Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
F Feratin skrev:
Prior COVID infection more protective than vaccination during Delta surge -U.S. study

[länk]
Vad är det du vill diskutera? Att bli sjuk för att slippa bli sjuk den diskussionen är slutförd sedan länge i den här tråden.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
F
K Kurtivan skrev:
Vad är det du vill diskutera? Att bli sjuk för att slippa bli sjuk den diskussionen är slutförd sedan länge i den här tråden.
Det är inte alla som vill ta in att naturlig immunitet ger minst lika bra skydd som vaccinering, om inte bättre.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
F Feratin skrev:
Det är inte alla som vill ta in att naturlig immunitet ger minst lika bra skydd som vaccinering, om inte bättre.
Det begriper nog nästan alla. Det en liten minoritet verkar ha svårt att ”ta in” är att få en ”naturlig immunitet” innebär otroligt mycket större hälsorisker än att vaccinera sig.

Det är därför det finns vaccin.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
F Feratin skrev:
Känns inte som jag läst den åsikten i denna tråd, har du?

• Gilla
pegr och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Det begriper nog nästan alla. Det många verkar ha svårt att ”ta in” är att få en ”naturlig immunitet” innebär otroligt mycket större risk än att vaccinera sig. Det är ju därför det finns vaccin.
"Otroligt mycket större risk" för vem? Hur stor är riskerna då? Om vi räknar bort alla 60+ år till att börja med? Om vi ska tala om risker måste vi sätta detta i relation till något. Hur stor är risken för en vanlig 20-åring att dö av Omicron? Hur ser det ut jämfört med influensa?

Och säga vad man vill, men de långsiktiga effekterna med vaccinet kommer ta flera år att utreda.

F
K Kurtivan skrev:
Känns inte som jag läst den åsikten i denna tråd, har du?
I princip alla har haft genomgången infektion nu, så varför detta tjat om vaccinering? Det var ju dessutom inte länge sedan ovaccinerade demoniserades och förlöjligades för att de påstod att de var trygga med sin naturliga immunitet, eller hur? Hur låter det nu? Vem var det som spred "desinformation" då?

Nissens
F Feratin skrev:
"Otroligt mycket större risk" för vem? Hur stor är riskerna då? Om vi räknar bort alla 60+ år till att börja med? Om vi ska tala om risker måste vi sätta detta i relation till något. Hur stor är risken för en vanlig 20-åring att dö av Omicron? Hur ser det ut jämfört med influensa?

Och säga vad man vill, men de långsiktiga effekterna med vaccinet kommer ta flera år att utreda.
Det där är fria fantasier. Effekter av vacciner som visar sig först efter lång tid finns det inga exempel på. OM det rent hypotetiskt ändå skulle dyka upp så kan du vara säker på att även infektionen har långsiktiga och sannolikt allvarligare effekter.

Du verkar tro att ålder är den enda riskfaktorn, om du läser på lite mer så kommer du snart stt lära dig att det finns många fler riskfaktorer.

Du får skaffa dig lite mer verklighetsförankring helt enkelt.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nissens
F Feratin skrev:
I princip alla har haft genomgången infektion nu, så varför detta tjat om vaccinering? Det var ju dessutom inte länge sedan ovaccinerade demoniserades och förlöjligades för att de påstod att de var trygga med sin naturliga immunitet, eller hur? Hur låter det nu? Vem var det som spred "desinformation" då?
Du verkar tro att man är skyddad länge om man haft infektionen?
Frågan är hur du kom fram till det.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F Feratin skrev:
Klart Omicron är oerhört mycket mindre. Det är ett allmänt känt faktum och inget trams. Det skulle inte avklassas som allmänfarlig sjukdom annars. Jag tvivlar på att Omicron ens är dödligare än en tuffare influensa.
Nej, inte enligt forskningen. Det upplevs som att omikronvarianten är så väldigt mycket lindrigare men det är ju bara för att så många har vaccinerat sig och/eller redan har haft covid med en tidigare variant.

Nej, omklassificeringen har inget att göra med att omikronvarianten skulle orsaka en mycket lindrigare sjukdom. Den handlar om att pga. vaccinering och alla som redan har fått omikron så är covid inte ett samhällsproblem om några veckor.

Fohm räknade ut hur stor IFR (Infection Fatality Rate) var under första vågen. Jag tror det var 0,2 % och eftersom omikron verkar vara ungefär lika farlig som Wuhan-varianten för någon som vare sig är vaccinerad eller har haft covid förut så bör det också ligga på 0,2 %. Man uppskattar att 1 miljon får influensa varje år och att färre än 1000 dör vilket leder till att IFR är mindre än 0,1 %.
F Feratin skrev:
Nja, det stämmer inte. Virus som har svårare att sprida sig är mer dödliga (Ebola/HIV), medan virus som sprider sig effektivare är mindre virulenta. Det är så virus fungerar och evolverar. De vill inte ta livet av sina värddjur.
Nej, det finns inget sånt samband. Alfa-varianten var både mer smittsam och gav fler en allvarligare covid än tidigare varianter. Delta-varianten var både mer smittsam och gav fler en allvarligare covid än alfa-varianten. Covid sprids långt innan folk blir allvarligt sjuka så det spelar ingen roll om de senare dör eller inte, viruset har redan spridit sig vidare.

F Feratin skrev:
Det är dock mer nonsens att försöka bita sig fast vid 2020/21 genom att tala enbart om Covid utan att också nämna att Alpha och Delta inte ens existerar längre och numera är helt irrelevanta. Det är ju också direkt missvisande för någon som inte är påläst och får intrycket av att det är samma exakt virus.
Var väl inte så länge sen man hittade delta vid de fåtaliga helgenomsekvensieringar som görs i Sverige så jag skulle inte lita på att Deltavarianten inte existerar.

Både alfa och delta, liksom alla andra tidigare varianter, är naturligtvis relevanta som jämförelse. Jag antar att folk som läser och skriver i den här tråden är pålästa. Men samma virus är det i den normala betydelsen, det är fortfarande fråga om SARS-CoV-2.

F Feratin skrev:
Generellt brukar dock denna typ av virus mutera ner sig till mindre virulenta varianter över lång tid, inte tvärtom.
Nyckelordet är "lång tid".

F Feratin skrev:
Jag vet inte varför du är så besatt av Bulgarien. Du avfärdade Sydafrika för att de inte kunde föra statistik enligt dig, men Bulgarien litar du blint på, ett av de mest korrupta länderna i Europa. Kul hur det funkar det där. Jag behöver inte titta på Bulgarien för att se att Omicron är relativt harmlöst och att beslutet att ta bort alla restriktioner var helt rätt. Majoriteten håller dessutom med.
Det är ett bra exempel för att det är i Europa och har en mycket låg vaccinationsgrad, ungefär lika stor som i Sydafrika som du tydligen gillar att jämföra med.

Om du då som omväxling kollar på Bulgarien så ser du att omikron inte är särskilt harmlöst och de människor i Sverige som har blivit allvarligt sjuka och dött av covid orsakad av omikronvarianten tycker nog inte heller att det är relativt harmlöst utan tvärtom mycket farligt.

Beslutet att ta bort alla restriktioner beror inte på att omikronvarianten skulle vara relativt harmlöst för den som vare sig är vaccinerad eller har haft covid tidigare, utan just på att så många är vaccinerade och/eller har haft covid så sjukvården inte längre blir så väldigt extra mycket belastad av en mycket stor smittspridning och andra liknande faktorer.

F Feratin skrev:
Den naturliga immuniteten i Sverige är enormt utbredd.
Kanske efter den pågående vågen men inte innan då ungefär 30 % hade haft covid innan december. 30 % är verkligen inte samma sak som enormt utbredd.

F Feratin skrev:
Omicron är harmlöst för alla utom de absolut svagaste i samhället.
Nej
Om du inte har någon väldigt konstig betydelse av de absolut svagaste som att det just skulle betyda de som blir allvarligt sjuka av omikron.

F Feratin skrev:
Nu talar du ju dock om 2+ år av pandemi. Det ska dock nämnas att hälften av dessa var så gamla att de inte ens kunde få vård på IVA. Dvs, låg på servicehem och förmodligen var mycket nära döden oavsett.
Jag antog att det var det du avsåg med "över lag" i #15013.

Det finns mycket vård, t.ex. syrgas, mellan att inte få någon vård alls på ett äldreboende och vård på IVA. Naturligtvis ökar risken för att dö om man inte får den vård som kan rädda livet på en.

F Feratin skrev:
Sen finns det så många faktorer att ta in. T ex att Sverige har haft väldigt låg dödlighet under en femårsperiod medan t ex Canada har haft väldigt hög, vilket gör att vi har haft fler äldre som också är den grupp som drabbats hårdast av Covid. Vi har dessutom tagit in ett oerhört stort antal invandrare med dålig hälsa och som också varit en riskgrupp pga låga D-vitaminnivåer.
Jaha, så nu håller du med om att dödligheten inte har varit extremt låg över lag som du skrev förut.

F Feratin skrev:
Och det stämmer inte heller att vi inte sett liknande överdödlighet förr. Runt 2002 hade vi nästan lika hög överdödlighet som 2020, trots mycket lägre befolkning.
Överdödlighet beräknas förstås i förhållande till folkmängd. Här är en bra artikel om överdödlighet: https://emanuelkarlsten.se/overdodligheten-i-sverige-2020-den-hogsta-sedan-spanska-sjukan/

F Feratin skrev:
Du måste skoja? Har du sett hur vågen för dödsfall såg ut under Delta?
Var är det som du kallar för en våg med delta?
Graf över dagliga nya bekräftade COVID-19 fall och dödsfall per miljon i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~SWE

F Feratin skrev:
Hade det inte varit Omicron hade det varit influensan som nu plötsligt försvunnit.
Det var en influensavåg innan jul. Antalet som behövde IVA-vård var rätt normalt för en lättare influensa.

F Feratin skrev:
Så hur stor är risken att dö av Omicron för en vanlig frisk ovaccinerad människa?
Ungefär lika stor som med de första varianterna, typ 0,2 %.

F Feratin skrev:
Sjukskrivningar? På riktigt? Folk har ju uppmanats att stanna hemma vid minsta snuva. Många har dessutom utnyttjat det för lite extra semester. Detta har ju varit den vekliga vårdkrisen, dvs personalbrist, inte att Omicron i sig har varit ett särskilt stort problem.
Det är ju ingen skillnad när man jämför denna våg med tidigare covidvågor. Däremot har ju personalfrånvaron varit mycket högre under denna våg än under tidigare. Dessutom räknar du ju upp saker som skulle medföra att färre än en halv miljon människor fick covid under de värsta veckorna, inte fler som jag fick intrycket av att du ansåg förut.

F Feratin skrev:
Fast risken är i princip noll. Statistiken talar sitt tydliga språk. Inte ens innan vaccinet var riskerna särskilt stora förutom de extremt gamla.
Nu är ju en rätt stor andel av de som avlider medelålders. Under tredje vågen var det mycket få av de äldsta som dog eftersom de var vaccinerade i så stor utsträckning så då återstod den grupp som inte tillhör de äldsta. Här ser man att det är stor skillnad i antal som dör under andra resp. tredje vågen men den är inte noll utan ung. en tredjedel under tredje vågen.
Graf över dagligen bekräftade COVID-19-fall och dödsfall per miljon människor i Sverige.
Skapa konto

https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~SWE
F Feratin skrev:
Ja, de har fått in Februari.
Det var ju konstigt när man vet att det är upp till 4 veckor eftersläpning när det gäller avlidna.

F Feratin skrev:
Eller så är överdödligheten låg för att Omicron är en mycket mindre virulent variant. Det verkar vara det troligaste scenariot. Det är ju ett allmänt känt faktum att Omicron inte ens går ner i lungorna som tidigare varianter gjorde, vilket är den direkt avgörande skillnaden.
Men det går ju bra att utsträcka ovanstående graf så att denna fjärde våg kommer med och man ser att fler nu avlider än under tredje vågen.
Graf som visar dagliga nya COVID-19 fall och dödsfall per miljon i Sverige från oktober 2020 till mars 2022.
Skapa konto

F Feratin skrev:
Det var rimligt att göra då du försökte ge intryck av att en liten överdödlighet är något unikt. Jag kan nämna det i månader om du vill? Ta en titt på hur överdödligheten såg ut i Europa 2016/17 t ex, det är ingen lek det heller. Extremt mycket värre än på många håll under Covid.
Inget unikt men det motsäger ditt påstående om att omikronvarianten skulle vara harmlös.

F Feratin skrev:
USA t ex har mig veterligen haft väldigt hög dödlighet bland vaccinerade under Delta och framåt.
Så vitt jag vet har USA framför allt haft hög dödlighet bland ovaccinerade.

F Feratin skrev:
Så hur ska ni ha det nu? Är Covid en risk enbart för extremt gamla bara när vi talar om Sydafrika? De med svagt immunförsvar och diabetes eller hjärtproblem är ingen risk nu? Eller gäller är det bara när vi talar om Sydafrika?
Jag har inte påstått att covid bara är en risk för äldre i något land eller motsatsen heller. Naturligtvis är risken för att dö åldersbetingad. Ju äldre man är desto högre risk, gäller inte bara från 65 år utan gäller redan från 18-årsdan.

Jag tycker jag verkligen har försökt få dig att förstå att risken finns för alla. Det innebär förstås inte att den är lika stor för alla.

Du borde inse att om en människa som lever med HIV i Sydafrika avlider så kommer man inte i första hand att registrera det som en död i covid bara för att covid var en av de senaste sjukdomarna som personen fick.

F Feratin skrev:
Vilken är din källa till det påståendet? Jag gav dig en källa från Reuters. Jag har fler om du vill se?
Det var sånt som stod i intervjuer i samband med att omikronvarianten var ny och okänd. Inte så lätt att återfinna just de intervjuerna nu efter några månader.

F Feratin skrev:
Som sagt, siffrorna har överdrivits även i Sverige...
Som sagt för vården är det rätt ointressant om folk har covid som huvud- eller bidiagnos, patienterna måste behandlas som covidpatienter med tidskrävande arrangemang.

F Feratin skrev:
Hur vet du med sådan säkerhet att det beror enbart på att så många är vaccinerade och att det inte beror på att Omicron är en oerhört mycket mindre virulent variant som inte ens går ner i lungorna som tidigare varianter gjorde?
Är du inte medveten om hur många som behöver och har behövt sjukhusvård pga. covid orsakad av omikronvarianten?

F Feratin skrev:
Nja, det verkar inte ha större effekt på smittspridningen överhuvudtaget med tanke på att en så stor del av befolkningen smittades med Omicron.
Det säger ju inget om hur det skulle ha blivit om ingen hade varit vaccinerad de senaste månaderna.

F Feratin skrev:
Och det handlar ju fortfarande om riskgrupper, inte folk i allmänhet. Dödligheten är ju i princip noll annars.
Det handlar inte om antalet som dör. Det är inte de som belastar sjukvården. Det är inte de som får samhällsviktiga funktioner att vara oroliga för vad som kan hända med deras verksamhet.

F Feratin skrev:
Aha, så inga vaccinerade har dött? Sen har ju de allra svagaste (80+ år) redan avlidit under första vågen.
Jag skrev ju i det du citerade att vaccin inte skyddar till 100 %.

Nej, inte ens en majoritet av de på äldreboendena som insjuknade under första vågen avled.
På ett år har du en helt ny årskull av skröpliga. Genomsnittlig tid på ett äldreboende är i storleksordningen ett år så de byts ut i snabb takt.

F Feratin skrev:
För vem? För mig? Så om jag hade vaccinerat mig så skulle jag bli 5% mindre sjuk än ingenting? 38c feber istället för 38.5c? Med tanke på hur harmlös Omicron var för mig och övriga familjen så var det ju rätt beslut att skippa vaccinering.
Jag pratar naturligtvis om genomsnitt. Anekdotisk bevisföring säger just ingenting.

Vad är det i frasen "vaccinering med tredje dosen minskade risken att bli sjuk med minst hälften under tre månade" som är så svår att förstå att du börjar skriva om 5 % mindre sjuk?
Hade det inte varit trevligt att slippa bli sjuk och kunnat leva som vanligt de där dagarna?

F Feratin skrev:
Enligt tidigare statistik så hamnade 0.48 % av de ovaccinerade som bekräftats smittade på iva och 0.17 % dog.
Av de vaccinerade som bekräftats smittade hamnade 0.35 % på iva och 1.6 % dog.
Du verkar ha missat att ta hänsyn till ålder. Man kan förstås inte jämföra ovaccinerade barn med vaccinerade äldre.

Så här har det sett ut sen i juli, alltså en längre tidsperiod än den du tar upp när det gäller risk för IVA för ovaccinerade resp. vaccinerade:
Graf över antalet nya intensivvårdade covid-19 patienter per åldersgrupp och vaccinationsstatus över tid.
Skapa konto

Toppen orsakad av omikron syns tydligt för de ovaccinerade.

För risken att dö:
Diagram som visar antal laboratoriebekräftade COVID-19-avlidna per 100 000 ovaccinerade och vaccinerade individer, uppdelat på åldersgrupper.
Skapa konto

https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-8.pdf

Till det ska man då tänka på att i gruppen ovaccinerade ingår en grupp som tidigare har varit sjuka och också har ett skydd mot allvarlig sjukdom så risken för en ovaccinerad utan tidigare genomgången sjukdom är högre än vad graferna visar.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F Feratin skrev:
Vi vet inte hur nästa variant ser ut, men för att det ska bli en variant av betydelse så måste den kunna göra så att tidigare sjuka kan bli sjuka igen. Då kan en superimmunitet/hybridimmunitet av sjukdom + vaccin vara det som förhindrar att folk blir allvarligt sjuka.

Den "naturliga" immuniteten verkar ju inte ha varit så mycket värd när omikron kom och de blev sjuka igen. Var det att folk ansåg sig trygga med sin "naturliga" immunitet som var desinformation?

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Det där är fria fantasier. Effekter av vacciner som visar sig först efter lång tid finns det inga exempel på. OM det rent hypotetiskt ändå skulle dyka upp så kan du vara säker på att även infektionen har långsiktiga och sannolikt allvarligare effekter.
Fast du gissar ju bara. Du har ingen aning. Ingen vet. När folk tidigt påpekade att vaccinet kunde orsaka hjärtproblem då skrattade man ju åt det också och kallade det desinformation, men så har mer och mer saker visat sig med tiden. Några fick till och med sätta livet till i början av vaccinationen, så väl beprövat var det tydligen.

Du verkar tro att ålder är den enda riskfaktorn, om du läser på lite mer så kommer du snart stt lära dig att det finns många fler riskfaktorer.
Det är utan tvekan den överlägset största riskfaktorn. Inte den enda, men den överväldigande största faktorn. Om du vägrar ta till dig av den svenska statistiken har jag mer studier och statistik som kan understryka detta åt dig. Under 50 år är det inte överdrivet stor skillnad på riskerna för vaccinerade vs ovaccinerade även om riskgrupper så klart kan dra nytta av vaccination. Men för friska, nej.

I det stora hela är Omicron ett ickeproblem idag. Den som är orolig kan vaccinera sig, och så är det med det.

Du får skaffa dig lite mer verklighetsförankring helt enkelt.
På vilket sätt saknar jag verklighetsförankring?

Aktuell statistik inlagda från feb-mars (Svt.se). Man kan komma med alla möjliga bortförklaringar åt bägge håll, men tittar man bara så här rakt av ser det helt random ut vaccinerad vs ovaccinerad.

10-19 år: 8 st (25% två doser, 13% en dos, 25% ingen dos)
30-39 år: 15 st (27% två doser, 7% en dos, 33% ingen dos)
50-59 år: 24 st (33% två doser, 33% ingen dos, 25% en dos)
60-69 år: 52 st (44% två doser, 6% en dos, 33% ingen dos)
70-79 år: 61 st (56% två doser, 21% ingen dos, 6% en dos)
80+ år: 25 st (56% två doser, 36% ingen dos, 0% en dos)

J
F Feratin skrev:
Tja, att precis alla i min omgivning (och skola) åkte på Omicron trots att den stora majoriteten var vaccinerade. Eller varför inte titta på smittostatistiken?
Du pratar i nattmössan. Anekdotisk bevisföring är gammal skåpmat i tråden. Att smittspridningen minskas är vedertagen information. Först och främst eftersom en vaccinerad smittad smittar under kortare tid och med minskad mängd virus. Har du inte lyckats ta in detta än?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F Feratin skrev:
Fast du gissar ju bara. Du har ingen aning. Ingen vet. När folk tidigt påpekade att vaccinet kunde orsaka hjärtproblem då skrattade man ju åt det också och kallade det desinformation, men så har mer och mer saker visat sig med tiden. Några fick till och med sätta livet till i början av vaccinationen, så väl beprövat var det tydligen.

Det är utan tvekan den överlägset största riskfaktorn. Inte den enda, men den överväldigande största faktorn. Om du vägrar ta till dig av den svenska statistiken har jag mer studier och statistik som kan understryka detta åt dig. Under 50 år är det inte överdrivet stor skillnad på riskerna för vaccinerade vs ovaccinerade även om riskgrupper så klart kan dra nytta av vaccination. Men för friska, nej.

I det stora hela är Omicron ett ickeproblem idag. Den som är orolig kan vaccinera sig, och så är det med det.

På vilket sätt saknar jag verklighetsförankring?

Aktuell statistik inlagda från feb-mars (Svt.se). Man kan komma med alla möjliga bortförklaringar åt bägge håll, men tittar man bara så här rakt av ser det helt random ut vaccinerad vs ovaccinerad.

10-19 år: 8 st (25% två doser, 13% en dos, 25% ingen dos)
30-39 år: 15 st (27% två doser, 7% en dos, 33% ingen dos)
50-59 år: 24 st (33% två doser, 33% ingen dos, 25% en dos)
60-69 år: 52 st (44% två doser, 6% en dos, 33% ingen dos)
70-79 år: 61 st (56% två doser, 21% ingen dos, 6% en dos)
80+ år: 25 st (56% två doser, 36% ingen dos, 0% en dos)
Tja, hur många har blivit svårt sjuka/fått postcovid eller avlidit Covid infektioner?

Hur många har fått motsvarande problem av vaccinationer?

Fakta är att man VET att covidinfektioner generellt ger stora problem för både insivider och samhälle på kort sikt.
Att det skulle dyka upp problem efter en längre tid finns det ingenting som talar för om man jämför med vacciner som använts sedan långa tider.

Om du nu tror att det plötsligt skulle dyka upp problem efter lång tid så är det fria fantasier som inte grundar sig på någon erfarenhet.

Så, eftersom man VET att covidinfektioner innebär mycket större risker än vaccinen så är det ett lätt val.

Att som du enbart titta på den största riskfaktorn och ignorera de andra är så obegåvat så jag vill inte ens kommentera det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Vi vet inte hur nästa variant ser ut, men för att det ska bli en variant av betydelse så måste den kunna göra så att tidigare sjuka kan bli sjuka igen. Då kan en superimmunitet/hybridimmunitet av sjukdom + vaccin vara det som förhindrar att folk blir allvarligt sjuka.
Kan och kan, du vet inte. Ingen vet. What-if-scenarion betyder i nuläget ingenting. Ger inte mycket för denna typ av fearmongering tyvärr.

Den "naturliga" immuniteten verkar ju inte ha varit så mycket värd när omikron kom och de blev sjuka igen. Var det att folk ansåg sig trygga med sin "naturliga" immunitet som var desinformation?

Nej, inte enligt forskningen. Det upplevs som att omikronvarianten är så väldigt mycket lindrigare men det är ju bara för att så många har vaccinerat sig och/eller redan har haft covid med en tidigare variant.
Ok, så när jag om övriga familjen som är ovaccinerade hade tre dagars lätt feber så upplevde vi bara att det var en harmlös förkylning? Ok :)

Nej, omklassificeringen har inget att göra med att omikronvarianten skulle orsaka en mycket lindrigare sjukdom. Den handlar om att pga. vaccinering och alla som redan har fått omikron så är covid inte ett samhällsproblem om några veckor.
Vilka bevis har du för det? Dr Campell till och med använde uttrycket att Omicron "är en helt annan sjukdom" och att det är en gamechanger. Men han är bara en foliehatt? Det är väl så ni alltid demoniserar de som inte håller med er, medan ni själva är auktoritärer inom ämnet?

Fohm räknade ut hur stor IFR (Infection Fatality Rate) var under första vågen. Jag tror det var 0,2 % och eftersom omikron verkar vara ungefär lika farlig som Wuhan-varianten för någon som vare sig är vaccinerad eller har haft covid förut så bör det också ligga på 0,2 %. Man uppskattar att 1 miljon får influensa varje år och att färre än 1000 dör vilket leder till att IFR är mindre än 0,1 %.
Verkar vara lika farlig? Var har du fått det ifrån? Det stämmer inte alls:

Could Omicron be even LESS deadly than seasonal flu? Scientists believe ultra-infectious strain may kill 100 TIMES fewer people than Delta (and mortality rates were ALREADY similar to influenza before the variant emerged) https://www.dailymail.co.uk/news/ar...S-deadly-seasonal-flu-scientists-believe.html

--------------

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10386665/Covid-killing-half-people-bad-flu-year.html

---------------

With the new variant now prevalent worldwide, South Africa is providing clues to life after Omicron. President Cyril Ramaphosa’s government has said the country’s fourth Covid-19 wave has peaked. Total excess deaths attributed to Omicron are about 10,000, compared with about 110,000 excess deaths during the previous, Delta-driven wave.

Even though three-quarters of all South Africans are still not double jabbed against Covid-19, vaccinations, immunity after previous infections and signs that Omicron is a milder disease appear to have kept the pressure off hospitals.

“The most important issue is that there was a clear decoupling between community spread, which has been very rapid, and the level of hospital admissions,” said Richard Friedland, chief executive of Netcare, South Africa’s biggest provider of private healthcare. “We have not suspended elective surgeries, and there is no pressure on beds . . . We have had no capacity constraints at all in the fourth wave.”

The typical time patients stayed in hospital remained at about three days under Omicron, compared with about seven days in the other waves, he added.

https://www.irishtimes.com/news/worl...cron-1.4772352

Nej, det finns inget sånt samband. Alfa-varianten var både mer smittsam och gav fler en allvarligare covid än tidigare varianter. Delta-varianten var både mer smittsam och gav fler en allvarligare covid än alfa-varianten. Covid sprids långt innan folk blir allvarligt sjuka så det spelar ingen roll om de senare dör eller inte, viruset har redan spridit sig vidare.
Det kan mycket väl vara så, men det finns och har i alla år snurrat ett flertal coronavirus av förkylningstyp. Har du gått runt och agerat alarmist vad avser dessa också? Varför inte?

Det är så klart inte rimligt att gå runt och anpassa sitt liv efter vilket av 10000 möjliga scenarion som kan inträffa. Det är finns väl i sådana fall även en risk att det dyker upp en variant där vaccinet är helt värdelöst, eller att viruset anpassat sig till vaccinet och resulterar i att vaccinerade löper än större risk.

Var väl inte så länge sen man hittade delta vid de fåtaliga helgenomsekvensieringar som görs i Sverige så jag skulle inte lita på att Deltavarianten inte existerar.
Det gör den inte. Möjligtvis att någon kommit från utlandet där Delta möjligtvis fortfarande existerar, men det är ett ickeproblem då Omicron är dominant och slår ut Delta. Det du försöker dig på är att greppa efter halmstrån och agera alarmist i onödan.

Både alfa och delta, liksom alla andra tidigare varianter, är naturligtvis relevanta som jämförelse. Jag antar att folk som läser och skriver i den här tråden är pålästa. Men samma virus är det i den normala betydelsen, det är fortfarande fråga om SARS-CoV-2.
Nej, de är inte relevanta överhuvudtaget då de inte exiterar längre. Det är historia och hör till historieböckerna nu. De kommer aldrig återkomma.

Det är ett bra exempel för att det är i Europa och har en mycket låg vaccinationsgrad, ungefär lika stor som i Sydafrika som du tydligen gillar att jämföra med.
Och trots den låga vaccinationsgraden är dödligheten relativt låg. 7 miljoner invånare, 35k döda officiellt (med? av? ingen vet) = 0.50% fördelat på över 2+ år. Men egentligen är Bulgariens statistik helt värdelös och går inte att förlita sig på överhuvudtaget. De finns inte ens med i Euromomos statistik gällande överdödlighet. Deras regering är extremt korrupt och kan mycket väl tänkas utnyttja Covid för att kontrollera folket. I Cypern t ex sker en överdriven testning (barn måste testas vare tredje dag om de går i skolan) och det misstänks bero på att staten (korrupta politiker) tjänar pengar på testning. Det är mycket som inte står rätt till med denna pandemi.

de människor i Sverige som har blivit allvarligt sjuka och dött av covid orsakad av omikronvarianten tycker nog inte heller att det är relativt harmlöst utan tvärtom mycket farligt.
Ja, och vad vill du komma med det? Ska jag ställa in mitt liv? Springa och vaccinera mig och boosta mig för att folk dött av influensa eller Omicron? Jag hänger inte riktigt med. Vad är det för argument egentligen? För mig är det helt harmlöst. Om någon annan upplever det som något annat så fine. Det är vad det är.

Beslutet att ta bort alla restriktioner beror inte på att omikronvarianten skulle vara relativt harmlöst för den som vare sig är vaccinerad eller har haft covid tidigare, utan just på att så många är vaccinerade och/eller har haft covid så sjukvården inte längre blir så väldigt extra mycket belastad av en mycket stor smittspridning och andra liknande faktorer.
Vad har du för bevis för att sjukvården var överbelastad pga Omicron som direkt orsak? Snarare som indirekt orsak då anställda uppmanats stanna hemma vid minsta symtom. IVA-fallen har mig veterligen inte varit högre än normalt för årstiden. På vissa håll ekade det tomt https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k611KL/ingen-med-omikron-pa-iva-i-vasterbotten

Kanske efter den pågående vågen men inte innan då ungefär 30 % hade haft covid innan december. 30 % är verkligen inte samma sak som enormt utbredd.
Du underskattar nog mörkertalet något enormt. Jag testade mig bara för att jag hade köpt hemtest, skulle aldrig ens testat mig annars. De flesta skiter nog i vilket då symtomen för de flesta är som en förkylning.

Om du inte har någon väldigt konstig betydelse av de absolut svagaste som att det just skulle betyda de som blir allvarligt sjuka av omikron.
För alla utom äldre och svåra bakomliggande sjukdomar (diabetes, cancer, kol) är Omicron numera ett ickeproblem vill jag hävda.

Det finns mycket vård, t.ex. syrgas, mellan att inte få någon vård alls på ett äldreboende och vård på IVA. Naturligtvis ökar risken för att dö om man inte får den vård som kan rädda livet på en.
De var extremt gamla, inte kvalificerade för vård på IVA, låg med all sannolikhet inför döden redan. Försök inte bortförklara det nu. Det är som det är.

Jaha, så nu håller du med om att dödligheten inte har varit extremt låg över lag som du skrev förut.
Totalt under 2021 avled 91 541 personer (SCB) vilket ligger inom normalintervallet för åren 2015-2019. Egentligen är det fånigt att prata om överdödlighet här - ok att det nog dog några fler under 2020. Men under både 2019 och 2021 så hade vi en anmärkningsvärd underdödlighet.

Var är det som du kallar för en våg med delta?
[bild]
[länk]
Ok, då kan vi dra slutsatsen att vaccinets skydd i och med Omicronvarianten kraftigt försämrats, både vad avser smittspridning och att förhindra dödsfall.

Det är ju ingen skillnad när man jämför denna våg med tidigare covidvågor. Däremot har ju personalfrånvaron varit mycket högre under denna våg än under tidigare. Dessutom räknar du ju upp saker som skulle medföra att färre än en halv miljon människor fick covid under de värsta veckorna, inte fler som jag fick intrycket av att du ansåg förut.
Som sagt, trycket på vården orsakad av personalbristen beror som sagt på att folk uppmanats stanna hemma vid minsta snuva, inte för att vi haft massdöd i landet. Saker och ting behöver inte överdrivas. Det går att se på det rationellt.

Nu är ju en rätt stor andel av de som avlider medelålders. Under tredje vågen var det mycket få av de äldsta som dog eftersom de var vaccinerade i så stor utsträckning så då återstod den grupp som inte tillhör de äldsta. Här ser man att det är stor skillnad i antal som dör under andra resp. tredje vågen men den är inte noll utan ung. en tredjedel under tredje vågen.
Det beror på vad dui menar med "rätt stor andel". Stor andel av vad? Jämfört med vad? Hur många under 50 år har dött AV (inte med) covid under 2+ år av pandemi? Jag kan berätta att det är 195 st. Är det många? Hur många av dessa som redan var mycket svårt sjuka vet vi inte heller, förmodligen majoriteten. Du tror inte unga alltid dött i alla tider av virus och influensa?

Inget unikt men det motsäger ditt påstående om att omikronvarianten skulle vara harmlös.
För majoriteten är den harmös skrev jag och så är det. Statistiken talar sitt tydliga språk. Det är ingen som hänger upp sig på det numera i Sverige förutom en grupp hypokondriker som vägrar släppa taget :)

Så vitt jag vet har USA framför allt haft hög dödlighet bland ovaccinerade.
Och även bland vaccinerade.

Jag har inte påstått att covid bara är en risk för äldre i något land eller motsatsen heller. Naturligtvis är risken för att dö åldersbetingad. Ju äldre man är desto högre risk, gäller inte bara från 65 år utan gäller redan från 18-årsdan.
Ja, precis som med influensa. Inget nytt med andra ord.

Jag tycker jag verkligen har försökt få dig att förstå att risken finns för alla. Det innebär förstås inte att den är lika stor för alla.
Risk finns alltid med allt i livet, sen handlar det om hur man ställer sig till det. Jag menar på att det finns många människor som överdriver riskerna och förmodligen lider mer av (utan att ens veta det kanske) sin obefogade rädsla och ångest pga ett virus vars dödlighet är extremt låg jämfört med så många andra risker i livet.

Du borde inse att om en människa som lever med HIV i Sydafrika avlider så kommer man inte i första hand att registrera det som en död i covid bara för att covid var en av de senaste sjukdomarna som personen fick.
Hur vet du det? Man har i alla länder en stor tendens att tillskriva covid som dödsorsak fast så inte var fallet. Dr Campbell tog upp detta i en episod där man begärt ut information genom freedom act. Denna visade att dödsfallen med Covid som direkt orsak var mycket lägre än vad media velat påskina.

Det var sånt som stod i intervjuer i samband med att omikronvarianten var ny och okänd. Inte så lätt att återfinna just de intervjuerna nu efter några månader.
Fast jag vill ändå gärna se detta om du vill stå fast vid det påståendet.

Som sagt för vården är det rätt ointressant om folk har covid som huvud- eller bidiagnos, patienterna måste behandlas som covidpatienter med tidskrävande arrangemang.
Och detta gäller än i dag?

Är du inte medveten om hur många som behöver och har behövt sjukhusvård pga. covid orsakad av omikronvarianten?
Det är utan tvekan en hel del, men sett till hur enorm spridningen var denna säsong (extrem) så ser jag ingen anledning till att inta en alarmistisk inställning. Det är ju också därför alla restriktioner tagits bort. Vet inte om du missat det?

Det handlar inte om antalet som dör. Det är inte de som belastar sjukvården. Det är inte de som får samhällsviktiga funktioner att vara oroliga för vad som kan hända med deras verksamhet.
Nej precis, det som är orsaken till detta är att vårdanställda uppmanas stanna hemma vid minsta symtom. Du tror inte samma sak hade hänt om man intog samma inställning till influensa? Och varför gör man inte det förresten? Dör inte folk av influensa? Är dessa dödsfall inte lika viktiga? Det är bara Covidoffer som vi vurmar för?

Jag skrev ju i det du citerade att vaccin inte skyddar till 100 %.
Långt ifrån faktiskt. Väldigt långt ifrån.

Nej, inte ens en majoritet av de på äldreboendena som insjuknade under första vågen avled.
På ett år har du en helt ny årskull av skröpliga. Genomsnittlig tid på ett äldreboende är i storleksordningen ett år så de byts ut i snabb takt.
Precis, inte ens bland mycket mycket gamla och sköra var egentligen dödligheten särskilt hög egentligen. Visserligen en allvarligare pandemi än vi sett på lång tid, men inte den undergång man antog i början av pandemin.

Vad är det i frasen "vaccinering med tredje dosen minskade risken att bli sjuk med minst hälften under tre månade" som är så svår att förstå att du börjar skriva om 5 % mindre sjuk?
Hade det inte varit trevligt att slippa bli sjuk och kunnat leva som vanligt de där dagarna?
Vad har du för bevis att jag inte hade blivit förkyld av Covid om jag var vaccinerad? Det stämmer ju verkligen inte överhuvudtaget. Jag känner till hur många som helst som insjuknade i Omicron som är vaccinerade. Halva arbetsstyrkan var smittade trots att majoriteten var vaccinerade, samma barnens skola, samma överallt. Många blev bra mycket sjukare än oss trots att de är vaccinerade. Det hade varit otrevligare att låta sig vaccineras med ett vaccin jag beviseligen inte hade behov av och behöva gå runt resten av livet med en substans i kroppen vars långsiktiga effekter jag inte vet något om. Jag tar hellre risken med viruset. Det är mitt val och jag känner mig helt säker på det. Men ja, jag vet. Du som vaccinerad har rätt att känna dig trygg, men alla vi som är ovaccinerade har inte rätt att känna oss trygga. Hm...

Till det ska man då tänka på att i gruppen ovaccinerade ingår en grupp som tidigare har varit sjuka och också har ett skydd mot allvarlig sjukdom så risken för en ovaccinerad utan tidigare genomgången sjukdom är högre än vad graferna visar.
Poängen här är att Omicron är en gamechanger och att risken numera överlag är extremt låg. Lev livet, eller inte. Gör som du vill

Redigerat:
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.