkare som hade blivit av med legget om de inte skrev dödsorsak covid i detta fall…det sker mycket skumt bakom lyckta dörrar här…
Folk har hjärntvättats
Varför tror du att Fohm:s och Socialstyrelsens statistik visar olika antal avlidna med resp. av covid?

Du borde uppmana de läkarna att agera visselblåsare. Alla offentligt anställda har rätt att vara det utan att arbetsgivaren får försöka ta reda på vem det är. Det är ju enda sättet att komma åt sånt så om de läkarna du känner inte gör det så kan man ju undra om läkarna sa sanningen till dig.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Jag sa likadant 2009-10.

Jösses. Undrar vad du säger den dagen du skulle hamna på intensiven. Dessa konspirationsteoretiker är otroliga…

Jag hade en ung släkting(35) som dog av Covid, jag höll på att stryka med själv, och har en kollega som legat i respirator i några veckor, han överlevde, men har en låååång konvalescens framför sig.

Man tar sig för pannan när man hör sådana som du som kallar det för propaganda att man behöver vaccinera för att stoppa detta eländet.

”Verklighetsförnekare” är ett alldeles för snällt ord för den typen av människor som du representerar…

Redigerat:
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Det är bara ett fritt val när man känner till alla alternativ grundligt, annars blir det ett riggat val.
Tror du inte att jag skulle känna mig förföljd om jag skrev i Catharinas facebookgrupp?
Det går ju åt båda håll.

R Rkarlsson skrev:
Jag är inte fanatisk och jag vill inte införa tvång. Men jag kan komma på ytterst få människor som jag tycker gör ett väl avvägt val utifrån alla fakta när de kommer fram till att de inte ska vaccinera sig. Du har inte lyckats presentera dina argument för varför du väljer som du gör på ett övertygande sätt för mig och tydligen andra. Du har ju uppenbarligen barn men jag kan inte se något om att du väger in hur dina alternativ kommer att påverka dina barn.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Av det jag läst i grupper och forum så är det långt ifrån lika många som vill införa tvång som det är antivaxxare.

Glad är jag dock för min och alla andras skull att de flesta ändå är så pass solidariska och resonabla att de går och tar vaccinet. De har en bra förståelse om varföret bakom. Har dock ännu inte läst om en frisk(ej sjuk) antivaxxare som givit ett bra argument som inte, rent objektivt, kan klassas som egoistiskt och naivt.
Jag har träffat på en del som sagt rakt ut att de vill införa tvång för alla inkl långt ner mot nyfödda. Senast idag.

Jag har inte sagt mer än att jag är egoistisk som tänker på mig själv, där håller jag med dig. Säger jag att jag vill avvakta som jag sagt till alla så möts jag bara av hån och skitsnack. De resonabla människorna accepterar ju valet.

Vill du se de som vill ha tvång så gå in på aftonbladet och all media som pressar 20-30 artiklar om dagen på FB.

Nissens Nissens skrev:
Jösses. Undrar vad du säger den dagen du skulle hamna på intensiven. Dessa konspirationsteoretiker är otroliga…

Jag hade en ung släkting(35) som dog av Covid, jag höll på att stryka med själv, och har en kollega som legat i respirator i några veckor, han överlevde, men har en låååång konvalescens framför sig.

Man tar sig för pannan när man hör sådana som du som kallar det för propaganda att man behöver vaccinera för att stoppa detta eländet.

”Verklighetsförnekare” är ett alldeles för snällt ord för den typen av människor som du representerar…
Vad fattar du inte?

"Vi har nog aldrig haft så extrem politisk propaganda i Sverige som nu heller, perfekt ett år innan valet att marknadsföra ändring av lagarna."

Såg du inte vad uffe sa? Det är det som menas med propagandan, inför inskräkningar i människans rätt att bestämma. Frys ut de som inte gör som vi säger.

Som jag skrev innan, jag kan skriva vad som helst. Jag duger inte för dig om jag inte tar 2 sprutor.

• Gilla
EPG
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är bara ett fritt val när man känner till alla alternativ grundligt, annars blir det ett riggat val.
Tror du inte att jag skulle känna mig förföljd om jag skrev i Catharinas facebookgrupp?
Det går ju åt båda håll.

Jag är inte fanatisk och jag vill inte införa tvång. Men jag kan komma på ytterst få människor som jag tycker gör ett väl avvägt val utifrån alla fakta när de kommer fram till att de inte ska vaccinera sig. Du har inte lyckats presentera dina argument för varför du väljer som du gör på ett övertygande sätt för mig och tydligen andra. Du har ju uppenbarligen barn men jag kan inte se något om att du väger in hur dina alternativ kommer att påverka dina barn.
Jag har skrivit tydligt varför. Jag har sagt och skrivit till alla att jag väntar om jag ens skulle ta det.
Mitt barn kommer aldrig få den sprutan heller. Han får de andra.
Mitt alternativ kommer inte påverka mitt barn.

Om inte det argumentet räcker att jag inte vill, inte nu och kanske aldrig så är du ju inför ett tvång indirekt eller hur?

R Rkarlsson skrev:
Jag har träffat på en del som sagt rakt ut att de vill införa tvång för alla inkl långt ner mot nyfödda. Senast idag.

Jag har inte sagt mer än att jag är egoistisk som tänker på mig själv, där håller jag med dig. Säger jag att jag vill avvakta som jag sagt till alla så möts jag bara av hån och skitsnack. De resonabla människorna accepterar ju valet.

Vill du se de som vill ha tvång så gå in på aftonbladet och all media som pressar 20-30 artiklar om dagen på FB.
De personerna som införa tvång tänker inte heller så långt.

Däremot får du lov att förvänta dig lite hån och skitsnack tyvärr. Det är väl generellt sett ganska vanligt att opopulära åsikter och ståndpunkter får ta lite skit?

Nissens

Däremot får du lov att förvänta dig lite hån och skitsnack tyvärr. Det är väl generellt sett ganska vanligt att opopulära åsikter och ståndpunkter får ta lite skit?
Jag har inte nämnt någonting om tvång, så jag vet inte varför du ens tar upp det med mig.

Däremot om man ser verkligheten som den är så vet man vad som är rätt. Och det handlar inte om ”propaganda”. Det handlar om att minimera kostnaderna i liv och ekonomi för samhället, inget annat.

Om du tror att det handlar om att ha populära åsikter så har du en lååång resa framför dig…

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…

Det är lika illa från båda hållen. Men att börja håna och exkludera för sitt val är inte bra. Och det kvittar vilket val du gör.
Har även hört folk som idiotförklarar de som vill ta sin dos.

BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Mitt alternativ kommer inte påverka mitt barn.
Det är väl självklart att hur du väljer att göra kommer att påverka ditt barn. Tror du inte att barn påverkas av om en förälder ligger på sjukhus och den andra föräldern är orolig och sover dåligt, en förälder är långtidsskriven för extrem trötthet och inte kan vara med barnet eller om en förälder avlider?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.