817 098 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Post-covid, vad detta nu är (verkar vara väldigt diffust) är väl knappast ens relevant för Omicron längre. Hör knappt någon tala om det nu plötsligt trots att smittspridningen var enorm denna vinter.Nissens skrev:Tja, hur många har blivit svårt sjuka/fått postcovid eller avlidit Covid infektioner?
Hur många har fått motsvarande problem av vaccinationer?
Fakta är att man VET att covidinfektioner generellt ger stora problem för både insivider och samhälle på kort sikt.
Att det skulle dyka upp problem efter en längre tid finns det ingenting som talar för om man jämför med vacciner som använts sedan långa tider.
Om du nu tror att det plötsligt skulle dyka upp problem efter lång tid så är det fria fantasier som inte grundar sig på någon erfarenhet.
Så, eftersom man VET att covidinfektioner innebär mycket större risker än vaccinen så är det ett lätt val.
Att som du enbart titta på den största riskfaktorn och ignorera de andra är så obegåvat så jag vill inte ens kommentera det.
Jaha, så man insjuknar alltså inte om man är vaccinerad? Den aktuella IVA-statistiken jag hänvisade till säger annat:
10-19 år: 8 st (25% två doser, 13% en dos, 25% ingen dos)
30-39 år: 15 st (27% två doser, 7% en dos, 33% ingen dos)
50-59 år: 24 st (33% två doser, 33% ingen dos, 25% en dos)
60-69 år: 52 st (44% två doser, 6% en dos, 33% ingen dos)
70-79 år: 61 st (56% två doser, 21% ingen dos, 6% en dos)
80+ år: 25 st (56% två doser, 36% ingen dos, 0% en dos)
Redigerat:
Tack för diskussionen alla. Loggar ut och gör något mer produktivt av min tid. Tack och lov är pandemin över och restriktionerna borta i Sverige och många länder. Känns bara dumt sitta här och leva i det förflutna. Livet är för kort. Ha det gott alla
Vad precis alla i din omgivning råkat ut för säger inte speciellt mycket om hur det var på befolkningsnivå.F Feratin skrev:
Vad säger smittostatistiken, då?
Majoriteten av okunniga antivaxare, eller majoriteten av Sveriges befolkning, eller majoriteten av utbildade smittskyddsexperter?F Feratin skrev:
Vilken av dessa majoriteter du hänvisar till har betydelse för argumentets giltighet.
Nu är det förvisso inte så att jag tycker att det var helt fel att ta bort alla "restriktioner" (som inte var restriktioner på riktigt i de flesta fall, utan bara rekommendationer och råd), men jag tyckte vid det tillfället att man borde ha väntat lite mer för att se att den nedåtgående trenden skulle hålla i sig. Men jag är väl en försiktigare general än de flesta.
Dock är det så att vetenskapliga spörsmål inte kan avgöras genom omröstningar eller opinionsundersökningar.
Och paranoida antivaxare tror att det är bättre att bli sjuk för att slippa bli sjuk än att vaccinera sig.F Feratin skrev:
Så är det alltså inte. Det visar statistiken om vaccination och sjukdom i covid-19 med all önskvärd tydlighet.
Att man får bra skydd mot återinfektion när man har genomgått sjukdomen är faktiskt också mycket bra belagt vid det här laget. Du har nog bara träffat på knäppisar som inte tror på det.
Intention ska man nog inte blanda in när man diskuterar virus.F Feratin skrev:
Så på vilket sätt tillhörde Adam Alsing ”de allra svagaste i samhället”? Du påstår ju att det endast är de som drabbats.F Feratin skrev:Klart Omicron är oerhört mycket mindre. Det är ett allmänt känt faktum och inget trams. Det skulle inte avklassas som allmänfarlig sjukdom annars. Jag tvivlar på att Omicron ens är dödligare än en tuffare influensa.
Nja, det stämmer inte. Virus som har svårare att sprida sig är mer dödliga (Ebola/HIV), medan virus som sprider sig effektivare är mindre virulenta. Det är så virus fungerar och evolverar. De vill inte ta livet av sina värddjur.
Det är dock mer nonsens att försöka bita sig fast vid 2020/21 genom att tala enbart om Covid utan att också nämna att Alpha och Delta inte ens existerar längre och numera är helt irrelevanta. Det är ju också direkt missvisande för någon som inte är påläst och får intrycket av att det är samma exakt virus.
Det kan trilla ner en helikopter i skallen på dig när du är ute och går också. Det kan komma 10 nya farliga sjukdomar inom 10 år. Vaccinet kan visa sig orsaka dödlig sjukdom om 10 år. What if scenarion ger inte så mycket. Generellt brukar dock denna typ av virus mutera ner sig till mindre virulenta varianter över lång tid, inte tvärtom.
Jag vet inte varför du är så besatt av Bulgarien. Du avfärdade Sydafrika för att de inte kunde föra statistik enligt dig, men Bulgarien litar du blint på, ett av de mest korrupta länderna i Europa. Kul hur det funkar det där. Jag behöver inte titta på Bulgarien för att se att Omicron är relativt harmlöst och att beslutet att ta bort alla restriktioner var helt rätt. Majoriteten håller dessutom med.
Den naturliga immuniteten i Sverige är enormt utbredd. Men vad spelar det dock för roll, immunitet eller inte, Omicron är harmlöst för alla utom de absolut svagaste i samhället. Ganska meningslös diskussion vid det här laget.
Nu talar du ju dock om 2+ år av pandemi. Det ska dock nämnas att hälften av dessa var så gamla att de inte ens kunde få vård på IVA. Dvs, låg på servicehem och förmodligen var mycket nära döden oavsett. Sen finns det så många faktorer att ta in. T ex att Sverige har haft väldigt låg dödlighet under en femårsperiod medan t ex Canada har haft väldigt hög, vilket gör att vi har haft fler äldre som också är den grupp som drabbats hårdast av Covid. Vi har dessutom tagit in ett oerhört stort antal invandrare med dålig hälsa och som också varit en riskgrupp pga låga D-vitaminnivåer. Många sjuksköterskor har vittnat om att många av de ovaccinerade som låg på IVA under Omicronvågen var från just mellanöstern och Afrika.
Och det stämmer inte heller att vi inte sett liknande överdödlighet förr. Runt 2002 hade vi nästan lika hög överdödlighet som 2020, trots mycket lägre befolkning.
Du måste skoja? Har du sett hur vågen för dödsfall såg ut under Delta?
Trams. Överdödlighet av den grad sker hela tiden. Det är bara att titta på Euromomo. Hade det inte varit Omicron hade det varit influensan som nu plötsligt försvunnit.
Så hur stor är risken att dö av Omicron för en vanlig frisk ovaccinerad människa? Hur stor är den ens för en ovaccinerad i riskgrupp? 0.002%? Högre än influensa? Lägre?
Sjukskrivningar? På riktigt? Folk har ju uppmanats att stanna hemma vid minsta snuva. Många har dessutom utnyttjat det för lite extra semester. Detta har ju varit den vekliga vårdkrisen, dvs personalbrist, inte att Omicron i sig har varit ett särskilt stort problem.
Fast risken är i princip noll. Statistiken talar sitt tydliga språk. Inte ens innan vaccinet var riskerna särskilt stora förutom de extremt gamla.
Ja, de har fått in Februari. Eller så är överdödligheten låg för att Omicron är en mycket mindre virulent variant. Det verkar vara det troligaste scenariot. Det är ju ett allmänt känt faktum att Omicron inte ens går ner i lungorna som tidigare varianter gjorde, vilket är den direkt avgörande skillnaden.
Nej, det var ganska signifikant överdödlighet utan tvekan. Men det var då det.
Det var rimligt att göra då du försökte ge intryck av att en liten överdödlighet är något unikt. Jag kan nämna det i månader om du vill? Ta en titt på hur överdödligheten såg ut i Europa 2016/17 t ex, det är ingen lek det heller. Extremt mycket värre än på många håll under Covid.
USA t ex har mig veterligen haft väldigt hög dödlighet bland vaccinerade under Delta och framåt.
Så hur ska ni ha det nu? Är Covid en risk enbart för extremt gamla bara när vi talar om Sydafrika? De med svagt immunförsvar och diabetes eller hjärtproblem är ingen risk nu? Eller gäller är det bara när vi talar om Sydafrika?
Vilken är din källa till det påståendet? Jag gav dig en källa från Reuters. Jag har fler om du vill se?
Som sagt, siffrorna har överdrivits även i Sverige...
Har du ens uppfattat att hela vårdapparaten höll på att knäckas av all vård covid pateienterna krävde? Vilka konsekvenser tror du det fick? Vaccinerna räddade den situationen. Tror du att det bara var de svagaste i samhället som hamnade på sjukhus?
Tror du att viruset är någon slags kraft som har en högre intelligens?
Citat från FHM:F Feratin skrev:Post-covid, vad detta nu är (verkar vara väldigt diffust) är väl knappast ens relevant för Omicron längre. Hör knappt någon tala om det nu plötsligt trots att smittspridningen var enorm denna vinter.
Jaha, så man insjuknar alltså inte om man är vaccinerad? Den aktuella IVA-statistiken jag hänvisade till säger annat:
10-19 år: 8 st (25% två doser, 13% en dos, 25% ingen dos)
30-39 år: 15 st (27% två doser, 7% en dos, 33% ingen dos)
50-59 år: 24 st (33% två doser, 33% ingen dos, 25% en dos)
60-69 år: 52 st (44% två doser, 6% en dos, 33% ingen dos)
70-79 år: 61 st (56% två doser, 21% ingen dos, 6% en dos)
80+ år: 25 st (56% två doser, 36% ingen dos, 0% en dos)
”Vaccinationen ger ett bättre skydd än sjukdomen
Det är bättre att vaccinera sig än att riskera att bli allvarligt och långvarigt sjuk i covid-19. Den som har varit sjuk kan under en tid ha ett visst skydd mot att bli sjuk igen. Men vaccinationen ger ett säkrare och mer stabilt skydd mot sjukdomen. Även om du har haft covid-19 efter din vaccination bör du ta påfyllnadsdosen.”
Du verkar helt ha missat det som FHM informerat om. Du borde lyssna på de som har kunskap.
Varsågod:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...till-dig-som-vill-veta-mer-infor-vaccination/
Om du med det menar att du slutar att sprida felaktig information så låter det klokt.F Feratin skrev:
Enligt FHM är pandemin inte över. Om du vet något de inte känner till, så tycker jag att du skall informera dem.
Pandemin är, och har alltid varit de ovaccinerades pandemi.
Har Feratin påstått att "pandemin" är över?Nissens skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 109 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 109 inlägg