Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Alla är väl inte lika analytiska som vaccinerade verkar vara i gemen, men känslomässiga individer kan vara intelligenta också.
Visst, men det kanske är en delförklaring av varför ovaccinerade är överrepresenterade bland folk med kort utbildning och låg lön.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Visst, men det kanske är en delförklaring av varför ovaccinerade är överrepresenterade bland folk med kort utbildning och låg lön.
Befolkningen i utanförskapsområden typ?

BirgitS
M mickef skrev:
Befolkningen i utanförskapsområden typ?
Folk med kort utbildning och låg lön finns i många områden i landet.

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev tre meningar i inlägg #15372.
Vad är det som är så svårförståeligt att det behöver tolkas?
Jag tycker det är tre meningar som är baserade på välkända och självklara fakta.
Påståendet:
"Citatet gäller ju omikron som uppstod och kunde växa till bland ovaccinerade människor."
Jag påstår inte att det är svårtolkat utan undrar om det bara växte till bland ovaccinerade.

BirgitS BirgitS skrev:
En stor andel av de med postcovid får vård precis som en stor andel av de vårdbehövande vaccinerade får vård. När det gäller postcovid är det ju många symtom som man inte vet hur man ska behandla.
När det gäller personer med biverkningar så vet man inte heller hur man ska behandla.

Vaccinering Jag har lite svårt för att man blandar in postcovid i det hela. För min del är inte postcovid en egen sjukdom utan det är snarare att man inte blivit sjuk från covid.
Så när man säger att man riskerar svåra sjukdomar, död och postcovid, jag anser inte det vara en egen sjukdom. Du kan inte bara drabbas av postcovid.

Nu handlar inte detta om att förneka eller negligera postcovid. Postcovid är absolut verklig, det är ett resultat av att man drabbats av covid.

Om… Om det vaccinerats i stor omfattning i Afrika kanske omikron inte uppstått? men svårt att veta. Om det nu var i Afrika omikron uppstod. Kanske hade den bara uppstått någon annan stans lite senare.

Man har iaf sett att virus(sjukdomar) som hamnar i något slags jämviktsläge och inte helt bekämpas av immunförsvaret kan samla på sig fler mutationer än om viruset måste hoppa mellan människor. Det kan tex förekomma vid pågående cancerbehandling eller sjukdom som påverkar immunförsvaret negativt.

The 3 main theories for Omicron's origins, National Geographic / Science, https://www.nationalgeographic.com/science/article/the-3-main-theories-for-omicrons-origins
Scientists are trying to pinpoint where and how the highly transmissible variant emerged so they can be better prepared for the next one.
New combinations of mutations can emerge, especially when an individual’s immune system doesn’t swiftly eradicate new viruses. Then certain individual mutations that otherwise might not survive are enshrined in the virus’s genetic code and accumulate under low immunity. Some of these individual mutations together could benefit the virus, he says.

In South Africa, for instance, virologist Tongai Maponga at Stellenbosch University and his colleagues recorded more than 20 mutations in a SARS-CoV-2 Beta variant that evolved over at least nine months in a patient struggling with advanced HIV disease. Scientists in the U.K. recorded novel mutations in three other patients with advanced HIV who had been harboring a SARS-CoV-2 Alpha infection for several months.
In Portugal, scientists recorded unusually high number of SARS-CoV-2 mutations in an immunocompromised cancer patient whose infection persisted for at least six months and who was treated with the antiviral drug remdesivir and anti-inflammatory corticosteroids. These drugs may have suppressed the patient’s immune system and made it easier for SARS-CoV-2 to mutate and adapt.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Astras vaccin som orsakade några människors död. Hur kan man då säga att man ska ta en för gänget? Nu vet vi att det finns dödsfall i Astras vaccin. Jag skulle aldrig riskera mitt liv för att ta en för gänget. Det är inte värt det. Inte för min egen skull heller. Framför allt när det finns 2st beprövade vaccin som vid det tillfället inte hade några kända dödsfall bland biverkningar.
Alltså vad media rapporterade. I det här fallet så väljer jag att utgå ifrån detta.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Vaccinering Jag har lite svårt för att man blandar in postcovid i det hela. För min del är inte postcovid en egen sjukdom utan det är snarare att man inte blivit sjuk från covid.
Du menar kanske att man aldrig blivit riktigt FRISK från Covid?

• Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Om… Om det vaccinerats i stor omfattning i Afrika kanske omikron inte uppstått? men svårt att veta. Om det nu var i Afrika omikron uppstod. Kanske hade den bara uppstått någon annan stans lite senare.

Man har iaf sett att virus(sjukdomar) som hamnar i något slags jämviktsläge och inte helt bekämpas av immunförsvaret kan samla på sig fler mutationer än om viruset måste hoppa mellan människor. Det kan tex förekomma vid pågående cancerbehandling eller sjukdom som påverkar immunförsvaret negativt.

The 3 main theories for Omicron's origins, National Geographic / Science, [länk]
Scientists are trying to pinpoint where and how the highly transmissible variant emerged so they can be better prepared for the next one.
Det finns tecken på att corona upptäckts på andra ställen innan. Men jag tycker inte vi ska fundera så mycket på det. Vad gör det om den skulle dykt upp en månad senare? Hade du blivit mycket gladare?
Framförallt då Omikrom trots allt är ganska mild och hur bra vaccinet biter på vaccinet är inte helt osäkert. Vaccinet skyddar sämre ganska snabbt.

B b8q skrev:
Du menar kanske att man aldrig blivit riktigt FRISK från Covid?
Nu ska vi inte vara petiga.... Men det kan finnas vissa spår av att jag eventuellt använde fel ord.
Då är det tur att du rättar mig! Tack

T
Alltså ni som kommenterar här dygnet runt, är ni arbetslösa och sitter hemma och har ingenting att göra så ni sitter och leker internetkrigare på detta forum istället? För ett riktigt jobb kan ni inte ha för då skulle inte jag vilja vara er arbetsgivare.

Eller är ni pensionärer hela bunten?

Jag är faktiskt genuint intresserad av att veta detta.

• Haha
  • Gilla
Janetgorgis och 2 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Alltså ni som kommenterar här dygnet runt, är ni arbetslösa och sitter hemma och har ingenting att göra så ni sitter och leker internetkrigare på detta forum istället? För ett riktigt jobb kan ni inte ha för då skulle inte jag vilja vara er arbetsgivare.

Eller är ni pensionärer hela bunten?

Jag är faktiskt genuint intresserad av att veta detta.
Det finns nog alla kategorier och några till. Själv kör jag bara på rökpauserna.

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
T
M mickef skrev:
Det finns nog alla kategorier och några till. Själv kör jag bara på rökpauserna.
Många rökpauser du har:thinking:

T tank77 skrev:
Många rökpauser du har:thinking:
Ibland så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.