Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
blackarrow blackarrow skrev:
Trots att man förr hade folkvett så lyckades man inte utrota förkylningsvirus. Räcker det inte att stanna hemma när man är sjuk?
Se vad duktiga kineserna varit att stoppa sina covid-utbrott under 2 år. Tänk om de stängt flygplatserna direkt och inte låtit 5 miljoner möjliga smittbärare flyga ut till resten av världen.

Vet inte vad den slutliga svaret eller sanningen om covid-19 kommer att vara, men med dagens polariserade samhälle kommer man inte ens att komma överens om frågeställningen.
Just att stanna hemma vid sjukdom är typiskt folkvett, det utrotar inte virus men dämpar smittspridning.
Om vi får ett slutligt svar kommer alla läger att ta åt sig äran eller skylla ifrån sig beroende på slutsatserna.
Kineserna är också ett kapitel som kanske inte heller får ett entydigt svar.

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Trots att man förr hade folkvett så lyckades man inte utrota förkylningsvirus. Räcker det inte att stanna hemma när man är sjuk?
Se vad duktiga kineserna varit att stoppa sina covid-utbrott under 2 år. Tänk om de stängt flygplatserna direkt och inte låtit 5 miljoner möjliga smittbärare flyga ut till resten av världen.

Vet inte vad den slutliga svaret eller sanningen om covid-19 kommer att vara, men med dagens polariserade samhälle kommer man inte ens att komma överens om frågeställningen.
Men det bygger på att det inte funnits några smittade innan innan kineserna började stäng ner. Det faller på sin egen orimlighet. Folk var smittade och sjuka innan man började undersöka det hela. teoretiskt räcker det med en smittad.

J Jocke Best skrev:
Jaså? Förutsätter den samtidigt att de vaccinerade inte följer den? Tesen att tigrar inte är ofarliga förutsätter att tigern finns på ett zoo i en bur, medan vi står utanför?
Men tigern är bara farlig om du retar den eller provocerar.
men visst virus smittar lättare om man provocerar det

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
säkerhet... Hur argumenterar med någon som tror att ovaccinerade är lika farliga för människan som de som av olika medicinska skäl inte får köra bil. Vi pratar om t.ex blinda.
Vem tror det?

P
Det här är en under bar liten gäng med en egen religion. De släpper inte några andra om man inte bevisar att ledningen har rätt.
Om någon utifrån kliver in och kommer med konstiga påståenden mot en enskild medlem så kommer alla andra snart klivit fram och försvarar medlemmen.
Det innebär att det är svårt att säga något.

Men att lägga ner tråden? Det vore grymt.
De är bättre de har kvar sin tråd.
Skyll inte dina egna tillkortakommanden i argumentationsteknik på andra.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Hur ska du ha det - de har alltså valt att inte vaccinera sig, men de har inte valt att räknas till gruppen ”ovaccinerade”???
:thinking:
En gång i tiden hade jag inte körkort, men då var jag inte körkortslös. Jag var körkortsfri.

P
davveno1 davveno1 skrev:
Ja kanske att de är förjävligt att man tog en av staten mer eller mindre påtvingad spruta, blev av med all livskvalitet och sen lyssnar inte vården på dig.
Mindre påtvingad spruta. Det finns inget tvång att vaccinera sig.
Hade hundra gånger hellre chansat med covid.
Det hade varit en dålig riskavvägning.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Tolkar jag dig rätt att Coronaviruset surnade till på alla Covid-vaccinerade och "tidigare sjuka" och letade i st upp ovaccinerade och bildade Omikron?
Nej, det gick inte till så.
Virus saknar intentioner.

P
M mickef skrev:
De som avstår vaccineringen på grund av rädslan för biverkning ser risken 100 mot 0 och väljer 0.
Varför ser den det på det okloka sättet?

Redigerat:
P
davveno1 davveno1 skrev:
Ditt val för dig är lika lätt att göra som mitt val för mig.
Jag ville bara lyfta det faktum att när du eventuellt har fått nervsmärtor så får du ligga i din säng och ingen vill hjälpa dig. Även fast du har betalat lika mycket skatt som alla andra.
Utan en läsbar referens som stöder det påståendet går det inte att bedöma hur bra det stämmer. Finns fallet du länkade till (i Borås tidning, tror jag) beskrivet i en öppen källa?

Redigerat:
P
Dessa människor har valt att inte vaccinera sig. De är också människor som. vi alla är.
Ja, men, som flera redan har påpekat, inte lika länge.

Körkortsanalogin är ganska bra, men du verkar inte ha förstått den helt. Den är inte ett likställande av körtkortslösa som kör bil i allmän trafik med ovaccinerade som går lösa på stan. Det är två olika kategorier av människor som utgör olika sorters hot mot sina medmänniskor.

Nota bene också att vi inte jämför enskilda individer. Jämförelsen görs på befolkningsnivå.

Folk sin inte kan ta körkort av fysiologiska eller medicinska skäl motsvarar alltså människor som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl.

Folk som väljer att inte ta körkort, trots att de kan, motsvarar människor som väljer att inte vaccinera sig, trots att de kan.

• Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
P
davveno1 davveno1 skrev:
När det gäller personer med biverkningar så vet man inte heller hur man ska behandla.
De flesta biverkningar går över av sig själva. En del tror jag går att behandla, och en liten, liten del kanske ger permanenta men. Jag känner inte till proportionerna mellan dessa tre kategorier. Gör du?

Det är dock så att risken för att få en allvarlig biverkan är lägre än att få allvarlig covid-19 så riskbedömningen är ganska enkel att göra.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
För min del är inte postcovid en egen sjukdom utan det är snarare att man inte blivit sjuk från covid.
Nej, postcovid är ett samlingsnamn för sjukdomssymptom som man har fått av att ha varit sjuk i covid-19.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
P
Astras vaccin som orsakade några människors död.
Är det klarlagt? Folkhälsomyndigheten pausade Vaxzevria, men kom senare fram till att det kunde fortsätta att användas för personer 65 år eller äldre.

Redigerat:
P
T tank77 skrev:
Alltså ni som kommenterar här dygnet runt, är ni arbetslösa och sitter hemma och har ingenting att göra så ni sitter och leker internetkrigare på detta forum istället? För ett riktigt jobb kan ni inte ha för då skulle inte jag vilja vara er arbetsgivare.

Eller är ni pensionärer hela bunten?

Jag är faktiskt genuint intresserad av att veta detta.
Alla skrivet inte här hela tiden, skulle jag tro. Med tillräckligt många skribenter utspridda över dygnet så blir det en låg men ständig aktivitet.

• Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.