Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
M mickef skrev:
Ibland så.
Nu förstår vi varför dina inlägg ofta är så korta. ;)
Ännu mer OT: Hörde att Italien så rökar man för att få lova att ta paus i arbetet utan tjafs. Fast det blir ju jobbigare för de som inte röker som får ta över och täcka upp under rökpauserna.

BirgitS
M mickef skrev:
Påståendet:
"Citatet gäller ju omikron som uppstod och kunde växa till bland ovaccinerade människor."
Jag påstår inte att det är svårtolkat utan undrar om det bara växte till bland ovaccinerade.
Som sagt det finns 3 hypoteser om hur omikron kom till, se #15396. Ingen av dem inkluderar ett land med hög vaccinationstäckning.

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
BirgitS
davveno1 davveno1 skrev:
När det gäller personer med biverkningar så vet man inte heller hur man ska behandla.
Man vet väldigt väl hur man ska behandla blodkoagulationsrubbningar, hjärtmuskelinflammationer och huvudvärk. För att ta några exempel på biverkningar (de två första mycket ovanliga och det tredje relativt vanligt).

Precis som det finns vissa postcovidsymtom som man också vet hur man ska behandla.

Det är mycket färre som har fått vaccinbiverkningar som krävt vård än antalet som har behövt vård pga. covid. Trots att fler har vaccinerats än som har haft covid.

• Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vaccinering Jag har lite svårt för att man blandar in postcovid i det hela. För min del är inte postcovid en egen sjukdom utan det är snarare att man inte blivit sjuk från covid.
Så när man säger att man riskerar svåra sjukdomar, död och postcovid, jag anser inte det vara en egen sjukdom. Du kan inte bara drabbas av postcovid.

Nu handlar inte detta om att förneka eller negligera postcovid. Postcovid är absolut verklig, det är ett resultat av att man drabbats av covid.
Postcovid är inte en sjukdom utan ett tillstånd med långvariga symtom som uppträder efter att man har blivit frisk från covid. Ibland gäller det problem därför att lungorna har fått skador av sjukdomen men kan t.ex. även gälla sånt som hjärntrötthet eller förlorat luktsinne.

Namnet står för Postinfektiöst tillstånd efter covid-19.

Man har undersökt många och så vitt jag kommer ihåg har man inte hittat något kvarvarande virus. Folk har alltså inte covid längre.

Jag brukar ta upp postcovid därför att många bara verkar tänka på själva sjukdomstiden, oavsett om det gäller några dagars förkylning eller en veckas sjukhusvistelse med ett par veckors konvalescens efteråt. De tänker inte på att ta med risken att få livslånga besvär som kan medföra att de kommer att vara sjukskrivna helt eller delvis under flera år.

Som en jämförelse, PTSD är också ett tillstånd som uppträder efter att något har inträffat.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Astras vaccin som orsakade några människors död. Hur kan man då säga att man ska ta en för gänget? Nu vet vi att det finns dödsfall i Astras vaccin. Jag skulle aldrig riskera mitt liv för att ta en för gänget. Det är inte värt det. Inte för min egen skull heller. Framför allt när det finns 2st beprövade vaccin som vid det tillfället inte hade några kända dödsfall bland biverkningar.
Alltså vad media rapporterade. I det här fallet så väljer jag att utgå ifrån detta.
Det är länge sen man slutade använda vaccinet från Astra Zeneca just av det skälet.

Under perioden emellan var det endast äldre som fick det och det dels för att det inga äldre fick blodkoagulationsrubbningen och dels för att de hade en mycket större risk att avlida av covid än av vaccinet.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Jod
BirgitS BirgitS skrev:
Det är länge sen man slutade använda vaccinet från Astra Zeneca just av det skälet.

Under perioden emellan var det endast äldre som fick det och det dels för att det inga äldre fick blodkoagulationsrubbningen och dels för att de hade en mycket större risk att avlida av covid än av vaccinet.
Jag vet att det är länge sedan man slutade med astras. Men historien lever kvar. Så kallade experter stod i tv och sa att man skulle ta en för folket. Det var många som var rädda för astras även om det inte var i riskzonen. Man kan inte klandra folk för den rädslan. Men jag tror att nästan alla valda att vaccinera sig, men valde något annat. Så det var nog inte många som blev antivaxxare. Förvisso kan jag tänka mig att de närmast anhöriga till de som dog började tveka. Men där har vi tycker jag en giltig orsak. Vilket du säkert och kan hålla med om. Men där har vi en extrem situation.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Postcovid är inte en sjukdom utan ett tillstånd med långvariga symtom som uppträder efter att man har blivit frisk från covid. Ibland gäller det problem därför att lungorna har fått skador av sjukdomen men kan t.ex. även gälla sånt som hjärntrötthet eller förlorat luktsinne.

Namnet står för Postinfektiöst tillstånd efter covid-19.

Man har undersökt många och så vitt jag kommer ihåg har man inte hittat något kvarvarande virus. Folk har alltså inte covid längre.

Jag brukar ta upp postcovid därför att många bara verkar tänka på själva sjukdomstiden, oavsett om det gäller några dagars förkylning eller en veckas sjukhusvistelse med ett par veckors konvalescens efteråt. De tänker inte på att ta med risken att få livslånga besvär som kan medföra att de kommer att vara sjukskrivna helt eller delvis under flera år.

Som en jämförelse, PTSD är också ett tillstånd som uppträder efter att något har inträffat.
Bättre och hålla sig till direkta sjukdomsförlopp alltså allvarlig sjukdom och död.
Eller vill du skrämmas?

• Haha
Tullen127
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det finns 3 hypoteser om hur omikron kom till, se #15396. Ingen av dem inkluderar ett land med hög vaccinationstäckning.
Vad menar egentligen WHO's Covid-sändebud med:
"Denna typ av variant var väntad. Vi förstod att det skulle bli en alltmer komplicerad variant eftersom alltfler människor är vaccinerade och viruset därför måste hitta nya sätt att multipliceras och smitta, säger Nabarro på plats i Genève." ?

BirgitS
Bättre och hålla sig till direkta sjukdomsförlopp alltså allvarlig sjukdom och död.
Eller vill du skrämmas?
Det handlar inte om att skrämmas utan om att man ska vara medveten om alla risker med att få covid. Det gäller inte bara allvarlig sjukdom och död.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Vad menar egentligen WHO's Covid-sändebud med:
"Denna typ av variant var väntad. Vi förstod att det skulle bli en alltmer komplicerad variant eftersom alltfler människor är vaccinerade och viruset därför måste hitta nya sätt att multipliceras och smitta, säger Nabarro på plats i Genève." ?
Det får du fråga Nabarro om. Jag kan ju omöjligen veta det.

Lösryckta citat är rätt meningslösa av många orsaker men en av dem är att man inte får med sammanhanget så att man inte förstår vad någon menar utan kan tro att de betyder något annat än vad som avsågs.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det handlar inte om att skrämmas utan om att man ska vara medveten om alla risker med att få covid. Det gäller inte bara allvarlig sjukdom och död.
Tja jag hittade en undersökning i england där vaccin kunde lindra postcovid... tror det var något sådant, men jag har inga källor.
Dock nämner man inte postcovid som anledning till vaccinering. Det blir tydligt att du berättar mer än någon annan. Men det placerar dig i gruppen provaxxers.... Men de visste nog alla redan

BirgitS
Tja jag hittade en undersökning i england där vaccin kunde lindra postcovid... tror det var något sådant, men jag har inga källor.
Det förekommer åtminstone anekdotiska berättelser om både människor med postcovid som har blivit bättre och sådana som har blivit sämre av vaccinering. Har man t.ex. lungskador så låter det väl rimligast att vaccinering inte påverkar alls.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det får du fråga Nabarro om. Jag kan ju omöjligen veta det.

Lösryckta citat är rätt meningslösa av många orsaker men en av dem är att man inte får med sammanhanget så att man inte förstår vad någon menar utan kan tro att de betyder något annat än vad som avsågs.
Så omöjligt var det tydligen inte tidigare då du kommenterade Nabarros uttalande. Då förklarade du, eller killgissade:
"Citatet gäller ju omikron som uppstod och kunde växa till bland ovaccinerade människor."
Min fråga då var om det bara var ovaccinerades förskyllan att Omikron bildades och spreds. Väntar fortfarande på svar.

BirgitS
M mickef skrev:
Så omöjligt var det tydligen inte tidigare då du kommenterade Nabarros uttalande. Då förklarade du, eller killgissade:
Min fråga då var om det bara var ovaccinerades förskyllan att Omikron bildades och spreds. Väntar fortfarande på svar.
Jag har inte tidigare skrivit vad Naborro menade vilket är vad du frågar i inlägg #15414
Vet du inte vad du frågar om?

• Gilla
Tommynorskens
  • Laddar…
T
T tank77 skrev:
Alltså ni som kommenterar här dygnet runt, är ni arbetslösa och sitter hemma och har ingenting att göra så ni sitter och leker internetkrigare på detta forum istället? För ett riktigt jobb kan ni inte ha för då skulle inte jag vilja vara er arbetsgivare.

Eller är ni pensionärer hela bunten?

Jag är faktiskt genuint intresserad av att veta detta.
Och du själv? Kl 14.09 en måndag...?

• Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.