Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Om det här är en av dina slutsatser, du drar inte så många, ger jag inte mycket för dem.
Här är en annan där din slutsats är att ovaccinerade, ensamma verkar det som, är orsaken till Omikronmutationen.
"Citatet gäller ju omikron som uppstod och kunde växa till bland ovaccinerade människor."
Kan man inte förklara vad man menar så.

För fjärde gången nu, ingen av de hypoteser som gäller hur omikronvarianten uppstod involverar vaccinerade enligt experterna. Det är inte min slutsats.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan man inte förklara vad man menar så.

För fjärde gången nu, ingen av de hypoteser som gäller hur omikronvarianten uppstod involverar vaccinerade enligt experterna. Det är inte min slutsats.
"Denna typ av variant var väntad. Vi förstod att det skulle bli en alltmer komplicerad variant eftersom alltfler människor är vaccinerade och viruset därför måste hitta nya sätt att multipliceras och smitta, säger Nabarro på plats i Genève."

Din kommentar till ovanstående uttalande från WHO's utsände Covidtalesman var:
"Citatet gäller ju omikron som uppstod och kunde växa till bland ovaccinerade människor."

Och min enkla fråga är om du anser/din slutsats är, att det bara är hos ovaccinerade det "uppstod och kunde växa till".
 
BirgitS
M mickef skrev:
"Denna typ av variant var väntad. Vi förstod att det skulle bli en alltmer komplicerad variant eftersom alltfler människor är vaccinerade och viruset därför måste hitta nya sätt att multipliceras och smitta, säger Nabarro på plats i Genève."

Din kommentar till ovanstående uttalande från WHO's utsände Covidtalesman var:
"Citatet gäller ju omikron som uppstod och kunde växa till bland ovaccinerade människor."

Och min enkla fråga är om du anser/din slutsats är, att det bara är hos ovaccinerade det "uppstod och kunde växa till".
Som sagt det är inte min slutsats utan det är experternas hypoteser för hur omikron uppstod. Så du har ju haft möjlighet att läsa de hypoteser som finns angående omikrons tillkomst. Var hittar du just gruppen vaccinerade i dem?

När det gäller växa till sig finns det så få vaccinerade i södra Afrika att det inte är det minsta problem för något att växa sig stort utan att en enda vaccinerad är inblandad.

Lösryckta citat är inte särskilt meningsfulla. Du kanske missförstår det helt. Det vore ju inte första gången under pandemin som Nabarro missförstås: https://en.wikipedia.org/wiki/David_Nabarro#COVID-19_pandemic
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det är inte min slutsats utan det är experternas hypoteser för hur omikron uppstod. Så du har ju haft möjlighet att läsa de hypoteser som finns angående omikrons tillkomst. Var hittar du just gruppen vaccinerade i dem?

När det gäller växa till si finns det så få vaccinerade i södra Afrika att det inte är det minsta problem för något att växa sig stort utan att en enda vaccinerad är inblandad.

Lösryckta citat är inte särskilt meningsfulla. Du kanske missförstår det helt.
Eftersom det fanns så få vaccinerade i Afrika behövde väl inte viruset muteras?
Utan det är först när det stötte på antikroppar det blev tvunget att mutera och det fanns nog inte hos ovaccinerade. Växa sig stort har det väl gjort bland vaccinerade i lika hög grad?
 
BirgitS
M mickef skrev:
Eftersom det fanns så få vaccinerade i Afrika behövde väl inte viruset muteras?
Utan det är först när det stötte på antikroppar det blev tvunget att mutera och det fanns nog inte hos ovaccinerade. Växa sig stort har det väl gjort bland vaccinerade i lika hög grad?
Nej, det är fel.

Covid har spridits mycket mer i södra Afrika än hos oss innan omikron så det var ju mycket fler som redan hade haft covid och hade antikroppar av det skälet. Jag har sett uppgifter om att en majoritet av befolkningen hade haft covid, och rätt många två gånger (både med 2002-årsvarianter och med beta).

För att vara mer specifik i en undersökning i Östra Kapprovinsen hade 63 % antikroppar redan i januari förra året och sen hade de en stor våg med beta ungefär då och en med delta i somras.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33594353/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är fel.

Covid har spridits mycket mer i södra Afrika än hos oss innan omikron så det var ju mycket fler som redan hade haft covid och hade antikroppar av det skälet. Jag har sett uppgifter om att en majoritet av befolkningen hade haft covid, och rätt många två gånger (både med 2002-årsvarianter och med beta).

För att vara mer specifik i en undersökning i Östra Kapprovinsen hade 63 % antikroppar redan i januari förra året och sen hade de en stor våg med beta ungefär då och en med delta i somras.
[länk]
Så slutsatsen är att ju fler som har antikroppar desto större risk för mutation?
 
BirgitS
M mickef skrev:
Så slutsatsen är att ju fler som har antikroppar desto större risk för mutation?
Inte riktigt. Det är en liten risk i varje sjuk person så ju fler personer som är sjuka desto större risk för många mutationer och därmed större risk för att en av de nya mutationerna är en som kommer runt immunsystemet hos någon med antikroppar (oavsett om det är pga. tidigare sjukdom eller vaccin).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Inte riktigt. Det är en liten risk i varje sjuk person så ju fler personer som är sjuka desto större risk för många mutationer och därmed större risk för att en av de nya mutationerna är en som kommer runt immunsystemet hos någon med antikroppar (oavsett om det är pga. tidigare sjukdom eller vaccin).
Det låter som en "never ending story" så vi får leva med smittan och dimensionera vårdapparaten efter behovet och hoppas på snar tillgång till billiga botemedel.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Det låter som en "never ending story" så vi får leva med smittan och dimensionera vårdapparaten efter behovet och hoppas på snar tillgång till billiga botemedel.
Det är inte utan anledning som experter brukar säga att på 10 års sikt har mutationerna förhoppningsvis lett till att covid har blivit en av coronaförkylningarna, för så många har varit sjuka och riskgrupper vaccinerats så att det blir väldigt ovanligt med allvarlig sjukdom.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte utan anledning som experter brukar säga att på 10 års sikt har mutationerna förhoppningsvis lett till att covid har blivit en av coronaförkylningarna, för så många har varit sjuka och riskgrupper vaccinerats så att det blir väldigt ovanligt med allvarlig sjukdom.
Det verkar t o m gå snabbare än så med tanke på hur snabbt Omikron har tagit över.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Det verkar t o m gå snabbare än så med tanke på hur snabbt Omikron har tagit över.
Omikron har då orsakar mycket fler fall av allvarlig sjukdom än vad en förkylning gör. Eller hur?
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Omikron har då orsakar mycket fler fall av allvarlig sjukdom än vad en förkylning gör. Eller hur?
Antagligen, den som lever får se.
 
J
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har inget intresse i att provocera en tiger.
Som vanligt läser du illa. Du skulle prova att inte provocera den. Enligt dig själv var den ju inte farlig då.
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Sannolikheten är att man inte ska.drabbas av ond bråd död är ändå inte jätte stor.
Inte gånger inte = positivt dvs "ja"....
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
BirgitS argumenterade också så trots att ni båda vet att det var bildligt sagt. Svaren, om ni har olika, uteblev dock.
Jag vet inte hur händelsekedjan såg ut när mutationen omikron bildades. Det är nog ingen som vet det i detalj, även om vissa framsteg har skett av forskare som har försökt klarlägga det.
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.